Ford 306 rakentelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Sultzi, 14.1.2017.

  1. rekkamies

    rekkamies Gearhead

    Komppaaannnnn....
     
  2. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Tää oli hyvä :rotfl::rotfl:

    Kiitoksia vaan! Hyvä että tämmönen eurofordikin kiinnostaa.
     
    rekkamies, FuryIII '71, Ford67 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. fmila

    fmila Gearhead

    Tämmöiset sleeperit on ollut aina mun mieleen. Mutta tää lyö kyllä kaikki edelliset laudalta absoluuttisen cleenillä työn jäljellä. Dokumentointikin on nauttitavan laadukasta. Thumps up!!!

    t. AM
     
    '69 Capri, Sultzi ja kuula tykkäävät tästä.
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Luin koko jutun läpi kuola valuen, tälläinen vanha Cortina-mies (usean MKIII Cprtina STW:n haltijana olen ollut, yhden täys-kunnostuksen kokeneena, kolme päivää osiksi, kaheksan vuotta kasaus) on ihan ihmeissään kasin mmahdollisesta saamisesta MKIII Cortinaan, siitä pystyi 80-luvulla vain haavelemaan... Nostan hattua tälle projektille... Pitää muistaa seurata tätä...
     
    Gary Grand, fmila, Sultzi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. sepi-ukko

    sepi-ukko Gearhead

    Ensiksi täytyy nostaa hattua rakentajalle ja kiittää hyvästä dokumentaatiosta. Huikeaa. Sitten pitää hakata itseä otsaan, kun ei osaa mitään.
    Sitten voi sanoa, et Cortinat on lähellä sydäntä kun kavereitten kanssa oli kimppa-autona tuota vanhempi ns cokis cortina....
     
    Sultzi tykkää tästä.
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    MKIII on cokis Cortina...
     
    Sultzi ja musta pässi tykkäävät tästä.
  7. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Kiitos kiitos, semmonen "sleeper" meininki itseen parhaiten iskeekin, vaikka toki vanteet ja kovat äänet hieman jotain saattaakin paljastaa :p

    Kiitos myös :odsmile: Tuollaisen mk3 farkun kun saisi, myös mk1 tanen farkkukin kelpaisi, mutta kumpaakaan ei liikaa tarjolla kyllä ole. Joten onnekas olet ollut!

    Kiitos, kuvia on hieman tullut rapsittua, mutta mukavahan niitä on katsella :odcool: Ja kuten Jamant totesikin, tämä juurikin on se kuuluisa cokis corttiina.

    Sitten pientä päivitystä tähänkin. Vaihteiston nappasin irti autosta lokakuussa ja pakkasin paletille ja Quaife hoiti kuriirin sen hakemaan työmaalta. Laatikko saapui joulukuussa takaisin reissultansa, tarvittavaa rumpua kun heillä ei ollut hyllyssä ja valmistus venyi ja venyi. Mutta pääasia että on nyt takaisin ja korjattuna sekä uudelleen sinetöitynä Quaifen toimesta jos jotain muuta ilmenee niin ei ole itsestäni johtuvaa, välttämättä :D
    [​IMG]

    Samalla hieman ihmettelin kardaanin etummaista niveltä, miksi rasvat ei halua pysyä sisällä vaikka tiivistin nivelen adapteriin. No syyhän oli selvä, olin laittanut nivelen väärinpäin ja suojakumin laippa oli isompi kuin nivel (kun nivel ei ole tasapaksu) joten painoi sieltä välistä vassut pihalle. Hommasin toisen samanlaisen nivelsarjan josta sain vielä lisäksi päätykupin jottei tarvitse erikseen tiivistää niveltä adapteriin (olin siis hukannut alkuperäisen kupin). Toivottavasti nyt pysyisi rasvat nivelessä paremmin sisällä :cha
    [​IMG]

    Laatikkoon tuli lisättyä samalla letkun päähän erillinen huohotinsäiliö, alkuperäinen huohottava korkki huohottaa myös vaihteistoöljyt ulos ja sotku on sankka (tyyppivika tuntuu olevan näissä). Nurkissa oli useampi pedalboxin säiliö johon kanteen laitoin perus pienen huohotinsuodattimen.
    [​IMG]

    Päivitin myös vivuston vipuja, noissa perus kuulapää nivelissä on turhan paljon välystä ja tämä tekee synkkaamisesta sekä sähkökaasun säädöstä aika tuskaista joten hommasin m5 uniballeja ja tein näistä uudet välitangot rungoille. Lisäsin myös moottorilta tulevaan tankoon toiseen päähän uniballin (toisessa päässä ollutkin kokoajan). Samalla käänsin itse rungoissa olevaa vipua hieman pystympään helpottamaan avaamiseen tarvittavaa voimaa sekä tekemään vaadittavasta voimasta hieman lineaarisempaa. Käänsin myös keskivivustoa hieman eriasentoon jotta moottorikin vetäisi vipua paremmasta kulmasta pikkukaasuilla.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Toinen ongelma vivuston kanssa on tuon akselin taipuminen ennenkuin akseli lähtee kääntymään. Ongelmana se että akseli tuettu vain päädyistä ja veto tulee keskeltä akselia. Piirsin tähän lisätuen johon tulee 8x16mm kuulalaakerit tukemaan akselia, joku saa sitten koneistaa nuo alsasta tai rostikasta. Tuki kiinnittyy hyvin lähelle vipupistettä imutorven vieressä olevaan vapaaseen m6 kierteeseen. Tukia 1kpl per puoli.
    [​IMG]

    Konetta tuli hieman vielä käytettyä jotta sain hieman redlinen lisäainetta kiertämään polttoainejärjestelmässä sekä suuttimista menemään lävitse. Tämän jälkeen tuli löysättyä keinuvivustot säästämään venttiilinjousia seisonnan ajaksi. Samalla myös tuli imusarja jälkikiristettyä, aika löysällä olikin muutamien lämpösyklien jälkeen.
    [​IMG]
     
    rekkamies, Seevu, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Se mun vanha STW on Nurmijärvellä, jos kiinnostaa... Kai sen ostaa voi, se tosin on taas mätä, kuten se oli jo 80-luuvulla... Oltiin jo silloin aikaamme edellä, etulokasuojaan tehtiin varaosa-autosta leikattu bensatankin täyttöluukku ja sinne sähköt (siis apuvirta trukkiliittimellä ja lohkolämmitin)...
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  9. sepi-ukko

    sepi-ukko Gearhead

    Noh. Tunnustan tyhmyyteni. Tälläinen pyöreillä yksillä pyöreillä valoilla oli meillä. ja sama väri.....AAL-45yksi........olen näköjään katsonut väärillä laseilla tätä...
    [​IMG]
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kiva väri, tuon värinen se meidän STW oli/on...
     
    sepi-ukko tykkää tästä.
  11. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Joo, eipä tuollaista stw:tä varmaan suomesta hyväkuntoisena löydä tai jos löytää hintakin sen kertoo varmasti..

    Mutta jotain pientä saatu aikaan (vähän ollut laiskaa).

    Sain kaasuvivustoon pari alumiinista koneistettua tukea ja painoin niihin 2kpl 8x16x5 kuulalaakeria per kiinnike. Mitatkin osui aika hyvin alueelle, hieman tarvitsi alapintaa viilata että osui oikealle korkeudelle eikä pantannut vivustoa vinoon. Samalla tuli säädettyä puoliskojen tangot samoihin mittoihin ja suunnilleen samoihin asentoihin, sekä myös synkattua mekaanisesti läpät mahdollisimman lähelle toisiaan (joutuu purkamaan aika pitkälle että pääsee käsiksi noihin yksittäisen läpän säädön mahdollistaviin kuusiokoloihin)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tuli hommattua Dynomaxin 3" superturbot katsastusta varten, rumat kuin saatana (mustaksi maalattuna vähän paremmat). Nopeasti roiskasin migillä kasaan ja maalit päälle. Eikä nämä ole mitkään hyvin virtaavat rakenteensa takia ja varsinkin kun ovat käytännössä oikeasti max. 2,5" sisäreiältään, supistuu änkän sisällä.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Keulaan aloin suunnittelemaan ilmanottoa syylärille ja flekteille (istuvat suurimmaksi osaksi tuolla alhaalla eivätkä saa ilmaa kunnolla). Tein lattaraudasta sopivan muotoisen jigin ja käytin sitä tukena aukon reunan naputteluun. Vielä tarvitsee viimeistellä oikeaan kulmaan tuo kantti ja leikata siistiksi kantin reunat sekä aukon yläreuna (tähän en meinannut kanttia naputella, ei riitä taidot). Keskituen reunat tarvitsee myös naputella ylemmäs asti.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    FuryIII '71, rekkamies, -Skeletor- ja 15 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Aukon reunat sain naputeltua loppuun, onnistui ihan hyvin ja yli omien odotuksien kun en ole mikään peltiseppä. Alaviistosta katsottuna reikä on iso, mutta onneksi ei näytä niin pahalta normaalista katselusuunnasta katsottuna.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kittiä niskaan ja sitten perään kevyt happomaali ja hiontamaalit.
    [​IMG]
    [​IMG]

    VooDoo kävi ruiskasemassa massat ja lakat pintaan, itse en oikein välitä lutrata noiden aineiden kanssa, itse ruiskutus kyllä onnistuu ihan ok jäljellä, mutta Pekalla on mielenkiintoa ruiskutella ja kunnon ruiskut myös niin onnistui mukavammin näin. Värikin onneksi osui kohdilleen vanhan kaavan perusteella (jolla koko auto ylivedetty silloin toisella kertaa, hieman eroaa alkuperäisestä sävystä). Allekirjoittaneen tekemät pohjat oli ihan ok, riittävät tähän autoon jolla tarkoitus ajaa eikä niin sääliä maalia joka paikassa.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    FuryIII '71, MJF, teippi-mikko ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ja trademark kohteeseen (no vähän valumaa lakassa, aika pientä onneks)
     
    JAMANT tykkää tästä.
  14. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Hmm, ollaan jännän äärellä.

    Aloin kiristelemään keinuja kiinni talven jäljiltä kunnes havaitsin että yksi imupuolen ulompi venttiilijousi katkennut. Nämä siis PACin jouset (1238x, nokkahiojan suosituksen mukaan) ja asennettu PAC ohjeiden mukaan 1.800" asennuspituuteen ja tilaa coil bindiin jää n. 0,060".

    Kaikki siis vaihtoon, täytyy katsoa mitä sitä tilalle uskaltaisi asentaa.. Näillä ajettu ~250km ja max. 6000rpm vasta..

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rekkamies, Gary Grand, Ford67 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Hemmetti, toivottavasti ei tullut liitännäisvaurioita! Tipahdin kärryiltä mikä oli lopullinen nokka spekseiltään, mutta saman suuntaisella omassa windsorissa on ilman ongelmia mennyt jouset ja muut hilut tietääkseni lähes 10 vuotta. Ja kierrätetty yli 7k rpm all out säännöllisesti. Eli ei tuolla sinun pieteetillä tehty kone pitäis olla moksiskaan. Joku ei täsmää osissa.
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ei sulla varmaan ole tota 0,75" ylittävää nostoakaan? Eikö tuon pitäisi mennä jo takuuseen? Rahat takaisin tai uusi jousisarja.
     
  17. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Nostoa imussa .747".

    Tilasin samanlaiset jouset, shimmaan ne snadisti pidemmiksi jotta jää bindiin matkaa jotain .070-.080" luokkaa. Uskon tämän olevan vaan materiaalivika kyllä.

    Nokka tässä 260/270 0.050" nostolla ja 114lsa, 110icl.
     
  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ohoh minäkun luulin, että minun 10,9mm nosto on iso!
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  19. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    10.9mm ei ole kyllä paljoa, ei edes moniventtiilikoneelle. Oikeastaan aika vähän :D
     
  20. Vermilion

    Vermilion Gearhead

Kerro tästä muillekin!