Venttiilinvarren kumien vaihto....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Big_Rocker, 21.5.2010.

  1. SauliK

    SauliK Gearhead

    tarviiko kansi olla irrallaan?
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minä tein vanhasta tyhjennetystä sytytystulpasta juottamalla paineilmaliittimen päähän adapterin että saa paineilmat pyttyyn. Sitte sopiva sorvattu/muuten suht sopiva putken pätkä johon hitsasin vääntövarren. Sitten lattaraudan pala sopivaan kohtaan hitsaten siihen ja rälläkällä leveä ura. Keinuvipuakselin kun purkaa ja pujottaa tekemäni työkalun siihen ja akseli takas kanteen kiinni. Sitte vääntää venttiilin kasaan ja ottaa lukot pois pytty kerrallaan. Nopeudesta tiijä mutta halpa ja toimiva on ollu ohv koneissa.
     
  3. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Hyvä magneetti irto osien pyydystämiseen
     
  4. Malossi

    Malossi 2nd gear

    Selvis tuo pöläyttelyn syy...
    Ekasta pytystä jonka venajouset irroitettiin niin paljastui että kumpikin venttiilin ohjureista (kupari/pronssi) oli poikki kannen tason kohdalta. Eli vissiin se ois koko kannen irroitus ja ohjurien vaihto edessä. Uskaltaisiko sen ajan tuolla ajella jos ottaisi katkenneen ohjurin palan pois ja laittaisi tiivistekumin ilman sitä paikoilleen?
     
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Se on oikeestaan ihan miltä se tuntuu?

    Se ohjurihan pysyy paikoillaan siellä kannessa kyllä, tai se mitä siitä on jälellä oikeestaan.
    Se vaan taitannee kulua nopeammin kun on lyhkäsempi, ja venttiili päässee kampeamaan enempi sivulle jos ja kun keinu ei tuota liikerataa suoraan alaspäin, mutta tälläkään nyt ei ole niinkään väliä kun vaihtoon se menee kuiteski.
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Jostainhan tuo ohjureitten katkeaminen on johtunut.
    Kannattaisi selvitellä ennen kuin paljon ajaa lisää.
     
  7. Malossi

    Malossi 2nd gear

    Toisesta kannesta yhteensä 3 ohjuria on murtunut. Kyseessä on 440 Source - merkkiset alukannet. Googlettamalla löytyi että on tapahtunut muillakin samaa näiden kansien kanssa...
    Alunperin epäiltiin falskaavia venttiilintiivisteitä mutta falskaakin itse ohjureista.
     
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Eli sulla on 5/16 ohjuria poikki?
     
  9. Malossi

    Malossi 2nd gear

    3/16 poikki.
    Eli siis toisessa ainoastaan ohjureita rikki.
     
  10. SK-

    SK- 2nd gear

    Moparin isolohkon kansiin venttiilinvarren kumien asennus meneillään, tiivistesarjan mukana tuli kolme erilaista settiä:

    [​IMG]

    Miten kantsis laitella? Nuo pienimmät halkasijaltaan ja toisiks matalimmat on ainoot mitkä sopii tiukasti kansien ohjureihin. Noi sateenvarjot ja isommat kumit kulkee varren mukana..
     
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

  12. SK-

    SK- 2nd gear

    Joo ohjurit on alkuperäiset, noille ois vissiin tarvinnu koneistaa pesät..

    Ilmeisesti imuventtiileille kantsii laittaa nuo mitkä sopii tiukasti ohjureihin ja pakoventtiileille mitkä käy kuumempana, niin noi sateenvarjot tai nuo isot ja väljemmät
     
  13. Karck

    Karck 3rd gear

    Mä epäilen tota erimetallien keskenäis sopivuutta, lämpölaajeneminen murtaa nuo ohjurit.
     

Kerro tästä muillekin!