Uusi Mobilisti lehti....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mercman, 3.5.2007.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Mobilisti on hyvä tai siis paras lehti ja täyspäisiä ihmisiä sitä tekemässä. Arvostan myös sitä että aiheettomasta vittuilusta lehden tekijöille vittuillaan takaisin. Oppivathan olemaan.

    Aikoinaan jätin laskun maksamatta kun oli silloin meillä tiukkaa. Outi soitti mobilistin toimituksesta ja kysyi etkö halua jatkaa enää tilausta? Sanoin että haluaisin mutta on vaikea tilanne. Hänpä kysyi, että pannaanko monta kuukautta maksuaikaa? Kerroin kahden riittävän että saahaan asiat balanssiin. Tuommoisia ihmisiä arvostan ja tilaan mobilistia niin pitkään kuin henki pihisee.
     
    beefeater, Jussi475, duel ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Mobilistin ero muihin harrasteajoneuvolehtiin lukee ehkä selvimmin jo sen etusivulla. Ajoneuvoharrastekulttuurin erikoislehti. Se siis ei varsinaisesti ole autolehti, vaan enemmän kulttuurilehti. Kyllähän V8 ja AR myös sisältävät tätä jenkkiautoharrastuksen kulttuurillista puolta, mutta ovat omien määritelmiensäkin mukaan jenkkiautolehtiä, ja siksi painotus on puhtaasti autoissa ja niiden esittelyissä. Mobilistissa tämä omanlaisensa merkki- ja valmistusmaarajat kuten myös ajoneuvoluokkarajat ylittävä romuromantiikka on selvästi korostetummassa roolissa. Meissä Mobilistin tilaajissa on kaikissa sama tauti ja se on rakkaus vanhaan rautaan. Oireet vaihtelee ja purkukanavana voi olla jenkkiautot, brittipyörät tai vaikka natsisaksan sukellusveneet, mutta tauti on sama. Itse olen 80-luvun pikkupoika jolle lapsuuden päräyttävimmät kokemukset liittyy jouluanttilan naisten alusvaatesivujen lisäksi metsiin ja takapihoille hylättyihin romuautoihin, joten kai tämä tauti on synnynnäinen vaiva tai se syntyy jo niin varhain, ettei tartuntaa itse muista.

    Olen pannut merkille, että vaikka Mobilistissa ajoneuvoesittelyt ovat usein hyvin perusteellisia ja niissä käydään myös teknisiä yksityiskohtia tarkasti läpi, siinä missä historiaakin tarkoin päivämäärin ja henkilöviittauksin, niin artikkelissa saattaa silti olla pitkäkin kappale jossa kuvaillaan tunnelmaa, joka syntyy vaikkapa esittelyssä olevan auton kojelaudan takana istuttaessa. "Tunnelma" on subjektiivinen kokemus eikä ole mitenkään mitattavissa, mutta Mobilistissa jotenkin tällainenkin "hömppä" saadaan luontevasti sopimaan muun jutun kanssa yhteen ja sitä käsitellään vähintään samalla tarmolla, kuin teknisempiäkin osuuksia.

    Amerikanautoharrastuksessa on tyypillistä se, että harrastuksen kohteet on lähes aina vanhoja tai erittäin vanhoja autoja. Minua kiinnostaa autojen historia ja tarinat, mutta on totta ettei ne kiinnosta läheskään kaikkia jenkkiautoharrastajia. Osalle se juttu on modernit cratekoneet ja pro touring -alustat uudenveroisiksi kunnostetuissa muskeliauton koreissa, osa runkkaa kuusen alla kutoskoneisen puurolahon neliovitolpan äärellä. Toiselle niistä tulee Mobilisti, toiselle ei, mutta paljon mahtuu myös porukkaa noiden ääripäiden väliin ja itsellenikin tulee sekä molemmat jenkkiautolehdet että tämä "kulttuurilehti".
     
    westfalia, bbford, fxsts ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Monet lehtitalot, kuten tämänkin palstan omistava taho, myyvät lehteä tarjouksilla. Uusi tilaaja saa lehden jopa puolet halvemmalla kuin kestotilaaja.
    Se ei houkuta pitkään kestotilaussuhteeseen. Sillä tietysti on työllistävä vaikutus, kun pitää hoitaa myyntiä koko ajan ja kaupata tarjouksia.
    Mobilisti otti toisen lähestymistavan ja pyrkii ylläpitämään asiakassuhteen sen iänikuisen markkinointialennusrumban sijaan.
    Kestotilaajan etu.
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Juu, toki minäkin sentään sen ymmärrän, että kestotilaaja saa etua, ja kuten todettua, niin itsekin olen sen lisäsivujen muodossa annettavan edun ihan joka kerta saanut. Jopa silloin, kun unohdin työreissulla mukana olleen lehden lentokoneeseen ja tilasin uuden Mobilistilta, niin sain nimenomaan sen version, jossa lisätekstit olivat, kun pyysin juuri sellaista. Hyvin on heidän kanssaan asionti muuten aina mennyt, siitä on vain positiivista sanottavaa.

    Ehkä itseltä on mennyt sitten jonkin verran ohi noi erinäiset lyhyiden tilausten tarjoukset, kun en sellaisia ole oikein ikinä harrastanut. Aika lailla kaikki lehdet mitä mulle tulee, ovat aina olleet kestotilauksella, joka on lähtökohtaisesti ollut halvempi kuin useat määräaikaiset. Ja helpompi.

    OFFTOPIC
    Kun nyt joidenkin lehtifirmojen markkinoinnista ruvettiin puhumaan, niin liittymättä yhtään aiheeseen (siis Mobilisitiin) niin aikanaan tuli kyllä usein niitä tarjouksia, jossa puhelussa kerrottiin, että nyt kun tilaa, niin saa jonkun-ties-minkä-lehden ihan ilmaisena lahjana ja pitää itse vain maksaa joku 2,5 euroa per viikko postimaksua, että saa sen lehden toimitetuksi kotiin. Ihan siinäkin tapauksessa, että olisi valinnut kerran kuussa toimitettavan lahjan, niin olisi joka viikon osalta saanut maksaa toimitusmaksua siitä että saa sen ilmaisen lahjansa. :wc: Ei mee mun järkeen (ja en tilannut mitään niistä ikinä, vaikka kerran joku myyjä ihan suuttui, kun ihan ystävällisesti kieltäydyin vastaanottamasta hänen "ilmaista lahjaansa").
     
  5. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Joskus muinoin , joku lehtimyyjä kauppas lehteä(TM) puoleen hintaa ja siihen olis kaupan päälle saanu jonkun takin ja ties mitä härpäkettä. Pyysin että lähettää näytenumeron , niin tutustun lehteen, mutta se ei kuulemma ollut mahdollista, johon totesin , että en voi tilata kun en lehteä tunne.
     
  6. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Tuo Petri R puhuu asiaa,se on juurikin vanhoista vehkeistä kiinnostuneiden julkaisu hyvin laajalla rintamalla ja historiat+taustat tonkien ollen paljon työtä vaativa joidenkin juttujensa osalta,mm nuo sotavehkeisiin+tapahtumiin liittyvät kuuluvat niihin.
    Ainut mikä minua häiritsee on hyvin useinkin koeajoon otettujen laitteiden epäkuntoisuus!

    Mitä järkeä on ajaa joku mielenkiintoinen ajopeli joka ei käy kaikilla,ei lataa,kytkin luistaa rajusti,jarrut rikki,vaihteet kateissa tai katsastamatonkin jne??
    Joku perustelee että ei voi vaatia,vanha kun on ja ehkä harvinainenkin.
    Luulisi omistajiensa tietävän koeajoista etukäteen ja pikkasen edes tutkivan ajopelejään etukäteen että se toimiikin,peräti käynnistyykin ja kertoa etukäteen ettei kannata tulla mutta ehkä vaan vaadin liikaa eli vanhan 2 tai 4 pyöräisen esittelyyn ei kuntovaadetta minkäänmoista kunhan vaan on vanha ja mielenkiintoinen.
    Meilläkin tuossa metsänreunassa pressun alla vanha historialtaan mielenkiintoinen katsastamaton autonrom..eikun alkuperäinen säilymä joka ehkä lähtee käymään,jarruista en tiedä tai muistakaan pikkujutuista kun muutamaan vuoteen ajettu mutta ihan koeajokelpoinen siis ja koeajon voi tehdä tuossa peltotiellä eestaas 300m suuntaansa sahaten ja pihassa ympyrää pyörittäen mutta toisaalta se on liian kaukana pääkonttorilta ehtiä eestaas työpäivän aikana tsekkaamaan joka ratkaiseva miinus.
     
    Muokattu: 4.1.2021
  7. Jussi475

    Jussi475 1st gear

    Olen ymmärtänyt, että noiden lisäsivujen avulla halutaan houkutella tilaamaan lehti. Irtonumeroiden myyminen ei ole kovin kannattavaa taloudellisesti, koska myyntiorganisaatio ottaa myyntituloista melko tarkkaan puolet itselleen.
     
  8. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Niinpä. Menkää joskus käymään toimituksessa Metsälässä. Huomaatte olennaisen, sen pikkuhämyisen kotoisan fiiliksen. Sitä lehteä tehdään vanhassa Kaukokiidon pääkonttorissa. Sitä tehdään helvetin hienolla asenteella ja hyvin. Siellä ei hienostella eikä hienostelijoita katsota hyvällä. Kahvi juodaan pahvimukeista. Varatkaa aikaa, siellä lipsahtaa aina höpöttelyksi, halusit tai et... toimittajat ovat kaikki tavallisia ihmisiä. Ja täysin kajahtaneita...
     
    12345678910, JYR, Pande_K ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Toi on käsittämätöntä ettei nykyään monetkaan lehdet halua myydä kestotilauksia. Tai varmaan haluais, mutta itse en ainakaan sellaiseen lähde, jos se on kallein tilausmuoto. Esim tällä seudulla ilmestyvä sanomalehti on pätkätilauksina noin 90€ halvempi vuodessa kuin kestona. Ja vielä vähän enemmän säästäis, jos ottais semmosia pätkiä mitkä täytyy muistaa itse lopettaa. Tollakin erotuksella jo mukavasti tilailee vaikka mobilistia.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Mielenkiintoisin seikka mobilistin jutuissa, mikä erottaa sen muista julkaisuista on sen kerrontatyyli. Se on kiehtovaa, sisältäen ironiaa ja värikkäitä kielikuvia. Kertojia on kahdenlaisia: niitä joita kuunnellaan kohteliaasti että se oma vuoro koittaisi ja niitä joita kuunnellaan haltioituneina odottaen lisää. Mobilistin toimittajat kuuluvat jälkimmäiseen.
     
    JYR, duel, Pande_K ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Tänne tuli uusi, on Camaroa ja 58 Plymouthia..
     
  12. hmr66

    hmr66 Gearhead

    odotti täällä maaseudullakin laatikossa matkoilta palavaa kulkijaa....
     
  13. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Niin tupsahti tännekkin korpikuusien kätköön ja jenkkipeltinumerohan tämä,hienoa.
    Avo Camaro on taatusti aiheuttanut puhelinsoittojen rumbaa ja ovikellojen pirinää jenkkibuumin aikoihin 40v sitten,tiedä sitten mitä enää mutta hieno auto kerrassaan.
    58 Belvedere kelpaa mobilistiin 4d sedanina,miksei siis muille enää uustuonnin jälkeen koska tuommoisiahan ne oli jos 50 lukuisia löytyi tai sedaneita ne uudemmatkin mihin tavallinen rasvanäppiduunari ylsi ja hyvin ajoivat asiansa haaveiden kohteena vaikka ei möhkömoottoria keulilla ollutkaan ja hinnat alkaen manuaalikin kutosen kera rattikarahkalla se unelman tekninen osio.
    Mikä tahansa kasi oli täyskäsi....
    Veti misua ja kuskilla rintaa sisään,nyt ei auta saati kiinnosta naikkoisiakaan vaikka olisi tolpaton versio kasilla...
    Dodge Kingsway kuin De Soto Diplomat oli ne tavallisimmat löydöt tuolta siipiajalta,jostain kumman syystä.
    72-Impala ja 4dht..hmmm...tuommoiseen kun ois yltänyt silloin,tahtoivat olla 4d sedaneita mitä löytyi ja yllättävää oli että 454 ei ollut mikään harvinainen löytö pellin alta 350 ohella tolppasedanissakin eli mikähän idea siinä oli kun muuten varusteet oli jätetty enimmäkseen raksimatta?
    Yhdellä työkaverilla oli todella hieno sininen valkoisella vinyylikatolla oleva 4dht tuommoinen mutta pikkasen uudempi,oisko ollut 75 ja se oli 350cid ja TH 400 ,valkoisella sisustuksella ,muuttoautona tullut muistaakseni kun kyselin häneltä ja piti sitä ihan käyttöautona kerrostalon tolppapaikalle ujutettuna semmoisen metrin pituuserolla vierustovereihin mutta sitten juomapuoli voitti sen vähäisenkin käytön eli käytännössä seisoi paitsi perj viinakaupassa eestaas ja oisko Alavudelle tai sinnepäin myynyt joskus 90 alkupuolella ,toivottavasti säästyi nykypäivään
    oli aikamoisen hieno näky liikenteessä ja äänetöntä lipumista kun joskus pyysin kyytiin jos vaikka bussia odottelin samaan aikaan ja näin kaverin lähtevän samaan aikaan laivallaan.
     
    Muokattu: 29.1.2021
    leivonharri, 12345678910 ja kerkko tykkäävät tästä.
  14. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Hyvä Kokkolan Bill! Pitkä kirjoitus ja vain kahteen lauseeseen olit saanut ujutettua mielisanomasi harrastuksen loppumisesta!
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niinpä niin. Vaikka luin Cocco Billin kirjoituksen etuperin tai takaperin niin mitään salattuja viestejä saatanan palvonnasta tai manauksia harrastuksen loppumisesta en siitä löytänyt. Ainoastaan jonkun verran elämää nähneen patinoituneen harrastajan muistelmia ajasta jota ei nuoremmat pysty muistamaan kun ovat ehkä vielä silloin taputelleet paskaa hiekkalaatikolla. Mobilistia lainaten, patinaa ei voi ostaa. Muttei myöskään muistoja ja kokemuksia eletystä elämästä.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  16. Fossiilisti lehteä tuli luettua aika perkeleen kauan. Nämä nykytoimittajat on enemmän semmosia hienohelmamiehiä. Vaikka suunnilleen samaa ikäluokkaa kanssani, jotenkin heidän ajatusmaailma ja jne on aika kaukainen minulle.

    Oli viimeiset numerot sitä samaa 80luvun autoa täynnä ja sitten lopetin tilauksen.
    Taitaa olla toissavuoden 5-7numeroa lukemattomana keittiön puulavihtan päällä. Yhteishyvä lehden tasoa, ei pure ei.
     
  17. Cortina71

    Cortina71 3rd gear

    Nyt oli hyvä numero mielenkiintoisia esittelyjä. Useinhan esiteltävät autot on hiukan tylsänpuoleisia malleja, mutta kuten täällä monesti todettu toimittajat osaavat kirjoittaa niistäkin niin mukaansa tempaavasti, että ulkonäöllisesti nämäkin autot alkavat kiinnostamaan lukijaa. Ymmärrän lehden toimittajien ajatuksen esitellä malleja (tämän tuoneet avoimesti esiinkin), jotka eivät kiinnosta ns. suurta yleisöä eli ne tarkkaan taltioidut mallit jäävät usein puuttumaan lehdestä. Toinen linja näyttää olevan esitellä vain alkuperäisiä Suomi-autoja, tähän on vain vähän poikkeuksia (nyt -72 Impala). Tuo Fuldamobil tulikin viime kesänä vastaan liikenteessä, ei jää kyllä huomiotta. Tiettyjen vakiopalstojen säännöllisen ottamisen lehteen itse lopettaisin, samoin lentokonejutut nyt ainakin. Mutta tämänkin ymmärrän, lukijoita on monenlaisia ja kaikki artikkelit ei voi miellyttää kaikkia..
     
  18. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Ei mun tarvi muistella vanhoja. Riittää, että elää tätä hetkeä.

    Sitä en osaa sanoa, että ootko pikkasen tyhmempi. Ehkä, jos kerta niin itse sanot.
     
  19. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Voithan toki kertoa tämänpäiväisiä ajokokemuksiasi vaikkapa cudalla jos ei kerta passaa muistella vanhoja,se käy oikein hyvin niinkin,kun kerta SINÄ et tykkää kuin tässä ja nyt elämisestä(niin ei muutkaan saa tykätä)ja sanoohan se sananlaskukin toki jotta kuka vanhoja muistelee sitä tikulla silmään .Nooh,elämä opettaa kaikenmoista;)tykkäsi tai ei ja monesti on vaan pitänyt kuunnella oikeita mielipiteitä ja olla samaa mieltä vaikka ei olisi niin tykännytkään kertojan mielipiteistä mutta mölyt on tullut pidettyä mahassa syystä jos toisestakin,joskus kohteliaisuudestakin.
    Eikö Mobilisti lehti ole lukuvalintana outo saati kommentoida lehdestä mitään jos ei tykkää kuin nykyhetkestä(?)...mutta tuota.. tsemppiä kumminkin lukuelämyksiisi .
     
    Muokattu: 30.1.2021
  20. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    [​IMG]
     
    Inlinee tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!