Auton tuonti EU-alueelta tai sen ulkopuolelta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Over the hill, 27.2.2021.

  1. Belmont

    Belmont 1st gear

    Ei tuosta Fordista autoveroa mene, koska Suomessa on alettu kantaan autoveroa vuonna 1958, ja sitä ennen rekisteröidyistä ei mene ollenkaan. Paperit pitää kuitenkin verottajalle toimittaa. Pari vuotta sitten vielä verottajalle oli skannaus mahdollisuus, mutta sekin on näköjään muuttunut.
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Näin ne asiat kehittyy ja muuttuu.

    Suosittelen kuitenkin säilömään aitoja paperisia varmuuskopioita. Varsinkin vehkeissä, joita ei vielä olla rekisteröity.
    Tässä on tullut seurattua paria 90-luvun alun tuonnin rekisteröintiponnisteluita.

    Toisesta vain tullihuutokaupan kuitti.
    Toisesta tullauspäätös, mutta ei titleä.

    Molemmat ihan riittävän haastavia.
     
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Noista paperisista sellainen että kannattaa tarkistaa että tullin luovutuspaperissa ja veropäätöksessä on autolle sama valmistenumero. Selvittäminen ja asian hoito kyllä onnistui mutta teetti ylimääräistä puhelintyötä jonkun verran.
     
  4. alibob

    alibob 1st gear

    Terves! Lainataans ketjua. Toin 70 luvun japskin suomeen alankomaista. Tarkoituksena olisi vähän rakennella autoa mm. moottorin vaihdolla jne. Auto ei ole tällä hetkellä ajokuntoinen.

    Kumpi tässä on järkevämpää:
    1. Ensin rekisteröintikatsastus. Sitten rakentelut ja kun auto käy niin ensirekisteröinti
    2. Viritellä auto valmiiksi ja vasta sitten rekisteröintikatsastukseen

    Trafin mukaan yli 50% pitää olla alkuperäisiä osia, muuten menee suomessa rakennettuna ajoneuvona: https://www.traficom.fi/fi/liikenne...stus?toggle=Käytettynä maahantuotava ajoneuvo

    Jotenkin itse tuumaisin, että varmempi olisi tehdä 1. kohdan mukaan?
     
  5. karra

    karra Double Gearhead

    Käytäntö näköjään muuttunut siitä kun muutama vuosi sitten rekisteröin jenkkituonnin. Silloin oli rekisteröintikatsastus aloitettava tietyn ajan kuluessa jotta 3 kk ajolupa pysyi voimassa. Nyt on tehtävä ensin käyttöönottoilmoitus ja 5 pv sisällä autoveroilmoitus, molemmat verottajalle. Sitten jossain välissä rekisteröintikatsastus. Mutta, milloin pyydys on vietävä konttorille viimeistään? Vois ajella vähän että näkee miten auto toimii, ja ne tarrakilvet saa kait hakea kun eka ilmoitus verottajalle on tehty. Lyhyet kilvet on varattuna konttuurilla elokuun loppuun mutta onko se 3 kk sääntö enää voimassa?

    Kylmä kevät on viivästyttänyt katottoman roadsterin esiin ottamista.
     
  6. T5

    T5 Gearhead

    Verotuspäätöstä ei voida tehdä ilman rekisteröintikatsastusta. Eli kyllä sieltä joku verohallinnon setä/täti kyselee sitä ja antaa aikamääreet, missä ajassa katsastus pitää suorittaa.
     
    karra tykkää tästä.
  7. matti R

    matti R 3rd gear

    Kyllä mulla just viime viikolla tuli verotuspäätös vaikka rekisteröintikatsastus oli tekemättä. Sen sijaan rekisteröinti ei onnistu ennenkuin verojen maksusta näkyy tietoa katsastusasemalla ja rekisteröintikatsastus on läpi.
     
    juko7, fishbone, karra ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. T5

    T5 Gearhead

    Miten ne voi antaa verotuspäätöksen ilman että tietävät auton painoa/auton päästölukemia. Noiden takia olen itse aina joutunut auton rekisteröintikatsastamaan ennenkuin on päätös voinut tulla.

    Vai onko tässä nyt se joku 50v raja kyseessä, jolloin sitä autoveroa ei enää peritä ja sen takia on päätös tullut?
     
  9. matti R

    matti R 3rd gear

    Paino annetaan veroilmoituksessa. Mulla oli kai väärin niin verottaja korjasi sitä itse. Ja kyllä sitä veroa menee yli 50 vuotiaistakin.

    Vai voiko johtua siitä että rekisteröintikatsastus oli aloitettu ennen veroilmoitusta mutta ei hyväksytty kun alapallo piti vaihtaa. Joka tapauksessa sain veropäätöksen ennenkuin katsastus oli hyväksytty.
     
    Muokattu: 28.5.2022
  10. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Nuo painot on mitä sattuu vanhoissa jenkeissä kun valmistajakaan ei kaikkea ilmoita. Oman Cadillacin kohdalla konttorilla neuvottelin painot vastaavan rekisterissä olevan mukaan missä oli mahdollisimman suuri kokonaismassa. En tiedä mistä se oli siihen toiseen tempaistu kun ei niitä tosiaan missään ilmoiteta mutta on ainakin sen verran ettei ole tien päällä ylipainoa. Verotuspäätöksessä oli vertailuautona avo Mustang. Saivat tällä laskettua vielä muutaman kympin veroja maksettavaksi -68 Devillestä.
     
  11. matti R

    matti R 3rd gear

    mulla -67 Devillestä 30,15 eur.
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Onko se uusi vakioverrokki? Itse olen kolme ihan erilaista ja alunperin ihan eri hintaluokan autoa tuonut ja kaikissa vertailuautona sama Bemarin coupe-malli
     

Kerro tästä muillekin!