Valuhartsista valaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja Naketti, 5.2.2021.

  1. Naketti

    Naketti 3rd gear

    Täällä pyörii jos jonkinmoista seppää, niin ajattelin kirjoitella omia havaintoja ja samalla kysäistä, onko joku valanut onnistuneesti epoksihartsista osasia ja miten on erityisesti pieniä osia saanut onnistuneesti tehtyä, ja miten ovat aikaa kestäneet?
    Ajattelin tehdä projektibuickiin uuden ratin keskiön ja vaihdekaavion, kun entisiin on ajan saatossa tullut tuollaisia halkeamia.

    [​IMG]

    Tuumasta toimeen, tein silikonista muotit ja hartsina Kevralta kirkas valuhartsi epoksi 1150.
    Olen nyt jokusia vedoksia valanut silloin ja tällöin, mutta aina pukkaa jäämään niin pirusti kuplia.
    Olen käyttänyt lämpöä ja antanut liemen köllötellä alipaineessa kuplien poistamiseksi. Osat ovat tosin aika pieniä, ja ehkä muotteihin pitäsi saada enempi reikiä. Olen kokeillut muutamaa eri muottia pysty- ja vaaka-asennoissa mutta sillä ei taida juurikaan olla väliä. Veikkailisin kuplien jäävän kaatovaiheessa ja vaikka muottia kääntelee tai alipainottaa, niin ei näköjään kaikki kuplat pääse millään ulos asti.
    Ensimmäiset kötöstykset tein about vuosi sitten, ja nyt kun ne kaivelin esiin, olivat kellastuneet mokomat. :odconfused:
    Nuo on aina olleet sisällä eikä edes suorassa auringonvalossa, ja silti ovat kellastuneet noin. En tiedä, erottaisiko kellastumista paikallaan ollessa ainakaan, jos eivät tuon enempää ota väriä.

    [​IMG]

    Se saikin miettimään, että taidan vaan laittaa entiset paikalleen ja elää sen kanssa. Olisi vaan ollut nastaa, kun nuokin olisi olleet pränikät, kun mittariston ja kellon lasitkin tein uudet pleksistä. Tai oikeastaan kuvat tein vaan itse ja paikallisella koululla pajahermannit ajeli cnc:llä. :odwink:
     
  2. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Epoksi on väärä kama jos ei lopputuote saa kellastua. Valitse vaikka polyuretaani. Kuplia estetän sekoittamalla seos kevyesti, ei saa ravistaa. Voi myös ohentaa jolloin kuplat pääsee pintaan helpommin. Valumuotin täristäminen vähentää kuplia valmiissa kappaleessa. Samaa käytetän betonivaluissa missä massaa tärytetään.
     
  3. Weijari

    Weijari Gearhead

    Epoksissa pitää olla UV-suoja mukana jotta se ei kellastu. Kellastuminen voi johtua myös huonosta sekoituksesta tai väärästä sekoitussuhteeesta. Esim SP320, joka on tarkoitettu puun pintakäsittelyyn, ei kellastu. Kuplat lähtee epoksista parhaiten hitaalla sekoituksella ja lämmittämällä. Hidas epoksi ei jämähdä purkkin vaikka sen lämmittäisi 60-asteiseksi, toisin kuin esim polyuretaani, jonka kovettumisreaktio kiihtyy huomattavasti lämmöstä. Lämmittämisen voi tehdä vaikka uunissa ja ennen sekoitusta.
     
    juko7 tykkää tästä.
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Pitäisi olla uv-suojattua hartsia.
    Akryyli taitaa pysyä paremmin kirkkaana kuin epoksi?
     
  5. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Millainen se sinun alipainesysteemi on? Ihan pieni alipaine ei välttämättä auta kupliin paljon. Mahdollisimman juokseva laatu auttaa. Voi myös kokeilla valaa kerroksittain, kuplat poistuvat alipaineessa helpommin ohuesta kerroksesta. Pienoismallipalstoilta saattaa myös löytyä apuja asiaan.
     
  6. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    voi kokeilla sihdin läpi kaatamista,tiheys semmoinen mistä menee läpi
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    kerkko tykkää tästä.
  8. Naketti

    Naketti 3rd gear

    Pitääpä kokeilla vielä vibraustakin. Tuo epoksi piti olla uv-suojattua, ja seossuhteet on aika tarkkaan kyllä katsottu. Kokeilenpa vielä tuota polyuretaania tai akryyliä, pitää katsoa, kumpaa saa paremmin ja edukkaammin ja jos ei onnistu, niin olkoon. :odsmile:
    Ei maailma kaadu näihin osiin, mutta tuleepahan hinkattua :D
     
    Gary Grand ja juko7 tykkäävät tästä.
  9. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Nuo valuhommat alkaa kiinnostaa itseäkin kun Impin ratti on pieninä paloina ja materiaali jotain läpinäkyvää turkoosia "muovia"..
    Jossain vaiheessa uuden ratin valaminen tulee väkisin eteen ja kaikki asiaan liittyvä kiinnostaa.
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  10. Over the hill

    Over the hill 1st gear

  11. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Tuolta saa muoviaineita ja sopivan alipainepumpunkin.... https://www.materialshop.fi/

    Ollut aikeena tehdä kanssa jotakin, mutta sain aikaan vain tukivarsien puslia ja yhden AMC Eaglen vaihteiston tukikumin... mömmön ostin tuolta kans.
     
  12. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Pitäs itsekkin jossain vaiheessa yrittää tehdä Kaiserin takaluukun kahvaan Kaiserin orkkislogon tilalle uusi merkki.Tuossa olis Kaiser-ompelukoneen messinkinen merkki,jonka yrittäs "upottaa" läpinäkyvään hartsiin tai vastaavaan.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!