Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Hyvä late:) näinhän se on että KIINALAISENKIN täytyy esittää parempaa kuin on,vekselivetoisella mennään siinä kuin käteiselläkin ostetulla eli eipä tuo oikeasti mitään kerro kuskin vauraudesta nykyaikana eikä monet varakkaat autoihin satsaa,huono sijoitus kun on eikä mitään itsetunnon kohottamistarvetta ole.
    Noh,nuorisosta pääosa tai nuoret ihmiset yleensäkkään autoa pidä minään symbolina enää tai moiset kiinnosta milläänmuotoa,ajat muuttuu.
    Taatusti Afrikkalaisella muutakin ajateltavaa kuin esim sähköauto jouluksi" kuusen" alle,olet oikeassa.
    Vaikea sanoa mahdollisuuksista,täällä suomessakin monilla yhä enenevissä määrin menee huonosti,ex hyvinvointivaltio ei välitä enää omistaan tai puolusta heitä,muita kylläkin hyssätään kuin erästä omaa vähemmistöämme.
    Viinan kanssa sama juttu täälläkin,tulee enää väsy ja pää pipiksi,toki napsu sillontällön tai kalja kaksi iltaan joskus mutta kesällä tuo kaljakin maistuu paremmalta,nuorena meni kesää talvea.
    On valkkareita kuule hyviäkin ja muitakin kuin "erkinpikakivääri" joka sekin ihan ok kun jano mutta lienee satoja sortteja ALKOssa nykyään tyrkyllä, kympilläkin saa valita kuivaa-puolikuivaa tai makeampaa sorttia ,testaa piruuttasi ja pala jäätä lasiin mukaan.

    Toyotaa ei ole ollut mutta jos laadukasta toimintavarmaa autoa ilman nimilisää ostaisin niin uudenkarhea Toyota,Mitsu,Isuzu kuin Nissankin olisi kyllä kärjessä listallani Koreanmerkkien kera enkä näe niissä mitään ilkkumista,päinvastoin jos käyttöautosta kyse.
    Jotain jota en ostaisi olisi mittariruuvattu keksityn historian omaava saksatuonti.

    Jep,jatketaan tekniikasta ja autoista! Päivänjatkoja!
     
    Muokattu: 19.12.2021
  2. stangrider

    stangrider Gearhead



    Diesel Tesla peräkärryllä..
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Just katselin Murdan Hood Track streemiä, missä ajetaan 1/8. Niin Tesla Plaid otti joltain -80luvun GM pimp autolta turpaansa todella pahasti.
    Tosin olen myös nähnyt, että Trackhawk, perus Tesla yms kovat autot ottaa nekkuunsa. Mutta yleensä kun eivät osaa ajaa.
     
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mistä tuollaisen tiedon olet kaivanut? Jostain luotettavasta lähteestä varmaan?
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jostain sen aikanaan luin ja maailma on ehkä sen jälkeen muuttunut.
    Menikö sun päivä pilalle? :eek:
     
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei hetkauta minun päivääni mitenkään. Mutta joku muu saattaa uskoa mitä kirjoitat. Ja näitä Esson baarin satujen levittäjiä tuntuu olevan some pullollaan. Asioista kirjoitetaan ja suureen ääneen julistetaan tarkastamatta edes googlella pitääko asia edes siteeksi paikkaansa.
     
    MRKM tykkää tästä.
  7. jahnu

    jahnu 3rd gear

    No tuossa sitten oikeen faktaa vibraattori foorumilta; Model 3 ja Model X -malleihin saa vetokoukun, kuhan sen valitsee varusteeksi tilauksen yhteydessä, jälkikäteen sitä ei voi enää lisätä (autojen rekisteröintitiedoissa koukuttomissa autoissa vetomassa on 0, jonka muuttaminen on käytännössä mahdotonta). Vetopainot eri lähteiden mukaan 900-910kg .
     
    janiluo, isalmela ja grantorino tykkäävät tästä.
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kunnon vetojuhta tuo tessu siis.
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Korjataan tätäkin hieman. Model 3 versioiden vetopainot 900 - 1000kg, Model Y 1600kg ja Model X 2268kg. Kolmoseen ja Y malliin tilattava uutena (koukullisissa on eri tyyppihyväksyntäkoodi), X mallissa koukku on vakiona.
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. grantorino

    grantorino Gearhead

  11. Kim Jong-V8

    Kim Jong-V8 1st gear Bannattu

    Catiska, lehdissä (IL, IS, KL, jne) on ollut nyt parina viime päivänä melko paljon juttua sähkärien sisätilan lämpiämisen ongelmista kovilla pakkasilla.

    Eli törmätäänkö sähkäreissä samoihin probleemiin kuin "seinä-ilmalämpöpumpuissa" yleensä, että kovilla pakkasilla ne ei tahdo oikein pelittää kunnolla, jos lainkaan?

    Oliko sulla minkälaista omakohtaista kokemusta/näkemystä tähän asiaan?
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei, ei ole omakohtaista kokemusta. Teslan osalta tuo koskettaa tietyn ajankohdan aikana valmistettuja autoja. Syytä sille en tiedä, mutta kuulemma vaihtavat joitakin antureita järjestelmään. Ovatko ostaneet paskan anturierän vai mikä syynä, eivät taida juuri ulkopuolelle kertoa asiasta.
     
  13. -late-

    -late- Gearhead

    Muistelen Teslan lämpöpumpun kylmäaineen olevan R1234YF (voin olla väärässäkin). Tesla poikkeaa monesta muusta siten ettei sen keulalla ole lauhdutin/höyrystintä vaan nestekennolla siirretään energiaa toisaalle josta "nestehöyrystin" siirtää kylmäaineeseen. Esim. Volvossa keulalla on lauhdutin/höyrystin joka siirtää suoraan ilmasta kylmäaineeseen. Eroja siis on.

    Volkswagen käyttää ID vehkeissään R744 (hiilari) joka toimii reilusti pakkasellakin. Volvon lämpöpumppu taitaa lopetella jo muutaman plus-asteen seutuvilla kun höyrystin on jonkun asteen viileämpi ja saattais esim sadekelillä jäätyä. Teslasta en tiedä. Veikkaan Teslan uutisoidun häikän olevan lähinnä softahommia. Tutkikaa netistä Teslan systeemi, vaikuttaa pätevältä. Ei se mitään tähtitiedettä ole vaikka Octovalvea hehkutetaan ko dieselvania konsanaan.

    Taitaa olla niin ettei kaikkien autojen lämpöpumput kykene samanlaisiin toimintoihin vaikki kaikista puhutaan samalla nimellä.

    Kertokoon ken tietää vältteleekö esim. ID3 lämpöpumpun käyttöä muutaman asteen kahtapuolta nollan?
     
    Muokattu: 30.12.2021
    isalmela tykkää tästä.
  14. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Tai täysin perinteinen että on saatu paska anturierä ja nyt se kostautuu. Onhan noita vastaavia vikoja vähän kaikissa automerkeissä nykypäivänä, tulee joku huono erä osia ja niitä sitten huollossa pää märkänä vaihtavat.

    Firman uudempi Leaffi on taidettu piheyksissä tilata ilman parempaa lämmitintä, kun nyt kun oli nuo kovat -14 pakkaset, ei enää oikein lämpö riittänyt, vaikka oli jo aika tovin lämmennyt. Mut taas, eipä sillä harvoin yli 5 kilsan matkaa tehdäkkään.
     
  15. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    ...kovat -14 pakkaset...

    Tiällä pohojosemmassa ehkä vaihdetaan shortsit verkkareihin tuossa lämpötilassa.
     
    Swinger tykkää tästä.
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Etelämmässä pitkähihanen vaihtuu t-paitaan pikkuhiljaa +20c jälkee
     
  17. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    E-AMC Gremlin, USA 1973

    [​IMG]
     
    faikku66 ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. J.J.

    J.J. Gearhead

    Ruotsissa olikin vääntöä että volkkarin sähkäriä ei saisi myydä mainostamalla että se soveltuu muuhun kuin kesäkäyttöön.
    Kyllähän nämä pohjolat ovat ongelmallisia paikkoja autoille, kun lähtökohtaisesti maat ei edes ihmisasutukseen sovellu.
     
    juko7 tykkää tästä.
  19. -late-

    -late- Gearhead

    Tuohon Ruotsin uutisointiin tietenkin piti vastata Suomen maahantuojankin. Normaalista käytöstä puhuivat.

    Normaalikäyttö on ainakin mulle hieman epäselvää. Liki kolmekymppisen dieselpikapin kun jätin pariks päiväks reilun parinkympin pakkaseen niin ei se ihan ekalla lähteny. Pidin sitä normaalina. Sama juttu tuon nelikymppisen bensakasin kans.

    Muuan nykyauton, jonka normaaliin käyttöön kuului esim. 3kk talliseisonta, akku oli tyhjentynyt. Se ei ollut normaalia, siitä löytyi vikakin. Mä kun keväällä haen vanhuksen talvisäilöstä niin varaudun kaapeleilla ja bensakannulla. Jompaa kumpaa yleensä tarvitaan, pidän normaalina.

    Mun mielestä on myös normaalia että lunta kertyy ja vesi jäätyy. Ja litium-akkujen "käynnistyminen" estetään jos akun sisällä on kovin kylmää tai kuumaa. Molemmista on käytännön tapauksia, tosin kuuman pään keissit ei ole Suomesta. Toki nämä pitäisi olla todistettavasti tiedossa ostopäätöstä tehdessä.

    Nyt ehkä myyjien kannattais jo alkaa
    valmistautumaan DC-lataustehoista riitelyyn. Vinot vaihekuormatkin (vai miksi niitä kutsutaankaan) kotilatauksessa kaatunee myyjän piikkiin jos laturin asentaja ei niihin perehdy.

    Mä kohtasin hankaluuksia nyt pakkasilla kun yksi vaihe napsautti sulakkeen pari kertaa. Muuten talvi mennyt ihan hyvin mut siipimoparia hitsaamaan mennessä huomasin tallin viilenneen. Laturin nakkasin kesällä kolmivaihepistorasiaan sen kummemmin katselematta. Nyt kun vähän selvittelin asioita niin totesin että 11kW lataus edellyttäis meillä vähän sähkötöitä tai kuorman hallintaa.
     
    Muokattu: 1.1.2022
  20. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Täähän on suorastaan nätti muotoilultaan,jos vaikka Teslaan vertaa:p.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!