Bahcon tunkki antautui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja JyrkiA, 9.11.2021.

  1. JyrkiA

    JyrkiA 1st gear

    Moi,
    Bahcon 3tn. lattiatunkki sanoi sopimuksen irti. Päällisin puolin näyttää ettei ole vuotanut mutta ei jaksa nostaa. Eli aivan kuin olisi koko ajan laskuventtiili auki? Sen mitä äkkiseltään katsoin, niin venttiili on kierretty kiinni ja öljyäkin näyttäisi olevan. Juuri katsoin ohjeen kuinka tommoinen ilmataan joten koitan huomenna. Olisiko jollain jotain muuta ideaa mikä tota voisi vaivata ja mitä sille voi ja kannattaa tehdä vai ostaa uusi mutta eri merkkinen

    T.

    Jyrki
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sunnuntaina huomasin kanssa että 2,5t bahcon hallitunkki se köykämiini malli laskee itestään kun dodgen renkaita vaihtelin. Tosin on jo kymmenen vuotta vanha vaan kai noihinkin männäntiivisteitä saa.
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Noissa kiinassa valmistetuissa Bahcoissakin on poralastua öljytilassa. Joko takaiskukuulan välissä tai rikkonut tiivisteen.
    Pura auki, puhdista ja vaihda tarvittaessa tiivisteet.
     
  4. LPV

    LPV 3rd gear

    Kyllä noista tunkeista menee tiivisteet käytön myötä.
    Tilasin juuri kerho-tallin Bahcoon jouset ja tiiviste-setit.
    Sitä on käytetty tosi paljon ja raakasti, siirretty autoja sivusuunnassa yms.
    Johon sitä ei ole tarkoitettu! Mulla olisi räjäytyskuva, josta saa osien numeroita.
    Mutta en ole mukana missään kuvanjako-palvelussa, kun ne on aina tehneet jonkin tempun...
    Voin laittaa YV:nä jolekulle, jos kiinnostaa. Sen voi sitten jakaa täällä, on ihan "julkinen asiakirja". Käykää paikalliselta Bahcon myyjältä kysymässä niitä varaosia.
     
    cdv70 ja Seevu tykkäävät tästä.
  5. T5

    T5 Gearhead

    Tuo vois olla ihan tarpeellinen. Laita vaa YVllä mulle ni jaan tänne.
     
  6. T5

    T5 Gearhead

    cdv70, Dataviilaaja, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. jani5721

    jani5721 1st gear

    3ton matalalta nostava rikkoutu samoilla oireilla. Siinä oli ton kuvan numero 12 tai 13 setin lukitus vaan irronnut. Ei tarvinnu purkaa suuremmin mitään et sai kuntoon. Kesti jopa kolme kertaa tunkkaa. Laatupeli..
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Löysin kans juutuupista ilmaus/öljynlisäysohjeet bahcon tunkeille. Sitten löyty venttiilin tarkistus ja korjausohje. Luulen että katon ton huomenna. Kompurakin sökähti yhtaikaa ton bahcon tunkin kanssa ja sen kompuran sain jo selvitettyä.

     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mulla bahco jäi vuotamaan kokoajan, juuri niinkuin laskuventtiili olisi auki kokoajan. Uutena siis toimi, sitten kun kerran kiristettiin vähän liian kovaa, lakkasi toimimasta. Purin sen ja huomasin että siinä ei vaan riittänyt liikematka painaa kuulaa sinne venttiilin pohjalle sulkemaan öljyvirtaus. Laitoin kiristysruuvin ja kuulan väliin sopivan mutterin shimmiksi ja johan alkoi pelaamaan.
     
    LPV tykkää tästä.
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nyt löyty juutuupi klippi BGS 2889 tunkin purkamisesta. Ihan näyttää bahcon kanssa presis samalta. Toinen on kopioinut toista näköjään. Vai onko molemmat kopioinut jotain kolmatta. Itellä on tämän klipin kaltainen vapautusventtiili, ilman lukituslaippaa kuten oli edellisessä klipissä jonka laitoin bahcon tekeleestä.

     
    Fuselage tykkää tästä.
  11. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    Yhen kerran sain auton nostettua 2500kg Kiinan Bahcolla ja ku vuoden jälkeen aloin hommiin eipä nousekaan. Ku ei jaksas taas alakaa temppuilemaan... Romuun jo kaks halvempaa tunkkia kantanu ku eivät kestä paria kertaa nostaa. Tämä kuitenki makso jo useamman satkun.
     
  12. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Nykyaikaa.Lähes kaikki paskaa jo uutena.Joskus Us-Partsille soittelin bensapumpusta joka työnteli gasoa sellasella paineella,että ilman paineensäädintä ei pystynyt edes ajamaan.Ennen osti tollasen normaalin perus pumpun niin ruuvas vaan paikalleen ja lähti ajelemaan.Myyjä sanoi vaan,että minun pitää vaan oppia elämään sen kanssa;),Kysyin,että onko lähes kaikki paskaa jo uutena.Siihempä ei vastausta tullut.
     
  13. JyrkiA

    JyrkiA 1st gear

    No niin. Pelittää taas. Siihen laskuventtiiliin oli tullut sellainen kynnys. Eli sama vika kuin tossa venttiilin korjausvideolla. Ei muuta kuin raspilla harjanne pois ja kasaus takaisin. Nyt näyttäis olevan taas ihan soiva peli. Ihmetyttää vaan, että miten hitossa tollainen harjanne pääsee syntymään, mutta tullut on. Kiitos kaikille avusta.

    T.

    Jyrki
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, vika tais löytyä, ehkä.
    Hain kaapuntireissulla samalla putelin kallista bahcon öljyä. Sitte ruuvasin venttiilin auki. Itellä se oli kylläkin bahcossa samanmoinen kuin bgs 2889 korjausklipissä. Kynä magneetilla otin kuulan ja hörrin vielä sen alta reikääkin varuksi. Lopputulos että poralastun pätkä oli se mikä ei sinne kuulunu, loput osat laitoin paikalleen. Taijan kokeilla josko pitäs nyt pick upin ylhäällä ilman vuotoa. Jos ei pelaa ni sitten puran yksin lauvoin, putsaan mahdolliset loput lastut ja vaihan öljyt. Kiitos vinkeistä ja erityiskiitos itselle kun reippaasti kaivoin klipit juutuupista.
     
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Aika monessa kiinasta tulleista vehkeistä, tunkit, metallisorvit jne missä on öljytila, niin on löytynyt työstölastua.
    Enemmän tai vähemmän. Tai työstöjälki niin karheata, että venttiili kuulat vuotaa.
     
    jknR tykkää tästä.
  16. Vai on näihin oma kallis öljy?
    Luulisi näin maalaisjärjellä että kaikki hydraulitunkit yms. käy normaali hydrauliikkaöljy...

    Itse tarvein tuohon Roush pick up ahtimeen öljyä. menee reilu 2dl.
    Suomessa kysyin täältä seinäjoelta alan specialistifirmalta, tuosta vähän matkan päästä toiselta ja vielä varmuuden vuoksi eteläsuomesta, jos vaikka pohjanmaan hinnat sisältää pohjanmaalisän... n. 80e desilitra oli hinta kaikilla.

    Tilasin samaa Motorcraft öljyä jenkeistä. 22usd desilitra ja samalla tuli tilattua muutakin kamaa, joten en öljylle laske mitään special rahteja.

    Suomessa normaalistakin saadaan "speciaalia" , hel-pos-ti ja hal-val-la.


    Ah
     
  17. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Laitoin tunkkiin prätkän keulaöljyä kun ei muuta ollut käsillä,hyvin on toiminut,ei kai nuo ole kovin tarkkoja mitä öljyä sinne laittaa,tunkkailee vähän hitaammin niin ei leikkaa kiinni.
     
    Seevu tykkää tästä.
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, se syy miksi ostin bahcon öljyä 250ml 9,90€ puteli, on se että siitä sen saa suoraan sisään sylinterin reiästä. On niin suippo kärki putelissa. Sitä voi jatkossa käyttää sitten muihinkin lisäyksiin vastaaviin pienireikäisiin paikkoihin. On tullu nuarempana oltua ratkori huallossakin töissä ja korjattua kaikenlaista sylinteriä ja hydrauliikkaa mitä niissä nyt sattuu oleen sekä lisälaitteissa ja korjasin silloin kans yhden sen verstaan hallitunkinkin. Niin että vaikka 10w-30 universalia pystyy laittaan koneeseen/painevoideltuun vaihteistoon sekä hydrauliikkaan ainakin ratkoreissa. Ootteko muuten koskaan kokeillu laittaa tunkin reikään kanisterista hydrauliikkaöljyä? Minä olen. No joo, ruiskuja ja vaikka neuloja joilla saa pienestäkin reiästä sisään saa apteekista. Vaan en rupee 10€ takia vetään injektioruiskuun öljyä joka on kaadettu kuppiin kanisterista. Kattelin tietenkin myös sitäkin että minkä kokosissa astioissa hydrauliikka öljyä myydään ja paljon se maksaa. Toi bahcon oma viskositeetti ainakin toimii ainakin kovemmassa pakkasessakin kun on joutunu -15 tunkkaan autokatoksessa normi h-auton kulman ylös.
     
  19. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ite käyttänyt tollasissa yleensä atf öljyä ja toimineet pakkasessa
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, toimiihan se kun ne automaattilaatikotkin toimii pakkasessa. Sitä atf löytyy kai noin 50L tallista. Siis niissä 20L tonkissa mistä onkin varsin kiva kaadella muutaman millin reiästä sisään.
     

Kerro tästä muillekin!