Rataspää, ohjelma jenkkiautoista ja suomalaisista metsälöydöistä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja raycroft, 11.5.2020.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Tämä oli mielenkiintoinen jakso.
    Perhana kun ehdin hommata vähän aikaa sitten vähän halvemman kaapin.
    Pölynpoisto hankala saada imurilla noin hyväksi kuin tuossa.
    Pystyy vähän aikaa puhaltamaan ja sitten pitää odotella, että näkyvyys paranee ennenkuin voi jatkaa.
     
    Muokattu: 1.3.2021
    raycroft tykkää tästä.
  2. bathory

    bathory Gearhead

    Kiinnitin huomiota, että sun viime videoon oli kommentoinut yks bemariharrastaja jutellen laserista. Olit hänelle vastannutkin ja nyt kommentoi taas ja mainosti uudestaan kanavaansa.
    :confused:
     
    raycroft tykkää tästä.
  3. raycroft

    raycroft 3rd gear

    Joo, niin näkyy aina käyvän.. :D
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mistä muuten tilasit?
     
  5. raycroft

    raycroft 3rd gear

    Ebaysta. Selailin monta paikkaa mutta siellä tuntui olevan edullisin ja helpoin. Oikeastaan vähän yllättävää kun tuntuu että seon monesti nykyään kallein. Varmaan jostain olisi saanut yksittäisinä edullisemmin, tuossa oli kaksi tilausta, Front ja Rear end rebuild kitit. Eli kaikki puslat nivele yms. Caddydaddy on kattava kyllä jos osia tarvii, kallis vaan.
     
    1purehell tykkää tästä.
  6. raycroft

    raycroft 3rd gear



    Uutta jaksoa. Budjettimallin maalaamon rakentelua tällä kertaa :D
     
    sepi-ukko, maverick999, esmi ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Ford 15M

    Ford 15M 2nd gear

    Suuri peukku joka jaksolle! Kaikki katseltu, metsä/latoautot moneenkin kertaan. Lepposasti ja selvästi puhuttu, saa jopa kaltaiseni umpiluu vinkkiä ja oppia. Ja oikeasti on sarja harrastuksesta, pelkkää asiaa, ei raivoa eikä örvellystä. Kaikin puolin mukavaa seurattavaa!
     
    rade, 12345678910 ja raycroft tykkäävät tästä.
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Toissa vuonna tein itelleni kanssa tuollaisen maalaamon.
    Mutta käytin tosi ohkaista maalaukseen tarkoitettua suojamuovia. Siihen tarttuneesta maalisumusta irtosi seuraavan päivän maalauksissa maalihituleita, kun se lepatti ruiskun ilmanpaineesta. Ja hituleet tietenkin laskeutuu märkään maaliin, jee.
    Ja sitten en panostanut tuohon ilmanvaihtoon, isompia maalatessa näkyvyys katosi ja joutui arviolla vetämään.
    Epoksissa pitää sekoittaa komponentit ennen purkista ottamista ja sen jälkeen sekoitus kupissa.
    Voi olla, ettei esim kovetu kunnolla jos jättää sekoittamatta purkissa ollessaan.
    Vaikka jossain epokseissa lukee, että ei tarvitse ohentaa, niin kannattaa kuitenkin. Vaikea muuten saada isollakaan suuttimella kunnollista pintaa.
     
    Muokattu: 9.3.2021
    raycroft tykkää tästä.
  9. raycroft

    raycroft 3rd gear

    Joo täytyy tosiaan vielä aika paljon tuolla testailla ja harjoitella ennenkuin alkaa "tositoimiin" :D Joo, ohennettua oli tuo epoksi, ei tainnut vaan videolle tulla.
     
  10. Tuo on oikeaa hot roddingia ja tärkeintä koko hommassa on se että YRITTÄÄ JA OPETTELEE tekemään itse juttuja. Arvostan ! Miten ne taidot ja osaaminen muuten karttuisi?

    Suurin osa ns. harrastajista ei edes yritä, ei kehittele mitään vaan teetetään joka homma muualla ja korkeintaan jotain pultteja, muttereita itse putsataan ja maalataan. Koko harrastamisen idea on se että tehdään itse, saadaan siitä se onnistumisen ja oppimisen tunne. sitten kun vielä pääsee ajalemaan tulee uusi hyvä tunne ja jos myykin joskus niin voi sanoa että minä olen itse tehnyt tässä nämä, nämä, nämä ja nämä ja tuon jutun teetin koneistamossa......

    Itse nyt tein omaan talliini "maalaamon" samaan tyyliin. 8kg inerta 5 epoxy primeriä vedetty ja kohta kaikki höylätty ja hiottu 500karkeudella. Loppuvko alan sitten kelkkomaan peltiosia (15kpl) + raakakopan kaverin maalaamoon ja saa hän vetää pintavärin kun enemmän heiluttaa joka päivä ruiskua. Runko sitten seuraavana. Muutostöiden jälkeen märkää märälle kotona "muoviteltassa" maaliin. Näin se menee ja säästö on huomattava ja oppii tekemään ja arvostaa omaa valmista autoa enemmän kun on itse panostanut siihen.

    Aulis

    ps. Ruotsiin myymäni McCulloch ahdettu roadster tuli maalattu 3 x 6 teltassa pihalla ja ei meinannut porukat uskoa että näin on tehty. Helppo kuljetta kamaa maalaamoon kun pihan poikki kantaa, pistää roikkumaan ja 2 x 2000w rakennusvalaisimet + aurinko hoiti lämmityksen. Lisäksi etuna oli n. 3-5cm vettä maassa kun ympäröivät kinokset sulasivat lämpimään telttaan päin. Nokialaiset jalkaan ja maalaamaan, ei pölise.
     
    laujok, sepi-ukko, Desoto57 ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. raycroft

    raycroft 3rd gear

    Auliksen homma kuulostaa varsin asialliselta. Sitähän se harrastaminen minustakin on. Tuossa joskus aikasemmin taisinkin siitä sanoa että autoharrastus on kyllä monipuolinen, osa tykkää rakennella autoja, osa pelkästään ajaa ja osa vaan hamstrata niitä talliin. Tosiharrastajalla on tietysti kaikki nämä ominaisuudet :D Samalla uutta jaksoa, sitruunahapon testailua tällä kertaa.

     
    maverick999 tykkää tästä.
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Alle 20C reaktio on hidas.
    Normi huoneenlämmössä vuorokaudessa lähtee jo kohtalaisesti.
    Mutta jos ei kiire niin muutaman päivän liotuksella lähtee paksumpikin.
    Toki jos välillä harjaa, niin lähtee nopeammin.
    Sinkitystä lähtee sinkki pois, huuhtele tuo sinkkiämpäri.
    Perus teräs tai rautaseoksiin ei käytännössä mitään ongelmaa.
    Jousiteräksiin esim. vietereihin voi tulla vetyhaurautta, joten niitä ei kannata uittaa. Toki haurauskin poistuu ajan kanssa.
     
    raycroft tykkää tästä.
  13. puna niska

    puna niska Gearhead

    Mulla oli jossain isossa sinkkipöntössä lämmitys vastus ei pystynyt olemaan talliissa ilman köhimistä.
    Nyt käytän pienempiin halpis rosteri kattilaa ja pikkuliettä. Isompiin raksapalju lämmitysvastuksella.
     
    raycroft tykkää tästä.
  14. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Kyllä tuo osien mekaaninen harjaus kesken liottamisen on ihan tarpeen ainakin tuollaisten jarrusatuloiden yms.kanssa.Itse oon ihan useamman päivän liottanut ja välillä harjannut messinki-/teräsharjalla irtoavan paskan pois ja jatkanut liottamista.
     
    raycroft tykkää tästä.
  15. raycroft

    raycroft 3rd gear

    Tuo varmasti hommaa tehostaisi. Jälkeenpäin ajateltuna myös tuo sinkkisankko on varsin huono tuohon hommaan, se kun liukenee tuohon myös ja laimentaa seosta.
     
  16. White

    White 1st gear

    Tämä on kyllä todella hyvä sarja youtubessa ja erittäin hyvin sekä leppoisasti tehty. On 11-v pojan kanssa katsottu kaikki jaksot läpi ja ei muuta voi kuin sanoa että tuben parhaita.

    Ansaitsisi kymmeniä tuhansia katselukertoja köykäisesti, hienoa kun olet panostanut ja uusia tulee!! Kiitos ja kumarrus!
     
    rade, 12345678910 ja raycroft tykkäävät tästä.
  17. raycroft

    raycroft 3rd gear

    Cadillacin korihommien päivittelyä ja alustan purkua :)

     
    sepi-ukko, f34, Desoto57 ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kyllä JK-kustoms tekee siistiä jälkeä , muutama neliö peltiä on mennyt ja vielä menee , mitähän paksuutta käyttää 1,2mm ? Kori kun valmis niin yli 50% on uutta peltiä , kun toi pohjakin tulee melkein kokonaan uutta . Onko moottorista selvinnyt kannattaako kunnostaa ? Teet vissiin ihan orkkis malliin.
     
    sepi-ukko ja raycroft tykkäävät tästä.
  19. rade

    rade Gearhead

    Erittäin mukavaa katseltavaa, kiva seurata rakentelua. Ei räyhäämistä ja kiroilua, siitä isot plussat. Jatka samaan malliin.
     
    Desoto57, 12345678910, hantta ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. raycroft

    raycroft 3rd gear

    En kyllä varmaksi muista tuota paksuuttaa. Tulehaan siihen uutta joo ihan älyttömästi, tosin eipä tuota kannatta lähteä missään oikomaan kun nyt kerran pajalla on. Moottori olis vielä ihan kunnostettavissa, vaatisi kyllä porauksen ja kaiken koneistamisen.. Tässä vähän katsellut jos löytyisi parempi aihio. Jos jollakulla semmonen on tiedosssa niin saa vinkata :D Omassa muutamia puutteita moottorissakin kun joku sitä oli siellä Californiassa purkanut. Orkkistyylin se ois tarkoitus tehdä. Vähän semmosella varauksella että jos jotain älytöntä ongelmaa tulee niin tekee sitten semmosenkuin haluaa (pystyy) tosin eikai tuossa luulisi enää hirveitä yllätyksiä tulevan kun on kaikki atomeina.. Tietysti rahatilanteen mukaan edettävä.
     
    f34 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!