Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Wau! Hieno, veikkaan, että liikuu paremmin kuin mitä tehtaalta tullessa, harrasteena varmaan hyvä vehje, kerää katseista vaikka ei tietäisi millä liikkuu. Tosin mitähän on maksanut? Luin jostain että 10k€ luokassa maksaa noi sähkökonversio laitteet/paketit.
     
  2. Swinger

    Swinger Gearhead

    Vermilion tykkää tästä.
  3. XJR

    XJR 3rd gear

    Omistajalla sen verta reilusti massia, että varmaan aika avoimella budjetilla voitu mennä.
     
  4. peto

    peto Gearhead

    Jos näiden sähkökinnereihin käyttö ja kulu kokemuksia haluaa lukea niin eikös näitä löydy muualta kuin bensalenkkareiden foorumilla? Ensisijaisestihan tämä on harrasteajoneuvot foorumi, ei keskustele jokapäiväisistä käyttö romuista ja niiden kuluista.

    Ja kyllähän tämä jankkaaminen sinua joka tapauksessa tuntuu kiinnostavan kun tulen palavasti haluat mollata niitä kirjoittajia, jotka eivät halua hyväksyä ev fanaatikkojen mielipiteitä. Syyllistyt itse ihan samoihin argumentteihin kuin ne jota arvostelet.
     
    Desoto57, north ja Swinger tykkäävät tästä.
  5. pantera

    pantera Double Gearhead

    Tossa plugari passat gtessä jos jarruun koskee niin se vetää regeniä tiukemmalle. Poljinta joutuu todella "painaa" reilusti ja syvään että jarrupalat aktivoituu. Väittäisin että kaikki kaupunkiliikenteessä tulevat stop and go't menee regenin kautta ja vasta maantienopeuksissa alkaa liike-energia muuttuun lämmöksi jarrutettaessa kun regenin vastavoima ei enää riitä tarvittavan hidastuvuuden aikaansaamiseksi
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos tuosta 55000 km vähentää keskiverron kotitalousajelun 15000 km (jota ei välttämättä harrasteautofoorumilla esiintyvällä edes tule), niin niillä lopuilla 40000 km vuodessa, joista saa joltakulta sen verottajan hyväksymän 0,45€/km, jää omaan pussiin suunnilleen tonni kuussa. Kaks tonnia palkkana. Kyllä sillä rahalla kannattaa uudella sähköautolla ajella. Ylijäämällä voi ostaa vaikka harrasteautoja ja motskareita.
     
    Catiska tykkää tästä.
  7. north

    north Gearhead

    Onkos tää ihan leimattu tol tekniikalla?
     
  8. XJR

    XJR 3rd gear

    Museorekisterissä ja käynyt leimalla muutama vuosi sitten. Mitenhän on EV:n kanssa....meinaa tuo museorekisteri. Vastahan tuo tekniikka on sinne tungettu.
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Taloudellisinta on ajaa ilman regenia ja antaa auton rullata hidastukset. Regen hukkaa osan energiasta lämmöksi. Siitä syystä range ei voi lyhentyä jos sen ottaa pois. Se lyhenee vain jos käyttää jarruja.
    No, vain pienen osan ja mukavuus syistä itsekin käytän regeniä, sillä hoituu 99% jarrutuksista jarrupolkimeen koskematta.


    [QUOTE="Vermilion, post: 3806097, member: 151132"
    Jos en väärin ymmärtänyt autoissa on jonkulainen sisätilan lämmitys lämpöpumppu/infra yms. 5min ajassa et saa kyllä ohjaamoa lämpöiseksi, varmaankin joku minimissään 10-15min.

    Bensa/dieselillä suositellaan +5 tai kylmemmässä vähintään 30min lämmitystä ja -10 tai kylmemmässä yli 1h. Sähköautossa ei ole samalla tavalla öljyjä joten lämmitys aika jää lyhyemmäksi, mutta jos seisoo pihalla vaatii sisätilan lämmityksen niin että ikkunoista häviää jäät, tuskin onnistuu alle 15min mitenkään? Minulla on 900w sisätilan lämmitin joka vaatii ainakin yli 10min että saa lasit sulaksi edes jotenkin että pääse liikenteeseen.[/QUOTE]

    900w puhaltimella yli 10min jotta lasit sulaa edes jotenkin. Ja et usko että 6 000W puhalluksella laseille lasit sulaisi selvästi nopeammin? Autoni on lämpimässä tallissa joten en voi ottaa sinulle apista kuvaparia kuinka lämpenee kylmästä. Mutta etsi TM:n talviautovertailu viime tai edelliseltä vuodelta. Siellä ei ole aikaa paikallaan ollessa, mutta jopa ajoviiman vaikuttaessa 20 astetta lämpötilan nousua tapahtuu hyvin nopeasti.



    [QUOTE="Vermilion, post: 3806097, member: 151132"
    Minulla pääsee nykyisellä 6,2l/100km kulutuksella 672km yhdellä tankkauksella, ja tuolla kulutuksella ei tarvi tankkailla. Viime viikonloppuna kun kävin mökillä oli keskikulutus reissulla 5,7l/100km.... Mikään sähköauto ei kulje tuollaista matkaa ilman latausta. Ehkä max 150-400km, jos on täynnä. Muutenkin tuo ihmetyttää että kun katsoo ajotilastoja hyvin usein suoraan latauksesta otettu auto ei ole oikeasti täynnä. Vaan varaus luokkaa 87% tai 96% tms.
    Viimeisellä 10% varauksellahan ajelisi kuitenkin kymmeniä kilometrejä.[/QUOTE]

    Tuo ei varsinaisesti pidä paikkaansa, tosin vain harvat sähköautot kulkee näissä keleissä tuon matkan lataamatta. Mutta kyllä siihen pystyy esim. Teslan S LR. Juuri viikko pari sitten eräs vanhempi mies ajeli +80km/h keskinopeudella pikku pakkasessa yli 650km yhdellä latauksella ja postas siitä faktat.

    Itse en ole viitsinyt edes kokeilla, rakkoni ei kestä moista ilman stoppeja. Yli 500km olen omallanikin ajanut, tosin kusi/kahvitauon olen pitänyt välissä.

    Suoraan latauksesta otettuna akkua ei normaalisti ladata täyteen. Vain jos on erityinen tarve. Ja sellainen tarve on aika harvoin. Omassa autossanikin taitaa olla tällä hetkellä 88% akussa varaustaso. Tuollakin ajan yli 400km joten harvoin se viimeinen 10% tulee tarpeeseen. Yleensä tuo riittää päivän ajoihin muutenkin.



    [QUOTE="Vermilion, post: 3806097, member: 151132"
    Sanotaan että 3/4 ajasta pärjäisi.... loppuun tarvii toisen auton. Tai sitten pitää istua pikalatureilla. Jos ajan täältä esim. Aamulla töihin ja pitääkin tehdä Sunilan tehtaalla työmaakäynti päivällä ja pistäydyn kahvilla vielä, kuten nykyäänkin teen tulee 70km sinne matkaa yhteen suuntaan 2x70km + työmatkat päälle ~ 200km. Tulen kotiin ja muija lähtee kaupoille, ehtii ehkä olla max tunnin latauksessa. Ja tulee illalla takaisin pihalle.... ehtii olla sen ehkä 8-10h lautauksessa siinä välissä ennen seuraavaa aamua.[/QUOTE]

    200km ja ongelma. En oikein ymmärrä miksi tuo olisi ongelma. Lataa seuraavana yönä sitten sen 8h. Edelleen seuraavana päivänä ajaa vaikka toisen samanlaisen lenkin.

    [QUOTE="Vermilion, post: 3806097, member: 151132"
    K-latauspisteessä oli joku 20snt/min ja päälle 2 snt/kwh. Taisi olla aikaisemmin ilmaista täällä. Ilman kilowatti hintaa tunti maksaa siis 12€. Lahdessa k-latauspisteessä oli joku superlataus piste siellä makso 95 snt/min 45min => ~43€. Vielä parasta tuossa on että kun akku alkaa täyttyä niin latausnopeus tippuu....[/QUOTE]

    K-Latauksissa ei ole kuin tuo 0,2Eur/min ellei samalla veloiteta pysäköintimaksua. Tuolla hinnalla saa siis 50kw latureista. Tekee 0,24Eur/kWh. Omalla autollani tuo tarkoittaa 3,8Eur/100km. Jos siis lataisi pelkästään tuollaisista.

    Lahden Ionityä tarkoitat. Se on Eurooppalaisten ja Hyundain yhteisomistuksessa oleva. Tarjoavat omille asiakkailleen halvemmalla, muille kalliimmalla. Teho 35okw. Jos vaikkapa Possukuski kurvaa sinne autollaan, lataushinta on n. 0,3Eur/min Kovan latausteho vuoksi sähkö ei maksa edes tuota mitä K-Latauksella paljon hitaammalla nopeudella. Eli, ei kallista.

    Lisäksi Suomi on pullollaan halpoja tai ilmaisia pikalatauksia jos niitä haluaa metsästää.


    [QUOTE="Vermilion, post: 3806097, member: 151132"
    Tälläinen oli yhdessä paikallis lehdessä tuossa juuri ja aihetti paljon keskustelua...

    Lakiluonnos sähköautojen latauspisteistä ei vakuuta Kouvolassa – Myös autottomat taloyhtiöiden osakkaat joutuisivat maksamaan latauspisteinvestoinneista
    Hallituksen esitys latauspisteistä ja latausvalmiuksista tulee tänä keväänä eduskunnan käsittelyyn. Yksi latauspiste maksaa halvimmillaan 3 500 euroa.


    Töissä oli yksi vanha kerrostalon remontti, jossa ennen ei ollut edes lämmityspistokkeita, niin sinne tehtii kaksi laskelmaa, toisessa autoille lämmityspistokkeet 16A/2 autoa ja toisessa oli kunnon lataus pistokkeet syöttö etukoje oli 250A/400V, talo ja pihaliittymä tuli Suoraan KSS-enegian muuntamolta. Ei tullu sähköauton latauspisteitä, vaan ihan lämmitystolpat. Hinta ero oli kymmeniä tuhansia vetää paksua alumiini kaapelia maahan asfaltin alle ja kuukausi maksut isommasta liittymästä olisi tuohon asuntoa kohden lisää kymmeniä euroja kuukaudessa vastikkeeseen. Onneksi valmistui hyvissä ajoin ennen kuin oli pakko asentaa remontin yhteydessä latauspisteitä.

    Olisiko ero ollut pelkässä tontille tuodussa liittymässä luokkaa 15k€ + pihalle asennettavat latauspisteet, noin 20 autopaikkaa oli pihassa siis 2 autoa per asunto. 4k€ + per nopea lataus paikka jollekin 4:llä autolle + kaapeloinnit.

    Lämmityspistokkeilla taisi olla etukojeena 80A sulake kun toisessa oli 250A.
    Tuollainen virta vaatii maassa jonkun 180mm2 alumiinin jonka hinta on pikaisesti heitettynä 20€ metri + toisen 20€/metri maahan upottaminen. Jos pihalle tulisi joku 60m tuota vielä Siitäkin tulee about 2,5k€ + haaroitus ja jakaminen muille tolpille pienemmillä kaapeleilla.

    Mutta kommentoi pois luen kyllä mutta en jaksa kuluttaa aikaa nahisteluun lisää....[/QUOTE]

    Nuo 16a tolpat riittää mainiosti. Sitä olen yrittänyt täälläkin tolkuttaa kuten myös monelle talojen omistajalle. Ei tuostakaan kannata ongelmaa tehdä, toki jotkut sähköfirmat varmaan haluaa ryöstää rahat asiakkailtaan ja tarjoaa jotain tarpeetonta ratkaisua.
     
  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Joka taivastelee tätä keskustelua, niin kannattaa käydä katsomassa vaikkapa Tekniikan Maailman facebook -sivulla. :D Siellä otetaan kunnolla kantaa sähköautoiluun uusimman talvitestin myötä. Ja Tekniikan Maailman tekemä Teslan testikin oli väärin tehty ja ihan perseestä, kun se reissu ei mennytkään ihan niin helposti kuin olis olettanut.
     
    north ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Olihan siinä TM'n kieli poskessa tehdyssä reissussa omat hulluutensa. Mutta sitä ei pidä ymmärtää testinä vaan lähinnä pakinana. Näin on TM itsekin todennut.
    Mutta tekevät sen uudelleen, tai itseasiassa taisivat tehdä sen eilen yhdessä erään autourheiluharrastajan kanssa jolla on vastaava Tesla itsellään. Mitä välillä seurasin gps seurannasta, matka sujui tällä kertaa paljon jouhevammin.

    Mutta vaikka se oli kieli poskessa tehty, oli siinä ihan oikeitakin havaintoja. Esim Teslan lämmityslaite toimii näin Suomalaisittain vähän typerästi ja se aiheuttikin sillä eka reissulla heille ongelman. Toinen ongelma oli softabugi jonka kyllä jo korjasivat etäasennetulla ohjelmistopäivityksellä (lämmityslaitteen tehon ohjaus meni ns jumiin joskus satunnaisesti).

    Mutta toinen on kait Kalifornian poikien älyväläys. Jos puhalluksen säätää maksiminopeudelle/maksimilämpötilalle, auto laittaa sisäkierron päälle. Varmaan appelsiinilehdossa se on jees, auto lämpeää nopeasti. Mutta jos/kun sisäilmassa on kosteutta, kovalla pakkasella se sitten ottaa ja jäätyy lasien sisäpinnoille, tai ainakin aiheuttaa huurretta.

    Muut jutut oli lähinnä TM'n omaa hölmöilyä. Jos tankissa on vähän bensaa ja ajat kylmenevässä pakkaskelissä ylös kohti Saariselkää, lähtiessä Rovaniemeltä autosi ajotietokone näytää että bensa riittää juuri ja juuri perille, jätätkö tankkaamatta (vieläpä ilmaiselta pikalaturilta Sodankylässä) vaikka kuitenkin poikkeat kahville sille SEOlle? Aika harva olisi niin tyhmä.
    Tai kun bensamittari näyttää jo nollaa, ajotietokone kertoo että toimintasädettä on 0km jäljellä, päätät kuitenkin mennä ensin pesettämään auton ja sitten vasta tankkaamaan...

    Muutama muukin typeryys tuolla reissulla oli, mutta kuten sanottu, ei se oltu tehty testiksi vaan matkakertomus jota haluttiin sävyttää huumorilla.
     
  12. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Lähinnä tuolla TM:n kommenttiosiossa pisti silmään se, että joidenkin mielestä olet vähintäänkin sairas yksilö, jos et nyt vittu heti osta sitä sähköautoa. Ajomatkaksi on riittävä, jos pääset sillä laturilta laturille. Sitten samat kaverit mainitsee toisessa kommentissa, että liikkuvat lähinnä kaupunkialueella. :rolleyes: Meilläpäin on ihan normaalia, että työmatkat on +50 kilsaa suuntaansa ja tolppapaikat sekä töissä, että kotona on 2 tunnin ajastuksella. Eikä töissä välttämättä ole tolppapaikkaa ollenkaan, pieniä ja köyhiä firmoja kun ovat. Eli vielä pitää odottaa muutama vuosi, jospa sitä sitten firmat, taloyhtiöt ja kuluttajat rikastuisi sen verran, että niillä olisi varaa laittaa infra kuntoon ja ostaa sähköauto

    Ja kuten aikaisemmin mainitsin, ei mua sähköautot ahdista yhtään. Hyvin mielenkiintoista tekniikkaa. Mutta se ärsyttää, että jotkut 80000€:n Teslojen omistajat alkavat vittuilla pienituloisille mielenvikaisuuksista yms, kun ei HETI osta samanlaista. (enkä tarkoita nyt sua Catiska)
     
    dart -66, Zejk1 ja roadmaster95 tykkäävät tästä.
  13. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  15. Inlinee

    Inlinee Gearhead

  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Epistä. Rosmoillakin pitäs olla sähkikset.:rolleyes:
     
  17. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Tää mua ihmetyttää näissä käytetyissä sähkövatkaimissa..Tesloissa etenkin useassa ilmossa, akusto uusittu, sähkömoottori uusittu etc.
    https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/11909977
    2015 malli ja VAIN 141 000 ajettu mutta tehty täysremppa!
    Uusi akusto
    Sähkömoottori
    MCU 64gb muistilla
    Ilmastointilaite
    Ilmanottoläpät edestä
    1kpl kahvoja (gen3)

    Catiska kertonee miksi näin. Ja vaikka kuin menis Teslan takuuseen kaikki niin se ei oo puolustus.
    Ei oikeesti paljoa houkuta ostamaan, saati edes miettimään käytettyä Teslaa johon likipitäen koko tekniikka uusittu takuuseen. Mitäs takuun jälkeen, ongelmajätettä..?
    Ja hintaki raikas vajaa viiskytdonaa.
     
    Desoto57 ja Challenger Rtee tykkäävät tästä.
  18. Desoto57

    Desoto57 2nd gear

    Aivan perkeleen kalliita kilometrejä!! Ja hiukan huvitti ilmoituksen teksti "Tämä yksilö maksaa siis itseään takaisin heti ensimmäisestä päivästä alkaen".Melkoista paskaa.
     
  19. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    Sellasten mopoautolta näyttävien sähkökoppien omapaino 1400-1600kg :eek: ja yhtään teslaa ei taida olla alle 2000kg?
    Tuntuu jotenkin vinolta että suuri osa massan liikuttamiseen käytettävästä energiasta tarvitaan sen energian varastoinnista syntyvän massan takia o_O
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  20. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Jäi sitten huomaamatta, että kyseessä oli uusi tai LÄHES uusi dieselmersu.
    Jos kilometrejä tulee sen 70tkm vuodessa, hinta uuteen verrattuna putoaa väkisinkin puoleen neljässä vuodessa. Jos auto maksaa sen 100k€, siitä voi korkeintaan saada 50k€ vaihdossa uuteen vastaavaan neljän vuoden kuluttua 280tkm ajettuna. Sellaisen myyminen ei ole helppoa autoliikkeellekkään, edes rahoituksen kanssa.

    Vaikka miten laskee, mitä kalliimpi ostaessa, sitä suurempi pudotus 300tkm ajettuna.
    Vai onko niin, että sähköautoilijaa eivät kosketa fysiikan lait (tarvittava energia vs. käytettävissä oleva energia) eikä käytetyn auton arvonalenema. Siitä 50k€ mersusta saa vielä rahaa tai sillä voi jatkaa ajoa edelleen. 50k€ on silti kasvamassa korkoa, unohtuiko se laskelmista?

    Jos oma päättelykyky ei riitä ja uskoo automyyjien juttuja niin käy lähinnä sääliksi.
    Sähköauton rangeen esilämmitys iskee pahasti, polttomoottorikäyttöisen auton rangeen nimellisesti. Varsinkin jos esilämmitys tehdään moottorilämmittimellä ja sisätilalämmittimellä jolloin päästään heti ajoon käynnistämisen jälkeen.

    Kuten huomataan, 50k€ arvonalenema jäi laskuista pois niin kyllähän sitä säästöä syntyy.
    Polttoainekulut 70tkm ajoilla dielselmersulla hoituu reilulla viidellä tonnilla 5l/100km ja 1,5 €/l. Myös sitä mersua voi huoltaa muualla kuin marmoritiskin takana kuten moni on toki havainnutkin.

    Sähköauton rengaskuiluista ei ole ollut sanaakaan, vaikka suuri omamassa, suuri teho ja vääntö ovat yleensä myrkkyä renkaille. Renkaat ovat myös hinnaltaan kaikkea muuta kuin hinnat alkaen.

    Kyllä tuo sähköautoilu on melkoista säätöä vielä nykyään. Jos kerran viikossa pitäisi ladata vaikka 15 minuuttia, hinta jäisi alle 50k€ ja range olisi 1000km, olisivat asetelmat toisin.
    Nykyiset sähkikset toki ovat silloin jo arvonsa menettäneet vanhentuneiden akkujensa vuoksi.

    Sinänsä hienoa, eyttä sähköautot käyvät kuitenkin kaupaksi koska muuten kehitys olisi paljon hitaampaa. Kauankohan kestää, kun Suomessa ylitetään 100000 rekisterissä olevan sähköauton raja?

    IS
     
    Inlinee tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!