Miten erotan jarrunesteet: silikoni vs tavallinen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 2.11.2005.

  1. xp

    xp Gearhead

    Sama kuin ennen bensan kanssa, vesi ei liuennut vaan pyöri helminä tankin pohjalla. Ja sitten käytettiin jäänestoja yms. jotta liukenisi.
    Nykyään jäänesto (etanoli) valmiina seassa, ei vesihelmiä tankissa.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  2. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Noh,silikoninesteet on taivaan keksintö museoautoille,museoikäisille autoille kuin kaikille muillekkin vanhuksille joilla ajetaan vähän eikä haluta vaihtaa normaaleja nesteitä parin kolmen vuoden välein kuin heille jotka ovat kyllästyneet (jarrunesteiden vaihdon unohdettua) jumittaviin jarruihin tai pyöränsylinterien tai pääsylinterin murheisiin ,myös kumiosat kiittää silkoininesteen kanssa yhteistyöstä pitkäikäisyydellä.
    Poljintuntuma on erilainen,kumimainen kuten tässä jo kommentoitiinkin ,mutta onko tuo maininnan arvoinen hyvässä tai pahassa,kunhan toimivat vuotamatta.
    Luonnollisesti "kamat"jarruissa on oltava kunnossa olipa nesteenä mitä sorttia tahansa,ei silikonineste mitään korjaa,hoitaa paremminkin.
    Vesi on myrkkyä järjestelmässä,helmi jää seikkailemaan liukeamatta mihinkään...
    Jarrujen nesteen vaihto perinteisistä silikoneiksi ...noh,ainakin minä tein reilut 30v siten että päästin perinteiset karmean väriset kurat pyöränsylintereistä ulos pumppaamalla ja kun nestepinta jarrunestesäiliöstä rupesi näyttämään pohjaansa silikoninestettä tilalle reilusti läpi päästäen joka pyöränsylinteristä ja näkihän tuon koska sortti vaihtui jolloin nippa kiinni ja siinä se.
    Ilmaushan tuossa tuli samalla ja eipä ole jarruongelmia ollut minkäänmoisia muuta kuin pientä ikäremppaa.
    Katsastuskonttorilla kiitelty ihmeen hyviä rumpujarruja tasaisilla mittariarvoilla.
    Käsijarru eri juttu vaijerikäyttöisenä ja jokseenkin tarpeettomana eli se toki vaatinut säätelyä joskus ,lienee tuttu operaatio joka juipille?

    Pääsylinteri on vaihdettu noin vuosi sitten epävarman toiminnan takia(mutta ei vuotanut vaan keräsi ilmaa )eli se kesti reilut 50vuotta,myös 1 takapyörän sylinteri vaihdettu vuodon vuoksi myös samalla kestoiällä.
    Silikoninesteet on vaihdettu reilun 30v aikana pariin kolmeen otteeseen,ei minkään syyn tai tarpeen vuoksi vaan mielenkiinnosta ja näki onko ne minkäväristä tavaraa vuosien jälkeen eikä tuo varmaan pahitteeksi muutenkaan ole jarrujaan tutkia ja liemetkin vaihtaa vaikka periaatteessahan nuo ei sitä vaadi.
    Pikkasen tummentunutta ensimmäisellä vaihtokerralla 15v jälkeen,seuraavalla ei värierojakaan enää ollut ja nyt viimeksi parisen vuotta sitten samalla kuin nuo pääsylinteri ja pyöränsylinteri.
    Mitään puuroa tms ei ole syntynyt,letkut pullistuneet tai kumiosatkaan vaikka millään liottimella ei läpipäästettykään järjestelmää ikinä kuten virallisesti kuuluisikin.
    Varmaan kunnon jarrujärjestelmän puhdistus jollain siihen tarkoitetulla aineella kumminkin varmaa jos kuka silikoneihin vaihtaakin vaikka minä en niin älynnyt silloin joskus tehdä ihan oikeaoppisesti.
    Kisatouhuista en tiedä ja silikonien soveltuvuudesta mutta normaaliin kesäkäyttöön kesäautolla jossa pitkähköjä taukoja käytössä...suosittelen!
     
    Muokattu: 15.9.2021
  3. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Vesi glykolipohjaisessa jarrunesteessä on vähemmän vaarallista kuin vesi silikonipohjaisessa jarrunesteessä. Koska glykolipohjaiseen se liukenee, mutta silikonipohjaiseen ei. Glykolipohjaisessa nesteessä vesi alentaa kiehumispistettä, mutta silikonipohjaisessa se kiehuu jo sadassa asteessa, eli jarrut tulevat katoamaan alemmassa lämpötilassa.
     
  4. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Onko tuo silikonineste vettä kevyempää vai raskaampaa? Eli painuuko vesihelmi säiliön pohjalle vai jääkö pintaan? Tällä on sikäli merkitystä, että ilmaruuvithan on korkeimmassa kohdassa, joten satulaan päässyt vesihelmi ei välttämättä nesteitä vaihtaessa ja ilmatessa tule pois, jos vesi on silikoninestettä raskaampaa. Itsekin noita harkitsin, mutta lopulta päädyin normaaliin vaihtorumbaan perinteisillä nesteillä - ei se oikeilla työkaluilla ole edes paha homma. Lopullinen niitti päätöksessä oli tämä lainaus AP Lockheediltä:
    http://www.flavia2000consortium.org.uk/Technical/brake_fluid.html
     
  5. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Juu,kukin tekee niinkuin parhaakseen katsoo ja voi ajaa vaikka nesteittä tai ikivanhoilla kurilla.
    Suurin osa jättää nesteet vaihtamatta ja korjaa sitten jälkikäteen tuo asian pikkasen isommalla työmäärällä.....
    Se sopii monille ja pitävät hyvänä ideana,myös korjaamot ja osapuljut tykkää tästä vaihtoehdosta.
    Huolettomia kilometrejä nesteiden osalta takaa toki kaikki perinteiset jarrunesteet siinä kuin silikonikin kunhan muistaa vaihtaa ne perinteiset säännöllisesti,ei silikonineste sen kummepaa ole nesteenä mutta antaa paljon anteeksi ja nimenomaan vähän käytettävissä kesäautoissa ollut oivaa tavaraa mikäli ei tykkää nesteitä vaihdella vaikka ei ajaisikkaan,näinhän tehtävä perinteisten kanssa jotka imee kosteutta itseensä ajoit tai ei.

    Noita perinteisiäkin on monenmontaa sorttia ja merkkiä joista kalleimmat ja hienoimman tuotenimen omaavat korkeimmin mahdollisin luokituksin monien mielestä ainoita oikeita ja sekin ihan jees niin valmistajalle,myyjälle kuin ostajalle.

    Sama juttu öljyissä!

    Perinteiset jarrut kumminkin tykkää ja tyytyy mainiosti kohtaloonsa kunhan neste on tuoretta ja semmoisena pidetäänkin.
    Ne on lukutaidottomia purkin tuotenimen suhteen jos vaan sisältö oikeanmoista.
    Nyky jarrunesteiden,kaikkien myynnissä olevien, luokitukset on moninverroin paremmat kuin tehdasvaatimukset,sama juttu öljyissä ja oikeastaan koostumukset voi olla
    enempikin huonompaan päin ja nuorempaan kalustoon tarkoitettuja.
    Rallimiehet tai erityisen raskaan jalan raatajat ostanee vähintään tuhannen asteen kiehumispisteen nesteitä ...normaali-ihminen pärjännee tavislaaduillakin oikein hyvin.
    Luonnollisesti mitä uudempi ja hienommat jarrut omaava laite,sen nirsompi ja tarvii esim juurikin ABS jarrunestettä tai määrätyt luokitukset.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sillä perusteella että vesi kerääntyy työsylintereihin ja jarruputkiston alimpiin kohtiin ruostuttaen ne, voi päätellä että DOT 5 silicon-pohjainen neste on silloin vettä kevyempää.

    Käyttää mieluummin vaikka DOT 5.1, sillä saa paremman poljintuntumankin koska se on kehitetty ABS-jarruja varten, jotka taas vaativat tarkkaa ja nopeaa toimintaa. Sen kiehumispistekin on hieman korkeampi kun DOT 3 ja 4 mukaanlukien DOT 5.

    DOT 5:lla kiehumispiste voi olla hyvinkin alhainen kun sinne on kondensoitunut vettä ja se on siellä työsylinterissä kun tulee kova jarrutus...
    DOT 5 nesteillä tuudittaudutaan usein siihen että sillä jarrut säilyvät kunnossa ikuisesti...todellisuudessa siellä saattaa muhiakin kunnon jarrupommi.

    Omissa rakkineissa käyttänyt aina DOT 4 ja 5.1 nesteitä, viimeksi laitoin Brembo:n 4:sta.
     
  7. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Jees,kuten tuli todettua,valinta vapaa ja kassan kautta kiitos:)
    Vesihelmistä en osaa sanoa uiko pinnalla vai sukellusvenetyyliin pinnan alla mutta vesi ei tosiaan liukene silikoniin,toisaalta vaihtamatta jätettyyn perinteiseen se kyllä liukenee olipa mitä DOTteja tahansa purkin kyljessä alentaen hyvin tehokkaasti kiehumispistettä osaltaan ja ruostuttaen kokonaisvaltaisesti koko jarrusysteemiä pisaroiden sijaan eli kumpi parempi,enpä osaa sanoa.
    Toinen kysymys onkin miksi silikonissa olisi vesipisaroita automaattisesti?
    Poljintuntuma ikivanhassa jenkkiautossa ...jaa-a...tehostetuissa enempi on-off tyylinen ellei varvastyyli tule takaraivosta on minun puolen vuosisadan kokemukseni ja tehostamattomissa mainittavaa eroa huomannut jos jarrut muuten kunnossa.
    Ehkä tosiaan kumimaisempi, jotenkin pehmeämpi mutta heh,eikö nyt mennä jo pikkasen HIFIn puolelle uusien käyttöautojen maailmaan,pääasia kait ettei poljin ole niin pehmeä ettei pysähdy kuin lattiamattoon kolahtaen ja kosla pysähtyy mieluusti suoraan vikuroimatta?
    Kiehumispite taatusti riittää olipa DOT mikä tahansa jos kyse normaaliin tyyliin ajettavasta perusjenkistä,taitaa tulla muut rajoitteet ensin vastaan pääkopassakin kuin jarrujen keittäminen mikäli ajallaan vaihdetut halvimmatkin "motonetin tai bilteman"nesteet sisällä...
    ABS jarruihin juuri tuo 5.1 ,Brembosta en tiedä kun ei kokemuksia mutta varmaan hyvää sekin kuten ihan kaikki muutkin jarrunesteet,ei niihin koostumukset tuotenimillä muutu niin että niistä mielestäni mitään järkeä älyttömiä maksaa jos hinnalla väliä,rata ja kisajutut erikseen.
    Tämäpä tästä osaltani.
     
    Muokattu: 17.9.2021

Kerro tästä muillekin!