Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. -late-

    -late- Gearhead

    Tää oli kyl mielenkiintoinen uutinen, tosin ko. automalli on "vähän erikoinen" meikäläisen sähköinfran näkökulmasta. Siinä mielessä laittaisin vähän automyyjänkin piikkiin kun ei tullut kertoneeksi tai ymmärretyksi.

    Laturimyyjä ja laturin asentaja olis ehkä myös voinu kertoa sopivammasta laturista jos olisivat tienneet ko. automallin. Liekö ostettu nettikaupasta vai ihan myyjältä? Onkohan latureiden asentajat tietoisia markkinasta, tarviiko olla? Riittääkö että kytkee vaan ohjeen mukaan vai pitäiskö kiinnostua vaihekuormista tms.?

    Automekatsulla on jonkinlainen vastuu asiakkaan tuoman varaosan/tarvikkeen soveltuvuudesta asiakkaan autoon. Voi tulla mitä vaan veivausta vaikka asiakkaan tuoman murrosnivelen aiheuttamasta automaattilodjun toimintahäiriöstä.

    Kuluttajan ei kai tarvi kantaa vastuuta mistään, sen kun ostelee vaan.
     
    Muokattu: 30.11.2021
  2. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Jossain ohjelmassa kerrottiin että vihreään liikkumiseen siirtyminen ei edellytä kuluttajalta kalliin sähköauton ostamista, sillä on jo olemassa firmoja, jotka muuttavat kuluttajan käytössä olevan polttomoottoriauton sähkötoimiseksi. Se jäi siinä varmaan vaan epähuomiossa kertomatta, kuinka edullisesti sen 1000 euron käyttöauton saisi muutettua sähkötoimiseksi. No Saksassa autot on tunnetusti halpoja ja tarjontaa riittää, joten katsoinpa hintoja vähän vanhemmista sähköautoista. Sähkölle muutetun VW Golfin II tai Peugeot 205 saisi noin 17000 euron hintaan. Isompi volvo 740 näyttää olevan vähän kalliimpi, 30 000e. :odroll:

    https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=806d4748-62e2-95dc-c747-47d8f6e4862e

    https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=806d4748-62e2-95dc-c747-47d8f6e4862e

    https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...searchId=806d4748-62e2-95dc-c747-47d8f6e4862e
     
  3. J.J.

    J.J. Gearhead

    Eikä tarvitse edes hankkia sitä sähköautoa. Tankkaa vaan bioa niin maailma pelastuu.
     
  4. DslCat

    DslCat Gearhead

    Nesteellä on yrityksille palvelu (kamppis 2 kk ilmaiskokeilu jakso), jossa MyDieselin tankkausdatasta hierovat firmalle green_sertin/labelin, että kuinka ollaan ilmastotalkossa pelastustoimissa mukana. 2kk jälkeen palvelu maksaa 59€ (alv 0%)/kk :mad:..
    Se kait kohta rahti loppuu, jos md-takkia ei ole..
     
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Äläs nyt kun on sellastakin olemassa että tiettyihin nimeltämainitsemattomien kaupunkien urakoihin vaaditaan esim Euro5 vehkeet, mutta osoittamalla kuitein että tankkaat mydieseliä, nousee euroluokitus pykälällä, eli Euro4->Euro5 :poff:
     
  6. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ja kuinkahan moni oikeasti mydieseliä tankkaa. Tossa eräs firma vei meiltä ajon, aika lailla nollakatteella. Olihan kummallakin tarjouksessa mukana euro6 laitokset. Vaatimuksena että pitää tankata mydieseliä. Kuitenkin kahdella eri ajokilla sitä ajavat, niin en ihan usko että kahteen lorotellaan sitä päälle sataa litraa mydieseliä päivässä.
     
  7. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Mahtaako tosiaan joku ostaa "mun dieseliä",meinaan kun se tavallinenkin on ihan tarpeeksi kallista ja enempikin tullut mieleen ruveta ajamaan Pööllä .....
    Kaveri aikoinaan ajoi,en toki minä ....

    Toinen hölmöys on muovikanistereissa myytävä pienkonebensa....voi tseesus...kyllä tulee pienkoneen käytölle vapaaehtoista lisähintaa litralle jo muutenkin euroopan toiseksi kalliimmalle bensalle nostaen taatusti pykälällä sille halutulle kultamitalipaikalle..Hyvä Suomi!! ja todella ekologinen muovipönttö seuraa mukana joka typeryyden huipentuma koko touhulle eli eikö fiksumpaa olisi myydä moista omaan astiaan isommasta säiliöstä huoltoasemilla nille harvoille halukkaille mutta eihän sekään tietty käy nyky huoltamobisnekselle jotta kahvikassan typy hoitelisi tuommoistakin jobia ,yksin vuorossa ja aivan liikaa vaivaa...huoltoasemalle.

    Minkälainen nykyvärkki semmoinen lienee joka ei 98 toimi,en tiedä,ei oo vastaan tullut ainakaan mulla vastaan eikä mun pienkoneet tavallista kummempia ole kuin monilla muillakaan,kiinalainen moottorisaha...eikun Jönköping onkin Ruotsalainen ja tämmöistä muuta laatutavaraa.
     
    Muokattu: 1.12.2021
  8. J.J.

    J.J. Gearhead

    Suomessa on muuten kirkkaasti maailman kalleimmat polttoaineet jos peilataan ostovoimaan.
    Ollaan ykkösiä edes jossain!
     
    Seevu, Zejk1 ja Roger that tykkäävät tästä.
  9. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Nesteen mittarista saa. No ei ihan kaikista, mutta isommista kylistä.
     
  10. -late-

    -late- Gearhead

    Joskus kun hurrattiin Turun crossihallissa niin ostin siitä lähihuoltsikalta pienkonebensaa. Hallissa piti sitä käyttää. Ja onhan siinä pakokaasussa ero tavis bensaan. Enemmän crossikoneita tekevät sano että sen näkee myös koneen sisältä. Jotkut rantaraivurit kerto että veden pinnalla ja vaatteissakin eron huomaa. Ja onhan se toki pidemmälle jalostettua eli erilaista.

    Tiedä sitten, me vaan ajettiin. Tai poika rälläs, mä kuskasin ja maksoin. Ja söin eväät.
     
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta, minkälainen sinun ajoprofiilisi on? Suorastaan yllättävää on että lasket dieselin kannattavan vs. bensa jos kuitenkin kilsoja tulee niin vähän vs vähän parempi sähkäri ettei sähköauto kannata. Avaatko auton käyttöä hieman?
     
  12. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kyllä niitä kilsoja vaan tulee. Lasken asian siis niin että tällä hetkellä sähkäri jossa kyyti ja ominaisuudet miellyttää maksaa sen satatonnia niin mielummin ostan vaikka sen käytetyn mersun murto-osalla tuosta rahasta ja ajelen löpöllä.
    Vielä kun ei käytettynä noita "parempia" sähkäreitä kohtuu rahaan saa.
     
  13. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Salliiko sähköturvallisuuspykälät sen että lataa pihalla olevaa autoa tallin sisällä olevasta voimavirtapistokkeesta vai pitääkö sinne tehdä tilaa vielä toisellekin autolle? Muitaakseni ainakin lohkolämmittimien kanssa on ettei saisi vetää piuhaa sisältä. Alkaa taas sylettää nuo bensan hinnat ja itänaapurin touhu sen verran että olen eksynyt Nettiauton sähköautosivuille...
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Eli dieselillä voit ajaa käytetyllä mutta sähköauton tarvitsee olla uusi? Mitä kaikkia sähköautoja olet käynyt koeajamassa, ihan mielenkiinnosta? Ja edelleen, paljonko niitä kilsoja tulee ja minkälaista ajoa? Vaikea ottaa kantaa onko laskelmasi edes sinnepäin kun et oikein pyytämälläkään avaa asiaa.
    Jokainen toki tekee valinnat ihan juuri kuin haluaa, mutta olen myös huomannut että aika moni ei ole oikeasti asiaa edes laskenut, tai ottanut oikeasti selvää onko käytetyt luvut paikkaansa pitäviä.
    Itselläni on ollut tuollainen mersu aikoinaan kun se oli uudempi. Enkä ole suurtakaan vaikeutta kohdannut löytää itselle paremmin käteen sopivamman sähköauton suurille ajomäärille. Ja sitä rahaa ei tarvitse käyttää mainitsemaasi summaa, sillä rahalla saa jo paljon parempia.
     
  15. Latvis

    Latvis 2nd gear

    Tee Catiska minulle mallilaskelma.

    Tällä hetkellä autona vuoden 2014 BMW 320 dA, jota maksan rahoitus yhtiölle 300e/kk.

    Kilometrejä tulee suunnilleen 32tkm/vuosi. Kulutus (tankkauksista laskettu) näyttää minun ajotavalla olevan 5,7-6.0 l/100km, dieseliä.

    Työmatka 21 km suuntaansa, joka toinen viikonloppu mökkireissu n. 230 km suuntaansa pohjoisen pitkien (+100km) etäisyyksien mäkisessä maastossa ja talvessa.
    Lisäksi pari pitempää reissua (+1200 km) vuoteen.

    Autoa vaihdan 5 vuoden välein, kun entinen on maksettu (tiedän, ei vähäisintäkään järjen häivää, mutta sitä en kysynyt).

    Tuota mainittua rakkinetta pienempään en halua vaihtaa ja vaihdokin pitää olla ajettu alle 100 tkm. ja edellistä vähintään sen 5 vuotta uudempi. Mutta tuota kalliimpaan laitteeseen (kk. erään) ei rahat kertakaikkiaan riitä...

    Kysy tarvittaessa lisätietoja, jotta saadaan realistinen laskelma.

    Edit. Verot on n. 600 e/vuosi.

    Edit2. Kotona ja mökillä on 25A pääsulakkeet, ei yösähköä.
     
    Muokattu: 2.12.2021
  16. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Ok,enpä tiennytkään että pienkonebensaa tosiaan löytyy huoltamoilta ilman kanisteria,joistain ainakin. Kiitos tiedosta Rautamäki!
    Oonkin ajatellut että melkoista "säästöä"ostaa kanisteri joka kerta tankkauksen yhteydessä....
    Tiedä vaikka joskus tarviisi noinkin laadukkaan hyvää ja vieläkin tyyriimpää bensaa mutta mielipidemittauksien mukaan mitä äsken luin on kipuraja vasta 2 ja puolen euron tietämillä eli pianhan se siis senverta maksaa kun tämmöinen tulos saatiin ollen joko todellinen,pääkaupunkiseudun autottomilta tai yhtä luotettava kuin Pohjois Korean gallupit asiasta kuin asiasta,KIM on aina paras ja voittaja tai Vladimir tuossa lähinaapurissa.

    Se tietää koviakin kovempia aikoja harraste jenkkilotjapaskoille kuin muillekkin vanhuksille ja palstojen täytettä piisaa myyntipuolella ostajan päättäessä hintatason jos myydä meinaa...toisaalta ei se helpota yhtään janoisempien perus käyttiksienkään kauppaa olipa bensaa tai diiseliä tankissa.

    Eikö porukka herää ja mieti yhtään puoluekannoistaan tinkimättä kuinka jumalattoman kalliiksi elämä täällä halutaan sähköa myöden ja palataan kivikauteen...ei vissiin ja oliko vapaa liikuvuus käytännössä siinä taviksella ja seuraavaksi liikkuu enää harvat ja valitut jolla rahaa jolloin esim matkailupuoli saa kärsiä entistä enemmän eikä se mökkikään passaa kaukana enää sijaita jos 2,50 maksaa bensa ja diesel.
    Maajussien peltotyötkin ym askareet ja rekkarahdit rupeaa olemaan hinnoisaan jo polttoainekuluiltaan...heijastuen tietty hintohin kaupoissa,palveluissa kuin vaikkapa kaukolämmön hinnoissa jne joukkoliikennettä ja takseja myöden mitä autottomat & vihreät ei halua sisäistää pääkaupunkiseudulla joka onkin Suomen napa ja edustaa koko valtakuntaa rakenteellisesti,eikö?
     
    Muokattu: 2.12.2021
    Seevu ja faikku66 tykkäävät tästä.
  17. Pertura

    Pertura Gearhead

    ^Pienkonepensan yhtenä etuna tavalliseen bensaan verrattuna on se, että pienkonebensa ei haihdu seisoessaan pitkään. Jotkut kaasariprätkillä ajavat käyttävät pienkonebensaa talviseisonnassa, niin selviävät keväisin ilman kaasareiden puhdistusjumppaa. Vaikutus lienee sama kaikissa pitkään seisovissa laitteissa, pienkonebensalla lähtee pelit tulille ilman isompaa suutinten puhdistelua.

    Normibensa myös tuntuisi vanhenevan, eli ei enää pitkään seisottuaan syty. Pienkonebensalla ei tätäkään ongelmaa ole. Normibensan vanheneminen tuntuu toki olevan kiinni kuun asennosta ja muusta yliluonnollisesta, sillä joskus vuosikausia vanhalla bensalla pelit rokkaa kuin unelma, kun taas muutaman kuukauden seissyt bensa ei syty stendarillakaan.
     
    Seevu tykkää tästä.
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Noilla kilsoilla äkkiä laskien kulut menee aika tasoihin uuden sähköauton kanssa joka maksaa siellä 40 - 50kEur. Bemarin kulut äkkiä laskien on n. 7200,- (ei sisällä huoltoja ja korjauksia). Polttoainekulut on noin 3000,- ja ne verot 600,-.
    Sähköautolla sähkökulut vuodessa riippuu tietty sähkösopimuksestasi, mutta laskin omallani. Eli siirtoineen 9cent/kWh. Lataushäviöineen 18kW/h per 100km tekee vuodessa 520,- Lomamatkalla menee pari kolme kymppiä per reissu latauksiin. Mökkimatkalla ei välilatauksia tarvita. Sulakkeet riittää loistavasti.
    Siitä laskien sähköauton kk erä voi olla n. 600,-/kk joka arvon aleneman huomioiden (että lyhennät samassa suhteessa kuin arvo alenee) vie tuohon samaan hintaluokkaan.

    Mitä hyödyt? Et varmaan mitään paitsi saat ajaa uudella autolla missä on takuu. Tarvittaessa tuon koko viiden vuoden ajan. Jos ajaisit enemmän kuten minä (tuplasti enemmän), alkaa jäämään myös säästöä pussin pohjalle.
    Tietty esim. Tesla Model 3 tarjoaa huikeasti enemmän suorituskykyä tuohon hintaan, tai vaikkapa Skodan sähköinen katumaasturi selvästi enemmän tilaa ja kokoa. Jos taas sisätilat ja nykyinen suorituskyky riittää, löytyy jo alta 40 000,- hintaluokasta esim. VW ID3 mallia jolloin saatat jo säästääkin samalla. Toki muitakin vaihtoehtoja on.

    Vähän käytetyn ostamalla hinta putoaa jolloin saat hieman jo harrasterahaakin kerättyä.
     
  19. J.J.

    J.J. Gearhead

    Onhan niillä tullut ajeltua jos jonkinlaisilla töteröillä, taitaa olla jo kymmenkunta vuotta ensi kokeiluista.
    Kun ei niitä sähkäreitä ole käytettynä sellaisia jotka kiinnostaa, muutakuin alkaen +70-80t€ hintaluokassa.
    Mitkään pikku kotterot ei kiinnosta.
    Että ennemmin se käytetty ässä Mersu kuin maksaa tuplat ja ylikin sähkäristä jossa kyyti ja laatu mahdollisesti silti huonompia.
    Uutta autoa en osta kun en halua olla se kuka maksaa sen isoimman arvonaleneman.
     
  20. DslCat

    DslCat Gearhead

    https://eautoilija.com/vuosi-tesla-model-3-sen-kanssa-love-it-or-list-it/

    Siinä yhden kokemuksia.. Aika isot ovat lataushäviöt.
    Sähkömoottorisessa autossa kaikkein parhaiten tulee lompakkoon taloudellinen ja ennakoiva ajo. Polttomoottoriautoilija ei samaan energiatehokkuuteen pääse edes hybridin kanssa
    Siksi sikäli hassua, että sähköautoilija pitää suorituskykyä valintakriteerinä kun julkisena filosofiana on näyttää sen järkevyys ja ekologisuus, vaikkakin liikennepolttoaineverotuotto jää täysin valtiolta saamatta..

    Mitä olen joutunut latausinfran kanssa tekemisiin sähkösuunnittelun puolella, niin kalliiksi tulee muille esim. k/as oy:ssä vaikka ainottakaan paikkaa tule käyttöön. Systeemeihin kun sisältyy kuormantasausominaisuus, niin vaikka kyse on "melkein standardista", on jo infraa toteutettaessa loppukäyttäjän puolesta "operaattorilukittu" - eli laitetoimittaja jo valittu, joka sitten rohmuaa joka kilowatista omansa kk-hinnan päälle..
    Tavanomaista on, että k/as.oy toteuttaa latausinfran, mutta lataus/liitäntälaite on käyttäjän hankkima ja tämä vastaa myös kuluista.
    Mutta osakkaat maksaa korotettua huipputehoa, liittymä kokoa kertaliityntä hinnassa ja tietty joka kuukausi myös. Puhumattakaan suurennetuista kiinteistön pää/mittauskeskuksista liityntäkaapeleineen, mitkä usein ovat rakennettu jälkikäteen.
    Mutta kunhan homma laajenee jatkuvasti, kohta paikallinen katu/jakeluverkko jää pieneksi, tietää se siirtohintoihin hyviä korotuksia, ja seuraavaksi kantaverkko alkaa punottaa - mutta onhan hyvä että O3-voimala tulee tarpeeseen..
     
    Muokattu: 2.12.2021
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!