Automaatti vs manuaali juputustopikki!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Volvo_5.7, 31.12.2021.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Pirteä Veekasi ja manuaali olisi kyllä kiva omistaa vielä joskus, käyttöautot taas mukavampia automaattina. Molempi parempi kait sitten... Riippuu siis suuresti ajoneuvosta. Manuaali rattikepillä ei kyllä kiihota oikein missään laitteessa :rotfl:
     
  2. grantorino

    grantorino Gearhead

    Taksi Mersu kuskit ovat pitkään käyttäneet rattikeppiä, tuskin enää nykyään hekään.
     
  3. leemu

    leemu Gearhead

    Älähän nyt, siellä suunniteluosastolla kävi joku ahaa-elämys jonkun muistaessa, että missä se keppi kuuluukaan olla ja automaatin valitsin on ollut varmaan toista kymmentä vuotta taas rattipylväässä:poff:

    Manuaalit lie hävineet mersuista liki kokonaan, eikä kukaan täysjärkinen sellaista ostaisikaan kun sakemannit ei vaan sellaisia osaa kunnolla tehdä:wc:
     
    karra tykkää tästä.
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ainakaan uusinta C-sarjaa ei saa enää manuaalina, edellistä W205-korimallia vielä sai. Eiköhän kysyntä määrittele tarjonnan tässä asiassa...
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ehdottomasti iso peukku camaron manualisoinnille. Ehkä se uus tremekki tkx olis passeli.
    Se on vaan niin mahtava fiilis kierrättää ja pykältää manuaalilla. Ja se äänimaailma. Toisena ääripäänä lienee PG isolla stallilla. Sama pärinä lähdöstä maaliin ja vaihtokohtaa ei meinaa erottaa ei äänestä eikä aikakortista.
     
    fmila tykkää tästä.
  6. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joku ZF8HP 8-pykäläinen automaatti olis kans lystikäs, ei edes tarttis olla nopee auto mut fiilistä riittäis kun pykäliä vaan riittää. Äänetkin olis kun Bullitissa
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mikähän lie oli laatikkona vuoden 2019 hemiramissa? Oli kaks viikkoa vuokralla Ram Rebel ja mä siinä ajassa aloin kyllästyä kovin tuntuviin ja alati vaihtuviin vaihteisiin. Mut varmaan niitä kahdeksan oli. Liikennevalolähdöt oli niskassa naksnaksnaksnaks....
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Aina luotettavan Wikipedian mukaan Rameissa on ollut 6-vaihteisia Moparin automaatteja, Aisineita sekä ZF8HP:ta, joku osannee kertoa tarkemmin. BMW:ssä ainakin 8HP toimii todella hienosti, vaihdot huomaa vain kierroslukumittarista
     
  9. Mopar

    Mopar Gearhead

    Seuraavaan rojektiin/-61 plyma/ hommattu valmiiksi 383 isolohko ja siihen perään 3 vaihteinen manuaali, tietty rattikarahkalla tulee.
     
    faikku66 tykkää tästä.
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jostain syystä noissa on ollut ongelmia Rameissa, mutta autoissa sit taas toimii hyvin.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se oli ihan uusi. Olin varannut ja maksanut avomallin poniauton, jota ei löytynyt. Tuputtivat ties mitä koulubussin väristä avojeeppiä. Lopulta oli sanasota käynnissä. Ei aikaakaan, kun sain valita ihan minkä vaan. Ford tai Ram pickup, kumpikin ajamattomia, valittavana. Emmätiedä, tuli tehtyä vähän hönö valinta, kun tuli aika paljon kaupunkiajoa. Washington DC:ssä moinen mörkö alkoi olla jo vaikeakin luotsata.

    Mut tosiaan puolireippaalla kaasunkäytöllä (minä menen ensiksi) tuon vaihdellessa aika korkeilla kierroksilla se nykiminen oli tuntuvaa.
     
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead


    Amerikassa sanottaisiin että awesome!
     
  13. Eiku threesome..;)
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Osa automaateista 2010-luvulta eteenpäin on adaptoituvia eli vaativat hieman ajelua aluksi 'notta vaihtavat nätisti. Hassua sinänsä, mutta tosiaan esim. Fordin automaatit nykäisevät aika rajusti jos niiden softan päivittää ja kun ekan kerran autolla sen jälkeen ajaa.

    Toisaalta aika huonoa asiakaskokemustahan tuo ilmentää. Pitäisihän sen laatikon toimia esittelyajossakin mallikelpoisesti.
     
  15. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    "Kysyntä" tähän asiaan liittyen = mukavuudenhaluinen nykyihminen joka haluaa kaikessa päästä helpolla. Kaikkea nautintoa ei saa automatisoimalla ja tekemällä helpoksi. Tämä sama on tapahtunut niin monessa asiassa, kuten vaikka F1 autossa. Vielä Keken aikaan ajaminen oli vaikeaa ja töitä piti tehdä, Monacossa vaihdettiin kepistä kymmeniä tuhansia kertoja kisassa, tänä päivänä Hamilton vain cruisailee verrattuna Kekeen.
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kyllä kyllä, monissa nykyjenkeissä on jo ohjaustehostajat, sähköikkunat, ja joissain jopa penkki säätyy sähkövoimalla, saa nähdä, mihin tämä päätyy?
     
  17. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja parasta ikinä, jopa lämmitettävä ratti, semmoisen kun sais Comancheen....
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Saiskin lämmitetävän ratin tohon Magnumiin. Ettäs voi nahkaratti olla kylmä -20c keleillä. Pakko olla hanskat kädessä.
     
  19. Fuselage tykkää tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Puuratti ja ajohanskat.
     

Kerro tästä muillekin!