Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Hyvähän se tässä vaiheessa on huudella mistä saa pumpun halvemmalla :D näemmä joo, Marjakangas myy. Näkyy olevan muitakin Cummituksen osia sillä, on ollut hieman hukassa mikä Case se on missä on sama kone.
     
  2. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mä vähän epäilisin OFV:n olevan syyllinen alhaiseen paineeseen, jos kerta pumppu jaksaa painetta nostaa kun paluulinjan tukkii. Mulla käy uudella siirtopumpulla ja uudella OFV:llä tyhjää 20 psi korvilla.

    US Parts ainakin myy Autometerin mittareita, löytyy myös sähköistä löpöpainemittaria. Adapteribanjopultit mittarille tuntuvat vaan olevan kiven alla, voi olla että semmoisen hankinta menee Amerikan tilaukseksi. Suodatinjalassa on M12x1.5 ja P-pumpussa on M14x1.5 banjot.
     
  3. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ok paljon tietoa mitä ei saa muuten kun purkamalla, kiitoksia. Paikallinen seinäjokinen hydraulikauppa myi mittarin jossa on omalaatuinen liitin, tarjos muuntokappaletta jossa 8x1 jenka. Jonkin aikaa varastoja tongittuani löysin likipitäen sopivan mutterin ja hitsasin sen vakio 6 millin pultin päähän jonka sisällä reikä, ja se suodatinjalan isompaan banjoon. No tuo nyt on tilapäinen asetus, kattoa pitävemmät systeemit kun laittaa kapiiniin mittarin. Sitä muistan moittineen täälläkin kun jos laittaa sen sähköisen anturin syöttöpumpun kylkeen nii tulee aikas pitkä banjo-snubber-anturi-kokoonpanolla.. eikö tuon voi laittaa yhtä hyvin suodatinjalan päälle?
     
  4. Pertura

    Pertura Gearhead

    Suodatinjalan päälle ei oikein mahdu snubberi ja anturi, ottaa kiinni tulipeltiin. Paras vaihtoehto on ehkä letkulla viedä snubberi ja anturi vähän sivummalle siitä. Saa sommiteltua sopivaan paikkaan romut, eivätkä ole värisemässä löpölinjoja poikki missään.

    Mulla on AN8-letkulla naftalinjat, ja painemittariadapteripalikka heti suodattimelta lähtevässä banjossa. Toki AN-letkuksi päivittäminen on yllättävän hinnakasta puuhaa, mutta näyttävän näköistä.
     
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Toimiiko nuo AN-letkut sitte imupuolella? Kai minäkin sitten.. laitoin imupuolen sinisellä putkella ja liitokset kumiletkuun on tuplaklemmarilla mutta eihän nuo hirveen hyvin pidä, ehkä sisäholkki auttais muuutta sitten kun se poksahtaa tienpäällä... Mutta tuo AN vois olla hyvä.

    Tuo anturi ei tietysti isoa reikää tartte kun mittaa vaan painetta, että sikäli ajattelis sen suodatinjalan 6 millin pultin koon riittävän. Kun vaan löytää sopivat välipalat sen ja anturin väliin.

    Mites tuo OFV, ebaystä ainakin voi ostaa, se on sitten se missä on se pultti päässä? Nuo pultittomatko on niitä virivehkeisiin sopivia joissa on vaan se reikä?
     
  6. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    No mulla on tulossa se etupään remontti jossakin välissä (ohjaussimpukka, trackbar, killer pin, kasa tiivisteitä) niin vaihdan sen pa-pumpun ja ofv:n samalla kertaa. Vähän kyllä himottais syöttöpumpullekkin jotakin mutta jos nyt vaan pelkkä perushuolto sillekkin..
     
  7. tsipi

    tsipi Gearhead

    Minä porasin pumpun kyljen banjoon 1/8G jengan sen jälkeen maailma on auki ihan mille vaan. Pa-linjat minulla on rekan paineilmajarruputkea, kuten kaikissa muissakin laitteissani.
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, nujusin tänään tankin alas melkein kokonaan että yletin juur ja juur ottamaan vanhan jarruputken pois joka edestä taakse kulkee. No se on siellä paitti etupää jäi vielä taivuttelemati palkin yli liitokseen. Teen kait huomenna loppuun. Vaan ne saatanan kiinnityspannat olikin mädät. Näytti etukäteen jees mutta kun irrottaessa väänteli ni mureni. Niitä mistään taas tähän hätään saa? Pakkausnauhaa on 40mm mutta liekö leviämpää? Joutuu taas tekemään taidetta ilman käsiä tyylisesti jostain ruosteisista pellinpaloista. Kun olis levygiljotiini ni leikkais suikaletta josta olis nopia tehä. Täytyy ehkä varmaan kysyä pantoja raskaan puolen varaosista.

    Glowshift on muuten toimittanut Suomeen joku vuosi sitten ainakin kun snubberin tilasin. On minulla molempiin, suodattimen päälle ja pumpun kylkeen adapteri, 1/8G jenka toisessa päässä niissä. Ja neulaventtiili on ollu snubberin lisäksi ni ei viisari värähdä liikaa.

    ja juu, peräöljy ei syttyny sytsärillä ku purkista törkin ruuvarilla ja tulta perään.
     
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Siis polttoainesäiliön kiinnityspannat. Rokista 50€ sais toimituskuluineen mutta ei ollu veroja mukana. Vaan milloin nekin tulis kun toimitukset tökkii. Raskaan kaluston pantoja kattelin. Niitä on suht saman levyisiä jos pilkkos ja yhistelis päät vanhoista. Vai leikkaisko pellistä suikaleet tinailis ne kii. Kun olis leikkuri ni olis kaikki helppoo.
     
  11. tsipi

    tsipi Gearhead

    Kuormaliinalla pysyy tankki todistetusti pari vuottakin kiinni. Laita henkselien kohdalle nitto 51 teippiä tms. Ei ruostu tankkipuhki niin herkästi.
     
  12. smgt

    smgt 3rd gear

    Lattarautaa kaupasta parilla eurolla ja vääntää sopivaksi. Ei mene montaa minuuttia niin on orkkis pannat korvattu ja vaikka vahvemmalla tavaralla. Löpö paineet on helppo mitata suodattimen päältä ilmaruuvista. M6 nippa ja sopivaa putkea tai letkua laittaa minne haluaa.
     
  13. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo.. ohan muuten vit.. hitsimäisiä ne tankin pannat, joskus niitä yritin paikalleen.. meni koko päivä yrittää saada joko sinne loveen se tai pulttia paikalleen. Manauksen kera :mad::D
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niinpä, tankki on muuten näissä muavia joka ei ruastu.
    Lattarauta kävi jo eilen mielessä mutta 3 millinen alkaa olla jo hankala taivutella edes sinnepäin ja siinä pitäs olla sitten sitä joustoa jotta sen saisi paikalleen ja mukautumaan edes jotenkin tankin mukaan. Niin että muutamaan minuuttiin en usko työn osalta. Cumminskin ilmoittama asennusaika paikoilleen alkaa jo kuulostaa uskottavalta. Entiset on 2-1/4 eli noin 57mm leviät. Sen kokoluokan latta on 3mm. Reikävanne jota rakennustoiminnassa käytetään on semmosta nauhaa jolla naulaillaa puurakenteita esmes yhteen. Niinku naulauslevy mutta kapiampaa ja kelalla. Sitä on 60x2,0mm. Ongelma on että 25m kela on pienin määrä jos ei keksi mistä sais 2m pätkän. Löysin 40x2,0mm pätkän omasta rautavarastostani, ehkä riittää että saa pahimmat kohdat tai sitte rälläköin pellistä suilakkeet ainakin väliaikaisesti. Raskaan puolen pannat on näköjään kuitenkin suhteellisen kalliita joita joutuu pätkimään ja hitsailemaan vanhoista päät että rokin dodgen omat orkkis tyyppiset tulee tilaamalla halvemmaksi. Pelkästään kun tankki oli siinä alas jonkun verran pudotettu eikä pois tieltä kokonaan niin se pitkän jarruputken takapään juntturin kiertäminen letkuun vei 30-40min. Pää ei mahdu väliin mistään ja kädet just toinen toista kautta taka-akselia toinen sieltä toista kautta selällään maaten ja yrität otsalampun kanssa tihrustaa.
     
  15. smgt

    smgt 3rd gear

    [​IMG]

    Itellä on niin leveetä lattaa mitä tankin uraan istui ja oisko ollu 4mm vahvusta. Työkaluna rälläkkä, kemppi ja pora. Ei nuissa kyllä kauaa menny tehä. Maalaukseen tais isompi aika uhraantua.
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Musta Pässi, mikäs vuotinen se sun autos olikaan?
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, tais teko olla tapahtunut 1/96.

    Nyt kun äsken sen paksuudenkin oikein mittas niistä vanhoista terveemmästä kohdasta niin semmonen 2,4mm näytti olevan. Notkealta tietysti tuntu ennen mittausta kun hapantunut monesta kohtaa. Kun nyt kohta lähetään lasten kanssa vierailulle niin taijan käyvä hakemassa 50x3mm latikkaa. Väännän siitä sitte kait.
     
  18. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Kuinka usein noita pantoja pitää vaihtaa ku aina välillä joku täällä valittaa että ruosteessa? Oli pakko käydä oman auton alla kattoo ja omassa vielä maalit päällä. Mukava että on Arizona auto niin todella vähän ruoateessa paikat.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin ne oli pitkälti minunkin pannoissa maalit päällä. Sitten kun niitä taivuttelee irrottaessa ja vääntelee niin maali sekä rauta rapisee ja kohta ne on paperia. Että en luottas aina siihen visuaaliseen ensivilkaisuun. Toisaalta voi ne hyvät ollakin jos vähän ajettu suolassa ja talvella ylipäätään.
     
  20. Pertura

    Pertura Gearhead

    Vähän ohuen oloiset pannat, kestävätkö varmasti? :D Mä olen kanssa omaan autoon tehnyt uudet pannat 5x50 latasta. Takapanta on helpompi, on sen verran lyhyt että on helppo asetella paikoilleen. Etummaisessa mulla tuli pieni mittavirhe, tököttää sisäpuolelta sen verran että ei pääse kiinnitysmutteriin käsiksi hylsyllä. No, ite kun tekee, niin saa sellaisen kuin sattuu tulemaan :rotfl:
     
    Cumminski tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!