Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. -late-

    -late- Gearhead

    Meillä sopis sähkäri myös rvan ajoprofiiliin. Mut se ei halua sähkäriä ja mieluisan kokoluokan ja rangen mallit maksaa liikaa. Eli seuraavakin tulee olemaan puhdas polttis, kaasu tai PHEV ei tällä hetkellä ole mieluisa vaihtoehto.

    Mun mielestä sille kävis kyl pienempikin auto mut ei se paljon tilannetta muuta. Sen mielestä mun veekasit on aivan höpöjä.
     
  2. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Mä ajan +50 t km vuodessa vaikka kävelen työmatkat enkä ole edes harkinnut sähkö autoa.
    Yhtä hybridi mallia olen miettinyt ja sitäkin vain sen takia et siinä on 3 litran v6 pensa kone koska tässä käyttömaksu alle 100 euroa. Ja ajaisin sillä vaan pensalla.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    20v tästä päivästä eteenpäin. Nuoriso ihmettelee, miksi noi vanhat autot pörisee ja haisee pahalle liikennevaloissa. Myöskin eivät liiku liikennevaloista normaaliliikenteen mukaan, vaan ovat tientukkona. Sama maantiellä, joku Wanha jenkki tukkii liikennettä enemmän kuin muut ajamalla 80-90kmh, kun kone huutaa liikaa ja muut vetelee sähköautolla 110kmh...
     
    kerkko tykkää tästä.
  4. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    Minua on alkanut vituttamaan vanhojen käyttöautojen rassaus, voisi senkin ajan käyttää vaikka harrastepeleihin. Puolitosissani katsellut sähköautoja, mutta, mutta... jos meinaa ajella "huoletonta" niin oikeastaan uusi, kaikilla takuilla on melkein ainoa vaihtoehto. Sitten sellainen mistä löytyisi riittävät ominaisuudet, neliveto, pikalataus, riittävä toimintasäde yms. niin sepä onkin 60000,- selällään. Nyt herääkin kysymys ehtiikö tuommoista maksaa nopeammin kun hinta tippuu. Ajo on tietenkin halvempaa joten siinä säästyy, mutta sitten tulee rahoituskuluja ja kaskovakuutuksia mitä ei ole kun ajelee vanhoilla. Toisaalta korjauksiin vanhoilla voi mennä isojakin rahoja, mutta ei kerrallaan niin sitä ei huomaa. Mihin suuntaan menee käytettyjen sähköautojen kysyntä tulevaisuudessa, kun niitä alkaa markkinoille tulemaan? pitääkö nyt ostettu uusi hyvin hintansa ja käytetyille on kysyntää vai eikö niitä osta kukaan. Oma ajatus ainakin on se että ei uskalla pitää sähköautoa kun viisi vuotta jos akkutakuu on kahdeksan.
    Ajoa ei nyt tule paljonkaan käyttöautolla, noin 25000km vuoteen, mutta tilanne saattaa hyvinkin muuttua kun pandemia tästä helpottaa. Toisaalta ajot on pääasiassa lyhyttä ajoa joten esim. 400km toimintasädettä ei tarvitse kovin usein. Hybridiä en näe vaihtoehtona, siinä saa samassa paketissa sekä polttomoottorin että akkujen huolet.
     
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kristallipalloa ei ole kenelläkään, mutta voit itse jotain päätellä autojen kysyntätrendeistä. Bensa- ja dieselautojen suosio hiipuu Globaalisti. Näin myös Euroopassa ja Suomessa. Sähköautoja ostetaan niin paljon kuin valmistajat ehtivät valmistaa. Ja ollaan vasta S-käyrän alkunousussa.
    Oletuksena voisi pitää sitä että tulevaisuudessa käytettyjen trendit seuraa aikalailla uusien myyntitrendejä kuten ne on tähänkin asti seuranneet. Sen perusteella enemmän pelottaisi ostaa uutta polttomoottoriautoa, löytääkö sille ostajaa enään viiden vuoden päästä mihinkään järkevään hintaan?

    Akkutakuu ja sen päättyminen arveluttaa vielä kun kyseessä on näennäisesti uusi asia. Suomessa on vielä vähän firmoja jotka auton korkeajänniteakkuja korjaa. Syynä tietenkin se että korjattavaa on olemattoman vähän. Mutta korjauskustannukset ei sinänsä ole kovia. Melkeinpä akku kuin akku tulee kuntoon suht samalla kustannuksella kuin vähänkään isompi polttomoottoriauton remontti, tai mitä vuosien aikana niiden huoltoihin menee. Eli, tällä hetkellä korjauskustannukset akuille on siellä 2000 - 3000Eur, tulevaisuudessa varmaan vielä laskee hieman.

    Akkupaketit (ensimmäisiä automalleja lukuunottamatta) on mitoitettu kestämään saman kuin vastaavan autoluokan polttomoottorit tai enemmän. Sen voi itsekin laskea jos ottaa selvää mikä kemia ko auton akussa on. Esim oman autoni akku on mitoitettu n. 2500 purkusyklin kemialla. Tämä tarkoittaa keskimääräisellä kulutuksella Suomen ympärivuotisessa ajossa reilua miljoonaa kilometriä.
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kun verot laskivat ja autojen tuonti euroopasta alkoi toistakymmentä vuotta sitten niin päättäjät avoimesti pelkäsivät että Suomesta tulee vanhojen dieselautojen hautausmaa. Afrikkaan taisi lähteä kaikki hiaset ym. Koskahan joku päättäjä möläyttää että Suomesta tulee seuraavaksi vanhojen sähköautojen hautausmaa?

    Mutta loppujen lopuksi miksi tavallista autoilijaa joka ei osta koskaan uutta autoa kiinnostaisi mitkä on uusien autojen markkinat ja mitä uusia autoja suurin osa ihmisistä ostaa tulevaisuudessa? Enemmän kiinnostaa se mikä on käytettyjen autojen markkinat tulevaisuudessa. Minkälaisia käytettyjä autoja löytyy sitten kun kaikki bensa- ja dieselautot on paalattu ja montako vuosikymmentä siihen paalaukseen menee? Jos siihen menee 20-30 vuotta niin ei taida sähköautoilu koskea enää minua vaan enemmänkin perikuntaa.
    :rolleyes:
    - Jani -
     
  7. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    isalmela tykkää tästä.
  8. peto

    peto Gearhead

    Kyllähän noi iso akkuiset plugarit on jo ihan järkeviä. Duunikaverikin pääsee sähköllä sen reilut 70km päivässä duunimatkaa liruttamalla. Ei paljon ole tarvinnut tankkailla.

    Duunissa on pyörinyt jonkun verran noita täyssähköjäkin. Ainoa täyssähkäri mikä on vähän säväyttänyt on ollut Porschen Taycani. Ihan eri tasoa kuin noi Teslan paskat.

    Mm.kaikista meillä käyneistä model 3 on etulokarin reunat kuoriutunut pois ja takaluukut ottanut puskuriin niin, että maalit on lähtenyt. Sit noi model S:n etu-akselistoa kun katsoo niin tulee vahva epäilys siitä kohta alkaa melkoiset tukivarsi jumpat. Tukivarret on prässätty väärin päin. Kaikki paska jää tukivarsien uriin muhimaan. Model X nyt on vaan muuten vaan sellainen himmeli. Koripanelien raot tuumaluokissa, lokinsiivet ei istu, jne.

    Kaikista parasta oli kun katselin korjauksessa ollutta uutta Volkkarin ID4:stä niin siellä modernit jarrut takana.....rummut. Jotenkin sitä odottaisi vähän kehittyneempää jarruteknologiaan tuon hintaluokan kotterossa.
     
  9. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Noista rumpujarruista oli juttua jossain. Ne ei laahaa ja toimii takana hyvin.
     
    f34 tykkää tästä.
  10. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Taisi olla Suomen Autolehdessä artikkeli aiheesta. Sen mukaan rumpujarrut on varmatoimisemmat varsinkin vähällä ajolla olevissa pikkuautoissa. Saman olen huomannut itsekin lähipiirin kukuneuvoissa. Tahtoo takalevyt ruostua vaihtokuntoon parissa vuodessa, kun hiljaa körötellään eikä jarruja käytetä. Saman ilmiön voi kuvitella tapahtuvan sähköautossa, jossa sähkömoottori toimittaa jarrujen virkaa. Suomen oloissa varsinkin kun takajarrut kylpevät etupyörien nostamassa kura- ja suolasumussa.
     
    isalmela ja f34 tykkäävät tästä.
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

  12. J.J.

    J.J. Gearhead

    Viidenvuoden päästä Suomessa on rekisterissä vielä reilusti yli kolme miljoonaa polttomoottorikäyttöistä autoa ja sähköautoja ehkä max 150 tuhatta. Parinkymmenen vuoden päästä ajellaan vielä polttomoottoreilla niin että suhina käy.
     
    Desoto57 ja Imusihti tykkäävät tästä.
  13. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Niin, eipä tässäkään ketjussa ole vissiin näkynyt ilmastosyistä sähköautoa kannattavia. Suorituskyky ja käytön halpuus houkuttaa.
    Tämän kesän sähköhavainto kylältä. Ennen lapset ajelivat polkupyörillä ja nykyään sähköpotkulaudoilla. Maailma pelastuu potkulauta kerrallaan.
     
    Imusihti tykkää tästä.
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Muista mikä, oliko tojota prius aikoinaan mainosti 8 vuoden takuuta akuissa? No ajat uudella 4 vuotta ja viet vaihtoon. Joku ostaa ajaa pari vuotta käytetyllä kun ei uskalla pitempään. Kuka ostaa sen sitten jos akku takuuta on vaikka pari vuotta enää jäljellä?
    Jotenkin rinnastaisin sen moottorivikaiseen polttomoottoriautoon. Joku ostaa ja laitattaa mutta markkinat on pienemmät ja hinnat samaten. Näkisin niin että akkuvikaisiin vaihdetaan uudet akut liikkeen toimesta ja myydään ainakin akku takuulla kuluttajille. Vaan mikä on hinta? Liekö kilpailukykyinen vai onko akkuvikaiset romiksella oottamassa uutta innovaatiota? Luin että valtava kysyntä akkumineraaleista nostaa niiden hintaa ja saatavuus vaikeutuu. Vanhoista saadaan kierrättämällä tosin mutta alikehittyneissä maissa mahdolliset purkutyöt ja uusien mineraalien maasta kaivaminen eivät ehkä kestä länsimaista kestävän kehityksen saatikka terveydellistä taikka ekologista tarkastelua, luulen ma.
     
    janiluo tykkää tästä.
  15. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    alikehittyneissä maissa mahdolliset purkutyöt ja uusien mineraalien maasta kaivaminen eivät ehkä kestä länsimaista kestävän kehityksen saatikka terveydellistä taikka ekologista tarkastelua

    Se on sitä vihreää siirtymää.
     
    Imusihti tykkää tästä.
  16. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Mites noissa tuo akku käyttäytyy kun alkaa prosentit laskea? Saako se olla laturissa, ei vain koskaan tule täyteen vai niin että se virta vain loppuu siitä aiemmin, niinkuin puhelimessa? kestääkö niitä vanhoja ladata rakennusten lähellä/sisällä onko palovaara kuin suuri? Mietiskelen tässä vain, kun en tiiä noista sautojen akuista. Jotkut akut lopussa turpoaa, voiko käydä niin että kun lähteä pitäis niin ei renkaat yllä maahan? :p
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead


    Jotkut akut lopussa turpoaa, voiko käydä niin että kun lähteä pitäis niin ei renkaat yllä maahan?”

    :)
     
  18. peto

    peto Gearhead

    Autotehtaat on jo vuosikymmeniä teettänyt saastuttavimpia alihankinta töitä alikehittyneissä maissa. Euroopassa näiden töiden tekeminen on kannattamatonta liian tiukkojen määräysten takia.
     
  19. janiluo

    janiluo Gearhead



     
  20. Kalja imuri

    Kalja imuri 2nd gear

    Enpä ole löytänyt vielä yhtään sähköistä perheautoa mihin mahtuu 5 mukulaa, muija, koira ja viikolopun tarpeet mökkireissulle. Hinatakkin tarviis sen 3,5t perävaunua välillä. Ja pelkkä työajo 250km päivä. Eli ajan 10 000e bensa vanilla ja kesät viinalla.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!