SBC:n venttiilien säätö...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja janiluo, 2.9.2011.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jos tästä on jo keskustelu olemassa niin linkittäkää sinne...

    Chiltonin kirjassa on ohje ventiilien säädöstä kutakuinkin näin:

    Käännä sylinteri 1 sytkä-asentoon ja säädä seuraavien venttiilien välys.
    Exhaust - 1,3,4,8
    Intake - 1,2,5,7

    Käännä moottoria yksi kierros (dampperin merkki nollaan) ja säädä:
    Exhaust - 2,5,6,7
    Intake - 3,4,6,8

    Ja toinen kerta kun yritän säätää ohjeen mukaan mutta ohje on väärin.
    Viimeksi käänsin moottoria ja säädin jokaisen pytyn erikseen kun sytkä osui kulloinkin sinne mutta ei aina jaksaisi kääntää moottoria jos homman voi tehdä kahdessa vaiheessa.

    Osaako joku antaa oikeat lottorivit kun ei jaksa enää miettiä...???
    :odroll:
    - Jani -
     
  2. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    mä oon säätäny 6:lla nää venttiilit

    edit. siirsin/kopioin camino raamattuun tämän linkin.
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    No mitkä venttiilit säädit 1:llä?

    Kun rupesin säätämään venttiileitä 1:llä ja pääsin 8-pytyn pakoventtiiliin niin huomasin että siellä nostaja oli ylhäällä eli ei ollut tuo järjestys ihan oikea joten en voinut vielä siirtyä 6:seen vai mikä tässä nyt mättää.
    Tiedän että voin kääntää jokaisen pytyn kohdalleen ja säätää kuten viimeksi mutta en nyt halua tehdä sitä. Haluan korjata tuohon kirjaan oikeat numerot.
    Eikö kukaan...?
    :odroll:
    - Jani -
     
  4. FLSTSC

    FLSTSC 1st gear

    manuaali toimii alkuperäisen nokan kanssa,viri kepin kanssa paras säätää venat mitkä sulkeutuu kun pyörittää konetta
     
  5. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    ja nää oon säätänyt 1:sellä. näitten mukaan aina tehny, ku oon tehny.
    niin ja tais olla vielä virinokka.
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]

    No missä tää nyt mättää, jakopäässä on merkit kohdillaan, dampperin merkki on kohdillaan ja kyseessä on vakionokka??
    Kuvassa 1E ja 3E nostajat on alhaalla mutta 4E ja 8E on ylhäällä samoin kuin 2I ja 7I eikä niitä voi silloin säätää???
    :odroll:
    - Jani -
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Täysin samaa mieltä, pyörittelee sen aikaa konetta että mukin molemmat nostajat on perusympyrälle ja säätää ne. Säätää ensin vaikka vasemman puolen ja sit oikeen puolen kukin muki kerrallaan. Mun mielestä varmin tapa.
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo joo kuten jo aiemmin mainitsin olen niin aina tehnyt mutta eihän siinä ole mitää keskusteltavaa.
    Nyt keskustellaan siitä mitä Chiltonin kirjassa lukee ja että onko siinä virhe.
    Jos säätöohje toimii toisten kohdalla ja toisten ei niin missä on vika?
    Ei eksytä aiheesta sivuun.
    :)
    - Jani -
     
  9. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    mä en pysty tota selittämään mut oisko hydraulisilla nostajilla asiaan vaikutusta? en tiiä?
     
  10. frank

    frank Gearhead

    säätö

    helpoin tapa säätää perhemoottorin hydraulikepin "preloadit" on niin että jakajan kansi pois ja katsoa mihin pyttyyn pyörijä näyttää niin se säädetään.eli jos sinne on menossa kipinä niin venat on säätö asennossa eli kiinni.edellyttää että jakaja on oikeassa asennnossa
     
  11. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Omasta pikkulohkosta sahasin vanhan jakajankannen yläosan pois, numeroin sylinterit siihen tussilla ja säädän aina sen pytyn venttiilit johon pyörijä sojottaa.
     
  12. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Juuri näin! huomasin sen aamulla itsekin kun ruuvailin ja pyöritin konetta ja ihmeteltiin asiaa naapurin kanssa.
    Pointti oli siis se että kun jakopään merkit on kohdillaan niin silloin säätökohta ei ole suinkaan 1 pytyllä vaan 6:lla. En tätä tiennyt mutta nyt tiedän ja venttiilit tuli säädettyä tällä kertaa ihan ohjeen mukaan.
    :D
    - Jani -
     
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    Re: säätö

    Ei muuten ole helpoin tapa. Tuo ohjekirjan tapa on ehdottomasti helpompi säätää ensin puolet ja sitten loput varsinkin jos näkee jakajasta missä on ykkönen ja missä kutonen eikä tarvitse pyöräyttää konetta kuin kerran.

    Jos nyt kumminkin haluaa säätää kuluttamatta aivoja niin siihen voi tehdä tämmöisen apuvälineen vanhasta jakajan kannesta ja liukkaripurkinpohjasta. Viritelmä näyttää suoraan mikä pytty pitää säätää.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    :odroll:
    - Jani -
     
  15. trifive

    trifive Gearhead

    Konetta kasatessani juutuin samaa kysymykseen janiluo:n kanssa. Aikani googlatessa ja miettiessä tuli vastaan tämä vanha ketju.

    Olisikohan valmistaja ajatellut niin että uutta konetta kasatessa, kun aloitetaan säätötoimet kutosesta ja lopetetaan ykköseen, niin kone on valmiiksi siinä asennossa, että voi asentaa jakajan oikeaan asentoon. Ei tarvitse pyöräyttää ylimääräistä kierrosta. Mikään ei estä toki asentamasta jakajaa osoittamaan kutosta.

    Olisihan korjausoppaissa voinut olla maininta siitä, että jakopään ollessa merkeissä on 6:n sytytysvuoro.
     
  16. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Makunsa kullakin, mutta minä olen jo vuosia säätänyt vain keinuvivun asennon perusteella. Vaikka jakajaa ja dampperia ei olisi paikoillaankaan niin onnistuu. Aivan sama aloittaako imu- vai pakoventtiileistä. Esim. Vintage Chevy: syttöjärjestys 18436572. Pyöritetään akselia niin että ykkösen työntötanko on täysin ylhäällä. Tällöin kuutosen nokka on täysin poispäin nostajasta ja säädetään. Pyöräytetään joka välissä 1/4 kierros. Näin jatketaan sytytysjärjestyksessä kaavion mukaan:

    1-6
    8-5
    4-7
    3-2
    6-1
    5-8
    7-4
    2-3

    Tietysti tässä pitää olla huolellinen että oikea venttiili varmasti työn alla. Hommaa helpottaa kun pistää ensin vain imuvipat studin nokkaan niin ei sekoita pakoventtiileihin. Säätömuttereita ei panna paikalleen etukäteen siksi että hydynostajan mäntä pysyy yläasennossa. Lisäksi paperille kuva pytyistä ja venoista jotka sitten vetää kynällä yli yksi kerrallaan, niin pysyy homma hanskassa.
     
    Muokattu: 27.12.2021
    PauliR ja kuula tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!