Mag1 automaattivaihteistoöljy vs. muut brandit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ChevyTP, 18.5.2021.

  1. ChevyTP

    ChevyTP 1st gear

    Pitäisi Buick Park Avenue 1991 ja Chevrolet Transsport 2003 automaattilootiin eli 4T60-E/4T65-E vaihtaa laatikkoöljyt. Tähän asti olen ajanut Itä-Helsinkiin asti ostamaan Gulf Dex III, mutta mietin että josko Motonetin Mag1 Dex III ajaisi saman asian? Ajaa varmaan, mutta ajaako hyvin?

    Millaisia luotettavaksi todettuja laatikkoöljyjä olette käyttäneet näihin vanhempiin Dex III -luokituksen automaattilaatikoihin?

    Mag 1 on edullisempaa ja sitä saa lähempää, mutta onko ihan kuraa?
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Hyvin pelitti rysyn 41TE:ssä +4, ja voortin FMX:ssä type ähvä.
     
    ChevyTP tykkää tästä.
  3. Joku joskus kehui jossain näitä Mannolin laatikkoöjyjä.
     
    ChevyTP tykkää tästä.
  4. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Rohkenen väittää sen mag1 ATF liemen joka täyttää luokitukset ajavan asiansa siellä lootassa ihan yhtä hyvin kun joku muukin merkki. Itse ainakin kippasin sitä viime huollossa 7-satasen täytteeksi ilman mitään epäröintiä.

    Muutenkin IMO ihmettelyt "onko moottoriöljy X tai vaihteistoneste Y hyvää" ovat hieman omituisia jos kyseessä ihan katukäytössä olevat vakio (hkot) vehkeet joita ei rääkätä kun aina lopulta on kyseessä mutuilua.

    Kovaa poljetut virivehkeet sitten asia erikseen jossa nesteiltäkin vaaditaan hyvin paljon enemmän.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kukahan noi Gulffit valmistaa? Tullisyistä tod näk joku muu isompi öljylafka EU-rajojen sisällä. Merkkihän ei ole käytössä kovin laajalti maailman laajuisesti enää, vaikka joskus on ollut. Täällä on tunnettu siksi, että suomioikeudet on täkäläisellä yhtiöllä, jolla on jopa lisenssillä huoltoasemia. Ei nekään myy Gulffin valmistamaa bensaa.

    Sama juttu tietysti sen Magin ja Motonetin Motoxin kanssa.
     
    Catiska ja ChevyTP tykkäävät tästä.
  6. Gulfin sivulta:

    The Hinduja Group
    Gulf is part of the Hinduja Group, one of the largest diversified business groups in the world. The Group spans all the continents, with offices in many of the world’s key cities, and employs over 70,000 people.

    The Hinduja Group is a careful custodian of Gulf’s high quality products and unrivalled pedigree. Under their leadership, Gulf has gone from strength to strength, while passionately promoting the heritage of the Gulf brand.

    Founded by Shri P.D Hinduja in 1914, The Hinduja group now operates in 35 countries across various industry sectors and in 1944 they opened the Hinduja Foundation dedicated to charitable and philanthropic activities.


    Eipä tämä taida olla jenkkikamaa..(enää).
     
  7. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ei ole ollut vuosiin.
    Hollannissa on jokunen öljyjen sekoittamo, josta saa tilatuilla spekseillä ja omalla logolla tavaraa. Samalla merkillä myytävä eri vuonna purkitettu tavara saattaa olla myös eri purkittajan eli ei edes samaa tavaraa... Money talks...
     
  8. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Mieti jos jostain löytyisi kanisterillinen Nilsiän öljysheikin jalostamaa ManOilia ,malttaisiko sitä edes käyttää?
    Todennäköisesti parempaakin on ehkä jo nykyään saatavilla laadullisesti kuin tuota aikansa huipputuotetta jota hän sanojensa mukaan möi SA-Intillekkin jonka kanssa sopimuskin:DKarpon ohjelmaa muistellessamme.

    Se siitä mutta onhan noita öljymerkkejä kuulkaa maailmalla ja kuka reissussa ollut maailmalla silmät auki törmää maassa kuin maassa outoihin myyntinimikkeisiin jotka tokko mistään omista jalostamoistaan tullut joten eiköhän se ole isoilta toimijoilta tilattua peruslaatua johon lisätty haluttu lisäaineistus jota myydään omilla tuotenimillä.
    Voisihan sitä olla Pirkka tai Rainbow öljyäkin joka nimestään huolimatta voisi olla ties mistä ja samaa tavaraa myytäisiin maailmalla monilla eri nimillä.
    Sama idea kuin rengasvalmistuksessa eli ei niitä rengastehtaita todellakaan joka maastakaan löydy vaikka omia merkkejä piisaa joka lähtöön+hintaluokkaan ja mikäli ryhtyisimme jäljittämään valmistusmaata ja paikkaa niin kaukoitään päätyisimme niihin samoihin tehtaisiin jotka tekee tunnetumpiakin merkkirenkaita.
    Luonnollisesti koska uuden kumin raaka-aineet kasvaa sielläpäin,halpaa työvoimaa,ympäristövaatimukset on mitä on ja kierrätettyä vanhaa rengasta rahdataan älyttömästi maailmalta raaka-aineeksi sinne sekoitettavaksi uuteen tavaraan tai pinnoitettavaksi palaten ties minkämerkkisenä.

    Öljyillä on onneksi luokitukset ja mikäli öljynsä säännöllisesti vaihtaa,viskositeetti oikeaa ja lisäaineistus käytettyyn kohteeseen oikeanmoinen niin tokko tavaramerkillä väliä perusautoilussa.
    Kuka haluaa maksaa 60e 5l merkkikannusta ostakoot sitä jos tyytyväinen pysyen turvallisesti merkissä mutta joku toinen voi ajaa samat ajot pikkasen oudomman merkin 30e kannuilla tai ostaa mitä milloinkin mitä tarjouksessa ja vaaditut luokituset .
    Eikö pääasia olekkin että asiakas on tyytyväinen ja tämä sama käytäntö monissa monissa muissakin tuotteissa ja tavaroissa mitä ostamme.
    Monta mag 1 kanisteria ostaneena tuttua tavaraa eikä syytä miksi en ostaisi jatkossakin.

    Jos 3 leijonaa voitelee hyvin Matin koneen niin pysynee siinä eikä katsele muilta hyllyiltä tai kysele myyjältä ettei tuu pettymystä mutta jos merkillä ei niin väliä kunhan kone pysyy kunnossa niin onhan tuota valinnanvaraa tehdä löytöretkiä huonoista etiketeistä huolimatta.:confused:
     
    Muokattu: 20.5.2021
    Isamu tykkää tästä.
  9. Wade-

    Wade- Gearhead

    Ihan kysymykseen edes jonkinlainen vastaus, mulla on kaikissa vehkeissä missä automaatti on, pyörinyt tuota mag1:stä. Hyvin on toiminut. Vanissa oli 60tkm ajan, ihan oli oikean väristä vielä vaihdettaessa uusiin mag1 atf:fiin.
     
  10. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Hyvin uhriuduttu, ymmärretty pointti tahallaan väärin sekä lähdettyä keulimaan.

    Kun ollaan kuitenkin aiheessa niin varmasti voit selittää mitä etua on kipata moottoriin, vaihteistoon, perään tai muuhun voitelua vaativaan paikkaan vaikka jotain 20e/litra maksavaa hipokamaa vs jotain 5e/litra maksavaa perustuotetta?
    Oletuksena olevan ihan vakiovehkeestä kyse.

    Itsekin toit esille "valinnanvapauden tunteen" ja siitähän tässä onkin kyse. Jos haluaa maksaa tuotteesta X (vaikka nyt voiteluöljystä) kovaa hintaa ja saaden siitä mielihyvää "onpahan kunnon kamat moottorissa ja vaihteistossa" niin antaa palaa Frank, kukaan ei estä!

    Oma pointtini aiheesta on sen halvemman peruskamankin suorittavan siltä vaadittua tehtävää aivan yhtä hyvin. Edelleen tähdennän nyt puhuvani vakiovehkeistä (tai hyvin lähellä sitä) joilla vedellään lähinnä kevyehköä harrasteajoa ja koska ollaan harrasteforumilla niin oletan myös huoltoja suoritettavan ajallaan ja asianmukaisesti.

    Edit: Nämä forumien ikuiset öljykeskustelut on lopulta aina täyttä mutuilua jossa lähinnä useimmat hakevat validaatiota sille omalle valinnalleen.
    Välillä näkee niitä "älkää käyttäkö öljyä X koska huonoa" tai "öljy Y on ylivertainen" ja kun kysyy jotain perustetta aiheeseen niin vastauksena lähinnä mutuilua, arvailua ja persdynoa.
     
  11. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Sehän se,jokainen ostaa mikä kukkarolleen sopii,mainosten vuoksi,muiden tai omien kokemusten perusteella tai purkin kylkeä lukien merkistä niin riippumatta,siitä vaan ,mutta jos ruvetaan kyselemään neuvoa ja ohjeita öljyistä niin samalta laajalta skaalalta myös niitä vastauksia odotettavissa.

    Automaattiöljyjen kanssa on kumminkin huomioitava myös että pääosa meistä ajaa niin vanhoilla koslilla laatikkoineen että nykyöljyt on "kehittyneet"vaadituista luokituksista muutaman sukupolven vähän kuin moottoriöljytkin lisäaineistuksiensa osalta nykyaikaisempaan kalustoon joka ei mikään positiivinen asia automaattisesti.

    Eri merkkiset automaattiöljyt samoin luokituksin purkin kyljestä tulkittuina voivat kumminkin erota toisistaan vaihtamisen kovuudessa/pehmeydessä mitä ainakin itse omakohtaisesti huomannut joten jotain eroa niissä on kumminkin.

    Moottoriöljyissä lisäineistus muuttunut myös kovasti tai oikeastaan vanhoille moottoreille tarkoitetut "pintapaineen alentajat"uupuu lähes tyystin ellei osta jotain vintage vanhusöljyä tai pistä purkista lisäainetta,esim motonetin 60-00111 Red Linea tms jopa STP jenkkifoorumeiden mukaan perinteinen keino jossa juurikin tämmöisiä aineita mutta nykykoostumuksessa entisaikoja vähemmän jostain syystä.

    Huono puoli näissä sitten että ne paksuntaa öljyä joka toki hyvä jos masiina kuluttaa tai vuotaa.
    Onko moiset sitten oikeasti tarpeellisia tavalliseen marketöljyyn lisäsuojaksi harrasteautoissa jakaa kovasti mielipiteitä sekin jos puhumme ikivanhoista vakioisista kesäkoslista ?
     
    Muokattu: 20.5.2021
    Isamu tykkää tästä.
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    yhdenmiehen empiiriset öljytestit käytetyllä autolla jotka päättyvät joko auton ehjänä pysymiseen tai hajoamiseen, täyttää kaikki tieteellisen testin kriteerit.
     
    Sierra, Larry, Filth ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minulla oli dexron III öljyt lubegardin lisäaineella lisättynä moparin 47re lootassa johon sitä +4 öljyä suositellaan. JN trading taitaa muuten myydä ja suositella lubegardin tuotteita. Se joku tunnettu lootantekijä yritys ameriikois oikein kans suositteli tekemissään vahvistetuissa lootissa dexron III ja lubegard lisäaine eikä +4. Siitä oli tälläkin od sivustolla puhetta ja se oli monen mielestä väärin. Pitää olla vissiin moparin oma +4 joka maksaa kuin nestemäinen kulta. Ihan sama, luotan enemmän ammattilaisiin kuin harrastajiin. Nyt viimeeksi löysin +4 öljyä mannoilin tekemää sopuhintaan ni laitoin sitä huuhteluvaihdon jälkeen. Toiminnassa en ole huomannu eroa kummankaan lootaöljyn kesken ja cummins moottori tuottaa latikolle noin 1000nm.
     
  14. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Kokeilemalla selviää parhaiten, miten se toimii, itse laitoin sitä mag1 öljyä 26v, 320tkm ajettuun käyttiksen askiin ja vaihdot koveni sellaseksi ärsyttäväksi nyppimiseksi, niin kun olisi raju shiftkitti, vaihdoin sitten takaisin GM alkuperäiseen öljyyn ja vaihtaa taas normaalisti, ei se mag varmasti huonoa ole, se vaan toimii paremmin toisessa ja huonommin toisessa askissa.
     
  15. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Mulla siitä auton hinnasta saa vielä tinkiä yhden nollan pois, eli sitä öljyn hintaa siinä tuijotin, kun sitä magin rasvaa ostin, meneehän tohon askiin se n. 2,5 litraa vaihdossa, orkkisöljy 16€ litra ja toi mag1 19,90€/jenkkigallona...
    Moottorissa käytän 10w30 tai 15w40 dieselmoottoriöljyä, sitä kun saa sopivasti työmaalta ja on speksattu hieman enemmän vaativiin (kalliimpiin) motteihin.
     
  16. The Gulf war has broken out again! Long live the Gulf war!
     
  17. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Gulfin rasvaa meillä ei oo käytetty koskaan, meillä on Ewing Oilin tuotetta suoraan suuresta Texasista:)
     
  18. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Kannattaa aina muistaa valuttaa lootaöljyt puhtaaseen astiaan, sitten voi viikonpäästä imeä pinnasta kirkkaat öljyt uusintakäyttöön ja pohjalle vajuneet kitkamujut kierrätykseen.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Lievänä aasinsiltana topiciin liittyen. Nuorena jannuna muistan kun olin ratkorihuollossa asentajana että eräs asiakas halusi ratkoristaan vaihteistoöljyt ja hydrauliikkaöljyt talteen. Käyttää kuulemma moottorisahan teräketjuöljynä. Lisähydrauliikan johdosta pelkkää hydrailiöljyä tuli 140L ja vaihteistostakin aika paljon, en muista tarkkaan mutta kumminkin kymmeniä litroja. Saa siinä sahata kolmessa löysissä eikä taija ehtiä entisiä kuluttaa kun uudet öljyt taas ratkoriin vaihdetaan.
     
  20. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Joo, samaa hommaa on meilläkin duunissa ollu, eräs jo eläköitynyt myyntipäällikkö tms. haki kans 200l tynnyrin jäteöljyä sahan terän voiteluun ja takavuosina pari asentajaa keräs hytikkarasvat talteen kaivinkoneista öljynvaihdossa ja tankkas sitä väljien VW:n dieselien tankkiin, äijät tunnistaa ittensä...;)
     

Kerro tästä muillekin!