tig hitsaus kone

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 6.2vani, 11.10.2021.

  1. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    onko millasia tig koneita,pitäs hankkia ois hyvä tietää ettei osta sutta.mikä kaasu käy tigiin käykö hiilari
     
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    1. kysymykseen: on
    2.kohta: raapaisu ja HF, joka on helpompi.
    3. kysymykseen: ei
     
  3. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    DC kone mustalle ja rosterille, ACDC alumiinille, tehotarve hitsattavien materiaalivahvuuksien mukaan.
    Raapaisukoneet kannattaa jättää kauppaan.
    Kaasu pitää olla argon.

    Jotkut ostaa halpiksia/kiinalaisia. Toiset esim Kemppiä, jne. Budjetti ratkaissee valinnan. Mulla on Kemppi ja Fronius, molemmat ACDC.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  4. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Acdc stahlwerk on ihan ok jos ei työjseen tee.
     
  5. Cont3nder

    Cont3nder 1st gear

    En viiti alottaa samasta aiheesta uutta keskustelua, joten kysyn tässä.

    Oon pohtinut ACDC-Tigiä noin 1000€ budjetilla. En vaan tiedä mikä on laadukas laite ja mikä ei.
    Oon kuullu että Kemppi ei enää ole laadultaan kovinkaan hyvä, ja se ratsastais nykyään enemmänki vanhalla maineella.
    Mun budjetilla laite taitaa mennä kiinalaitteiden puolelle... Käytettynä ei taida kovinkaan helposti löytyä noita ACDC-Tigejä?

    Seuraavanlaisia laitteita oon kattellu:
    - STAHLWERK AC / DC TIG 200 1003-001 n. 1000€
    - STAHLWERK AC / DC TIG 200 Puls D IGBT n. 1100€
    - Timco TIG250WSME AC/DC n. 600€
    - Sherman DigiTig 200GD n. 660€
    - Sherman AC/DC 315 Digitig (3-vaihe) n. 1000€
    - EVERLAST Power TIG 185 n. 980€

    Kemppiin tai ESABiin yms mulla ei oo varaa. Oon kuullu Everlastista hyvää ja huonoa. Muista mulla ei ole minkäänlaista tietoa. Jos joku osais vähän avata, mitä ton hintaluokan laitteessa kannattaa huomioida.
     
  6. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos enemmän tekee kuin kerran ei halpaan ole varaan,hyvällä myös innostaa tekemään enemmän.paskapuhetta että kemppi olisi paska.
     
    930BiT tykkää tästä.
  7. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    .
     
    Muokattu: 29.1.2022
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Mulla ollut pari vuotta STAHLWERK AC / DC TIG 200 Puls D IGBT
    Hyvin on kestänyt hitsailla pari 11L argon pulloa tyhjäksi.
    En ole vesijäähdytystä kaivannut kun ei tarvitse harrastajan painaa urakalla.
     
  9. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    .
     
    Muokattu: 29.1.2022
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Jos heppu kysyy aivan perus asiota TIG hitsin hankinnasta niin en oikein usko että hän hyötyy vinkeistä jotka toimii pro tason kaverilla urakkahommissa.
    Jos ei enempää tietoja heru aloittajalta niin kannattaa olettaa että hitsaus on ihan autoissa tehtävää perushitsausta, pari kolme kaasupulloa vuodessa.
    Siinä pärjää melkolailla hintaskaalan alapään laitteilla ja kaasujäähyisellä. Aina hulluutta upottaa rahaa turhaan jos siitä ei hyödy.
     
    impala-63 ja Kalja imuri tykkäävät tästä.
  11. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Mulla on parikin käytettyä tiggiä joutilaana, Esabin DC Handytig 150A ja kiinalainen mikä lie, muistaakseni 200A mutta AC/DC. Kumpikin toimivia vehkeitä. Noi halvat kiinalaiset vehkeet on siitä huonoja että usein suojakaasu syötetään virtapistokkeen läpi eikä niin kuin esim. ESAB/Kemppi/muu länsivehje jossa kaasulle on erillinen liitin. Eli esim. Esabin poltinta ei saa kiinalaiseen värkkiin ihan pienellä vaivalla. Yleinen ulkoasu ei muutenkaan päätä huimaa mutta ajavat asian harrastetouhussa.
     
  12. Nupa

    Nupa Double Gearhead

  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ainakin minun kiinalaisessa Everlastissa kaasu syötetään erillisin liittimen kautta. Kuvassa aivan vasemmassa reunassa alhaalla.
    [​IMG]
     
  14. laakkius

    laakkius Gearhead

    ei se paska ole mutta mun kokemukset kahdesta uudesta kempin tigistä on se että luotettavuus ei ole samalla tasolla kuin ennen kun vuodessa joutuu tonnin paneelia vaihtaa useampaankin kertaan. Molempiin koneisiin, 2300mls ja 400 mastertig.
    Froniuksen ostin 2007 ja kertaakaan ei oo tarvinnu korjauttaa.

    Noissa halvoissa kiinalaisissa on yks huono piirre jos tykkää pulssilla hitsata, pulssin säädöt menee useimmissa 0.5hz-1hz-2hz-3hz, eli jako on aika suuri, kun kalliimmissa koneissa säätö on 0.1hz välein...
     
  15. Cont3nder

    Cont3nder 1st gear

    Kiitos kovasti laajoista vastauksista. Antamani tiedot oli ehkä vähän suppeat.

    Mun tänhetken hitsaustaidot lyhyesti: Jos räkii, tsekkaa unohtuiko laittaa kasu päälle. Muussa tapauksessa säädä jotain, testaa ja toista säätö tarvittaessa kunnes ääni on hyvä.

    Eli en todellakaan osaa hyödyntää ammattilaislaitteen monimutkaisia säätöjä. Mulla on tällähetkellä vanha kempin miggeri, jossa on 4-asteinen virransäätö ja portaaton langansyöttönopeus.

    Tarkoituksena on opetella tig-hitsausta. Ajatuksena olisi tehdä autoon pakosarja ja downpipe nyt alkuun. Myöhemmin ajatuksena on tehdä alumiinista säiliöitä ja kiinnikkeitä, sekä muita auton sisäpaneeleita.
    En ala mitään paksua materiaalia hitsaamaan, joten oletan ihan perus kaasujäähdytteisen 230V laitteen riittävän.

    Oikeestaan eniten kiinnostaa tietää, onko 1000€ acdc-tig niin huono, ettei sellasta kannata hankkia edes todella satunnaiseen autotallikäyttöön?
    Kannattaako ennemmin hankkia pelkkä DC-tig 1000€ laatumerkiltä ja unohtaa alumiini?
     
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Youtubesta löytyy videoita esim tuosta Stalwerkistä, just tuollaiseen käyttöön sopiva.
    Toki alumiinin hitsaus on aika vaativaa hommaa.
     
  17. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kyllä tuohon käyttöön nuo alle 1000 acdc tikit on ihan riittäviä. Mielestäni alumiinin hitsaaminen on helpompaa kuin rosterin.
     
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

  19. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Huomioi sitten laskelmissas että tarviit myös argonin suojakaasuksi ja paineensäätimen. Suojakaasun vuokrasopimus ei ole ihan ilmainen eikä myöskään pullon vaihto. Itse lähtisin liikkeelle ihan perus tigillä jossa on HF sytytys. Opettelisin sillä ja jos homma sujuu ja miellyttää niin sitten miettisin sitä AC värkkiä alumiinille.
     
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Jos ei halua vuokrata niin käy ostamassa vaihtopullon. Muistaakseni itselle se argon puteli kustansi jotain 300,- ja vaihto täyteen luokkaa 80,-. Itse en näe tällaisessa harrastekäytössä järkeväksi edes harkita vuokrausta. Kaasua minulla menee pari kolme pulloa vuodessa, joten vuokra olisi merkittävin kuluerä. Tuon vaihtopullon kun voi myydä, eli aloituksen ostokustannus ei muutu arvottomaksi kuten vuokran kanssa käy.

    Mutta pitää se kuluna huomioida kuitenkin. Onneksi en ostanut perus TIG laitetta alussa. Parissa kuukaudessa olisin joutunut marssimaan uudelleen kauppaan ostamaan sen AC laitteen...
     

Kerro tästä muillekin!