6,2 turbo diesel

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 7.4.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Dieseleiden turboahtaminen lienee jokseenkin helpompaakin kuin bensakoneen. Itsellä ei ole kokemusta, mutta kaveri on 80-luvun mersun 2 litrasen dieselin ahtanu n. 250 hepoon vakiokuntoisena. (Eli siis tietysti PA-pumppu on vaihtunut ja pakosarjat ym.) VTT:n päästömittaukset maksaa veroineen jotain luokkaa 2000-2500€. Ja se mittaus täytyy siis tehdä '92 tai sen jälkeen käyttöön otetuille ajoneuvoille.

    -=J0J0=-
     
  2. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Vakiokäyttö = Päivittäinen ajo, ympärivuoden. :smile:
     
  3. Rytari

    Rytari Gearhead

    kaivaakseni taas tätä ajatusta 6.2:n tehostamisesta, mites toi päästöjuttu koskee näitä kuormureita, niihinhän nyt vaihdellaan pajoilla muutenkin 99% osista aikaa myöden, oma 6.2 kun omaa otteessaan tuon kuorma-auto tekstin... ja muuten, kun oon tossa tehny 3" röörit ja muuttanut putsarin hengitystä,niin oliskohan tarpeellista/mitään hyötyä hiukan kattoo pumpun säätöjä... ja ja kuka/mites se tehdään?
     
  4. tuurna

    tuurna 1st gear

    Mun mielst pummppu pitää aina päivitää koneen tasolle..mutta sitten kysyisin tällästä aika hölmöö kysymystä. MIksi kaikki pistää 1 turbo tohon myllyyn?!! Eiks tilaa olis paremmin 2 tai turbolle..1 turbo niin hirvee vaiva pakosarjojen kanssa??
     
  5. MrKettu90

    MrKettu90 1st gear

    Moro,

    vanha aihe, mutta asiaan liittyen.

    83- GMC 6.5td Pickupistani katkesi perinteisesti kampiakseli ja sain hommattua sopivasti 6.2d:n tilalle. Pulttasin turbon pakosarjat paikalleen ja nyt turbon puolella pakosarja ottaa kiinni kahteen keskimmäiseen suuttimeen. Koneita vertaillessani huomasin 6.2d:n suuttimet olevan pitemmät ja kääntyvän alaspäin kannessa, kun taas 6.5td koneessa suuttimet tulevat suoraan kantta kohti.

    Joten kysymys: millä pakosarjoilla/suuttimilla/kansilla näitä olette turbottaneet. Täältä asiaa lukeneena ja muualtakin juttua kuullut, että pitäisi käydä bolt on, vaan eipä käynytkään.
     
  6. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Mitä jos laittaisi ne 6.5 kannet siihen 6.2 koneeseen jos ovat ehjät?
     
  7. MrKettu90

    MrKettu90 1st gear

    Sitäkin mietin, mutta esikammiot on ainakin 6.5 kansissa halki ja kun ei ole täyttä varmuutta 6.2 koneen porauksesta, että mahtuuko venttiilit sylinteriin, kun ilmeisesti pienempi poraus.

    Mallasin pakosarjaa 6.5 koneen n.9mm lyhyemmillä suuttimilla ja niitten kanssa pitäisi sopia pakosarja paikalleen. Näkyy myös -90 G20 Vanissa olevan nämä lyhyemmät suuttimet, mutta kyseinen 6.2 kone, jota olen nyt tuohon GMC:hen laittamassa on peräisin pickupista. Liekkö sen takia pitemmät suuttimet, kun on enemmän tilaa, kun vanissa:confused:
     
  8. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Poraa 6.2 ja pistä 6.5 sisäkalut siihen ei mitään ongelmaa
    Tehtiin niitä 90 ja 2000 luvulla monta.
    Nixxon
    Viimeiset 6.2l oli sama valu kun ensimmäiset 6.5l porattiin vain
    Tehtaalla eri mittoihin
     
    MrKettu90 tykkää tästä.
  9. MrKettu90

    MrKettu90 1st gear

    Vaihtoehto tuokin, vaan kun ei enää ole ehjää kampiakselia:(
    Eikä myöskään tekisi mieli heikentää tuota lohkoa enää yhtään poraamalla:p

    Huomenna tulee matkahuollolla lyhyemmät kunnostetut suuttimet, niin taidan laittaa vaan ne tuohon 6.2 koneeseen, niin saa sitten nostaa koneen keulalle. Pumppailin 6.5:n vanhat suutimet niin 3 oli mitkä ei vuotanu:D
     

Kerro tästä muillekin!