Studin muuttaminen kierre reiäksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja timopajala, 23.8.2021.

  1. timopajala

    timopajala Gearhead

    Sanokaas joku kellä kokemusta et millainen homma olis muuttaa tollanen prässätty renkaan pultti sillee et siinä olis kierre?

    Eli nyt siinä siis prässätty pultti mutta olis helpompi laittaa pulteilla rengas paikoilleen nii mietin et kuinka kovaa tavaraa tollanen akselin pääty on et onnistuuko kierteiden teko siihen kuinka helpolla?
     
  2. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Ei kai se mitään työkaluterästä ole niin onnistunee ihan tavan poralla ja laadukkaalla kierretapilla.

    Pulttijaon keskittäminen ja reikien suoraksi saaminen vaatii sitten jo laitteita, en lähtis käsivehkeillä poraamaan kun liian suuri riski reikien vinoon menemiselle.
    Jos taas tarkoitus vaan kierteyttää akselin päädyssä jo olevat reijät niin sittenhän jako on jo valmiina.
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Kovuudesta tiedä mutta studin pooriosa (knurl) on paksumpi kuin ko. pultin kierreosa.
     
    Gary Grand ja Isamu tykkäävät tästä.
  4. timopajala

    timopajala Gearhead

    Juu eli pultin koko täytyy tietysti ottaa isompi ja jako siis valmiina kun studit on paikoillaan, nyt täytyy sit katsoa seuraava pulttikoko vaan ja painaa studit pois ja tehdä oikean kokoiset reiät ja sit niihin pultit.

    Täytyy joku laadukas Jenka tappi vaa hommata.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Valuteräksisiä ja taottuja noi pyörännavat on olleet mitä vastaan tullut, ja sit tietty alumiinisiä. Työstettäviä ovat olleet, kun vaikka jakoa muuttanut jyrsimessä tai suurentanut knurlauksen kohtaa navassa.

    Sellasta juttua ainakin miettisin että kuinka paksu se napa on siitä pinnapultin kohdalta, tuleeko riittävän pitkä kierre studille?
     
  6. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Toinen ongelma muutoksessa lienee siinä, että vanteessa oleva pultinreikä on yleensä max 14mm pultille/ studille. Mikä on kysyjällä nykyisen poorin halkaisija, jääkö työstövaroja?
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  7. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    kysynpähän vaan että mix ihmeessä pitää vaihtaa huonompaan :odeek:
     
    janiluo, Gary Grand ja jorkkeri72 tykkäävät tästä.
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    Menee varmaan helpommin rengas paikalleen jos on fenderskirtit tai muuten vaan matala kotelon laita.
     
    Gary Grand, impala-63 ja dart -66 tykkäävät tästä.
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Taitaa olla madallettu classic chevy ja iso vanne joka tulee melkein kaareen kiinni niin sen puljaaminen sinne on hankalaa kun ne pinnapultit ottaa vanteen keskiöön kiinni asentaessa. Sama ongelma ollut itselläni x-runko chevyjen kanssa kun takakaari tulee aika alas.
     
  10. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    no sama ongelma itelläkin -68 Chargerissa 30/18 kumella mutta otan ennemmin aina iskarin irti alapäästä kun vaihtasin pultiksi :rotfl:
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllähän on mukavaa, kun on käyttöauto missä on studit, eikä pultit. Usemman kerran meinas mennä hermot kun yrität pitää renkaan kohdillaan, jarrulevyn kanssa koska kaikista on aina se kohdistus ruuvi poikki ja samaan aikaan äheltää pulttia piinni.
    Nyt vaan pistää vanteen studeille ja pyörittelee mutterit kiinni.
     
    janiluo, Gary Grand, impala-63 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Omassa saksalaisautossa, jossa siis pyörät kiinni pulteilla, tuli mukana sellainen muovitappi, jossa kierre toisessa päässä, vähän niinkuin pultti jossa ei ole kantaa. Pyörää poisottaessa se pyöritetään ekan irrotetun pultin tilalle. Senjälkeen kun keksin mikä se on, niin ompa kätevä kapistus, ihmettelen miksei joka auton mukana tule moista.
     
    f34 tykkää tästä.
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    Käyttöautosta lähtee vanteen sisäpuoliset liimapainot veks, kun välillä vanne vähän tipahtaa alaspäin irti ottaessa ja osuu jarrulevyyn.
    Tuollainen ohjuritappi voisi olla hyvä.
     

Kerro tästä muillekin!