Rekisteristä poistetun vienti pois Suomesta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja nimat-13, 26.10.2021.

  1. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Myin 70 luvun auton Puolan pojille ja tulevat hakemaan jollakin kun omillaan ei liiku.Auto on poistettu-97 kilvistä ja omistaja myi 2004 kaverilleenX ja tekivät kauppakirjan, tämä myyjä kuoli sitten olisko ollut 2017.Kuiteskin vaikka poistettu niin löytyy vielä trafilta tän kuolleen nimistä,minä ostin 2018 tämän X:ltä ja tehtiin luovari ja nyt tämä X on vainaa.Nyt nää polakit tinkaa otteen ilmoitusosaa jota ei edes ole ikinä tuossa ollut kun oli vanhan mallin ote.Eli eikö muka riitä nuo luovarit tämän varaosaauton maasta vientiin?Kävin kats konttorilla kysymässä niin ei tullut selventävää vastausta,kuin että jos katsastas niin paperit on ok rekisteröintiin.
     
  2. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Veikkaisin että ulkomailla auton rekisteröintiin tarvitaan se paperinen 2-osa. Näin kävi itselle kun myin auton Ahvenanmaalle. Tuorein 2-0sa oltava rekisteröintiin. Pelkästään se että auto oli ollut liikennekäytöstä poistettuna, teki vanhasta 2-osasta käyttökelvottoman. Piti käydä hakemassa konttorilta uusi.

    Vähän sama toisinpäin kun jos tuo jenkeistä jotain niin pitää olla Title.
     
  3. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Niin mutta kun tässä ei ole ikinä ollut sellaista otetta missä ilmoitus osa,eli se vanha punasilla kirjaimilla ollut ote.Ja se on rekisteristäpoistettu -97 ja silloin kilvet konttorille viety,eli ihan eri kuin nykyinen liikenteestä poisto.Ja tuota uuden mallin otetta ei saa kun rekisteröinti katsastamalla,ja se ei kyllä tossa projektissa ihan pikku hommalla onnistuisi.Niin ja tässähän on kyse vaan siitä saako noilla papereilla sen vietyä maasta vai mitä se tarttee?Tuskin ne tota rekisteröikään ikinä.
     
  4. hapi

    hapi Gearhead

    Kun sulla on siitä vanhan otteen omistajasta asti ne luovarit, niin tee omalla nimellä kauppakirja (bill of sale) sille puolalaiselle ostajalle. Ostajan nimi ja osoite siihen. Olen myynyt pari moottoripyörää Tsekkeihin ja nyt viimeksi tarvittiin tuo ostajan nimi ja osoite papereihin, jotta maasta vienti ilmoitus trafille onnistuu. Reksiteröinti puolassa onkin sitten puolalaisten lainsäätäjien asia, mutta maasta vienti pitäisi onnistua.
     
  5. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Noin minäkin aattelin sen menevän,tuo vain kummittelee et Trafilla lukee kuolinpesä vaikka kaveri myi auton 13v ennen kuolemaansa,ja sielä on sellasiakin autoja jotka jo sulatettu 90 luvulla.Miten ne voi sielä näkyä vaikka kilvet viety konttorille 90 luvulla?
     
  6. SARKERI-71

    SARKERI-71 Gearhead

    Juurikin näin , Möin Viroon -83 Camaron (NRB-7) vuonna 2017 niin Traficomia kiinnosti vain Ostajan nimi ja osoite (Suomikilvet jäi Lappeenrannan katsastuskonttorille).

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    -83 Camaro (est 28ZPG) Haapsalu 14.07.2019

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Laita se auto omiin nimiin niin saat otteen molemmat osat itsellesi ja päiväys ja allekirjoitus kakkos osaan ja annat ne sille Puolan kaverille.
    Ja käyt konttorilla tekemässä ilmoituksen auton maasta pois vientiin niin silloin poistuu sun nimistä välittömästi.
    Maasta pois vienti ilmoitusta EI voi tehdä netissä.
     
  8. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Eipä tollasta rekisteröimätöntä kilvetöntä olis voinu omiin nimiin laittaa,kun ei ihan ollu katsasatuskuntonen,samoten ei trafille mitään täytynyt ilmoitella kun kauan sitten poistettu ja se on nyt muilla mailla jo.
     
  9. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Jonkun nimissä se auto on vielä sitten.

    Itse olen ostanut autoja joista on kilvet palautettu mut ovat rekisterissä niin täytyy nekin muuttaa omiin nimiin.
    Aina kun olen myynyt autoja ulos katsastettu tai ei niin jokaisesta olen käynyt tekemässä maasta pois vienti ilmoituksen. Jos en tee niin pahimmassa tapauksessa tulee maksulappuja perään.

    Ja käsittääkseni jos se ulkomaalainen auton ostaja meinaa sen ostamansa auton kilvittää niin pitäähän sillä olla paperit ja osto kuitti.
     
  10. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Mulla on yksi auto joka on poistettu rekisteristä vuonna -91.Trafin tiedoista ei löydy koko autoa mutta valmistenumerolla löytyi Kansallisarkistosta kantakortti josta auton omistushistoria selviää rekisteristä poistoon asti.Siitä hetkestä nykypäivään ei ole minkäänlaista luovaria tai muuta paperia josta omistaja selviää eikä sitä myöskään omiin nimiin saa ennenkuin vie rekisteröintikatsastukseen ja rekisteröi Trafin paperittoman auton lomaketta hyväksikäyttäen.Rekisteröinti sinänsä ei ole minkäänlainen ongelma kunhan itse auto on siinä kunnossa ettå sen voi rekisteröintikatsastaa.
     

Kerro tästä muillekin!