Chevy Silverado vm 2000. Mistä heräte lisäpitkille?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Resuperse, 14.2.2021.

  1. Resuperse

    Resuperse Gearhead

    Tosiaan mistä kannattaa ottaa lisäpitkille herätevirta? Huomasin että tämä mokomahan on miinus ohjattu. Tämän hetkinen kytkentä on niin että pitkienvalojen miinusjohdosta menee heräte releen -napaan, ja heräte+ menee akun +napaan. Ja hienosti toimii muuten, valot syttyy ja sammuu niin kuin kuuluukin, mutta sitten kun sammuttaa valot ja kääntää virtalukosta virrat pois, jostain syystä lisävalot syttyy. Muut valot pysyy sammaneena. En tajuu...
     
    Muokattu: 14.2.2021
  2. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Jos en väärin muista niin -03 otin ihan pitkien + johdosta sen herätteen niin kuin normaalisti ja toimii myöskin ihan normaalisti.

    Mistä otit sen -ohjauksen?

    Täytyy tutkia oma mutta sieltä lampun johdosta mielestäni otin herätteen.
     
    Resuperse tykkää tästä.
  3. Resuperse

    Resuperse Gearhead

    Joo, kokeilin ekana myös sitä perinteistä tapaa kytkeä, eli pitkien +johdosta heräte, siten paloi lisävalot koko ajan. Sitten kokeilin silleen että pitkien +johdosta heräte, ja -johdosta releen maa. Sillai ei palanut lisävalot ollenkaan. Toimiihan toi avauksessa kerrottu kytkentä tosiaan sitten ihan ok, kun vielä lisään katkaisijan kojelautaan millä saa lisävalot pimeeksi silloin kun autosta on virrat pois päältä, mutta pitäishän ne valot sammua ilmankin...
     
    Muokattu: 14.2.2021
  4. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Mittaristolle pitkien merkkivalolle tulevasta johdosta..?
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Etsisin ne jälkiasennusreleet jotka sinne on ryssitty jonnekin ja sieltä pitkienvalojen heräte alkuperäisesta vaihtokatkasijalta tulevasta johdosta.
    Vaihtoehtoisesta etsit sieltä rattiputken alapäästä vaihtokatkaisijan ja johdon sieltä.
    Veikaan vaal.ruskeaa johtoa...ainakin vanhemmissa C/K se on.

    Tästä johto releen napaan 86 ja 85 maihin...jompaan kumpaan voi laittaa katkasijan jolla valot saa pois kokonaan...ite laittasin 85 johtoon ennen maita.
    30 napaan B+ akulta, väliin sulake ja 87 navasta valoille virta.
     
  6. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Onkos autossa päiväajovalo(DRL)-järjestelmä, se kyllä hankaloittaisi kytkentää ainakin omassa hieman vanhemmassa GM:ssä kun kuvia katselin. Kyllähän pitkät normaalisti toimii plussalla ohjattuna mutta kun DRL on päällä, niin vasemman pitkän miinukseen syötetäänkin plussaa DRL-releen ohjaamana ja virta menee oikean pitkän kautta maihin saaden päiväajovalot palamaan, ilmeisesti pitkille tulee silloin siis noin 7 volttia kun ne on sarjassa.
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Valonvaihtokatkasijalta otettuna ei minusta pitäisi vaikuttaa DRL-toiminto asiaan.
     
  8. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Itsellä ainakin valonvaihtokatkaisijalta menee suoraan johto pitkille eli sama mistä sen ottaisi. Mutta kun siellä pitkien lankojen kautta toimii myös nuo DRL:t ja jos sinne lyödään releen kela rinnalle, niin voi jotain mystistä tapahtua...

    Mutta näitä DRL-kytkentöjä nyt on toteutettu eri tavoilla niin voi olla, ettei tässä tapauksessa nuo liity mitenkään ongelmaan
     
  9. Resuperse

    Resuperse Gearhead

    No juu, ongelma ratkaistu. Siitä pitken polttimen johdosta otin virran, piti vaan ottaa johdosta molemmat, +ja- releelle, niin alkoi toimimaan. Ekalla kerralla oli vissiin joku kontakti vika kun ei toiminut...
     

Kerro tästä muillekin!