Inline 4 secondary imbalance

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Bluestone, 31.5.2021.

  1. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Mielenkiintoista:



    Alfadan ei vielä kerro miten se eliminoi nuo epätasapainot, mutta 7,4 litrainen suora nelonen pitäisi vapaasti hengittävänä tuottaa 654 hv/5500 rpm :eek:
     
  2. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

  3. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  4. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Kyllähän se epäbalanssi tuolla ratkaisulla lähtee, mutta minusta se lähtee helpommin parilla tasapainotusakselilla (jotka pyörivät eri suuntiin, kaksinkertaista nopeutta mitä kampiakseli). En keksi mikä tuossa ratkaisussa on parempaa, osia ja painoa on minusta enemmän.
     
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    50% pienempää osien määrää perustelee tuossa videolla sähköisellä venttiilikoneistolla; ts solenoidit aukoo suoraan venttiilejä, jää siis pois aika paljon mekaanista tavaraa.
     
  6. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Lanchester akselit poistavat kyllä moottorin ulkoiset värinät nelosessa, mutta ei tee mitään laakereihin kohdistuville voimille. Tosin ei tuo kuvassa esitetty kiertokankiratkaisu miltään autuaaksitekevältä vaikuta.

    Alasilmään kohdistuu suurin rasitus ylöspäin kun tappi on keskellä, joten saa aika jäykkää kamaa olla tuo alaosa jos reikä on leveä…
     
  7. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Jos tarkastellaan moottorin sisäisiä voimia (eikä ulkoisia), vaikka vain yhtä sylinteriä, niin eikös silloin ensimmäisen asteen värinä ole merkityksellisempi kuin toisen? Siinä kuitenkin viskotaan mäntää ylös-alas, ja ylös-alas liikkuva massa on tuossa mielestäni suurempi kuin perinteisessä kiertokankiratkaisussa.
     
  8. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Kyllä se ensimmäisen asteen värinä on merkityksellisempi laakerikuormalle, tosin sekin kumoutuu 4 koneessa suht hyvin runkolaakereilta kun rinnakkaiset ”pyörivät” kumoavat toisensa.

    noiden tasapainoakseleiden suurimmat ongelmat liittyvät painotuksen tarkkuuteen ja 2xrpm pyörimiseen.
     
  9. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mitenköhän noi liukupinnat on toteutettu melkeen vaatii jotain keraamia että kitka pysyy pienenä. Onhan siellä tietysti painevoitelu. Ennemmin kehittäisin vastamäntämoottoria
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joku rinnakkainen topikki männän tappien paikasta orkkis ja tarvikemännistä oli ja meni tässä ihan hiljan silmien edestä. Sillähän tapin paikalla on myös pieni osuus tähän männän liikenopeuteen työtahdin aikana, jolloin paineita on eniten. Ja vielä isompi osuus on sillä, jos sylinterin keskilinja ei olekaan kampiakselin runkolaakerilinjassa, vaan siirrettynä hieman pyörimissuunnassa kangen alaspäin menon puolelle. Semmoinen siirto, ei olekaan koskaan tullut ajateltua männän hetkittäisiä nopeuksia ihan tällä tavoin, saa männän viipyilemään alaspäinmennessä, koska kampi ei taitu ihan niin julmaan kulmaan, kuin jos sylinteri olisi symmetrisesti. Palotapahtuman aikana mäntä siis "viipyilee" pidempään puolivälin yläpuolella, jossa paineet on isoimmat ja vissiin sen keskimääräisen väännön suurin osuus luodaan. Jälkimmäisen puoliskon menee vastaavasti nopeammin ja toisella puolella taas viipyilee enemmän alemmassa neljänneksessä jne. Josko se voiman lisäys sylinterien sijoittelusta tuleekin tästä männän hetkittäisen nopeuden hallinnasta, eikä niinkään kitkojen voittamisesta?

    Puristustapahtumastakin tulee erilainen, koska mäntä on just siinä kohdassa tulossa nopeampaa, eikä siis viipyile turhaan sen jälkeen, kun sytytys(ennakko) on toiminut vaan suorastaan rientää yläkuolokohtaa kohti.

    Kaikenlaista pohdintaa.
     

Kerro tästä muillekin!