Automaatti vs manuaali juputustopikki!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Volvo_5.7, 31.12.2021.

  1. max

    max Double Gearhead

    Ainoat kokemukset minulla manuaaliautoista on -69 Camaro 454,Trans Am 455 ja -74 327 Nova.
    Kaikki nämä kyllä suorastaan yllyttivät rajuun ajamiseen,eikä homostelusta kyllä ollut tietoakaan,niinkuin joku taisi tällaista mainita.
    Olen vakavasti harkinnut manuaalia 565 motin jatkeeksi,ja olen kyllä varma että sekään ei olisi seksuaalisen erilaisuuden tavoittelua.
     
    3964, Ducky-13, sbm396 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Wade-

    Wade- Gearhead

    Sen jälkeen kun dusteriin vaihdoin manuaalin, ei oo enää kaivannut automaattia... Fiilis on ihan toiselta planeetalta...
     
    3964 tykkää tästä.
  3. 3964

    3964 3rd gear

    Yksi ilmoittautuu.
     
  4. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Onhan se manuaali automaattia parempi. Siis niissä tapauksissa siis kun manuaalin keppi on rattiputkessa..:D
     
    hantta tykkää tästä.
  5. 3964

    3964 3rd gear

    Vaikka manuaalista tykkäänkin,kepin paikka on lattialla,olipa auto/man vaihteisto. Joku läppä vaihteisto vois olla kiva mutten ole päässyt vielä kokeilemaan/ei kuulu hintaluokkaan jolla autoilen.
     
  6. grantorino

    grantorino Gearhead

    Ehdottomasti näin, miten muuten mahtuisi kolme henkilöä eteen istumaan
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Juu, tiedän, että teikäläisiä on, mutta omassa kaveripiirissäni ei taida olla, eli jos laatikon valinta on se, paljonko ajaa radalla tai vastaavasti kadulla, saattaa katucruisailu voittaa. Uskon, että joku sakemanni 6 vaihteinen on ihan siedettävä, kokemukseni ovat munchien ja t- vitosten ajalta :d
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Aikoinaan tuli kulttuurishokki, kun rattikarahkainen Mopar vaihtui vastaavaan Chevyyn, oikein synkattu ykkönen ja täsmällinen liikkumarata :)
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos se Mopar oli entinen taksi miljuunalla kilometrillä? Ei vaan, on kokemusta. Oli kerralla kaikki kolme yhdessä autossa. Ensimmäinen, ainoa ja viimeinen 3 spd rattimanuaali.
     
  10. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kuin myös kulttuurishokki, -70 Valiantin jälkeen kun lähti ajamaan -76 Toyota Crownilla, siinä oli neljä vaihdetta ratissa ja erittäin täsmällinen toiminta.Japsit olivat kopioineet ja tehneet paremmin vaihteen siirron rattiputkeen.
     
  11. leemu

    leemu Gearhead

    Mulla oli joskus nöösipoikana chevelle matkalaukulla ja rattimanuaalilla, varmaan jotain miljardin ajettu vanha luuska .
    Siitä ei kyllä puuttunut muuta, kuin Aulis Gerlander etusohvalta ilmoittamassa kuivasti, että "arvomme kolme vaihdetta ja yhden peruutusvaihteen":rotfl:
     
  12. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Se on sama homma siinä kun manuaalissa keppi siirtyy rattiputkesta lattialle mitä siinä kun Skodassa moottori siirtyy takaa eteen. Pilalle menee..
     
    3964 ja leemu tykkäävät tästä.
  13. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Nuorena olisi tuollainen Datsun ollut todellakin haluttu.

    Vasta kortin saaneena asiat jotka olivat ehdottomasti pois suljettuja omassa autossa: neliovisuus tai stw, dieselkone, etuveto ja automaatti. Nyt kymmeniä vuosia myöhemmin varhaiskeski-iässä huomaan että taas samat asiat ovat tärkeitä: coupe, kaksi ovea, takaveto, bensakone ja manuaali. Myös käyttöautossa.
     
    repas-90 tykkää tästä.
  14. hmr66

    hmr66 Gearhead

    ot, mutta.....

    Datsun 160 j SSS (2d HT) harraste kilpa-autona ja muutama 160 J (4d ja HT) odottamassa uutta tulemistaan valtion valtateille, saatavana vain manuaali laatikolla

    [​IMG]
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joko se juputus loppui? mikäköhän oli lopputulos?
     
  16. hmr66

    hmr66 Gearhead

    Oma valinta on paras mahdollinen ratkaisu.
     
    faikku66 ja Ducky-13 tykkäävät tästä.
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Automaattikuskien mielestä manuaalikuskit ovat pölöjä ja päinvastoin :d
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    se on just näin! Paitti että mulla on molemmat, niin tulee normaaliakin jakomielisempi olo.
     
    hantta tykkää tästä.
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Minullakin, ja samassa autossa :d
     
  20. fmila

    fmila Gearhead

    Just niin, semmoinen pitää vielä omaankin pulkkaan saada. Kun ekan kerran olin Keimolassa "stripillä" joskus 1977, niin riuhdoin Dartin manuaalilla kaikki vaihdot kaasu pohjassa. GTn 273 pyöri iloisesti 6500 rpm asti ja kun 6200 kohdalla potkaisi kytkintä ja tökki Hurstin keppiä yhtä rivakasti ku Vaasankadun kulmilla oli joutunut "tottumaan" (ei viikkoa ilman tappelua;)), niin eipä se kerinnyt yli 6500 kiekasemaan. Camarolla sitten jatkoin samaan malliin M21n kanssa ja Hurstin kepillä sekin. Kun SBCn jengat rupes pyörimään jo 7500 päälle, niin sit oli parempi vähän kaasua keventää vaihtaessa. Nyt on ollut katukäytössä mehulaatikko "riesana" just 40 vuotta ja ois hirvee polte saada 5V manuaali tilalle. Vielä kun toi vasen jalka liikkuu, niin pitää tehdä sekin tyytyväiseksi :cool::cool:

    t. AM
     
    JYR, Volvo_5.7 ja sbm396 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!