Museokatsastuksen taso

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Inlinee, 7.11.2021.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tuo ajoneuvoverosta vapautus vois olla hyvä homma, kukaan ( ehkä muutama mutta ansaitkoon), ei aja +30v autolla vaan siks että säästää muutaman euron ajoneuvoverossa.

    Mutta katsastuspakon saa pitää. Se on jännä, kaikki meistä pitää omat vanhat romunsa 100% tikissä, mut minäkin tiiän monen monta vanhaa harrastetta jotka ei kyllä rehellistä katsastusta läpäsis. Oon itekkin semmosen katsastanu, ei olla pekkaa pahempia.
     
  2. Car nut

    Car nut 1st gear

    Eihän tämä nykykuosissa olekaan museorekisterissä.
     
  3. 1320

    1320 Gearhead

    Ei niin, sitä mä vähän ajoin takaa.:odwink:
     
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kyllä juuri näin, onhan ilo katsella autoja jotka on entiöity nippelilleen alkuperäiseksi, mutta se ei saisi olla määritelmä museo-autolle!

    Autovero pois +30v autoista ja katsastus kaikille kahden vuoden välein. Niin kuin se on nyt. Pitää pahimmat pommit pois ja voihan sieltä tulla yllätyksiä joita ei itse edes tiedä. (jumittuneet jarrut yms. vaikka ajaisi vähän). Nykyisten polttaineenhintojen luulisi pitävän nämä vanhat isompi ruokaiset pois liikenteestä ja tuovan valtiolle jo riittävästi tuloja.

    https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/9154
    Tuskin tuo nyt halventaa polttoaineita yms niin että se suosi ympärivuotisessa ajossa näitä vanhuksia.
     
    juko7 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  5. leemu

    leemu Gearhead

    Olen melkolailla samoilla linjoilla, että määritelmää museoautolle tulisi hieman tarkentaa.
    Ajatelkaa esimerkiksi vaneripenkki-Capricet, pick-up-Camarot, farkku mersut suksiboksin kanssa, yms. Nämä ovat sellaisia erikoisuuksia joita ei ole missään muualla maailmassa ja ne ovat todellakin osa suomalaista ajoneuvohistoriaa, mutta pussihousuklubin jäykkäniskaisen ajattelun tähden näitä ei hyväksytä museokilpiin..
     
    Vermilion tykkää tästä.
  6. Belmont

    Belmont 1st gear

    Henkilökohtainen kokemus on se että aika mielivaltaista näyttää olevan tämä museorekisteröinti. Minulla on 66 vuotta vanha auto jonka historia on dokumentoitu uudesta lähtien, olen sen kolmas omistaja ja joilta ostin he kaksi edellistä oli samasta perheestä. Autohan ei ole uusi, mutta ehjä ja räpeltämätön, kaikki esim.sähkö liittimet ovat alkuperäisiä tai alkuperäis tyyliset. Maalaus, korjauksia on tehty, mutta hyvin. Pellit suorat, ovet istuu ja toimii paukuttelematta. Sisusta, nippelit nappelit toimii ja alkuperäisiä. Moottoritila, alkuperäinen vähän likainen. Kun auto tuli maahan ja sain sen kotiin, niin kaikki sanoi että tämähän menee museorekisteriin heittämällä.. Mutta miten kävi... Museorekisteröinti aika oli varattu, niin pesin ja fixasin mitä huomasin tarpeelliseksi. Katsastuksessa kaikki meni hyvin ja kahden miehen nyökytellessä tyytyväisenä siihen asti kunnes piti aukaista konepelti.. Samantien toinen suorastaan huudahti tätä me ei hyväksytä museorekisteriin. Kysyin että mikä noin ehdottoman hylkäyksen aiheutti? Vesipumppu ruosteessa. Kysyin että oliko tämä tässä. Vastaus oli kuin pakastimesta, kyllä tämä oli tässä. Painoin konepellin kiinni ja kaasuttelin kotiin. Vesipumppu on vaihdettu -80 luvulla ja jäänyt silloin maalaamatta. Kyllä siellä museorekisteröinti vaatimuksissa on että näkyvää ruostetta ei hyväksytä, hylkäyksen peruste. En vain sitä huomannut kun moottoritila ei muutenkaan kiillä kuin uutena. Samat herrat ovat hyväksyneet -50 luvun auton jossa on jälkituotanto kromiosia moottoritilassa ja selvästi eri väriset lokasuoja ja ovet. Sekä -70 luvun auton jossa on kylki rutussa. Mutta ei ruostetta... Tämä on minun kokemukseni. Tästä huolimatta ajelen tyytyväisenä aurinkoisina päivinä avoautolla vaikka se ei museorekisterissä olekkaan.
     
    Peeaa, juko7, Inlinee ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. karra

    karra Double Gearhead

    Tää on aina mielenkiintoinen keskustelunaihe. Itsellä on MB 560 SEC MR auto jossa on Brabuksen madallussarja sekä Lorinserin vanteet, aikakautensa speedshop osia jotka on tehty juuri tuohon autoon. Aikakakautensa tuuninkina hyväksyttiin myös (joskus) korin väriin maalatut helmamuovit. Tavallaan tuo auto, kuten nuo kaikki tehdaslinjan jälkeen muutetut autot voisivat olla konservoituja. Kuten museossa olevat taulut ja veistokset, eli niihin tehdyt muutokset hyväksytään ajan hampaan (tai ihmisen) aiheuttamina muutoksina.

    Tuo edellä mainittu vesipumppuhan ei ole ongelma, ruosteen voi poistaa ja pumpun maalata, ei kannata lannistua heti. Mutta jos autossa oli muuallakin ruostetta sekä wear and tearia niin konservointityyli voisi tuottaa MR hyväksynnän?
     
    Isamu, isalmela ja -71 MoPar tykkäävät tästä.
  8. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Miten on , onko koskaan käynyt mielessä sijoittaa kyseiseen vanhaan autoon 15€ ? Kili, kali ja maalaa sen pumpun , tai ostaa ihan alkuperäissävytettyä desin ja pienen pensselin millä maalaa vesipumpun , pesee sen likaisen konehuoneen ja tekee uuden yrityksen.
    Jos kerta itse tietää ja myöntää vian niin miksi siitä valittaa.

    Vois verrata normikatsastus helmassa ruoste reikä ,väljä nivel ja toisessa autossa palanut polttimo tai pissapoika ei toimi. Ai miksikö ?
    Aika vaikeaa väittää että ruostui yön aikana tai nivel meni väljäksi , sen sijaan jokainen tietää ettei polttimo ilmoita yleensä etukäteen milloin se sippaa tai milloin pesuaine lopahtaa .
     
    karra ja Turnn tykkäävät tästä.
  9. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Näemmä "karra " ehti vastata ensin samoin ajatuksin.
    Ja "karralle" itse hyväksyisin mainitsemansa Mesen mieluusti , ja käsitykseni mukaan kuuluu hyväksyä aika kauden lisävarusteilla olevat muutokset .
     
    karra tykkää tästä.
  10. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Eihän sitä ruostetta ole pakko poistaa, maalit vain päälle. Museotarkastuksen läpäisyn jälkeen saa kesiä maalit irti - näyttää ehkä vähän autenttisemmaltakin muuten patinoituneessa moottoritilassa, kuin kiiltelevä pumppu sitten. Eikä ne alkuperäismaalit yleensä sen paremmin ole pysyneet.

    Vähän samanlainen tapaus omallakin kohdalla, katsastusmies arveli, että museokatsastuksen läpäisee, kunhan maalaa ruosteet piiloon takajousista - 50+ -vuotiaissa lehtijousissa kun on pilkkuja. Kai siellä pitäisi sitten kilokolipullon kanssa käydä, vaikka hommassa ei oikein ole tolkkua. Kyllä se sen arvosta olisi.
     
  11. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Vaneripenkki farkut,pick up Camarot kuin Firebirdit jne kuin suksiboksiautotkaan ei siksi oikein täyttäne museokriteerejä koska ne ei "oikeasti"edusta mitään virallista tehtaan automallistoa vaan katsastusasemien ja paikallisen tulkinnan mukaista Suomen kiemuraisen lain tulkintaa säästää osto kuin käyttökustannuksissa.
    Esim "virallista" pick up Camaroa tai puupenkkifarmaria ei ole,niiden koostumus vaihteli suuresti mikä meni läpi missäkinpäin suomea,minä vuonna ja mihin aikaan vuodesta kelpasi tai ei enää.
    Tiiliseinällä,vinolla ja millä astemäärällä,pehmusteella vaiko pehmustamaton pystyseinä ja pitikö peräti rustata umpiseinä pienellä ikkunalla jo etupenkin taakse tai vaneripenkin taakse vaiko reilussa hengessä jättää avoimeksi?
    Kuka nämä enää selvittää tai todistelee kymmeniä vuosia jälkikäteen museotarkastajille,sama juttu suksiboksiautoissa joita löytyi joka lähtöön itsesahatuista kurkistusaukoista suksiboksin alle eri merkkisissä farmareissa tai esim Citroen BX van tai Mitsu Space Wagon ym joita muuteltiin pientehtaillen maahantuojan toimesta ja myytiin liikkeistä kuin muitakin ko merkkien virallisia malleja vähän millä ulkonäöllä milloinkin kunhan lain kirjain täyttyi.

    Tietty eri maihin on aina räätälöity eri varustelu tai moottori+vaihteistojuttuja mutta ne kumminkin tehtaalta jo lähtöisin olevia eikä kotitekoisia spesiaaleja.

    Onko esim Amazonin avoversio museoauto jos se on itsetehty,koripajan tai valmistajan tekemä?
    Volvo ei kait tehnyt moisia edes USA markkinoille,koripajat taatusti tehtaili jopa yksittäiskappaleita mutta niin on rautasaha laulanut monessa tallissakin,pääosin tietty Pohjoismaissa.

    Mites Farmari Mattson suksiboksiautona tai lavaversiona jos joku olisi semmoisen tekaissut?

    Tehdastekoinen avo tai avolava varmaan yksimielisesti ok museoautona,koripajankin jos esite ym informaatiota sekä peräti kuvia muistakin samanmoisista mutta turvakaarella tai ilman olevat kymmenet erimoiset ulkoisesti ja sisäisesti muunnellut avot tai lavajutut "omasta päästä"..niin ,onko ne museoautoja vaikka tekijä olisi muovannut moisen 70-80 luvulla ja juuri samassa ulkoasussa nytkin?

    Millä tuonkaan kukaan todistaa tai päättää kun museotarkastaja ei viranomainen!

    Korinvaihtoautotkin rajattu pois museoajoneuvoista vaikka täällä puhetta ollutkin että moisia jostain syystä hyväksytty mutta ei sääntöjen mukaan saisi olla mahdollista osoittaen museotarkastajien tason ja miten saa punaisen siniseksi jos puhelahjoja.

    Onhan meillä näitä spesiaaleja,piilofarmarit 60 luvulta kantavuus+painomerkinnöin
    sekä 80/90 lätkä takaluukussa ,poisrevityt takapenkit sekä turvaketju takaovien lisäesteenä sisällä ja osassa umpikyljet ikkunoitta.
    Uudessa Mobilistissa eräs esimerkki,tyylikäs ja laadukas piilopakettiauto Mazda 1500 Van!
    Ne saa kyllä museokilpiin suomi-erikoisuuksina jostain syystä!
     
    Muokattu: 13.11.2021
    Peeaa tykkää tästä.
  12. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Tuolla perusteella millä lava camarot ei kelpaa museokilpiin ei pitäisi hyväksyä vanhoja sekajunia.
    Eiväthän nekään edusta mitään automallia vaan ovat samalla tavalla jonkun pajojen tekemisiä kuin ne camarot
     
    kad_boost ja -71 MoPar tykkäävät tästä.
  13. grantorino

    grantorino Gearhead

    Veronkiertoon nämä suomi muunnokset perustuvat, farmarit oli rekisteröity pakettiautoiksi kuin myös camarot ja firebirdit. Säästyttiin autoveron maksamiselta henkilöauton mukaan.
    Säästön hyväksi on tehty vaikka mitä, kuten useiden museoajoneuvojen tarkastukset hatarin perustein.
     
  14. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Eipä niin mutta asia lienee niin että kun kyse tarpeeksi vanhoista ja oikeasti pula-ajan laitteista joilla jopa sota-ajan yhteyksiä eikä ns väärinkäytön vaaraa niin museokelpoisuus ok kunhan jotain sinnepäin saa aikaan,eihän niistäkään mitään esitteitä löydy,värikuvia tai tehdastekoisuutta ellei jotain kyläpajaa semmoiseksi lueta ja joiden lopputulos oli mikä oli ja jota sitäkin taatusti päivitettiin pitkän elinkaaren aikana tarpeen ja vaurioiden mukaan eli mikä niistä ulkoisista ilmeistä ja teknisistä koostumksista alkuperäinen?
    Ilmeisesti kaikki kunhan hyvin perustelee ja joku huonokin mustavalkokuva löytyy siltä ajalta.

    Konservointi aiempana kommenttina,se ei todellakaan läpihuutojuttu vaikka sanana mukavan väljä vaatimuksille ja väitän että konservointinimikkeellä museostatuksen saanti erittäin vaikeaa eikä nimikkeellä käytännössä merkittäviä määriä edes yritetä kun tiedustelee asiasta ja vaatimuksista jo etukäteen.
     
    Muokattu: 13.11.2021
  15. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Mielestäni nuo suksiboxi yms muut tiittuuttööt vehjekset pitäisi ilman muuta hyväksyä museorakkineiksi ja niille pitäisi olla oma kategoria "Autoverotuksen kansallisia erikoisuuksia".
     
    dart -66, tooke, Dataviilaaja ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Tässä tarinassa jotain jää kertomatta...? Museotarkastajissa on eroja, sitä en kiistä, mutta "normaalissa" museotarkastuksissa, joissa olen ollut paikalla, jos näissä on huomattu joku pikku vika, joka on helposti korjattavissa, niin tehdään autosta paperit valmiiksi, mutta papereita ei anneta auton omistajalle. Auton omistaja korjaa ongelman, käväisee tarkastajalle myöhemmin näyttämässä, että vika on korjattu. Tai jos tarkastaja on kaukana, valokuvat korjatusta ongelmakohdasta. Tämän jälkeen tarkastaja antaa auton omistajalle museoajoneuvolausunnon tai postittaa sen.

    Tuntuu hyvin erikoiselta, että joku on valmis näkemään vaivaa ylläpitääkseen 1950-luvun harrasteautoa ja maksamaan museoajoneuvotarkastuksen, mutta ei noin vähäpätöistä asiaa kuin vesipumpun siistiminen, pysty tekemään...? Jotenkin vaikuttaa siltä, että autossa on ollut paljon muutakin ongelmaa, jotka mielensäpahoittamisen seurauksena jäi nyt kertomatta?

    Näihin on aika yksiselitteiset toimintatavat, joita suurin osa museotarkastajista noudattaa. Mutta jokainen yksittäinen tapaus ei voi olla ennalta arvioitavissa. Eli monessa asiassa rajanveto on vaikeaa. Mutta lyhyesti: Auton tulee olla alkuperäinen. Tarkoittaa sitä, että millainen auto uutena on ollut. Koripajan avoautomuutos hyväksytään, kun ne usein on tehty uuteen autoon. Käytettyyn autoon tehty korimuutos ei, koska tällöin se on muutoskatsastettu vasta jälkeenpäin avoautoksi, eli sitä ei voida pitää alkuperäisenä. Koskee sekä koripajojen että tee-se-itse miesten tuotoksia. Käytettynä maahantuotujen autojen kohdalla tämä voi olla mahdoton selvittää, jos rekisteriotteessa ei lue onko muutos tehty käytettyyn vai uuteen autoon. Tällaisessa tilanteessa auton omistaja on velvollinen toimittamaan museoajoneuvotarkastajalle dokumentit, josta asia selviää. Se, mistä ne löytää, on auton omistajan ongelma.

    Vaikka osa puupenkki Capricestä ja Camaro Pick upeistä tehtiin käytettyihin autoihin, on muutosmahdollisuus museoautoksi nähty tarpeelliseksi, koska muutokset ovat olleet viranomaisten määräyksestä johtuvia. Kuten aiemmin sanoin, rajanveto on näissä hieman haasteellista. Kuorma-autoissakin hyväksytään päälysrakennemuutos vaikka muutoksesta ei ole kulunut 30 vuotta, esim. säiliöauton säiliön voi poistaa ja laittaa tilalle auton valmistusajankohtaan kuuluvan lavan. Tämä siksi, että kuorma-autotehdas kun ei yleensä valmista muuta kuin alustoja. Paloautojupakkaan (eli paloautoa ei saa palauttaa normaali kuorma-autoksi) en tiedä selitystä, vaikka paloauto ei ole tullut paloautona kuorma-autotehtaalta, vaan ne on aina koripajan tekosia. SAHK:n pääjumalat lienee taho, jotka osaavat antaa tähän mysteeriin vastauksen?

    Muutamia korinvaihtoautoja ja moottori swap tapauksia (esim. kutosmussesta itse tehty shelby replika) on vahingossa mennyt läpi, kun museotarkastaja, että muutoskatsastuksen tehnyt katsastusmies eivät ole lukenneet auton rekisteriotetta. Virheitä sattuu joskus, ja joskus virheellisesti tehty museoajoneuvon muutoskatsastus on peruuttu jälkeenpäin Traficomin toimesta, joka on ihan oikein. Auton omistaja voi tällaisessa tilanteessa hakea korvausta muutoskatsastusmaksusta katsastuksen tehneeltä katsastusasemalta, jossa virhe on tapahtunut.

    2000-luvun alussa pari 70-luvulla tehtyä Suomi customia sai museoajoneuvostatuksen, koska jotkut museoajoneuvotarkastajat tulkitsi lakia siten, että jos ajoneuvo on säilynyt 30 vuotta samanlaisena. Eli eivät ajatelleet tehdasalkuperää. Näiden 70-luvulla tehtyjen lieska & teddykarva laitteiden myötä määritelmää tarkennettiin, jotta auton pitää olla valmistusajankohdan mukainen. Samalla tosin menetettiin se mahdollisuus, että 1940-luvun pulavuosien muutoksia (tee-se-itse lava-auto) ei enää voida hyväksyä museoajoneuvoksi. Samasta syystä Suomessa on pari 70-luvulla rantakirpuksi muutoskatsastettua VW Kuplaa museoajoneuvona, joita ei enää nykyään voi saada museoajoneuvoiksi, kun kyse on itse muutetuista VW Kuplista. Ainakin yksi rantakirppu on kylläkin museohyväksytty viime vuosien aikana, mutta tämä auto oli jo uutena valmistettu rantakirpuksi, eli kyse ei ollut tee-se itse Volkswagenista. Itse en ole museotarkastaja, mutta usein tarkastuspäivillää olen ollut mukana pyörimässä. Niin tai näin, oli museoajoneuvomääritelmä mikä tahansa, niin aina joku pahoittaa mielensä.
     
    Muokattu: 13.11.2021
    Turnn, Inlinee ja Turbiini tykkäävät tästä.
  17. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Oisko tällaisesta saanut alkunsa: [​IMG]

    Tuo on siis tehtaalta lähtenyt koulubussialustana. Toki varmasti on myös tehtaan tekemiä hyttejä leikattu pois.
     
    Muokattu: 13.11.2021
  18. Herätellääs tätäkin. IL:n juttu herättää ainakin mulle kysymyksiä:

    Sadantuhannen euron klassikko-Jaguar osoittautui täydelliseksi vikaostokseksi – oikeus purki kaupan

    Täysin entisöidyksi ilmoitetussa Jaguar Roadsterissa oli toistuvia käyntihäiriöitä.

    Päijäthämäläinen mies osti Jaguar Roadsterin kesäkäyttöön.
    Mies sai ajettua autolla 150 metriä.
    Auto päätyi korjaamolle kolmeksi kuukaudeksi.
    Päijäthämäläinen mies osti Jaguar E-type 5.3 V12 OTS Roadsterin luksusautojen maahantuontiin ja myyntiin sekä erikoisautojen huoltoon erikoistuneelta liikkeeltä. Myynti-ilmoituksen mukaan auto oli täysin entisöity.

    Auto oli rekisteröity ensimmäistä kertaa marraskuun lopulla 1972. Muutaman vuoden ajon jälkeen auto oli kolmen vuosikymmen ajan koristanut autoliikkeen ikkunaa. Lopulta Jaguar oli viety entisöitäväksi. Autoa korjattiin neljän vuoden ajan ja yli 200 000 euron edestä.

    Autoon oli vaihdettu 1990-luvun 6-litrainen ja vähän ajettu Jaguar XJ40-sarjan moottori.
     
  19. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Miten voi olla noin vaikeaa selvittää yksi käyntihäiriö tuon hintaluokan autosta?
     
    Seevu ja teddy99 tykkäävät tästä.
  20. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tämä särähti itsellä korvaan.
     

Kerro tästä muillekin!