Kattoverhoilun lasivillataustalevy asbesti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rade, 9.3.2021.

  1. rade

    rade Gearhead

    Tuli mieleen kun revin minun roikkuvan kattoverhoilu kankaan pois siitä runkolevystä joka on jotain lasivilla puristus materiaalia, voiko siinä villalevyssä olla asbestia? auto josta kattoverhoilu on suburban vm 1975. Jätin nyt toistaiseksi pelkän villaprofiilin auton kattoon odottamaan uutta päälly kangasta.
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ei kai sentään asbestia... Eihän siinä olis mitään syytä olla niin tulen kestävää materiaalia, kai? (toki tunkihan ne asbestia vähän joka paikkaan 70-luvulla. :confused: )
     
  3. jänis2

    jänis2 3rd gear

    En tiedä asiasta muuta kuin että jenkeis saa käsittääkseni käyttää vieläkin asbestia
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Asbestikuitua on käytetty suomessa rakentamisessa, ainakin levytyksissä ja putkikanavien villojen päällystyksissä, ei palosuojauksen takia, vaan kun oli muilta ominaisuuksilta toimivaa ja halpaa.
    Voihan tuota voinut olla ajoneuvoissakin.

    Jarrupalojen asbesti kiellettiin eu:n alueella, mutta jos tilaa usasta, niin tuleekohan asbestipitoisina?
     
  5. rade

    rade Gearhead

    Joo, tuli vaan mieleen kun jätin pelkän villalevyn kattoon ja ennen muinoin asbestia käytettiin monisa paikoin.
     
  6. fmila

    fmila Gearhead

    Ei oo jenkeissäkään jarruissa asbestia tarjolla. Tais tulla rajoitetuksi jo ennen EU:ta. Suomessakin loppui asbestijarrujen myynti jo ennen kuin Suomi liittyi EU:hun. Alla tekstiä jarrupalojen specseistä Rock Auton sivuilta

    C-TEK; Metallic C-Tek Metallic brake pads offer excellent pad life while producing minimal brake dust.

    Features:

    • Low dust
    • Shimmed to eliminate noise and vibration
    • Formulated for reduced noise
    • Semi-Metallic compounds
    • Post cured for consistent performance throughout the service life of the brake pad
    • 100% Asbestos and Copper free formulas
    t. AM
     
    f34 tykkää tästä.
  7. juko7

    juko7 Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!