oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ok, sit ei muuta kuin pukit paikoilleen girdlen kera ja siihen pulttien vaatimaan momenttiin. Sit mittaa jokaisen runkolaakerin reijän, että onko pyöreä? Laadukas mittakello on tähän välttämätön.
    Jos reijät on pyöreät niin seuraavaksi laakerit paikoilleen ja suoraksi kellotettu akseli paikoilleen ja taas kaikki pulttien vaatimaan momenttiin. Akselin pitäisi pyöriä kevyesti, ja jos näin on niin lohko sen puitteissa kunnossa.
     
    chevy 2, J.J. ja puna niska tykkäävät tästä.
  2. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Vaikka ne joutuu taputtelemaan paikoilleen,ei tarkoita etteikö ne liiku kun motti saa mailaa.
    taputtelu tarkoittaa että niillä on tiivis peti lohkossa.Runkopukkien pultinreiässä on tilaa pukille liikkua ja se sen tekee jos tilaisuus tulee.


    Girdle auttaa mutta se linja pitää tarkistaa/koneistaa girdlellä ja niillä nauloilla millä aiot laittaa ja niiden momentilla ja rasvoilla.
     
  3. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

  4. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Jos tuolle asialle saaat varmistuksen ARP:ltä niin sitten ilman muuta 95lbs.
    Tietenkin.
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  6. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Leimalla käyty ja viitisenkymmentä kilsaa ajettu. Tuntuu toimivan oikeinkin hyvin. Alipaine tyhjäkäynnillä on 10-11hg. Riittää nipin napin 2-kalvoselle jarrutehostimelle. Ennakko nyt 20° ja kuumana vähän nihkeästi jaksaa startata. 15° ennakolla ei ole ongelmia, mutta alipaine tyhjäkäynnillä ei riitä jarrutehostimelle. Tykkäisi tuo yli 20° ennakostakin, mutta ei sitten kuumana jaksa pyörittää. Akku on hyvä, 95ah/740 käynnistysvirtaa, ja 50mm kaapeli, akku takakontissa.

    Kokonaisennakko 34° ja tulee jo 2500rpm. Ei kuulohavaintoja nakutuksesta, ajelen nyt hissuksiin ekat pari sataa km. Reilulla puolikaasulla kärsii 1500-3500rpm ainakin eikä nakuta. Yli 4k en ole vielä käyttänyt, nautiskellaan nyt kun kampe kerrankin toimii.
    Tyhjäkäynnillä nykiminen on samoin poissa, kiinan2-taso airgap sen varmaankin aiheutti. Nyt torkkeri kiinni ja hyvin kulkee viitos vaihteella 60km/h ja 1400rpm. Myös muilla vaihteilla voi lipua tonnin kierroksilla ilman nykimisiä.

    Afr pyörii 1000-1700rpm 13-14 välissä. Yli 2k/rpm seos korkeissa 12 ja matalissa 13 lukemissa. Tyhjäkäynnillä vähän 13 päälle.

    Öljynpaineet kuumalla koneella ohuilla 5w30 öljyillä 25psi 850rpm tyhjäkäynnillä. 2k melkein 50psi ja 3k vähän yli 50psi.

    Ainoa ongelma on kun kuuman koneen sammuttaa, ja menee n. Tunnin päästä starttaamaan. Näillä helteillä kone jäähtyy hitaasti, ja bensa poreilee kaasarissa. Saa startata pitkään ennenkuin tärähtää tulille. Kaasarin alla 1" korokepala, mutta ei auta. Kohokammiot todella lämpöiset kun kokeilee. Eipä tuota lämmön siirtymistä voi oikein mitenkään estää.

    Toivottavasti tämä olisi nyt pitkästä aikaa ongelmaton kesä, ja saisi olds merkkailla asfalttiin takafillareilla omaa reviiriään:odcool:
     
    Inlinee tykkää tästä.
  7. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Toivotaan näin että kumi sulais katuun koko kesän.

    Ite samat huomiot n. tunnin seisoneena. Omat voodoot on startata ilman pre-shottia, sit kon hörähtää ni polkimest pump shotti ja sehän tärähtää tulille. Taitaa joka kone vaatia omat taikatemppunsa :)

    Miten siellä tuntus woimoo olevan..?
     
  8. fennia

    fennia Gearhead

    Jouduin itse laittaa parin tuuman eristepalan, lisäksi cowl induction scooppi, ettei konehuone sula. Tommonen isolohko peltisarjoilla tuottaa pieneen komeroon aika paljon lämpöö. Vähän harkinnu jotain termoteippiä myös sarjoihin, jos joskus jaksais kötöstellä.
     
  9. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Tuota tuota.... Sitä on:odcool:

    Kokeilin just mitä tapahtuu, kun liipaisee napakasti ykkösvaihteella 1000rpm taulussa läpät puoliväliin... Loppui 255 takatassuista pito välittömästi, heti kakkonen pesään, ja kyllä oltiin tiukasti penkissä, vaikkei likikään täyskaasu ollut.

    Ajellaan nyt alkuun vaan kohtuu nätisti, että saa sisäänajoa ja varmuutta koneeseen.

    Tuo 2" spaceri olis varmaan hyvä, mutta ei mahdu pelti kiinni. Nyt tuolla tuumaisella ja 3"putsarilla menee juuri ja juuri kiinni.

    Mulla on thermotekit sarjoissa, mutta on tuo silti kuin kiuas tämmöisillä helteellä.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  10. tero79

    tero79 3rd gear

    tee vesivanerista spaceri.. tuumanen.. se eristää tosi hyvin..
     
  11. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Hyvä vinkki, kokeilen tässä kesän aikana
     
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Eiks sisäänajo oo just et hanaa ja kuolema kuittaa univelat :eek: ;)

    Siittäkin ( !) tuntuu olevan sen tuhatta koulukuntaa.. Vitustako tiet??

    Ite kans muute huomannu shortyilläki et pitkä motarirupeema jälköö ihmettelee onko lämppäri päälä:eek:
     
  13. SauliK

    SauliK Gearhead

    Haudi!

    Nyt saatana lopultakin on saatu isolohko swappi ja taka akselin rebuildi päätökseen ja useampi sata kilsaa takana

    Moottorin öljynsyönnille ei läpikäyminnin lomassa löytynyt mitään syytä, nyt on vaan lisättynä kunnolliset venttiilivarren kumit mutta muuten öljysyöppö on samassa kokoonpanossa kuin pari vuotta takaperin.. yhdellä erolla vain, en ole laiskuuttani saanut letkutettua tuota kampikammion tuuletusta toimimaan ollenkaan kun venttiilikoppiin ei enää suoraan tuo isoisän perintö pvc valve passaakaan
    Kas kummaa, motti kyllä selkeästi höyryttelee molemmista kopista ja öljyäkin valuttelee. Näin lyhyellä ajolla seurattuna, tyyliin alle 500km niin ei ole öljynpinta laskeniäut yhtään.. olisko juuri mahdollista että tuo perkele on hörppiny huohotuksen matkassa öljyt imusarjaan? Varmasti ainakin jossain määrin mutta tuonpa näkee kun saan pidemmän matkan ajettua

    Tämä on 12.4 puristeinen 455 portatuilla rautakansilla yms. E85 polttoaineena, auto kulkee todellakin kuin raiskattu apina! Nyt kun on uusi 3.42 välitys niin tekipä isolohkollekin ihmeitä, ykkösellä suttaillaan jo ihan pintakaasulla ja kakkosella saa sitten jarrua ja kaasua annostella reilummin mutta kevyttä tuntuu olevan

    Meinasiko veli rautav8 että 1 taso imari toimii paremmin kuin kiinan air gappi? Mulla tuossa hyllyssä olis tuollainen 2 taso ja hieman olis hinkua kokeilla mutta en nyt vähään aikaan silti halua toimivaa comboa alkaa aukaisemaan

    Uujea, mahti fiilikset jälleen kerran! Ihan vattan pohjasta otti kun kiihautti vähän päälle sataseen ihan tosissaan, nyt sitten perinteisesti auto napsuu tallissa ja pilotti vetää kunnon kumarat. Skool kaikille isolohkoilijoille!
     
    tero79, FeV-8, valtsu67 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

  15. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Ainakin omalla kohdallani tyhjäkäynnillä nykiminen poistui lähes kokonaan, kun vaihtui torkkeri kiinan airgapin tilalle.

    Alaväännöistä en osaa sanoa,kumpi on parempi. Samalla lailla ykkösellä tyhjäkäynniltä saa kaasua lipsauttamalla 255 takafillarit parkumaan. 3.23 välitys.

    Jos siellä on 1000-2000 rpm välillä ~30-40 newtonia vähemmän, niin en ainakaan sitä persdynolla huomaa, wääntöä riittää:odcool:

    https://ibb.co/kBQSKnF

    Kokeilin muutaman kerran paikaltaan lähtöjä, liukasta tuntuu olevan. 100km/h menee rikki 2 silmässä.

    Paremmalla lähdöllä tuosta saa vielä hyvin pois. Tiukasti ollaan selkänojassa, kun tuplapumpun läpät potkaisee selälleen.
     
  16. SauliK

    SauliK Gearhead

    Å helvete, ite en ole uskaltanut noin kovaa syöksyä tehdä, deltassa silti ajettavuus on enemmän kuin kohdallaan. satasta saan päästellä niin että pidän ratista kiinni vaikka yhdellä pikkurillillä

    kakkosella rajottajaan tais mennä just joku 120, en muista paljon mulla oli nyt rajottimen asetus mutta olikohan peräti alle 5 donaa, yydet laakerit yms. niin ajellaan muka sisään maltillisilla kiekoilla. melkein pitää tunnustaa että enempää kiekkaa en varmaan kaipaakaan, kiekkamittari ei nyt ole toiminnassa ja kun osaan luottaa rajottimeen niin kyytiä on ihan nokko. toistaiseksi.. nälkä kasvaa syödessä

    mulla tosiaan on torkkeri paikallaan ja hyllyssä olis air gappi, voip olla sitten että se swappi jää kokeilematta. kiitokset tuostakin tiedonjyvästä, jos se manuaalin kanssa pelaa paremmin niin eikös se automaatin kanssa pelaa varmasti kanssa paremmin?

    kone rytkyy ja röhisee tyhjäkäynnillä kyllä uskomattoman sikamaisen kuuloisesti, tänäänkin piti ihan pysähtyä sitä kuuntelemaan :pinup:

    rautakasillakin kuulostaa alkavan lopultakin kaikki vaivannäkö maksamaan itseään takaisin toimivana isolohkona :odcool: nämä on jotain ihan muuta kuin nykymenon isot turbodieselit vaikka vääntö ja tehoarvot ei sen kummempia välttämättä olekaan. se kyyti on kyllä aika uskomatonta, mulla on tuossa pihalla myös yksi vakio 2 kurkkuinen 425 ja voin sanoa ettei se ole samalta planeetaltakaan mitä nämä virikoneet voivat olla

    myös kulutus muuten tuntuu olevan toiselta planeetalta, siis rakettimoottori luokkaa kuten kuuluukin. voiko näille ylärajaa löytääkään :rotfl:
     
    Kalja imuri, Inlinee ja -Skeletor- tykkäävät tästä.
  17. tero79

    tero79 3rd gear

    Kaikki menee.. omat ja varastetut.. :)
     
  18. SauliK

    SauliK Gearhead

    juu! tankki piripintaan(uus tankki ei vuoda), puolisen tuntia kylillä harhailua, kumin polttelua, tunnelissa ikkunat auki kaahottamista ja siitä lyhyin syöksyin etenemistä noin 80km matka kotiin.. kotona sitten kanisterista tankkausta niin melkein 40L meni :D

    alkoholi maistuu niin autolle kuin rakentajallekin
     
    Muokattu: 19.8.2021
  19. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Kuullostaa SauliK tutulta. Viimeksi tankkasin 50€ ysikasia 1.815€/L En nyt muista saiko jotain 24-26litraa.
    Kylillä puolisentuntia pörräystä, risteyksissä muutaman kerran perä sladiin sekä satunnaista poljentaa, eikä kovinkaan säästeliästä ajotyyliä.. 60km myöhemmin bensamittarin neula suunnilleen samassa kuin ennen tankkausta.

    Mutta lystiä on:cool:

    Maantiellä menee onneksi paljokin vähemmän, kiitos 5 vaihteen
     
    Muokattu: 20.8.2021
  20. SauliK

    SauliK Gearhead

    haudi olssimiehet miten teillä on adrenaliini ja testosteroniini ynnä siittiön tuotanto pysynyt tapissaan!

    downgreidaan deltan ensikesäksi taas pikkulohkolle koska joku on keksiny että näistä ei nyt saa tulla päästöjä ku kaikki kuolee ja yms.

    BBO evoluutio 4 synnytys alkaa kohta olemaan ulostus vaiheessa

    [​IMG]

    [​IMG]
    iso sydän irtaantui kehostaan hajotakseen kappaleiksi ja rakentuakseen jälleen entistä vahvemapa, voi että tämä nykypäivän feminismi on sitten hyvä asia. paljon on vielä tekemistä esim. keinut ja niiden myötä työntötangot, pakosarjat nyt ei luonnollisesti käy, mitenlie apulaitteet. kaasuttimia ei ole, auton polttoainesyöttö jajaja mitävittua vielä mutta kyllä se tästä vähän kerrallaan

    pakko se oli latoa nippuun ihan fiiliksen vuoksi jotta ei pääse motivaatio ihan katoamaan

    tästä sitten ihan asiaakin. kohtuu loiva tehtaan 370hp nokka on tulossa tähän koneeseen ja venttiilijousi mietteitä

    näiden kansien rullanokalle tarkoitetut jouset antaa 150 seetipainetta 1.800 korkeudella, ei hyvä koska lohkossa on laahuri
    mulla on compin 995 jouset jotka mainostetaan 115 seetipaineita 1.700 korkeudella. mitäs ootte velhot mieltä jos venytän ne tuohon 1.800 mittaan. että sorvaanko nokan noilla vituiks vai onko ne just sopivat. en osaa laskea noita paineita mutta mitä nyt näitä shimmi helevettejä oon netistä katellu niin noin 30 pitäs seetipaine laskea tuolla asennuksella

    niijoo nehä on jo paikoillaan tuossa mutta ei homma eikä mikään vielä napata sisemmät pikkujouset pois jos tässä alkaa vielä puntti tutisemaan. tuo itte nokka kai ei vaadi nyt mitään erityisiä jousia joten en halua sillekään mitään overkillia antaa vaan just sitä soppelia, max rmp varmaan 5 tonnin päälle ja sitä ahtopainetta sitten kans jotakin puoli baaria

    lopuksi vielä haiku kyseisestä ajoneuvosta viime kesältä [​IMG]

    HAU
     
    FeV-8 ja Kalu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!