Jarrupoljin ei palauta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Lynyrd, 7.6.2016.

  1. Lynyrd

    Lynyrd 3rd gear

    Mulla on kahdessa rodissa pääsylinteri ja tehostin auton alla. Molemmissa samanlaista vikaa, että poljin ei palauta kunnolla ja jarrut jää laahaamaan. Jos nykäsen polkimen ylös, niin jarru vapautuu. Jostain kumman syystä kylmänä tuntuu toimivan ok, mutta ajossa ei. Toiseen on lisätty ylimääräistä palatusjoustakin ihan riittävästi. Mahtaako olla liian vähän alipainetta? Auttaisiko ylimääräinen alipainesäiliö?
    Onko tehostimen sijainnilla vaikutusta? Alipaineletkuthan on aika pitkiä
    Tehostus tuntuu kuitenkin toimivan.
     
  2. mesev8

    mesev8 3rd gear

    mulla oli kahdessa autossa sama vika ja molemmissa tehostaja rikki
     
  3. Lynyrd

    Lynyrd 3rd gear

    Olen toiseen tehostajan vaihtanut, eikä tullut kuntoon. Olisiko säädöissä vikaa
     
  4. buick71

    buick71 2nd gear

    Mulla auttoi kun rikat laittoi sylinterin ja tehostimen väliin.
     
  5. Lynyrd

    Lynyrd 3rd gear

    Täytyypä kokeilla rikkoja tai sitä tangon säätöä, kun on useammalla tepsinyt. En kyllä maalaisjärjellä ymmärrä, miten tämä vaikuttaa. Mutta en kyllä tunne kunnolla tehostimien sielun elämääkään.
     
  6. buick71

    buick71 2nd gear

    Varmaan oikeempi ois se tangonsäätö,ite tyydyin rikkoihin kun oli niin helppo.Eiköhän tää säätö ja rikkahelvetti pikemminkin sylinterin toimintaan vaikuta.
     
  7. Lynyrd

    Lynyrd 3rd gear

    Tein pikatestin: laitoin n 1 mm prikat väliin. Ei tuntunut pahemmin auttavan. Palautus on hidasta koneen käydessä, eikä tule kunnolla ylös asti. Kun sammutin koneen, niin parin polkasun jälkeen tulee ylös asti jousen vetämänä ihan rivakasti. En vieläkään ymmärrä noiden prikkojen mahdollista apua. Ymmärtäsin jos se tanko kantaisi silloinkin, kun poljonta ei paina ja jarrut laahaa koko ajan. Jätin kyllä myös aikanaan pikku välyksen sen tangon ja pääsylkyn männän väliin. Taitaa siellä tehostajassa joku venttiili jumittaa tai fuskata.
     
  8. buick71

    buick71 2nd gear

    Juuri siihen kantamiseen se rikkahomma.Eli ei siinä vika.
     
  9. anglia67

    anglia67 3rd gear

    Jep.Eli perusjutut kunnossa.Yksi vikamahdollisuus poissuljettu.
     
  10. SK-

    SK- 2nd gear

    Kirjoitellaanpas tähän topikiin..

    Autona Dodge Aspen slant6 -80. Ongelmana on, ettei jarrupoljin palaudu käynnissä ollessa ollenkaan, eikä sammuksissa kuin aavistuksen verran. Jalalla avittamalla polkimen saa kyllä herkästi ylös? Jarrut toimii muuten.

    Pääsylinteri on uusi ja ilmattu. Jarrukengät uudet ja säädetty todella lähelle rumpua. Myös joka nurkka on ilmattu moneen kertaan eikä kuplia tule.

    Voisiko vika olla tehostajassa? Entä kuuluuko polkimessa olla jonkinlainen palautusjousi alunperin? Ainakaa tällä hetkellä sellaista ei ole. Niin ja pientä suhinaa kuuluu myös polkimen juuresta, kun jarrua painaa auton ollessa käynnissä, sehän viittaisi myös jonkinlaiseen tehostinvikaan.
     
  11. rodhot

    rodhot Gearhead

    Omaan Impalaan vaihdoin Wilwoodin jarru systeemit (=kaikki uutta) ja kesän asiaa ihmeteltiin ,kun jarrut jäi laahaamaan hieman. Lopulta vika oli sama kuin -36 pikapissakin....
    kiinan laatu tehostaja
     
  12. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    On noissa yleensä jonkinlainen palautusjousikin, mutta tuntuu toimivan kunnossa ollessaan ilmankin.
    Tehostimen venttiilissä sulla on nyt jotain hämminkiä, alipaine vetää sitä poljinta alas.
    Tehostimessa on sisllä isompi vieteri joka kyllä palauttaa venttiilin aukiollessa kalvon ja polkimen.
     
  13. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Se suhina voisi viitata vuotoon. Kun poljinta painaa niin avautuu venttiili joka päästää ulkoilmanpaineen kalvon toiselle puolelle, toisella puolellahan on se alipaine avustamassa liikettä. Jos suhisee niin jossain vuotaa.
    https://images.app.goo.gl/5kQdwGFM7itoSazw5
     
  14. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    Alipaineletku irti, jos palauttaa ni halkaise tehostin ja venttiilin putsaus. Tai koko tehostin vaihtoon.
     
  15. timopajala

    timopajala Gearhead

    Mulla oli ainakin tehostin hajalla kun tota teki. Vaihdoin sit m 2013 Camaron tehostimen mikä toimii siis pienelläkin alipaineella. Jos joku virinokka niin saattaa noi halppis tehostimet kyykätä. Saas nähdä kuinka käy tän seuraavan projektin jarrujen kanssa
     
  16. Faihess61

    Faihess61 3rd gear

    Alipaineletku irti ja muutama (20) jalkakyykkyä päivassä niin auto pysähtyy eikä jarrut laahaa.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!