Pieleen mennyt öljynvaihto (Buick 430 cid)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dean66, 11.7.2021.

  1. dean66

    dean66 Gearhead

    Oletin, että tässä ei voi mennä pieleen. Ja taas meni.
    Kone perimätiedon mukaan läpikäyty 20 vuotta sitten. Sen jälkeen ajettu melko maltilliset kilometrit (alle 10tuhatta). Edellisen öljynvaihdon ajankohdasta ei ihan tarkkaa varmuutta. Myöskään öljyn laadusta tai merkistä ei tietoa.

    Vanha öljy oli mustaa ja selkeästi vaihdon tarpeessa. Näillä öljyillä käynnistyksen jälkeen meni hetki, kun öljynpaineen merkkivalo sammui. Hetki tässä yhteydessä tarkoittaa n. 5 sekuntia, mikä minusta tuntuu pitkältä ajalta.

    Laiskana alle könyäjänä otin vanhat öljyt imupumpulla tikun reiästä. Suodatin normaalisti irti.

    Uusi suodatin täyteen öljyä ja vielä tiivisteen voitelu ja paikalleen. Vaakatasossa kun se suodatin siellä on, niin asentaessa luonnollisesti pieni tilkka ehtii valua suodattimesta pois, mutta ei se tyhjäksi asti ehdi.

    Sitten uudet öljyt koneeseen ja tikusta katsomaan, että avot, riittävästi on. Öljynä Teboilin Classic.

    Kone käyntiin ja öljynpaineen merkkivalo EI SAMMU. Hetken pyörittelyn jälkeen usko loppui. Hetki tässä yhteydessä tarkoittaa n. puolta minuuttia. Pari kolme kertaa rohkeasti käynnistin samaksi aikaa ja jossain kohtaa vähän kierroksiakin käytin. Ja valo eikun palaa. ljyntäyttöaukosta tirkistellen öljy ihan oikeasti ei kierrä ylös asti. tai siis varmaan yhtään minnekään asti.

    Mikä riivattu tässä pystyi hajoamaan tässä yhteydessä? Vai oliko vanha öljy helpompi juoksemaan paikoissa ja tämä uusi vähän sitkeämpi ei liiku lain? Aukaisin pumpun ja kulumaa oli siinä rattaiden pyörimiskohdassa. Pitääkö tässä vaan rohkeasti toivoa, että uudella pumpulla kesä jatkuu vai tuleeko muita mahdollisuuksia mieleen??

    t. alkaa jo usko mennä omiin asentajan kykyihin !
     
  2. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kommentoin tähän kun itse olen paininut tuon Rover V8 koneen kanssa jossa on samantyyppinen jakopää kopassa oleva öljypumppu. Jos sä olet imenyt se vanhan öljyn sieltä on pois, voisiko olla että se imi kaiken myös sieltä imuputkesta? Toi pumppuhan pitää sitten kasata vaseliinilla tai lorottaa öljynpaineanturin reijästä täyteen että lähtee imemään uudelleen varsinkin jos on vanha ja kulunut pumppu sillä se imukanava on ylempänä kuin öljynpinta öljypohjassa. Mulla on uusi pumppu tuossa ja menee sen pari kolme sekuntia että paineet nousee.

    Sen pumpun kannen voit hoonata sileeksi santapaperilla joka on asetettu levyn tai suoran lasin päälle.
     
    cdv70, Kustom STW, dean66 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. dean66

    dean66 Gearhead

    Ihme! Otin öljynpaineanturin irti, survoin ruutalla pari desiä öljyä siitä sisään, anturi takas kiinni ja kokeilu. Ja mitä riivattua, öljyvalo sammuu heti käynnistyksen yhteydessä niin kuin kuuluu. Eipä ole ennen moista sattunut.

    Kiitos tästä vinkistä ja kahvit tarjoan, jos joskus osutaan kohdakkain!
     
    cdv70 tykkää tästä.
  4. 4337

    4337 1st gear

    Vanhassa väsyneessä Buickin koneessa ihan normisettiä.Pumpun korjaussarja auttaa kummasti.
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Oma kokemus tosin International 304cid koneesta. vaihdoin öljyt ja kokeilin sitä motonetin 20w joku classic. Ei nosta paineita ku porakoneella o_O pumppua pyärittämällä. Max päivä niin sama homma. öljyt pois ja ihan tais olla teboilin 10w-30 koneeseen. öljynpaine löytyy noin 2-4sekunttia siitä kun kone pörähtää käyntiin. tyhjäkäynti paine reilu 2bar
     
    cdv70 tykkää tästä.
  6. nimat-13

    nimat-13 Gearhead


    Mulla poistui tuo ongelma Roverista kun hommasin suodattimen siirtosarjan jolla suodin letkujen päähän ylös sisälokariin.Siinä voi
    laittaa suotimen täyteen öljyä valmiiksi.
     
  7. LPV

    LPV 3rd gear

    Monet painepumput ovat huonoja imemään. Eli tarvitsevat "alkuryypyn" että rupeavat toimimaan. Sitten jos on vielä vanha väljä pumppu, on imeminen vieläkin huonompaa. Varsinkin kun pumppu on vähän turhan korkealla normaalista nestepinnasta.
     

Kerro tästä muillekin!