-67 - -68 Cadillacin vaihdevalitsimen turvakytkin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Concarne, 3.6.2021.

  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Onko joku asentanut tällaisen paikoilleen tai perehtynyt toimintaan? Kytkinhän asennetaan rattiputken ulkokuoren päälle ja kuoren sisällä on putki mikä liikkuu vaihdevalitsimen mukana. Sisemmässä putkessa on kolo mihin tulee kytkimsessä oleva liukuva muovikieleke. Kieleke liikkuu kytkimessä helposti käsin välillä P-R-N-D mutta siihen se pysähtyy. Kytkimen sisällä oleva muoviosa mikä ohjaa alipaineliitäntöjä osuu "seinään" eikä liiku pidemmälle. Mitä pitäisi tapahtua kun keppi siirretään 1 tai 2 vaihteille kun vaikuttaa, että kieleke ei liiku pidemmälle?
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Puhutaanko nyt seisontajarrun vapauttimesta?

    Se vapauttaa seisontajarrun kun vaihteen siirtää parkilta.

    Jos se ei käänny, on jotain hajalla.
     
  3. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Ei ole paljoa aikaa kun hipelöisin juuri tuollaista.
    Ei sen tarvitsekkaan enää tuossa kohtaa liikkua kun toiminta on sama olkoon sitten D tai pakkovaihteet, mutta sitä en enää muista liikkuuko koko skaalan :oops: onhan siitä jo muutama kuukausi aikaa.:poff:

    Tarkkana sitten kun takaisin sitä laittaa ja säätää, että pääsee vapaasti liikkumaan ainakin sen tarvitsemansa matkan. Saa kyllä rojut tulemaan kyljestä läpi, jos näin ei ole.
     
  4. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kai siinä jonkun osan on pakko liikkua. Rattipukessa oleva kolohan kääntyy edelleen kun siirretään D:ltä pienille vaihteille ja turvakyytkin on siis ruuveilla kiinni rattiputken kuoressa ja kytkimen kieleke tuossa kolossa. Liike D-2-1 ei kuitenkaan ole mitenkään pieni, saman verran kuin R-N-D. Nyt jos kytkimessä kieleke pysähtyy D-kohtaan niin jotain menee rikki kun kääntää D:ltä eteenpäin. Noinhan se ei voi olla mutta ei sitä kytkintäkään oikein mitenkään väärin voi koota. Osat menee paikoilleen tasan yhdessä asennossa. Löysin pari videota tuon kytkimen toiminnasta ja ei niissäkään kieleke liiku käsin pidemälle. Vai onko tarkoitus, että kieleke liukuu kytkimen sisällä olevan toisen muoviosan päälle kun siirretään ykköselle tai kakkoselle? Ei kyllä näytä siltä, että näin olisi tarkoitettu mutta mitään muutakaan en enää keksi. Toinen vaihtoehto teoriassa olisi ettei rattiputkessa oleva kolo siirry enää kun käännetään D:ltä eteenpäin mutta se ei ole mahdollista koska sitten ei mene vaihteet päälle.

    Eli kieleke liikkuu ympyrän kaarta pitkin 30 astetta ilman väkivaltaa mutta kolo joka kielekettä siirtää liikkuu 45 astetta. Asteet on vedetty hatusta mutta periaatteessa näin.

    Säätäminen sinänsä on helppoa, haetaan N-kohta turvakytkimestä mikä onnistuu vaikka yleismittarilla. Sitten keppi N:lle ja turvakytkin paikoilleen. Näin ainakin tehtaan oppaan mukaan. En vaan uskalla laittaa paikoilleen ja vääntää shifteriä koska juurikin saattaa tulla rojut kyljestä läpi eikä näitä kytkimiä avan helposti ole saatavilla. Mikäli jollain on tällainen toimiva myytävänä niin saa tarjota.
     
    Muokattu: 4.6.2021
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Viskileka sille joka selvittää mitä turvakytkimessä / siinä siirtyvässä kielekkeessä ja rattiputkessa tapahtuu kun vaihdevipu siirretään edelleen D->2->1.
     
  6. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Omassa vähän vanhemmassa on hyvin samantapainen. Siinä se luistina toimiva muovipalikka liikkuu kyllä shifterin putken mukana koko valitsimen liikematkan. Ymmärsin siis, että se luisti alkaa käytännössä liikuttaa katkaisimen kuorta ääriasennoissa? Jos niin käy, niin onko kytkin varmasti oikea? Tai säätö kohdallaan? Jos noin käy, niin kyllä silloin jotain on hajotakseen väkisin vääntäessä.

    Kuten sanoit, nämä osat ovat kalliita, tuolla nyt kuitenkin yksi:
    https://www.ebay.com/itm/254785346973

    Ruotsalainen TA-Motor on myynyt kunnostettuja, eivät ne halpoja ole sielläkään. Yritin itse yhtä tällaista vanhempaa korjata, mutta se oli vähän vaikea saada tiiviiksi niin että peltikuorien välinen puristus olisi riittävä, mutta ei liikaa, niin että se vielä liikkuu helposti.
     
  7. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Vanhemmassa tuo on erilainen. Tässä on sisällä se luisti ja sen päälle vasempaan reunaan asettuu kieleke. Kieleke on kytkimen sisällä olevalta luistin päälle tulevalta osaltaan vinosuunnikkaan muotoinen. Tälle kielekkeelle on luistissa selvä paikka mihin se tulee. Vinojen sivujen molemmin puolin on stopparit. Luisti liikkuu hyvin ja kun keppi on D:llä niin luisti törmää kytkimen sisällä päätyyn eli ei mene pidemmälle. Kielekkeen pitäisi kuitenkin kaiken järjen mukaan jatkaa matkaa siirryttäessä D:ltä edelleen pienille vaihteille. Arvoitus on miten tämä tapahtuu kun se kielekeosa on luistin päällä kolossaan. Kytkimessä on kyllä ura loppuun asti mikä tuon liikkeen mahdollistaisi.

    Osa on varaosakirjan numeron ja nettikuvien perusteella oikea -67 ja -68 Cadillacin osa.
     
    Muokattu: 7.6.2021
    juko7 tykkää tästä.
  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Ratkesi tämäkin mysteeri kun sain toimivan katkaisijan käteeni. Kuoren sisällä liikkuva luisti törmää kuoren päätyyn kun keppi on D:ssä. Tämän jälkeen luistin päällä oleva kieleke jatkaa matkaansa luistin päällä. Hiukan vaati rohkeutta käyttää tarpeeksi voimaa, että se kieleke lähti liikkumaan D:stä eteenpäin. Näin vähän tuossa aiemmin epäilinkin mutta osiin purettuna oli vaikea uskoa, että näin voisi tapahtua kun kieleke on luistin päällä olevassa kolossa. Harvinaisen typerä ja rikkoutumisherkkä toteutus.
     
    matti R tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!