GM 4.3 V6 perusparantelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kirka4ever, 16.7.2021.

  1. Kirka4ever

    Kirka4ever 1st gear

    Lähtötilanne on se että uskollisen work truckin kone alkoi kilkattaa ja savuttaa siihen malliin että oli tartuttava toimeen. Kyseessä tasapainoakseliton TBI-kone vuodelta '90, olikohan 155hv vakiona. Ajattelin samalla vaivalla taikoa tuohon tuhnuun inan lisää voimaakin, tarkoitus ei ole varttia ajaa jatkossakaan, mutta jos jaksaisi edes ylämäkeen kiivetä ilman alennusvaihdetta.

    Speksit ja osalista on tällä hetkellä seuraava:
    - Lohko porattu .003 ylikokoon
    - Vakio männät
    - Vakio kampura std. mitassa
    - Vakio veivit ARP studeilla
    - ARP-pultit runkolinjaan
    - Vakio kannet, porttaan kevyesti sen minkä osaan ja tasosta höylätään pieni siivu pois puristusten toivossa
    - Kansiin ARP 3/8" keinustudit ja Compin 1417-12 rullakeinut 1.52 suhteella.
    - Compin 251HR 200/206 -rullanokka, otin tuon K09-435-setin jossa tulee kaikki jakopäätä, uusia nostajia, venajousia ja työntötankoja myöden.
    - Vakio öljypumppu

    Pitkäprimääriset peltisarjat ajattelin myös hitsata samaan konkurssiin, laipat ja kollektorit tulikin jo.

    Muutama kysymyskin on. Vakio TBI-hiluilla ajattelin pärjätä sellaisenaan, onnistuukohan se? Joskus sitten myöhemmin varmaan vielä Holleyn Sniper ja Edelbrockin imari koneen päälle, kannattaakohan se? Lisäksi kysymys runkopukkien ja veivien ARPeista, järki sanoisi että kannattaisi vetää momenttiin ja linjahoonata lohko sekä hoonata veivit. Pari eriävää mielipidettä tullut mutta onko jollain kokemusta miten soikeaksi vetää?

    Entä tuleeko kellekään mieleen mitään mitä tuolle vielä kannattaisi tässä kohtaa tehdä kun osina pöydällä? Entä mitä raati arvioi tehoksi ja väännöksi näillä palikoilla, aika hyvin vääntävä kone pitäisi tulla?
     
    -Skeletor- ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kaipa tuohon 262 V6:n pätee ihan samat jutut kun täysversio SBC 350:n, siitähän tuo on pätkästy.

    Katselisin varmaan siihen uudemman Vortec version kannet, sitten Edelin #2114 Vortec kaasari imusarja...siihen välilaipalla aluksi TBI ja myöhemmin siihen voisi laittaa kätevästi sen Sniperin tai vaikka erilaisia kaasareita.
    GM:lla on myös omat GM Performance alukannet 4.3:n.
    Myös GM:n oma Marine imusarja ja 6-piste ruisku voisi olla mahdollinen asentaa myöhemmin Vortec kansien kanssa ja siihen joku kiva moottorin ohjaus...mahdollisuuksiahan olisi todella monia.

    Kiinnostava projekti.
     
  3. Kirka4ever

    Kirka4ever 1st gear

    Noita Vortec-kansia vähän katselin alkuun muttei näkynyt järkevään hintaan myynnissä ja päälle tulee vielä se imusarjajumppa. Saa tältä erää jäädä. Periaatteessa voisi kannet kyllä vaihtaa siinä kohtaa kun vaihtuuvruiskukin, mutta onkohan noissa miten suurta eroa ylipäätään? Mulla on epäilys että miedolla nokalla nämä nykyiset saattaisivat toimia jopa paremmin..?

    GM alukannet on mielenkiintoiset mutta ei tähän projektiin. Tarkoitus on tämän harjoituksen jälkeen rakentaa toinen ja kireämpi V6 vanhan 403 Peugeotin keulalle. Siinä olisivat painonkin puolesta perusteltu hankinta.

    Huomenna puran kannet ja näytän vinkua, katsotaan mitä tulee.
     
    Kustom STW ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  4. Kirka4ever

    Kirka4ever 1st gear

    Onpa huonoksi mennyt. Loput yläkerran osat meni jälkitoimitukseen jonka piti lähteä 14.9. jenkeistä. Eilen sitten tuli Jegsiltä uusi päivämäärä joka on 1.10. voi helvetin perse.

    Olen hiljalleen vingutellut noita kansia, tulee varmaan "ihan ok", laitan kuvia kunhan valmiit. Onneksi on pelkkä työkalu eikä käyttöauto, voisi käydä ihan eri tavalla hermoille tämä palikoiden odottelu.
     
    -Skeletor- ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  5. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Kyllä koneistus on tarpeen noita arpin pultteja vaihdettaessa, omaan sbc 350 uuteen lohkoon kokeilin arpin studeja ja mittasin sen pesän, soikeaksi veti, en enää muista mitä lukemia sain, mutta selkeästi muuttui GM alkuperäinen vs. arp mittaustulos ja koneistamossa sanottiin, että järjestään jokainen on pitänyt koneistaa uudelleen.

    Minkälaiset männät tulee, paljonko ne jää dekkitason alapuolelle, olisi hyvä saada lähelle 0-dekkiä.
     
    Kirka4ever tykkää tästä.
  6. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Mielestäni on havaittavissa jonkinlainen ARP hysteria.
    Tämä ei nyt sinänsä liity kirjoittajaan mutta arp ei koskaan ole nostanut suoritus tasoa moottoreissa.
    Tässä on kyseessä jonkinlainen markkinointi kikka.
    Ei voi olla että kaikki uudet pultti tai pinna sellaiset maksavat esim sbc yli tonnin...Siis 1000€
    Mäkin haluan myydä Aaarrppeja....
     
  7. janihei

    janihei Gearhead

    Juu, pirun hyvin on Arp saanut ihmiset aivopestyä, itse kuulun myös tähän porukkaan. Veivin pultit varmaan ne tärkeimmä, ja rungot seuraavana.
     
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    Jos menee ostamaan marmoritiskiltä ja todella ostaa kaikki ARPpia venttilikopan ja öljypohjan pulteista lähtien ja katsomatta yhtään mitä tarvitsee ( kaikki esim pinnapultteina) niin siihen ehkä saa tonnin palamaan. Summitista kotiovelle kannettuna oleellisimmat eli veivit, rungot, kannet, keinujen studit ja vetolevyn pultit alle 300$ jos ei ota studeina. Aika vähän, jos koneessa on muuten kiinni fyrkkaa ja työtunteja ja tarkoitus on ns roiskia.
     
  9. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Kukas sitä hysteriaa luo?

    Normaalissa moottoriremontissa kiertokankien pesät koneistetaan ja monessa tapauksessa esim. sbc pultit uusitaan, siinä ne voi laittaa laadukkaampinakin sitten,
    Chevyn runkopukkien pultit on hyvää kamaa ihan ensiasennustavarana, mun tapauksessa moottoriin tuli loiskelevy, mikä asennetaan runkostudeihin, siksi ne piti vaihtaa ja runkopesät linjahoonata, ei sen takia, ettekö uudet orkkispultit olisi kestäneet 500 kaakkia, mitä siitä koneesta tuli, kansiin tuli myös arpit, kun siihen tuli alukannet.

    Tuohon kirkan koneeseen käy hyvin orkkis kannenpultit, mutta sbc:ssä ne menee vesitilaan ja monesti ne on melko ruosteisia, eli uusiminen on joskus tarpeen, jos suositaan kotimaista kivijalkafirmaa, niin viimeksi, kun olen pultteja katellut, arp:t oli edullisemmat kun vakio tarvikepultit, en tiedä tämän päivän hintatasoa, jokainen voi selailla itte nettiä.
     
    Muokattu: 18.9.2021
  10. TimoT

    TimoT 3rd gear

    En ole koskaan tutkinut tuollaista v6:a tarkemmin, mutta onko siinä sama juttu kun 350, että noita vakiomäntiä on montaa eri mallia, eriasteisilla disheillä, venttiilikoloilla ja viisteillä varustettuna, eikös siihen käy 350 männät, niin valikoimaa löytyy enemmän, ne "rebuilder" männät on usein puristuskorkeudeltaan matalampia kun tehtaan männät, eli ruttu tippuu entisestään, jos siinä on ollut monttulakiset mukit.
     
  11. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Mites näin.
    Jos mä laitan jalkani suojatielle ja autoilija siitä sitten ajaa pysähtymättä niin miksei sakkoja makseta minulle vaan valtiolle?
    Minua kohtaanhan se rike tapahtuu.
    Kuka tämän selittäisi selko suomeksi jotta se selkenis mullekkin
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Selitäs hupeli että miten se sua kohtaan tekee rikkeen? Loukkaako se sun tunteita? Eli kaikki ketkä aja jollain kulkineella sun läheltä tekee rikkeen sua kohtaan?

    Koska se rikkoo lakia niin se sakko menee valtiolle... Jos se ajaa sun tassun yli niin voit hakea korvauksia.
     
  13. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    No... olihan toikin selitys.
    Tuli muuten käytyä just leffassa katsomassa Dyyniä.
    Hiukan erikoinen leffa kuten ton antiloopin selvennys.
     
  14. janihei

    janihei Gearhead

    Uskokaa minua! Minä tiedän kaiken kaikesta . Joskus on hyvä tulla sieltä omasta kuplasta ulos, jos siihen kykenee.
     
  15. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Kukas se sano elämän olevan ikuista opettelua.
    Just tilanneena ja saaneena 2 satsia Arp kopsuja vaiko ihan aitoja, ainaskin tuotenumero pitää paikkansa, sbc kansiin niin luulen osaavan tämänkin! Se on saletti.;)
    Luulen myös selvittäneeni erään sbc n mysteerin mitä kukaan ei taida oikein tietää, edes jenkeissä.
     
  16. janihei

    janihei Gearhead

    Kerros ny vähä lisää tosta mysteeristä. Saattaisi olla siitä apua topikin haltijalle.
     
  17. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Mutta mutta.. eihän se ole mysteeri jos kaikki sen tietävät.
    Tänä päivänä varsinkin kielen kääntö toimintojen avulla voi jokainen jos niin haluaa hakea vinkkejä esim rakenteluun.
    Tieto pitää osata vain hakea useasta lähteestä ja päätellä sen jälkeen itse.
     
  18. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Oliskohan mitenkään mahdollista, että jatkaisit tuota itsekehua jossain muualla, tuosta ei ole kenellekään mitään hyötyä, nyt jo pelottanut alkuperäisen kysyjän pois omasta moottoriremonttititopikistaan, ei aina tarvii paskoa asiallisia ja mielenkiintoisia aiheita asiaan kuulumattomalla höpötyksellä?
     
  19. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Voi ei.....taasko mielensä pahoittaja.
    Ei Kirka ole lopettanut. Kirka on vain luovalla tauolla. Tosin ne voi kestää joskus...
    Ook sä silmät ihan tapillaan ja väität pirssis kulkevan 30 siis -kolmeakymppiä- lujempaa kun käytät Arppeja.
    Ihan tosi?
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Onko taas täyskuu ?:confused:
     
    Gary Grand ja Vezques tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!