383 stroker ja siihen sopivan nokka akselin pohdintaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Puikkoneuvos, 7.2.2021.

  1. Puikkoneuvos

    Puikkoneuvos 1st gear

    Jälleen kerran voitaisiin pohtia nokka akselia tuommoiseen letukan 383 strokeriin. Oli tarkoitus alkuun tehdä ahdettu moottori johon oli jo pyörivät hommattu, mutta nyt alkoi kuitenkin kireämpi vapari kummittelemaan takaraivossa. Eli minkälaista nokkaa arvon raati suosittelisi kyseiseen komboon?
    -Lohkona ihan perus 010-valunen 4bolt
    -Kampura on scatin takoakseli
    -Veiveinä on 5.7 h-profiilit
    -Männiksi katselin ajattelin jotain semmoisia joilla puristukset asettuisi sinne 12:5 paikkeille
    -Kannet ovat brodixin track 1
    -Imusarjana on Viktor E ja polttoaineen (e85) syötön ajattelin toteuttaa ihan sähköisenä joko 8-piste tai sitten joku fitechin kaltaisella tuotteella. Auto painaa 1450kg moottorin jatkeena on tremecin 5vaihteinen ja perävälitys on tällä hetkellä 3.55.
    Autolla ei ajeta mitään satojen kilometrien mökkireissuja vaan enemmänkin pyöritään kylillä ja ajatuksena käydä välillä vähän lentokentällä neppaamassa eli nokka saisi olla mielummin raju kuin kesy.
     
  2. valtope

    valtope Gearhead

    Asiahan ei varsinaisesti minulle kuulu, mutta ...., muutama tarkennus:

    - oletko tarkistanut kiertokangen / nokka-akselin välisen tilan => tarvitko pieniperusympyräisen nokan ? yleensä ahdasta 2 ja 6 sylinterien nokilla

    - kierrosalue, mahdollisesti yli 6000, => ohjannee mekaanisen nokan suuntaan

    - budjetti, kestääkö rullanokkaa + oheiskamoja, helposti +1000€

    kommentti yleensä:
    - manuaali + Victor-tyyppinen imusarja hyvä kompinaatio
    - tyhjäkäynti / ihan alakierrosten vääntö ei liene tärkeitä
     
  3. Puikkoneuvos

    Puikkoneuvos 1st gear

    Välystä en ole vielä tarkastanut, mutta scatin mukaan kanget ainakin on suunniteltu stroker käyttöön (tiedä sitten auttaako tuohon nokan ja kangen väliseen etäisyyteen)
    Moottoria olisi tarkoitus kierrättää niin pitkälle kun sitä nyt noilla kansilla on hyötyä kierrättää.
    Budjetti on lähinnä mallia "kaikki rahat menee kuitenkin" eli ei se niihin rullakamoihin kaadu, jos semmoinen on kyseiseen kombinaatioon paljonkin perus laahuria järkevämpi valinta. Tyhjäkäynti saa olla semmoinen kunhan nyt käynnissä pysyy ja alavääntöä tulee se mitä tulee.
     
    valtope tykkää tästä.
  4. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Skip Whiten osamyynti ebay storessa on niiden tekemiä dyno testejä eri nokilla, noin samakaltaisilla kansilla kun track1 on. Jos jaksaa rullata siihen keskellä olevaan info palstaan.
    350 383 406 koneita, hydy ja rulla eri nokkia verrattu.

    https://www.ebay.com/itm/SBC-CHEVY-...966785?hash=item568294a3c1:g:okgAAOSwP~tW2LIm

    Edit
    Straubin luettelossa valikoimaa ja kuvaus millä iskulla ja I/E suhteella max HP kierrokset odotettavissa
    https://storage.googleapis.com/aam-files/aw/_content/site/straub/STCatalog2020a.pdf
     
    Muokattu: 12.2.2021
  5. 383

    383 Gearhead

Kerro tästä muillekin!