Suomi-Ford Custom Convertible 1951

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja audiq, 19.12.2021.

  1. audiq

    audiq Gearhead

    Pelastettiin katon alle suojaan Suomeen uutena tullut 1951 Ford Custom Convertible. Ford on uutena vaikuttanut pääkaupunkiseudulla ja noin 1960 siirtynyt Turun suunnalle, missä sitä on joskus 70- 80-luvun paikkeilla alettu kunnostamaan, josta syystä se on purettu täysin. Erinäisistä syistä johtuen autosta puretut pisteosat ovat hävinneet ja jäljelle on jäänyt rullaava korihylsy.

    Useampi ihminen on kertonut nähneensä auton silloin, kun se on ollut ns. kunnostettavana. Kuitenkaan kenelläkään ei tunnu olevan minkäänlaista tietoa mihin auton pisteosat ovat kadonneet. Tuohon aikaan ne on monilta osin olleet arvottomia, koska ei ole ollut toista autoa, johon ne sopisi.

    Sattuisiko joku tietämään jotakin osien kohtalosta, tai sattuisiko jollain olemaan 1951 Ford Custom Convertiblen pisteosia, jotka voisivat olla kyseisestä autosta peräisin? Korihylsystä siis käytännössä puuttuu kaikki irti ruuvattava, paitsi luukut on paikoillaan ja keulan pellit. Tekniikka on ollut 8BA lättäpää ja OD-manuaali.

    Jos tällaisen pisteosia on jäänyt nurkkiin, niin voitaisiin olla kiinnostuneita.

    [​IMG]
     
    JYR, Peeaa, malvasto ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. elektro

    elektro 2nd gear

    Tervehdys
    Kesällä 1971 ollessani mopolähettinä Turun keskustassa, näin kuvan kaltaisen auton pysäköitynä Läntisen pitkänkadun/Kauppiaskadun risteyksessä.
    Kun kyseessä oli harvinainen avomalli, niin piti tietysti pysähtyä ja mennä nuuskimaan ympäri.
    Sivuikkunassa oli lappu , jossa puhelinnumero ja hinta: 1500mk.
    Auto oli ehjän oloinen ja kaikki osat tallessa, värit:
    Kananpojan keltainen ja musta kangaskatto. Hinta oli tietysti sen ajan mukaan tähtitieteellinen, kun itsellä palkka 400mk/kk.
    Sen jälkeen en k.o. autoa enää nähnyt.
     
    kerosiini, JYR, Petri R. ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Kiitos kertomuksestasi! Olen laittanut ylös näitä auton vaiheista kerrottuja juttuja ja tämänkin tulen laittamaan!
    Yksi auton omistajista on asunut Kauppiaskadulla. Kuin myös Brahenkadulla siinä lähellä.
    Kyseessä on varmasti sama auto. Auto on ollut alunperin vaaleanharmaa tai vastaava ja 50-luvun lopussa maalattu keltaiseksi. Puolisoni isä on omistanut auton 1960 ja nyt 60 vuotta myöhemmin löysimme auton hylsyn ja tarkoituksemme on kunnostaa se vuoden 1960 kuntoon.

    Hyvin tarkkaan muistat 50 vuoden takaisen bongauksen!
     
    Muokattu: 20.12.2021
    malvasto, Petri R., Seevu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Hieno löytö! Sopiiko udella miten tuo päätyi takaisin ihmisten ilmoille, oliko isokin metsästys vai sattumalta jostain tuli vastaan?

    Parin illan ajan häiritsi missä tuo on tullut nähtyä, mutta sehän oli mukana elokuvassa Verta käsissämme, https://www.finna.fi/Record/kavi.elonet_elokuva_117325?imgid=15 . Jari Debnerin sivuiltakin tuo näköjään löytyi, josta löytyi jo mainintakin auton löytymisestä 2021:

    [​IMG]
    https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Historiallisia+autokuvia+1910-1970/Suomiautoja+1950+-luvulla/

    1951 keulan yms pisteosille ei varmasti ole ollut montaa oikeaa hyödyntäjää, mutta onhan noita osia voinut päätyä aikoinaan vaikka minne... Pitkän aikaa Suomen ainoaksi avo Shoebox-Fordiksi mielletyssä 1949:ssäkin oli 7/1980 V8-Magazinen mukaan osia seitsemästä eri autosta...

    [​IMG]

    V8:sin jutusta vapaasti lyhennettynä:
    "Suomeen auto tuli muuttoautona 1954. Tiedon mukaan se on lukuisten muiden onnettomuuksien lisäksi ollut mukana peräti kahdessa junaonnettomuudessa. Autolla ajettiin viimeisen kerran ennen 1980 uudelleen käyttöönottoa vuonna 1962. Se oli kai niin kiero ja väsynyt, ettei sitä enää haluttu pitää liikenteessä. (HUOM, 13-vuotta vanha auto tuolloin!) Tämän jälkeen auto oli varaosa-autona 4-oviselle umpiautolle. Kaikki käyttökelpoiset osat riisuttiin, ja kun 4-ovinen oli myyty, avon jäännökset työnnettiin ladosta pellolle puskutraktorin avulla, jossa se happani 15 vuotta. Pekka Nätkinin -55 Chevyn lavalla autosta näkyy sen parempi kylki, toinen oli puskutraktorin runtelema. Jorma Kaukiainen teki auton puolessa vuodessa ajoon, hyödyntäen seitsemän auton osia".
     
    audiq, Ässä., Petri R. ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. audiq

    audiq Gearhead

    Aika tasan vuosi sitten katselimme puolisoni kanssa vanhoja perhealbumin kuvia ja osui silmiin erikoisen auton kuva puolisoni kotitalon edessä otetussa kuvassa. Laitoin Facebookiin kyselyä auton mallista ja siitä, että onko kenelläkään lisätietoja yksilöstä.

    Ei mennyt montaa hetkeä, kun oli tiedossa jo auton malli, vuosimalli ja yksilöstä tuo elokuvahistoria. Yksi osasi kertoa, että auton toi maahan hänen setänsä. Sitten viestiketjuun kirjoitti eräs, joka oli perehtynyt tarkemminkin auton vaiheisiin ja hän oli nähnyt 2000-luvulla taivasalla seisovan puretun korihylsyn, jonka epäili olevan tämän saman yksilön.

    Emme vain oikein löytäneet yhteyttä korihylsyn omistajaan. Yksi lupasi edistää asiaa, mutta se ei edistynyt. Lopulta saimme omistajan numeron. Minua oli varoiteltu vanhan miehen luonteesta. Soitin hänelle ja kerroin, että olen selvitellyt auton vaiheita ja tiedustelin, että olisiko mahdollista saada tulla katsomaan autoa. Se sopi hänelle. Uskon että se vaikutti aika paljon asiaan, että me tavallaan kuuluimme auton menneisyyteen.

    Tuntui erikoiselta nähdä auton jäänteet livenä, jonka oli nähnyt 1960 otetuissa kuvissa ja 1957 kuvatussa elokuvassa. Elokuvassa ja valokuvissa näkyvien jälkiasennusvarusteiden ruuvinreiät oli nähtävissä. Meillä oli jo ennestään rekisteritiedot autosta ja tiesimme, että löytynyt yksilö on juuri sama auto kuin mikä oli perhealbumissa 1960 otetuissa kuvissa.

    Ajallisesti satuimme luultavasti aika hyvään aikaan tontille. Omistajalle oli jo selvää, että hän ei autoa valmiiksi tule saamaan. Autolla oli olemassa myös hinta ja pyynnin kuultuani olin varma, että kauppoja ei tule. No, tuli kuitenkin, mutta kyllä viimeiseen asti saatiin jännittää, että miten tässä mahtaa käydä. Siinä vaiheessa vasta kun auto oli trailerilla ja aloin sitomaan sitä kiinni, niin pystyi huokaisemaan.

    Tärkein asia oli saada auto katon alle ja auto on nyt puhdistettu kaikesta moskasta ja on katon alla suojassa. Talli on varattu kahden vuoden ajaksi tälle ja sitten täytyy miettiä jatko, jos auton kunnostus ei ole edes alkanut.

    Olemme koittaneet löytää varaosa-autoa ja kunnostukseen neuvonantajaa, mutta huonolla menestyksellä. Tämä on meille vähän turhan iso projekti, mutta meillä on se tarina, jota muilla ei ole, niin ei kai tässä ole vaihtoehtojakaan. Katsotaan mitä tulee, vai tuleeko mitään.
     
    Kimi-oz, malvasto, esmi ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Kesällä 2020 Nurmeksessa oli Facebookissa myynnissä laikka-avo, projektitasoinen '51 Ford Custom.
    Liekö mennyt kaupaksi..soitin ittekin siitä mut ei tullut silloin kauppoja.
     
    audiq tykkää tästä.
  7. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Hieno tarina ja hieno löytö. Mitä neuvoihin ym. tulee, niin voisihan tuosta avata tänne vaikka projektiosuuteen oman otsikon, jonka alla voi keskustella kulloisestakin työvaiheesta.
     
  8. matti R

    matti R 3rd gear

    Suosittelen etsimään Usasta ko mallin harrastajia, ehkäpä merkkikerhokin on olemassa. Sieltä saa neuvoja ja osia huomattavasti enemmän.
     
    audiq, isalmela, juko7 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    Ruoste&raato fetissin omaavana olisi mukava nähdä kuvaa tästäkin hetkestä.
    Ja mielettömästi onnea ja intoa tulevaan! - pipo kouraan-
     
    audiq ja 63S88 tykkäävät tästä.
  10. Ainaskin Lärväkirja on:

    https://www.facebook.com/Fordshoebox/
     
  11. audiq

    audiq Gearhead

    Tuossa on vaan se ongelma, että kun on monta neuvojaa, niin on monenlaista neuvoa :)

    Ajatukseni on siis, että välttyisi tekemästä pahoja virheitä peltitöissä. Avokori tuo oman haasteensa peltitöihin. Siksi olisi hyvä, että olisi joku tekninen neuvonantaja, vastaava mestari, joka tarvittaessa pystyisi antamaan neuvoja. Sellainen, jolla olisi itsellään enemmänkin kokemusta vastaavista projekteista.
    Tässä alussahan korin riittävä ja oikeanlainen tukeminen olisi tärkeää. Ja niin, että tuet ei estä korjaustöitä.


    Tässä kuva viime kesältä. [​IMG]
     
    Kimi-oz, malvasto, Seevu ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. UnDe@d50s

    UnDe@d50s 1st gear

    Usa tuontina löytyy varmastikin 2 ovinen 51 osien luovuttaja tuolle.
    Ebay on ihan pakollinen jo että saa yhtään projektia eteenpäin sekä
    Shoebox central myös .
    Suomesta löytyy kyllä osaavia tekijöitä peltitöihin, jos itsellä ei ole paikkaa, aikaa, monia hommassa tarvittavia kalliita välineitä tai taitoa tehdä.
    Hieno ja harvinainen laite, lienee ainoa 51 avo suomessa.
    Jos vielä 1971 ollut ok kunnossa ja jo arvossaan, mitä ihmettä tapahtui sitten?
    Se yleinenkö ajatusvirhekö että ehjä auto atomeiksi ja projekti kyykähtänyt siihen kun homma maistuukin työlle?
     
    Muokattu: 22.12.2021
  13. budweiser

    budweiser Gearhead

    Moikka! Hieno löytö mielenkiintoisella henkilökohtaisella historialla joten varmasti tuo kiinnostaa kunnostaa.
    Apua ja hyviä neuvoja kyllä saa alkuun pääsemiseksi mm. juuri tältä palstalta mutta aivan ensimmäiseksi olisi syytä tuumailla realistisesti sitä kuinka tärkeää auton kuntoon saattaminen on peilattuna taloudellisiin realiteetteihin sekä omiin kykyihin viedä tuollainen projekti läpi sekä minkätasoinen kunnostustyö on tavoitteena..
    Nämä ovat absoluuttisesti suurimmat haasteet matkallanne tuon auton rattiin hiukset hulmuten kesätuulessa, kaikki muu on ratkaistavissa.

    Rivienvälistä olen lukevinani että kirjoittaja saattaa tarvita myös ulkopuolista apua kunnostuksessa, kaikki ymmärtävät mitä se tarkoittaa budjetille.
    Haluatteko käyttää autoon 15, 20 vai 30 tonnia vai enemmän, näilläkin investoinneilla oman työn osuus on suuri ja aikaa kuluu vuosia.
     
    juko7 tykkää tästä.
  14. Cortina71

    Cortina71 3rd gear

  15. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    En halua myöskään lannistaa mutta jos tämä on ensimmäinen projekti auto mitä rupeaa tekemään niin on kyllä monta erilaista vaihetta ja työtä opeteltavana että sinnikkyyttä ja kärsivällisyyttä vaatii sekä paljon työkaluja hankittava.
    Koriahan voi tehdä jo itse mutta osat tarvisi aika pian että tietää niiden löytyvän edes, tai sitten käytettävä seitsemän auton osia..
    Ja ettei käy ainakaan niin että on ammattilaisella isolla rahalla teetetty kori ja osista jää loppu kiinni.
     
    juko7 tykkää tästä.
  16. audiq

    audiq Gearhead

    Ymmärtääkseni auto on ollut meitä edeltävällä omistajalla myös talvikäytössä silloin 60-70-luvun paikkeilla. Autoa on hitsattu helmoista ja pohjasta melko vanhan oloisin menetelmin, eli olettaisin, että paikat on tehty silloin, kun auto on ollut ajossa. Olettaisin että ruostevaurioiden takia autoa on aikoinaan ruvettu "entisöimään" ja sen takia, että sitä ei ole enää saanut katsastettua. Tämä on silkka oletus. Sen tiedän, että auto on purettu muiden kuin omistajan toimesta. Jonkinlainen entisöintityö on ollut kyseessä ja hommat on jostain syystä keskeytynyt. Minun silmissäni vähän sellaisia purkupuolenmiehiä olleet, kun projekti olisi aika paljon parempi kunnoltaan nyt, kun ei olisi tehty mitään.

    Näihin saa aika hyvin korjauspeltiä alustaan. Korjauspeltien tilaaminen on meillä suunnitteilla. -51:n kohdalla lattiapeltejä on vähän huonommin tarjolla, mutta löysin yhden firman, joka oikeanlaisia peltejä myy. Useampi firma myy noita -49-50 peltejä näihinkin, vaikka ne on erilaiset. http://bradleyfloorpans.com/49-51.0.html

    Shoebox Centralista sitten löytyy ulkohelmat, kontin pohja ja takalokasuojien alaosat. Sisähelma on avossa erilainen kuin saatavilla olevat valmiit korjauspalat, niin täytyy selvitellä mitä niiden kanssa tekisi.

    Juu, se varaosa-auto tarvitaan ehdottomasti.




    Niin kuin kirjoitinkin, niin meillä on se tarina ja Ford halusi muuttaa meille, niin kyllä meidän täytyisi tehdä ainakin parhaamme, että auton saisi jonkinlaiseen käyttökuntoon.
    Karkeasti meidän tavoite on vuoden 1960 kunto ja väri. Eli emme me tästä uutta vastaavaa koita tehdä. Jos saisi tehtyä siistin, niin voisi olla jo ihan tyytyväinen.

    Olettaisin, että korjauspaloilla ja pienellä tukihenkilön opastuksella saisin lattiat ja kontin pohjan laiteltua. Nuo takalokasuojan alaosat on sitten hankalampi, varsinkin jos korjauspeltien istuvuus on huono. Ja tiedostan itsekin ruostekorjauksia tehneenä, että joka vaihtaa ulkohelmat/takalokasuojan alaosan haluaa vaihtaa itse sisähelman ja lattiapellin, jotta kokonaisuus istuu.

    Asiaa pitää pohtia myös siltä kantilta, että vaikka itse tekisikin huonompaa jälkeä mitä joku peltivelho, niin itse tehty on kuitenkin itse tehty ja sekin on arvo. Mutta tiedostan ettei tällaista yksilöä saisi mennä pilaamaan. Siksi se tukihenkilö olisi tärkeää löytää.

    Runkohan Fordissa on melko hyvä. Sen on joku puhaltanut ja pohjamaalannut. Vähän on ruoste tarttunut, mutta enemmänkin se kaipaa pientä siistimistä kuin ihan alusta aloittamista.

    Tässä viestissä jo ylempänä mainitsinkin, että varaosa-auto ehdottomasti tarvitaan. Victoria olisi varmasti järkevin. Mielestäni varaosa-auton pitäisi olla kunnoltaan kohtalainen, jotta siitä voisi hyödyntää mahdollisimman paljon osia. Semmoisten hinnat pyörii jossain 10000 molemmin puolin. Kyllä tuohon varmasti saa rahaa paljon palamaan, vaikka mahdollisimman paljon tekisi itse. Olemme tietoisia, että ei tuo 15000:lla ole kunnossa.

    Se erittäin hieno Suomi-historia tässä aiheuttaa paineita. Tällaista yksilöä ei saa mennä pilaamaan. Jos tämä olisi yhtä ruosteessa oleva 1986 vuosimallin Lada, niin tämä olisi paljon helpompi projekti, vaikka vaatimustaso olisikin periaatteessa sama.
     
    Kimi-oz, Kustom STW, JYR ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Muokattu: 22.12.2021
  18. KTM

    KTM Gearhead

  19. Jordan

    Jordan Gearhead

  20. audiq

    audiq Gearhead


    Tuo avo on kyllä mielenkiintoisen näköinen. Täytyy kysellä parempia kuvia siitä. Samalla voi testata, saako yhden välittäjän vinkeillä paremmin vastauksia kyselyihin. Meillä on ollut hieman ongelmia saada vastauksia kysymyksiin, kun on kyselty jostain mielenkiintoisesta autosta lisätietoja. Se on kyllä ymmärrettävää. Itsekin jättäisin vastaamatta vastaavassa tilanteessa.


    Tuolla kun oli noita romutarhakuvia, niin olen muutamalta välittäjältä kysellyt, että vierailevatko tuollaisissa tarhoissa, joista voisi varaosa-auto löytyä maailmanlaajuisten myyntisivustojen ulkopuolelta, mutta heilläkin oli vain samat kanavat käytössä mitä meillä on kotisohvallakin istuen.
     

Kerro tästä muillekin!