Caddy vm-60 jarruongelmaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja CruisingV8, 23.8.2021.

  1. CruisingV8

    CruisingV8 1st gear

    APUUVA

    Elikkä olisi ongelmaa Caddyn vm-60 jarruissa. Tuntuu että tehostaja ei palauta kunnolla jarrupoljinta. Etujarrut jää laahaamaan. Jarrutehostin(levy) ei palauta myöskään tasaisesti vaan yhdeltä sivulta jumittaa hieman eli kääntää pääsylinterille menevän tapin vinoon. En tietenkään tiedä miten silloin kun paikallaan eli haittaako jos irrallisena menee?

    On kokeiltua hioa ja liukastaa vaikka millä aineilla. Tiivisteet on vaihdettu tehostimeen sekä pääsylinteriin ja jarrysylinterit ovat uusittu eivätkä jumita. Onko siis tuosta kiinni vai mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä ettei jarrut jäisi laahaamaan kun jarrupoljinta kerran painanut? Tehostajan ja pääsylinterin välistä tappia ei viitti säätää niin että ottaisi myöhemmin kiinni kun jarrupolkimeen tuntuu tulevan sitten iso klappi eikä poljin palaudu ylös. Vai onko tässä jotain muita säätöjä vielä? Vai pitäisikö hommata jäykempi tehostajan sisällä oleva jousi? Mistäs kannattaisi moista kysellä? Tuo voisi olla ratkaisu jos jousi löytyisi... Vai onko joku muu tehostaja mikä sopisi tuohon ”helposti”?

    Oisko Länsi-Uudellamaalla joku joka pystyisi auttamaan asiassa. Tän alan firmoja ei juuri taida olla.
     
  2. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    Siis tehostin on ollut halki ja ruosteet putsattu, tiivisteet vaihdettu ja liikkuvat voideltu soveltuvalla rasvalla/öljyllä? väärä voiteluaine saattaa turvottaa kumiosia ja pahimmillaan jumittaa enemmän kun liukastaa..
     
  3. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kyllä siinä polkimessa pitää pieni välys tai tyhjäklappi olla ennen kuin alkaa painaa nestettä eteenpäin pääsylinteristä työsylintereihin (pyöriin) jos ei palaudu niin ei pääse paine purkautumaan.
    Ja nyt on aika vaikea täältä sanoa kun ei tiedä enempi sun auton jarruista onko alkuperäinen tehostin ja onko yksipiiriset vai 2 piiriset jarrut. Mutta yleinen toimintatapa on , että ensin tai voimakkaammin jarrupaine menee eteen ja sitten taakse .
    Niin ja voitelussahan ei tulis käyttää kuin siihen tarkoitettua jarrurasvaa , elikä kun kasaat sylinterit ym. niin voitelee sillä että ei turvota kumeja pilalle.
     
  4. Auto1234

    Auto1234 1st gear

    Kyllä juurikin näin tehty, käytetty oikeita voitelu aineita.
    Tarkastettu ohjekirjasta.
     
  5. Auto1234

    Auto1234 1st gear

    Autossa on alkuperäinen jarrutehostin (bendix), Yksipiiriset jarrut. Ostin juuri tuohon tarkoitettua rasvaa sekä öljysin tiivisteet mitkä kuuluikin ohjekirjan mukaan tehdä.
     
  6. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Ok, pitäiskö kokeilla säätää etukenkiä hiukan kauemmaksi, voi tehdä sen että nappaa kiinni äkäisesti , mutta jos vielä sittenkin jäävät laahaamaan päälle niin vika on 90% siinä pääsylinterin tangon säädössä. Säädä siihen sitten ihan pieni välys vaikka 1/4 osa kierrosta kerrallaan niin että jarrut vapautuu. Niin ja tietysti sitten kun ne toimivat niin että eivät jätä päälle , niin säädä ne kengät takas sopivaan kohtaan.
     
    Muokattu: 24.8.2021
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    toimiiko ilman tehostajaa paremmin
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Siis polkimen painalluksen jälkeen jää klappia polkimen ja tehostimelle menevän tapin väliin?
    Ettei vaan jää tehostimeen alipainetta vaikka pitäisi pihauttaa pois?

    Jos tappi palautuu tehostimelta normaalisiti, niin jarruletkut voi olla olla sisältä turvonneet umpeen. Polkaistessa neste liikkuu, mutta ei palaudu.
     
    juko7 tykkää tästä.
  9. Auto1234

    Auto1234 1st gear

    Juu eli juurikin se tappi jumittaa. Tekee samaa kun on irti autosta eli kun ihan käsillä painaa tapista niin menee pohjaa ja palautuu takaisinpäin vähän ja sitten jää jumiin. Eli menee vinoon se "levy" jarrutehostimessa.
     
  10. Auto1234

    Auto1234 1st gear

    Säädetty jokaisen kulman jarrukengät sekä tappi joka tulee pääsylinterille eikä ns. Laahaa sen takia.
     
  11. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Sitten vika on siinä tehostimessa , ota se auki ja puhdista kunnolla. Jokuhan siinä on mikä ottaa kiinni ja sentakia menee vinottain eikä toimi niin kuin pitää. Jos ei irrallaan ollessakaan ala toimia , hommaa uusi tehostin. Jarrut pitää toimia moitteetta niin itsesi kuin muidenkin turvallisuuden takia
     
  12. CruisingV8

    CruisingV8 1st gear

    Onko tietoa kuka firma voisi katsoa tuota tehostinta että toimiiko niinkuin pitää kun ei muita kokemuksia tuosta..

    Tai sitten se vahvempi jousi sisään.

    Onko kokemuksia meneekö mikään muu jälkituotantotehostin (ja varmaan pääsylinteri samalla) kiinni tuohon "heittämällä" kun alkuperäistä hieman hankala saada?
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ootko tarkistanut noi jarruletkut? Kuten f34 mainitsi niin letkut turpoaa tukkon sisältä. Ittekkin törmännyt tälläisiin jopa uudemmissakin (1900 luvun) autoissa. Jos takajarrut ei jumita ja yksipiirijarrut niin hyvinkin letkut tukossa. Jarrupaine on kova ja menee läpi tukoksesta muttei pääse pois. Takajarruillahan on vaan yksi letku jarruputkesta taka-akselille!!!! Jos takajarrut vapautuu niin jonnekkin se paine sieltä pääsee purkautumaan.
     
  14. juko7

    juko7 Double Gearhead

    ^Tuollainen tukkovika oli kans itsellä, ja letku mähnääntynyt sisältä niin että toimi suuntaventtiilinä, paineilmalla testatessa päästi jarrun työsuuntaan mutta tukkeessa palautussuuntaan
     
  15. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Missäköhän päin Suomea tehostin sijaitsee ja onko nyt irrallaan ?
     
  16. Auto1234

    Auto1234 1st gear

    Karkkilassa ja on irti nyt
     
  17. Auto1234

    Auto1234 1st gear

    Tuonkin voisi tarkistaa eli kannattaako paineilmalla kokeilla niinkun tuossa joku kertoi vai?
     
  18. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Minun mielestä se paineilma ei kerro totuutta se ilma voi käyttäytyä erilailla kuin neste mikä siellä jarruletkussa kulkee . Sen letkun tietää melkein muutenkin , jos on yli 10v. vanhat ja vähänkin hiushalkeamia kun taivuttelee niin uudet tilalle , eivät maksa paljon. Ja voi ne irroittaa ja laskea nestettä molemmin päin niin näkee kulkeeko samalla lailla. Ja yhtä hyvin se tukos voi olla ruostetta putkessa .
    Mutta jos jo huomannut että tehostin takertelee niin siinä se vika on varmaan. Sen voi avata ja silmämääräisesti tarkistella onko mitään lommoa tai muuta vikaa miksi takertelee jos jousi on ehjä ja kalvo ehjät laidat.
    Onko mitään käyntiä Lahdessa , jos on niin ottaa sen mukaan jos ei itseensä usko.
     

Kerro tästä muillekin!