Ilmastointi tietäjät hoi!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tox-11, 4.9.2018.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, se kun jäi silleen vähän kesken se tytön nissanin ilmastointi homma viime kesänä että pelas se kyllä sillä hellan 4-napaisella kytkentäreleellä. Vaan jäähdyttimen puhaltimet ei lähteny pyöriin kun ilmastoinnin kytki päälle. Silloin se kylmän tulo tietenkin stoppasi kun pysähty paikoilleen. Liikkeelle lähtiessä taas pelas. No tutkin asiaa ja laitoin nyt sitten lisäksi hellan 5-napaisen vaihtoreleen ohjaamaan niitä puhaltimia. Niin että ei sitä ecua tartte ilmastointia ohjaamaan kun sen voi kahdella releelläkin hoitaa. Halvempia ne releetkin on uusia kuin toi tietokoneboksi.
     
    sibe70 tykkää tästä.
  2. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Tampereen Raskone / entinen Tampereen Autokylmä päivitti 1991 Thunderbirdin ilmastoinnin nykyaineille. Kustannusarvio ylittyi vain vähän, vaikka korjattavaa oli paljon enemmän kuin aluksi arvattiin (kaikki putkiliitokset vuotivat). Kiitos vinkistä sibe70 ja Aleksi suorituksesta, nyt kylmää pukkaa! Tampereen Raskone, Aleksi Pulkkinen: 010 2871312 kylmäpuolen työnjohtaja
     
    Mikkis, maverick999 ja sibe70 tykkäävät tästä.
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, varjoja paratiisissa. Se releillä toteuttamani ilmastoinnin ja puhaltimien päälle kytkentä toimi kun testasin, mutta loppukäyttäjä valitti että se ei aina kytkeydy päälle. Totta puhui, aina ei mene päälle. Laitoin nelinapaisen kytkentäreleen ohjaamaan maadoitusta niin että heräte tulee katkaisijalta jossa se valo. Maadoitus menee kompuralta jäätymissuojan ja painekytkimen kautta maihin. Samasta katkaisijalta otin herätteen vaihtoreleelle joka ohjaa puhaltimien maadoitusta jolloin kompura kytkeytyy puhaltimien kanssa samaan aikaan, periaatteessa. viisinapainen vaihtorele siksi että puhaltimet ohjautuvat normaalisti päälle silloin, kun ei ole ac nappi päällä. Oletan että jännite ei riitä vedolle, vaikka minusta ohjausjännite on rinnan kytketty molemmille? Tai onko oikeestaan kun lattahaaroitusliittimellä toiseen ja siitä navasta toiseen lattaliittimellä? Pitäskös se haaroittaa ennen ja sitten molemmille oma johto? Sitähän vois mitata sen jännitteen mikä katkaisijalta lähtee. Vai laittaa se kolmaskin rele jolloin katkaisija ohjaa tätä kolmatta kytkentärelettä ja joka kytkee akusta suoraan "täyvet tulet" kahdelle muulle releelle herätteeksi jotka taas maattavat puhaltimet ja kompuran?
     
  4. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Puhaltimen releelle ohjaus kompuran Mg-kytkimen johdosta.
    Jolloin myös kytkeytyy aina päälle kun kompura on päällä...
     
    musta pässi tykkää tästä.
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, niinhän se tietysti selvin olis. Alkuperäinen ajatukseni oli vaan etten mitään ylimääräisiä johtoja vetele näkyville, että kojetaulun sisällä olis niitä oma laitettuja johtoja vain siististi tinatuin liitoksin ja kutistesukalla kuorrutetuin jotta kestäskin pitempään kuin sen pyhättömän viikon. Mietin semmosta pienemmällä jännitteellä olevaa relettäkin ku olis se pienimmän riesan tie. Tossa perkeleessä kun on semmonen kuuden voltin ohjausjännite ja just riittää kahdelle rinnan kytketylle releelle mutta välillä joutuu painamaan muutaman kerran ennen kuin sanoo naks ja alkaa arktinen ilma puskea suuttimista. Keep it simple stupid ja ala kelalta laskea kaapelia. Jo se olis tehty jos ei ihmettelis.

    Toinen auto ja juttu, dodge ram puhaltaa ihan saatanan kylmää ku lisäsin ”korvikeainetta” järjestelmään. Jopa niin että putket jäätyy. Aikani kun mietin syytä niin se accumulatorin päällä oleva painekytkin joka on alarajan määrittävä ja kompuran käyntisykliä määrittävä niin se taitaa olla sökö? Ei meinaan kytkin naksu että kompura lähtis päälle ja pois. Et ei kai se ihme ole silloin jos käy koko ajan ja jäätää. Tietysti nyt kun on oikeesti tarvetta coolerille ni temppuilee. Vaan täytyy laittaa kytkimestä ite pois ja päälle välillä että saa holotnaa.

    36487 four season on yks numero painekytkimelle että saaneeko mistä muualta ku rokista? Usparts ei tunne numeroa ja toimitushan voi kestää nyt ameriikoista jonnin aikaa. Pitäskös muuten korkeapainekytkin uusia samaan aikaan?
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    heipä hei Toi kylmennys eli lämmön/energian siirto sieltä hytistä pois ei oo ihan simppeli homma malliin lisäsin korvikeainettä ja nyt ei toimi.....
    Vajaa 30v oon tehny kylmä hommia ja auta armias kun "piruuttaan" jutskannut näitten "ammattilais" auton laitteiden huoltajien kanssa :(:(:( En halua mitenkään mollata harrastajaa joka lisää korviketta järjestälmään MUTTA mitä laitoit ja KUINKA PALJON? Kerro se nyt ensin. NIIN JA JOS JÄRJESTELMÄ ON OLLUT TYHJÄ NIIN TYHJIÖINTI!!!! Sitten olis hyvä tietää mikä koktaili sielä rotkes on ja millä paineilla mennään!!!!!!!!!!!!!!! En minäkään satu tiisseli turbon säätöihin kun en tiedä faktoja! Laittaisitko paineet tänne ja koktailin mitä nyt on.Kiitos. Katotaan sitten mitä tehdä.
    Rinnan kytketyt releet??? JOKAINEN rele oli se sitten 6v dc tai 400vac niin toiseen kelan napaan jännite ja toiseen (dc miinus) tai ac puolella nolla.
     
    Muokattu: 2.7.2021
    sibe70 tykkää tästä.
  7. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Sama, olen 23V. Työkseni tehnyt pelkästään liikkuvan kaluston kylmälaitteita harrasteautoista nykypäivän sähköautoihin ja rekkojen kylmälaitteita, nykyään koulutan asentajia TAKKissa näistä.
    On todella riskipeliä huoltaa teeseitsemiehen laitetta koska se voi kertaantua ongelmina moneen seuraavaan autoon. Tai kun ei kerrota mitä on oikeasti tehty niin vian paikallistaminen voi olla hankalaa ja turhauttavaa… Toki on myös heppuja jotka kertovat ja yritetään yhdessä ratkaista ongelmia…

    Eikä liity nyt mitenkään tähän edelliseen puhallinhommaan
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Heipä hei vaan itsellenne. Vaan nytpä dodgen ilmastointi tuntuu toimivan taas loistavasti. Tulee jäätävän kylmää muttei enää matalapuolen putki jäädä. Johtunee vissiin siitä että lisäämäni aine boostaa seosta (r134a/hiilivety) niin että kylmää tulee kuin vanhasta kunnon r12 aineesta. Sillähän kun on parempi ainakin tietolähteiden mukaan kylmänluovutuskyky kuin r134a aineella. Että siinä mielessä en sitten tarvinnutkaan apua enkä neuvoja. Ei tartte auttaa, saatana. Yleensä en kysy keltään yhtään mitään vaan selvitän itse. Ainoat kysymykset jotka tein asiasta täällä eli kannattaako vaihtaa korkea ja sykliä määrittävä matalapuolen kytkin niin siihen en saanut vastausta. Enkä siihen saako sillä numerolla osaa Suomesta vai ei. Pelkkää vittuilua vain. No ulkomailta saa tilattua ainakin osia. Se käynnin sykliä määrittävä kytkin hajoaa ilmeisen usein tommosista ni mietin että vaikka hyllyyn ottas niinku olen monia muitakin varaosia varannu ku usasta tulee aina oman aikansa ja päivittäin sillä pitäs ajella melkein. Kaikki ihan ei ole idiootteja oli kysymys kylmäpuolen tai jostain muista asioista. Vaikka aika monet kyllä tosin ovatkin. Siksi en vastaile itestään selvyyksiin tästäkään asiasta. Lisäsin näköjään liikaa ainetta kun tälläselle aineelle ei ole valmiita taulukoita vissiin valan tehneellä kylmämiehellään vaan ite kokeiltava se oikea määrä. Ei se ainakaan samalla määrällä toiminut kuin pelkkä r134a. Liika oli liikaa. Ei ole muuten siitä pelkoa että tulen kaupallisiin liikkeisiin tyhjennyttämään ja sotkemaan Teidän koneenne. Ymmärrän tämän asian täysin. Tekin kun joutuisitte opettelemaan millä paineilla sillä seoksella toimii kunnolla ja asiakas yllättyisi auton kotijo ajaessaan kun tulisikin toosi kylmää. Olen 40 vuotta kaiken moisia konehia ja laitteita laitellu ja yleensä ne on tullu kaikki kuntoon. No, Ainakin suurin osa. Tykkään opetella ja ottaa selvää asioista. Ei tuo ilmastointi nyt niin vaikea ole ymmärtää. En tietysti ole tässäkään asiassa ammattilainen niinku en missään vissiin paljon muissakaan. Reilun vuoden olen niitä ilmastointivehkeitä ihmetelly kun sattunu kohalle joku ongelma ja joku senmonen auto. Tietysti omia tai sidosryhmistä vaan. Muut vieköön täyttöhuoltoon tai mihkä vaan haluavat. Nykyään asuu kyllä kylmäpuolen yks kaverikin järkevän matkan päässä jos tarttee sen sertifikaattia tai ainehia. Oon kyllä ollu aika nopea oppimaan uusia asioita aina, vissiin hyvät geenit. Nainenkin on minusta paljon vaikeampi ymmärtää. Autopuolen sähköasioista on aikoinaan annettu työtodistuskin että niihin relekytkentöihin en tarvinne vissiin kai apua. Kylmäpuolelta sitten ei kokemusta ennen viime kesää paitti hygieniapassi on että tiijän elintarvikkeiden kylmäketjuista jotain. Oon yrittäny jelpata kaikkia ketkä tarvii apua tai neuvoja, ei ole minulta pois. Jos haluaa ottaa apua vastaan, väkisin en puutu. Enkä laittomuuksiin enkä vaarallisiin asioihin muita opasta, ne saa jokainen ite opetella niinku minäkin. Täällä on ollu PÄÄSÄÄNTÖISESTI mukavaa kysellä tai yrittää auttaa muita tai muuten vaan jauhaa paskaa. Riitelemään asioista tai kamppailemaan en ala, sitä varten on minulla tatami. Sibe70 vaikuttaakin pro tyypiltä. Ei tarvitsee esittää mitään. Tiedonjanoisia tai tyhmiä voi neuvoa, se ei ole itseltä pois. Nämä kaksi kun ovat eri asioita minusta. Harrasteveljeys on ennen ollut yhdistävä tekijä jenkkiautoilijoilla ja tietoa on jaettu puolin ja toisin. Paitti on niitä jotain tietysti asioita joita ei saakaan paljastaa ulkopuolisille.
     
    sibe70 ja reijo tykkäävät tästä.
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Rauha!
    Anteeksi jos susta tuntui että "vittuilin! ei missään tapauksessa ollu tarkootus aiheuttaa mitään sellaasta. Jos olet harrastellut noitten lämmönsiirtokoneiden kanssa jonkin verran niin varmaan tiedät että se mg kytkimen pätkiminen johtuu paineen muuttumisesta ja kyseinen mutikka (matalapainepressostaatti) on säädetty jollekkin tietylle aineelle tiettyyn paineeseen. No niin nyt sulla on siellä joko Koktaili jonka paineet ei enää vastaa tiettyä säätövakioa vaan paineet on väärässä kohdassa joten kompura pyörii siksi koko ajan TAI järjestelmässä on liikaa ainetta joka aiheuttaa sen että kompuran imu ei pääse niin alas että mg avautuisi. Kirjoitit että nyt taas pelaa niinku pitäiskin niin epäilen tota liikatäyttöä ja pikkuhiljaa aine karkaa niin koneen imu riittää pressostaatin asetuksiin.
    Sipe70 (tunnetaan toisemme) on hyvä harrastaja ja jaksaa neuvoa peukku sille. Mun työrupeama on raskasta/myymäläkylmää no toisaalta autojen ilmastoinnit toimii ihan samojen kemiallis/fysikaaslisten lakien mukaan.
    Toivotan sulle hyvää kesän jatkoa. ja toivon etten pilannut sun fiilistä viileestä kulkuneuvosta.
     
    musta pässi tykkää tästä.
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ;););)Tiijä edes tosta ”jonkin verran” harrastamisesta mutta jos on joku ongelma tai haluan tietää jostain asiasta olen melko määrätietoinen ja minähän saatana selvitän sen. En halua ainakaan tunnustaa muille että olisin jotenkin tyhmempi kuin muut. Siksi en kysele juuri vaan selvittelen itselleni asioita lukemalla ja tutkimalla.

    Kaikki on hyvin mietmi-3, ainakin nyt. Peace man! Tuossa dodgen systeemissä on orifice tube ja kompuran käynnin sykliä määrittävä painekytkin. Kun paine ylittää 43psi ni kompura käynnistyy ja paine laskea. Tuota piti vkonloppuna hetken funtsia. Paine laskee kun kompura käy? Niin se vain matalapuolella käy. Sitten kun paine laskee 25psi tai alle ni kompura sammuu ja paine nousta taas sykli alkaa alusta. Korkeapaineelle taas kytkin ihan omansa joka on liki kompuraa. Systeemi on kai vähän erikoinen kun siltä täyttöhuoltajaltakin joitain vuosia sitten meni sekaisin kun yritti sovitella sinne korkeapuolelle täyttöliitintä. Joutu vähä jelppimään. Genos garagen sivuillakin on väärin piirretty se kaavio toimintaperiaatteesta mutta liekö se uudemmissa cummins 24v sellainen kun luin että muuttus niillä korvilla.

    Tytön autossa taas yksi kaksoiskytkin jossa ala ja yläpaineelle omat rajat, jäätymissuoja erillinen ja paisuntaventtiili orifice tuben sijaan. Siinähän se ecm ei maadoittanut kun ac-nappi painettiin pohjaan ni tein hellan yleisreleillä sen ohjauksen puhaltimille ja kompuran magneettikytkimelle. Juu, laitoin jäätymissuojan ja painekytkimen kautta maadoituksen ettei kompura käynnisty jos häikkää;).
     
    Muokattu: 5.7.2021
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    25psi=1,72bar=(134A aineella) -1,88celsiusta....(r12 aine) -3,60celsiusta
    43psi=2,96bar=(134A aineella) +8,73celsiusta... (r12 aine) 7,98celsiusta
    Matalapaine arvot ok. Toi kylmäaine koktaili siirtää paineita joten ei osu enää alueelle.
    Se korkeapainepuolen kytkin on joko Lauhdutinpuhaltimia eli varten jos siellä on sähköletti jäähdyttämässä lauhdutinta. Toinen vaihtoehto on kompuran suojapiiri ylipaineelle. En tunne Dodgen järjestelmää mutta näin mennään normaalisti.
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Se on suojapiiri, tehtaan manuaalissakaan kun ei o muuta testiohjettakaan että mittaa multimeterillä kun käy ja ac päällä että kytkin on kiinni. Pitää vissiin vaan luottaa että piiri siinä aukeaa paine jos ja kun yltyy liikaa. Siinä kun on nääs pelkkä tuulettimen viskokytkin eikä mitään sähkötuulettimia.
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Hyvä näin että on turvapiiri! Siihen kun värkkäis rinnalle korkeapainekytkimen puhallinta varten sais lauhdepuolen hifisteltyä. Jos noin kuitenkin toimii niin peukkuja ja viileitä tuulia :cool:
     
  14. sibe70

    sibe70 Gearhead

    GM:llä on säädettäviä painekytkimiä, eli katkaisupaine on säädettävissä. Laita sellainen….
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    juu, sattu juutuupissa muuten silmiin ku joku ruuvas siinä painekytkintä semmosta säädettävää huoltomittarien suosiollisella avustuksella. Vaan ihan kun se olis ollu -86 ford? Tuumin että olis semmonen pop jos sattus vaan jenka. Tosson orkkiksessa m12x1.5 naaras. Vaan saahan niitä adaptereja että sattuu vaikka olis se säädettävä millä. Sillähän se tytön nissankin niin kylmää työntää kun jäätymissuoja on säädettävä ja säädin niin ettei just ihan jäädy.

     
  16. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Saatto olla Fordinkin säädettävä, oli meilläkin hyllyssä niitä. Hellan tuotteena.
    Tampere Raskone ja kylmäpuolen työnjohto, vois olla vieläkin….
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, kattelin niitä eilisehtoolla ja tänäpänä töissä tauoilla. Niitähän löytyy universaalia säädettävää ihan normi lattaliittimillä, sitte orkkis tyyppistä säädettävää omilla automerkkikohtaisilla liittimillä ( joihin tosin saa niihinkin liittimet kun soveltaa ilman orkkis liitintäkin). Ongelma vaan että todella harvat myyjät ilmoittaa niitä millä jengalla se on. Että jos on väärä ni pitäs tietää millasta adapteria väliin. Ehkä etin tekijän katalookista ku niissä luulis olevan ja myyjillä on vaan mihin autoon. Tai soitan ja kyselen sekä tilaan siitä vinkatusta kylmästöintifirmasta. Retrofit asennuksissa kun r12 vaihtui r134a niin ne sääti ehkä sen 1/4 kierrosta auki ruuvia. Minun taas kai sitten pitäs sen 1/4 kierrosta kiinni. Alkaa kuulostaa siltä että pitäs oikeesti olla se huoltomittarisarja että joko kaverille mentävä käymään tai ostettava kiltiltä kiinalaiselta huokea itelle. Mihkä se perikunta sitten joutuu kun eivät edes tiedä mitä kaikkea sieltä tallista löytyykään?
     
  18. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Huoltomittarit on pop noissa paine hommissa ;). Ihan raaka nyrkkissäntö jos ei omista mittaria ja tietää että painekytkinten säädöt ok niin kun täyttää vajaata vehjettä eikä tiedä täyttömäärää niin siinä vaiheessa kun tyhjäkäynnillä pysyy magneettikytkin vetäneenä aletaan olla lähellä oikeaa täytöstä. Kierroksilla sitten "hienosäätö".PITÄÄ katkoa tai on liikaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
     
  19. Kurvi

    Kurvi 1st gear

    Kukaan vaihtanu gm r4 kompuraan akselitiivistettä? Kyseessä -95 subbe josta kompuran stefa vuotaa, uusi on jo tilattu mutta mutta. Miten vanha pois? Ilmeisesti typellä sais pullautettua vanhan pois mutta sitä nyt ei koto ole saatavilla.
     
  20. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kyllä noissa Jenkkimallin presuissa pitäs olla sama kierre kaikissa.
    Volvo käytti samaa joskus aikoinaan ja siinä oli millikierre, muissa tuumanen...
     

Kerro tästä muillekin!