Auton jousitus ja ohjausgeometriasta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Stang 72, 20.5.2021.

  1. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  2. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Aihetta hipoen, tässä on tullut haettua kallistuksen vakaajaa taakse c10.
    Olen löytänyt yhden jonka tulen hankkimaan.
    Se ei ole tähän malliin joten kaikki osat eivät varmaan käy suoraan.
    Olen miettinyt näitä tankoja joita usein tulee vakaajan päihin.
    Tankojahan on paljon eri pituisia joten onko sillä väliä minkä mittainen se on vai olisiko vakaajan oltava jossain tietyssä asennossa kuten maan mukaisesti?
     
  3. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Jos se vakaaja semmoinen perinteinen, niin auton pituus suuntaiset vakaajan päät joustoliikkeen suunnasta 90 astetta eli käytännössä vaakatasoon. Ja tuolta pohjalta vakaajan välitangot eli koiranluut pystyyn joustoliikkeen suuntaisesti. Nuo siis silloin kun auto normaalissa ajokorkeudessa.
    Vai mistä oli kyse?
     
    Muokattu: 20.5.2021
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Just tästä.
    Hiukan ajatteluttaa tämä taakse asennettu vakaaja.
    Hinta kohdillaan Rockista joten pakkohan se on kokeilla.
    Asennus suunnalla tuskin väliä onko eteen vai taaksepäin suuntautuvat päät.
     
  5. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Takavaakajan paksuuden kanssa kannattaa olla konservatiivinen.
    Jäykkäakselisissa autoissa pito heikkenee kurveissa jos liian jäykkä.
     
  6. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Kierrejousen jäykkyyden laskukaava, käyttää US mittayksiköitä

    Coil Spring Rate Formula:

    11,250,000 - Torsional Modules For Steel (Constant)
    CSPWD - Coil Spring Wire Diameter (How thick is the wire?)
    8 - Constant
    NOAC - Number Of Active Coils
    (Coils that are free to move. Not coils seated.
    It may be that 1/2 of the top and bottom coil is seated causing a spring with 8 coils to have the distance of 7 free.)
    CMD - Coil Mean Diameter (The diameter from center to center of the coil.
    Measure the diameter of the coil from wire center to wire center.
    If you know the coil is .5 inches thick and the outside diameter of the coil spring is 3 inches,
    then the Coil Mean Diameter would be 2.5 inches)

    (11,250,000 x (CSWD x 4))
    /
    (8 x NOAC x (CMD x 3))

    All Measurements in inches - Enter as decimal

    Dim Increased Effect On Rate
    Wire Diameter Higher
    Coil Mean Diam Lower
    Number Of Coils Lower

    Laskuri löytyy sivulta josta kaava kopioitu

    https://www.blueovaltrucks.com/tech/coilspringrate.htm
     

Kerro tästä muillekin!