Alumiinikansi ja jumissa oleva tulppa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 26.3.2021.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Eri arvoiset metallit, kemiallinen sähköpari. Kupari on jalompi metalli, niin alumiini voi alkaa uhrautumaan.
    Mulla oli tiukassa edellisen omistajan jäljiltä tai jopa olla, ettei kertaakaan irroitetut. Syvällä tulppakaivossa ja pesu tai roiskevettä, niin päässyt hapettumaan.
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kuinkas moni oikeasti laittaa momenttiavaimella tulpat kiinni?? Aika harva käsittääkseni, vaikka oikea momentti varmistaa että tulppa pysyy kiinni (pojan avokin Kia tuli kerran hinurilla firmmaan, kun oli alkanut pötsimään, oli yksi tulppa irti ja muut löysällä), väärä momentti (liian pieni tai suuri) aiheuttaa myös herkästi hutikipinää, liian tiukka momentti vaurioittaa kierteitä yms...
     
  3. timopajala

    timopajala Gearhead

    Jaa, en oo momentti avainta ikinä käyttäny noiden laittoon mut aina auennut kyllä ihan helpolla omilta jäljiltä eikä ikinä auennut. Olisko sit tuuria käyny kiristyksessä kun näin käyny? Sen verran käännän että se puriste prikka menee ihan ihan kasaan. Eli siitä ku ottaa kii nii puoli kierrosta noin. Ei oo yksikään auennut ainakaa näillä 460hp moteilla mitä ollu. Saattaa olla tuuria kans matkassa
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Luomupolttoaineeella RE85 (pelkästään) aikani ajeltuani sain todeta tulppien kiinniliimautumista ihan tavallisessa valurautakannessa. Seosten ollessa suunnilleen kohdallaan tulppien palotilan puoleisissa ei ollut minkään väristä karstaa, eikä myöskään kierreosissa mustaa tai öljyä edes näytteeksi. Kuparitahnaa mä niihin sen jälkeen sivelin.
     
  5. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Kyllä minä ainakin sitä momenttiavainta käytän mielelläni jos sellainen siinä käsillä on, ei ole iso vaiva napauttaa oikeaan kireyteen, alukansissa varsinkin.
    Tosin en mä siitä mitään stressiä ota vaikka menis ihan fiiliksellä kun tänään viimeks vaihdoin pikkulohkon sytytystulpat tuossa pihalla ja napakka rannemomentti niihin tuli.
     
  6. SauliK

    SauliK Gearhead

    kerran isompia rautaisia ja ruosteisia pultteja herkistellessäni erehdyin laittamaan kuparitahnaa "liukasteeksi" kierteisiin, saatana ku hitsas kiinni. sen minkä normi voimilla kiristi niin piti kahteen mieheen ruuvipenkissä rutinan kanssa irroittaa.. sen jälkeen pesulla kuparit poissa ja vaseliini tilalle niin homma alkoi toimimaan. mikähän tämän mahtoi aiheuttaa, pyöränpulteissa yms en ole ongelmia havainnut. tuotakaan ei siis jokapaikkaan kannata laittaa

    tulpat on kiritty käsimomentilla maltillisesti ja aina lähtevät yhtä maltillisesti irtikin, skool
     
  7. Zoidberg427

    Zoidberg427 1st gear

    Ihan mielenkiinnosta yritin tehdä pika googletuksen, että paljonko kuparia tollasissa tahnoissa. Jos ymmärsin oikein niin 0,5-5%. Kuparin vaikutus taitaa olla aika pientä...
     
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mie oon tykänny käyttää nuita tervavalmisteita, mutteritervat yms.

    Valintaperuste niinkin empiirinen että se tuoksuu hyvältä.
     
    Seevu ja Fuselage tykkäävät tästä.
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Alukanteen alumiinitahnaa - anti-seize:a tulppien kierteisiin, niin olen aina asian sisäistänyt...kuparitahnaa taas kuullut käytettävän rautakansissa.

    Tulpankierteisiin en ihan tervaa laittaisi, mutta pyöränpulteissa ja muttereissa se on iparasta...sillä ne raskaakalustonkin pyöränmutterit käsitellään rengasliikkeessä ja se tervantuoksu on joo parasta siinä :odcool:

    Viimeksi taisin kyllä laittaa moly-rasvaa käyttikseen kun talvirenkaita vaihtelin, oli niin sopivasti käsillä :odoops:
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuppaa vaan olemaan aika vaikea käyttää momenttia peltisarjojen kanssa, kun jollain 9/16 lenkkiavaimella niitä joutuu kiristelemään tilan puutteen takia muutenkin...saa minkäälaista hylsyäkään sinne.
     
  11. Isamu

    Isamu 3rd gear

    No tuohan on ihan itsestäänselvää ettei silloin sitä käytä jos tilaa vaan ei ole. Mulla omissa autoissa on aina ollu tilaa koska ihan euro sekä japsiosastoa ja monte carlossa jopa peltisarjojen kanssa sais kirrattua ainakin 7 tulppaa momenttivarrella koska 3/8" hylsy mahtuu tulppien päälle.
     

Kerro tästä muillekin!