Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. -chgr

    -chgr 2nd gear

    Mitäs sakkia täälä on ku autofoorumilla jaksaa jauhaa jostain hinttivehkeistä.. hä !
    Poistakaa koko topikki huoh
     
    grantorino tykkää tästä.
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    250 kilsaa päivässä bensavanilla, kannattaisiko harkita työautoa erikseen? Kyllä ton sähkikselläkin tööttää menemään jos töissä saa ladata.
     
  3. -late-

    -late- Gearhead

    Pääsääntöisesti täyssähköauton akku antaa kaikissa "normaaleissa" olosuhteissa ajomoottoreiden maks.tehon. Toki esim. lämpötila-alueiden ääripäät tai hetkellinen poikkeustila voivat aiheuttaa tehon rajoittamista.

    Kapasiteetti eli range on se, joka pienenee väistämättä, toki siihenkin liittyy monia muuttujia.

    Oma autoni on menettänyt kapista n. prosentin vuosivauhtia. Uuden auton esim. 400 kmn range ei välttämättä kutistu auton käyttöaikana niin paljon että autosta tulee kelvoton. Se voi olla kelvoton jollekin ja aivan riittävä toiselle.
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    niinpä, sanotaan että auto on paikasta A paikkaan B liikkumista varten. Sen voi myös tosin tehdä myös asenteella ja kaikkea kun ei voi mitata rahassa. Tai jotkut yrittää, ne ketkä on niin pihejä että piereekin sisäänpäin.
     
    Desoto57 tykkää tästä.
  5. Kalja imuri

    Kalja imuri 2nd gear

    Sillä rahalla millä ostaisin toisen 10 000e auton ja vakuutukset yms päälle ostan aika perkeleesti bensaa. Ja 5,3L vortec imasee nätissä maantieajossa 10,2 litraa sataselle. Sekä tarvittaessa hinaan 3,5 tonnin perävaunua sillä. Miksi olla 2 autoa kun yhdessä on kaikki tarvittavat ominaisuudet...

    Ja rakennustyömailla on harvemmin latureita
     
    impala-63 ja Desoto57 tykkäävät tästä.
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Et jaksanut lukea edellisen sivun keskusteluja.
    Tarkotin tietenkin vanhaa sähköautoa jonka saa halvalla kun akkutakuu on ohi ja osa kennoista pimeinä. Tonnin bensa-autoon saa aikasta paljon pensoo sillä hinnalla mitä akun uusiminen maksaa vaikka sähköauton saisi ilmaiseksi.
     
    Kalja imuri tykkää tästä.
  7. -late-

    -late- Gearhead

    Olen lukenut mut en välttämättä aina ymmärrä mitä tarkoitetaan.

    Toki esim korjaushinnalla tai ostohinnan erotuksella ostaa paljon bensaa. Se on totta.

    Kennojakin voi hajota ja pimentyä, mut sellainen auto ei enää "käynnisty" ollenkaan. Akussa on paljon myös muuta kamaa joka voi rikkoutua ja ihan oikeasti aiheuttaa tulipaloja.

    Auton/akun teho ei kuitenkaan alene se kulkee edelleen samalla tavalla mut lyhyemmin. Jos se ei kulje ollenkaan niin maksaa aikalailla, korjattiin tai vaihdettiin.

     
    Muokattu: 7.8.2021
    janiluo tykkää tästä.
  8. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

     
  9. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

    Sulla on varmasti t-paita missä lukee et nälkä lähtee syömällä, ja akka juomalla. Ihan yhtä tyhmiä juttuja ainakin toistelet.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaa, voi ne olla tyhmiäkin juttuja. Riippuu tosin siitä ymmärtääkö ne vai ei. Ja monennellako lukukerralla.
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    "Ja rakennustyömailla on harvemmin latureita"
    Mut kai raksoilla on sähköä käytettävissä, ainakin suomessa?
     
  12. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Sen takia palkataan virolaisia töihin, kun sitä sähköä ei ole.
     
    f34 tykkää tästä.
  13. leemu

    leemu Gearhead

    Nykyään on hyvä jos edes saat autosi parkkiin johonkin työmaan välittömään läheisyyteen, saati sitten että olisi vielä sähköä tarjolla:odroll:
     
    Kruunusaari, viikinki75, impala-63 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

  15. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei yllätä taas yhtään että vw taas tehnyt "akun tuhoutumis ajastimen" Suurimmassa osassa sähköautoja akkua ei edes koskaan ladata täyteen asti, vaan yleensä kennojännite jätetään 4v tai jopa alle. Sama myös paremmissa akkutyökaluissa, jotkut halpa merkit sitten lataavat akun täyteen eli 4.2v tai jopa 4.25v jolla kyllä saa kapasiteettia lisää mutta elinikä lyhenee merkittävästi.
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Jos ajat 250km päivässä niin kannattaisiko se vortec muuttaa kaasulla kulkemaan? Tiputtaa kuitenkin polttoaine kulut puoleen ja saat ajella sillä autolla mikä täyttää kaikki kriteerit.
     
    musta pässi tykkää tästä.
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Nyt kun se akkujen kuoleminen huolestuttaa monia niin suomihan on tee se itse miesten luvattu maa niin saahan sinne varmaan itsekin jotain vaihdettua ja korjattua? Se vaan on nyt vielä uutta meille mutta eiköhän netti ole kohta täynnä tietoa akkujen vaihdosta ja kapasiteetin lisäämisestä.

    Tollanen sähkis menisi itselläni täysin normaalissa arjessa mutta en halua sellaisia rahoja sijoittaa käyttöautoon ainakaan toistaiseksi. En siis ole sähkiksiä vastaan ja ne tekee tuloaan väkisinkin mutta mielestäni markkinatalous pitäisi hoitaa se muutos ei pakotus valtiolta.

    Toivottavasti vaan harrasteautot jätetään tämän ulkopuolelle ja annetaan vanhoilla autoilla mahdollisuus ajella jatkossakin normaalisti. Pidetäänhän museoitakin auki vaikka ne voisi kuvata virtuaalimuseoiksi nettiin.

    Toi päästöihin vetoaminen on vaan sellaista hurskastelua kun todellisuudessa kaikkia kiinnostaa se miten paljon pystyy säästämään milläkin kulkineella ajaessa. Itse ajanut 14 vuotta kaasuautolla ja muutaman kilon säästänyt hiilidioksidia päästöissä, mutta todellisuudessa se säästö on ajanut siihen polttoaineeseen ja se että päästöt pienenee on vaan plussaa siihen päälle.
     
    Seevu, Catiska, Stang_81 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sähköautoilua ajetaan väkisin kansalaisille kuin käärmettä piippuun. Kaasuautoilu on edelleen valtion tukemaa mutta ei mainosteta juurikaan ellei gasumin kampanjointia oteta huomioon. Vanhan auton muuttaminen ei ole kauhian kallista ja kulut pienenee merkittävästi. Mitä vanhempi auto sen halvemmat kamat töineen. Ne voi poistaa ja asennuttaa vaikka seuraavaan autoon jos on samaa ikäluokkaa. Halpaa, käytetään jo tehdyt tavarat loppuun joka on kestävää kehitystä ja se työllistää Suomalaista yritystä ellei osta valmista autoa tai tuo sitä ulkomailta. Kaikki voittaa paitti sähköautonmaahantuojat/myyjät ja valtion päättäjiä vituttaa.
     
    viikinki75, Zejk1, janiluo ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Litium-akkuja ei kannata ladata ihan täyteen tai päästää ihan tyhjäksi. Tämä koskee kaikkia laitteita joissa on kyseinen akku. Esim. kännykän akkua ei kannata jättää yöksi lataukseen..
     
  20. peto

    peto Gearhead

    Mielenkiintoinen käänne oli pomon GLC350e Mesen lunastuksessa. Veho kaivaa vaurioituneen akun talteen ennenkuin auto siirtyy Copartille. Eli tällä ilmeisesti estetään, ettei auto palaa liikenteeseen korjatulla akulla. Uuden akun hinta oli rapiat 15t€.
     
    Kruunusaari tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!