Cadillac STS '92 Järkevään kuntoon (kunnes lähtee lapasesta)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Stugenaattori, 17.9.2021.

  1. Stugenaattori

    Stugenaattori 1st gear

    Heissulivei!

    Ympäri mennään, yhteen tullaan. Minulla jo 2018 kesällä muutaman kuukauden käyttöauton virkaa toimittanut tankokoneinen Seville teki yllättäen comebackin - Samoine vikoineen kuin aikanaan ja jokusella lisää. ;)

    Mietin hetken lueskellessani upeita taidonnäytteitä ja restaurointeja muista ketjuista, että viitsiikö sitä omilla (olemattomilla) resursseilla ketjua mokomalle tehdä, kun ei kuitenkaan ole mahdollisuuksia täysentisöinteihin niin rahan, kuin tilojenkaan puolesta. Tuntuu, että kun muilla foorumeilla kysytään neuvoja ja räpelletään, täällä tehdään :cool:

    Totesin kuitenkin että josko sitä saisi enemmän aikaiseksi päivittelemällä korjauksista tänne, ja uskoisin että useisiin ongelmiin auton kanssa saa nopeammin apua tätä kautta, kuin mallille omistetuissa ketjuissa. Siellä kun on monella ollut samanlaisia murheita näiden kanssa, mutta kysymykset ovat melkein poikkeuksetta jääneet ilman vastakaikua :( Nämä ovat hienoja laitteita vetotavastaan huolimatta, eli eipä yhtään nyrpistellä siellä! ;)

    Summarum:

    -Cadillac STS '92.
    -Kiertopalkinnon vikaa viime vuosilta
    -Edellinen ja uusin huoltohistoriamerkintä molemmat minun tekemiäni, välissä 3 vuotta
    -Vanhoina vikoina radion pilatut sähköt, puhaltimessa oli jotain hämminkiä jo 2018, pieniä moitteita sisustassa, pieniä parkkipaikkakolhuja, käytetty maalipinta, käsijarrun vapautus rumalla vivulla, toimimaton cruise, ilmastointi tyhjä
    -Uutuuksina vekki tuulilasissa, viivaa näyttävät info/puhallin, soitin asennettu tietokonekaiuttimien kera penkin alla, rumat keskikupittomat Advantit vanteina, lakkavikoja Edit. Niin, ja kylmänä ei käy tyhjäkäyntiä, kunnes laakista käy sitä
    -212000km, joka tuskin pitää paikkansa, kun muita Cadillaceja katsoo

    Tuohon aikaan tuli autoja vaihdeltua useammin, nykyisin tykkään vähän korjailla ja parannellakin autoja, eikä hermo kärähdä heti ensimmäisten isompien vikojen ilmaantuessa. Tallitiloja ei ole vieläkään, mutta omakotitalon pihakin toimii paremmin kuin tienvarsi. Eli omistusaika saattaa olla tällä kertaa pidempi :D Onhan tuo täynnä pikkuvikoja ja ruman värinenkin on, eli en sinällään ihmettele kiertämistä.

    Ensi töikseni vaihdoin öljyt ja suodattimen. Miten ihmeessä öljynsuodatin kuuluisi irroittaa ehjänä, kun ei sen päätyyn mitään perinteistä avainta mahdu? Öljyt näyttivät siltä miltä pelkäsinkin eli niitä tuskin oli aiemman omistukseni jälkeen vaihdettu, enkä niitä itsekään ole vaihtanut. Vaihteiston sentään 12tkm sitten perushuolsin, ja kun ei huuhdeltu niin voisi tuonkin suorittaa taas uudelleen.

    Perustekniikka siis onneksi kunnossa, ja ruostumaanhan näitä ei saa mitenkään. Pieniä lakkavikoja ilmaantunut, ne suurin muutos huonompaan.

    Ja tuosta kojelaudan nappien ja näyttöjen toimimattomuudesta: Olen kyllä sen verran lukenut lontoota, että ilmeisesti BCM-boksi on usein viallinen. Kuitenkin vähän epäselvää, kun monelta hävinnyt myös mittarit käytöstä, ja tuosta voi suurella todennäköisyydellä löytyä räpellyksiä sähköistä. Lontoo ei myöskään täysin avaudu autosanaston muodossa, eli apua otetaan vastaan jos jollakulla on vastaavia ongelmia laitteissaan ollut. Näitähän on suomessa pirusti, ja tuskin ne kaikki ovat käytössä mummoilla Cittarinreissuihin.

    Ajattelin ensimmäisenä fiksailla lakkaviat tökerösti paikaten, vesihionnalla, lakalla ja kiillotuksella. Eipä siitä siistiä saa, mutta pääasia etteivät lähde pesuissa leviämään pahemmin. Ei tästä näyttelyautoa tarvitse saada, mutta ehjällä olisi kivempi ajaa.

    En saanut kuvan linkkausta toimimaan, ja nuo kaikki sotkut eivät edes näy muokkauksessa. Kokeilin linkkinä, kokonaisena Html:nä ja BB-Codena.

    https://ibb.co/9sQMcBN
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 17.9.2021
    karivanner1, isalmela, Kustom STW ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Ennen kuin alkaa sähköjä enemmän selvitellä niin varmasti kunnon akku ja maadoitukset kuntoon.Aika moni hämärä sähkö ongelma on korjautunut noilla.
     
  3. jrasi

    jrasi Gearhead

    Käsijarrun vapautus johtuu todennäköisesti joko rikkinäisestä alipainekellosta polkimen juuressa tai sitten siellä on alipainevuoto. Kaverin '95 Sevillessä meni nippu alipaineletkuja uusiks konehuoneesta, ainakin norttikoneisessa on koneen takana jossain jakoblokki, mistä lähtee letkuja ympäriinsä, tuossahan toimii alipaineella myös lämmönsäätimet.
     
  4. Stugenaattori

    Stugenaattori 1st gear

    Tämä on sentään tullut minullekin selväksi, mutta on uudehko akku, reippaasti starttaa. Mua seuraavalla omistajalla oli myös perinteinen ongelma, että akun vaihdon jälkeen ei antanut käynnistää. Ajonesto oli ohitettu jo aiemmin mielestäni, enkä tiedä miten ratkaisi ongelman. Tiedä uskaltaako akkua irroittaa :D

    Alipainekäsijarrusta olin myös tietoinen, mutta en tiennyt lämmönsäätöjen alipaineista. Muistaakseni 2018 säädöt toimi, mutta puhalsi vain lämmintä.
     
  5. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Mulla on nyt ollut -98 seville ja -05 STS eikä noissa kummassakaan ole ollut mitään ongelmaa akun vaihdon tiimoilta.Virtalukko voi myös aiheuttaa kummallisia sähkö ongelmia.
     
  6. Stugenaattori

    Stugenaattori 1st gear

    Laiskana miehenä toki kokeilin heilutella ja koputella BCM:ää, ja radion johtoja tsekkailin. Ei kuulu kajareista mitään. Virtalukko jäi vähän yliasentoon, ja mittarit eivät pelanneet lainkaan. Nyt loppuillan lämmönsäädöt pelasi. Voi toki olla myös kuumuudesta ja pitkästä ajosta johtuvaa.

    Akkupelleilyä ollut kai lähinnä 92-97 ekassa STS:ssä.

    On kyllä todella käteensopiva peli omaan makuun. Toki ihan DeVille maistuisi vielä enemmän. Uudempi STS (se '04>) himottaisi, mutta taitaa olla aika paljon ämpärimuovia sisällä. SRX oli ainakin niin naurettava sisältä, että pikainen istuminen riitti. Mitä enemmän nahkaa, sen kaltaista ja puuta, sen parempi. Kulutus kuitenkaan ei saa olla ihan posketonta, kiva päästä 10 paikkeille matkassa. Eli ei näiden, 4.6 Fordien ja L-koneisten Chevyjen lisäksi kovin taida vaihtoehtoja olla, jos haluaa kasilla ihan ajellakin, eikä vaan seisottaa pihassa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. Stugenaattori

    Stugenaattori 1st gear

    Rockauto tarjoili minulle tulleineen ja rahteineen jonkun merkkisen etulaakerin antureineen napoineen 63 eurolla. Liekö tulevat sitten näppärästi suoraan postiin? Vesipumppuhan tässä tosiaan mehii, se on jo valmiina valmiiksi. Pikku huoltoa siis kun laakeri saapuu. Kaveri on tällä ajellut pari viikkoa, hyvin lie pelannut. Nastapyöriin ja mukavuusboksiin ei ole ollut varaa ;) Näillä bensanhinnoilla ei oma lompakko kyllä juuri kestä ajella, vaikka tämä aika kohtuuruokainen onkin. Eli varmaan kiertoon lähtee kun edes nuo pahimmat ongelmat korjattu. Perushuollot tähän tein jo aiemmin.
     

Kerro tästä muillekin!