RE85 Muutostuki ja vanhemmat autot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja xarper, 29.1.2018.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hyvässä flexfuelissa muuttuu muitakin arvoja, kuin ruiskutusajat, etanolin myötä.

    Kylmäkäynnistykseen täytyy lisätä melkoinen alkuruiskuttelu ja sytytysajoitus viinalla on myös jonkin verran erilainen. Slanttia kun trimmasin, "tenu-Dart", pelkästään RE85 käyttöön, niin aika vähän on ennakoita tarvitsin. Kun "bentyyli-ilmaseos" on lähellä lambda ykköstä, sen palonopeus on olennaisesti bensaa suurempi. Vähempi ennakko riittää.

    Suuttimien johtoihin palmikoitu lisuke ei pysty ihan samaan, mihin ECU:n jälleenohjelmointi parhaimmillaan pystyy.
     
    Vermilion ja BelAirVan tykkäävät tästä.
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kerros vähän E85 kylmäsäädöistä, ite en saa niitä millään pelaamaan. Ei siedä kaasua yhtään kylmänä....
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tenu-Dartissa on Maxxecun valikoista saatavat rikastukset tapissa. Se laittaa "1000%" rikastuksen ensimmäisen kylmäkäynnistyksen alussa, eli suutinajat on kymmeniä millisekunteja. Silti sitä saa pyörittää jonkun 3-4 sekuntia kunnes se on laakista tulilla. Tuo rikastus sulaa joutuisasti ajan ja lämmönnousun funktiona pois. Muutaman sadan metrin ajon jälkeen laajakaistasäätö ottaa paikkansa ja AFR ajautuu ykkösen pintaan.

    Tulppien kastelemisen estämiseksi seuraavat käynnistys yritykset, jos niitä tulisi, ovat vähemmillä prosenteilla. Moniulotteinen taulukko siis.

    Mä odottelen yleensä muutamia sekunteja onnistuneen kylmäkäynnistyksen jälkeen, jotta laite kelaa öljynpaineensa ylös (slantissa on filtteri alassuin) ja sitten lyön vaihteen päälle. Kun Transcon kitillä varustettu laatikko vielä hetkisen täyttää turbiiniaan jäähdyttimen läpi pienillä linjoilla, vehje ehtii käydä ehkä 10kunta sekuntia, ennen kuin on täysi veto päällä. Sitten se jo kulkeekin ihan hyvin.

    Aiemmassa omatekoisessa ruiskussani mulla oli "primeröinti". Samalla kun polttoainepumppu hurisee sen 3 sekuntia virtojen mentyä päälle, jos en painanut samaan aikaan kaasupoljinta, se ruikki suunnilleen tyhjäkäyntikulutuksen verran sen 3 sekunnin ajan naksuttelemalla suuttimiaan. Siis jo ilman starttausta. Sillä pääsi aina nollakeliin asti käyntiin "kuin palmun alta". Kylmemmällä käänsin virrat pois ja uudelleen, eli tuplasin primeröinnin määrän. Ja jo lähti. Mutta siinä mun omatekemässäni "Elka-Jetronicissa" ei ollut kovin kummoinen kylmärikastus, oliskohan ollut 2x tai 2,5x joten ensimmäiset muutama sata metriä olivat just semmoisia ei kestä kaasua -ajoa. Onneksi oli alamäki tallilta, niin siinä oli ketterämpi lämmitellä. Siinäkin lambdasäätö otti ajan kuluttua ylivallan ja rupesi ajamaan seoksia alueelle.
     
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Minulla "kylmä käynnistys on +5-+10 astetta"

    Lähtee melkein aina toisella starttauksella. (joskus harvoin ekalla).
    Käy kyllä tyhjäkäyntiä kun ei koske kaasuun. Jos koskee kaasuun meinaa sammua. Lambda herää noin 10-15 sec käynnistyksessä. Seos luokkaa 12.3-13.2 (tiedän on jäänyt bensa asteikko käytöön). Jos koskee kaasuun menee 10.9-11.5 seokseen ja meinaa sammua. Ruiskutusajat jotain luokkaa 2.0-3.5ms välillä. Kun ei koske kaasuun rikastus +10c asteessa noin 15% (lämpötila kompensaatio, kun veden lämpötila xx) normaali tyhjäkäynnin päällle. Kun moottorinlämmöt nousee +50 astetta niin sitten alkaa seokset toimimaan viimisen päälle. Koitin laskea rikastuksia mutta kaasua painaessa alko paukkumaan (laihalle?).

    Käynnistäessä en muista mitä arvoja oli nyt mutta siellä on jotain kampiakselin kierroksia xxx ajan ja starinjection pulsea tais olla joku 2.xx ms ja sitten jotain multipliereja.

    https://1drv.ms/v/s!Ak0ev910-aPVgYBAqmTwO7v2GnugEg

    Kuvaa vähän (lämpösenä ajosta, ja arvojakin näkyy)
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuohon voi lisätä Flex-anturin, mutta saattaa olla että boxi pitää vaihtaa, kannattaa kysyä nimimerkiltä C5_Z06 kun on ammattilainen LS-koneiden säätelyn ja virittelyn kanssa ja tehnyt varmaan monta Flex muutosta.

    Nuo eFlexFuel boxit ovat kyllä ihan toimivia ja tuota voi jo säätääkin, kylmärikastukset.
    Edellisessä käyttiksessä oli se edellinen versio jota ei voinut vielä säätää, datan sai ulos, tuo nykyinen Eco versio vastennee sitä....se toimi kyllä hienosti kesäkelissä ja pikku syyspakkasillakin :odcool:
    Talvella en ajanut kun se ei ole järkevää etanolilla.

    https://eflexfuel.fi/tuotteet/eflexeco
     
    BelAirVan tykkää tästä.
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mites kaasulle muutos? Kalliimpi muuttaa mutta ajaminen huomattavasti halvempaa. Mulla maksaa 6.0 vortec silveradolla ajaminen ~12€ 100km
     
  7. LPV

    LPV 3rd gear

    Mä olen ajanut ny
    Mä olen ajanut nyt kaksi vuotta 94 Buickilla, LT1 koneella. Ympäri vuoden on menty halvalla Alisexpressin boxilla. Viime viikolla oli -24°c ja auto seisoi työn pihassa päivän. Laakista käyntiin. Kylmissäni hosuin vaihteen silmään, jolloin sammui kun kierrokset putos liikaa. Lähti heti käyntiin ja sitten jo jaksoi mennä. Olis tietysti voinut käynnistää ja antaa käydä muutaman minuutin. Mut oli niin pirun kylmä! Eli hyvin on toiminut. Vortec on ymmärtääkseni aika lähellä LT1ä, lohkon ja kansien osalta ainakin. Paitsi tietenkin LTssä on veden kierto eka kansiin ja Vortecissa lohkoon. Jos Ecu on kerta sama, se ja 85 boxi osaavat yhdessä säätää konetta. Sitä en tiedä onko tuossa mitään järkeä. Onko missään? Kaasu olis hyvä, mutta kamat on melko kalliit ja kaasua ei saa joka paikasta. Eli sitä on Sysi-Suomessa vielä harvemmassa kuin 85 asemia.
     
    Muokattu: 20.1.2021
    BelAirVan tykkää tästä.
  8. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Mulla kans vm95 lt1 tiemestari alkoholistiks käännytettynä, pari vuotta se on käyttiksenä ollu ja jotain pikkubugeja siinä on ollu mitkä ei todennäkösesti boksista johtuvia ollu. Se on sillä vanhemmalla eflexfuel boksilla.

    mistähän syystä tuo sarja ei käy noihin 5.0 ja 5.7vortekkeihin?
     
    BelAirVan tykkää tästä.
  9. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Traficom kertoi että, muuntotuki hakemus käsittely saattaa kestää jopa 4 kuukautta.

    Joten jos on hakemus vetämässä tai olet laittamassa, voi joutua odottelemaan...
     
  10. skide

    skide Gearhead

    Jono on siis hieman lyhentynyt, minulle vastattiin kesäkuussa kestävän 5-6 kk.:odmad:
     
  11. DtiJ

    DtiJ 1st gear

    varmaa jonkun kuukauden ollu sisäs eikä ole vielä rahoja näkynyt.
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    95 Caprice LT1:moottorilla toimii kuulemma E85:lla ihan sellaisenaan ilman eri bokseja joten veikkaan että kaikki LT1:set pitäis toimia. Onko täällä kukaan kokeillut?
    :rolleyes:
    - Jani -
     
  13. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Minä :D, tosin kokemus rajoittuu kesäaikaan, 95 caprice lt1 koneella. Starttuutti kylmänä vähän pidempään, muuta eroa en huomannu pelkällä viinalla ajaessa ja kulutusta ei tullut seurattua.
     
    janiluo tykkää tästä.
  14. DtiJ

    DtiJ 1st gear

    Sitä bensaa saa työntää startin jälkeen sinne kuin "kaksin käsin".

    Mulla ainakin tosi hurjat määrät. Luokkaa +82% @ 11c josta laskee n. minuutissa tai parissa nollaan. Tämän lisäksi hitaampi vedenlämpöön perustuva rikastus, joka puolestaan luokkaa +30% joka vähenee sitä mukaa kun vesi lämpenee. Lambda säätö lähtee vasta päälle kun vedenlämpö 30c. Näillä toiminu ainakin näin syksyn keleillä, talvesta ei kokemusta. Äkkiseltään laskettuna siis mennään päälle +100% lukemissa, että on ajokelpoinen kylmänä startin jälkeen.

    Myös korotettu tyhjäkäynti pakko olla, eli kaasuläppää pitää olla enempi raollaan kylmäkäynnin ajan, muuten saattaa sammahtaa kierrosten laskiessa, tai jos kaasua painaa "väärällä tavalla".


    Onkos viimeisintä tietoa tuosta muutostuen jonon pituudesta kellään? Nyt odotettu yli 3kk tms.
     
  15. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    n. 5 kk kesti käsittely, hyväksytty päätös , n. viikko niin rahat tilillä.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mitä jäi nettohyödyksi katsastuksen yms kulujen jälkeen?

    Kävin edellisellä leimalla katsastajan kanssa keskustelun siitä, tarvitseeko tenu-Dart katsastaa etanolille?

    Yksi argumenttini vastaan oli se, että tuosta ei tullut flexfuel. Ajan vain viinalla.

    Toki katsastajan mielestä polttoaineen muutos pitää merkitä papereihin.

    Jatkoin toisella argumentilla. Autoni on ohjekirjan mukaan suunniteltu käyttämään vähintään 92 oktaanista lyijyllistä bensiiniä. Osaako hän kertoa, mitä vaatimuksia auton pitää täyttää, jotta voin ryhtyä käyttämään lyijytöntä 95E10 tai 98E5 polttoainetta.

    Ei katsastaja osannut tähän vastata. Jatkoin vielä, että ”bentyyli” tyyppistä viinabensaa on ollut aiemmin kuin MTBE tai ETBE pohjaisia polttoaineita ja siirtymä 92 lyijyllisestä E85 on luonnollisempi kuin eetteripohjaisiin aineisiin päätyminen. Tämä varsinkin koska polttoaineen säilytysjärjestelmä ei ole tätä päivää ja xTBE aineet ovat kamalia ympäristölle..:
     
    janiluo ja maverick999 tykkäävät tästä.
  17. Akit

    Akit 2nd gear

    Juu ton netto hyödyn euroina olis mielenkiintosta tietää. Jos joku viittii infota ketä on prosessin suorittanut. Ittellä tosin se meni jo kun katsastin 71 Monten flexfueliksi:rolleyes:
     
  18. Heimo24

    Heimo24 1st gear

    Konvertoin hiljattain VQ37VHR-koneisen Nissanin etanolille, mittausten mukaan kulutus nousi noin 10%, eli puhutaan reilusta litrasta seka-ajossa (ennen meni noin 10 litraa satasella ja nyt 11). Käytössä on eFlexplus-boksi ja olen ajellut sen esiasetetulla ekomoodilla.

    Kun polttoainehinnat ovat tällä hetkellä suunnilleen lukemissa 1,29€/litra RE85 ja 1,80€ 95E, niin selvää säästöähän tuo merkitsee joka tankillisella. Bensan hinta tuskin on ainakaan laskemaan päin, joten veikkaisin hintaeron kasvavan tulevaisuudessa vielä runsaammin.
     
  19. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Olikohan muutoskatsastus 64 € ja muutostuki 200 € .
    Tienasin + 136 € :D

    Mutta "kaasutin" auton muuttaminen E85 polttoaineelle tässä tapauksessa maksoi jotain 6000-7000 € kaikkinensa, niin menee vähän miinukselle tuo tienesti..:poff:
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tätä mä epäilin. Mä joudun laittamaan vielä satasen (anturi) ja vaivoja, jotta saan tenu-Dartin "poikkeustilanteissa" toimimaan myös bensiinillä. Satasella flexfueliksi. Tekisi mieli ajella tuolla kesäisin mökille, mutta kun sieltä saa etanolipolttoainetta niin huonosti, liian etäältä, että asian toimittamiseksi pitää käydä toisella autolla hakemassa tälle täydennystä...
     

Kerro tästä muillekin!