STENHØJ Major helppiä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Stomp, 1.3.2012.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Jotain osia nosturistani vielä sitten puuttuu.
    Mitään yhteyttä muttereista ei noihin kynsiin nyt ole.
    Turvamutterissa on se kouru, johon vois jotain tulla?
    Kynsi on kokonaan kelkan ulkopuolella, enkä ole kelkasta löytänyt minkäänlaista aukkoa, joka voisi tuota kynttä kääntää.
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Re: STENHØJ Major/Master helppiä?

    Siis mullahan onkin Master, eikä otsikon mukainen Major!
    On muuten pikkusen vaikeeta saada tietoa tuommosen vanhan Stenhoj Masterin rakenteesta, ja toiminnasta. :cry: Ihan maalaisjärjellä on selvinnyt tähän asti, mutta.......
    Sain kumminkin kasailtua sen niin, että nosturilla pystyy nostelemaan. Eli se ei ole käyttökelvoton, mutta ei se mielestäni toimi vielä täysin oikeen.
    Aikaisemmassa käyttöpaikassa otetuista valokuvista katselin, että kelkkojen alla oli puupalikat, ja turvalukituksien kansi oli auki, ja toinen puuttu (puuttuu vieläkin). Löyty niillekkin selitys. Turvalukitukset ei silloin vielä ihan pääse koloihinsa! Silloinkin sillä on nosteltu.
    Vieläkään en ymmärrä maalaisjärjellä, että mitä virkaa turvalukituksilla on ala-asennossa, estämässä ylös nostoa, vaikka kaikki muut toimii?
    Jos turvalukituksia jossain laitteessa on, niin mieluusti ne sais olla noissa ylemmissä asennoissa, estämässä kuorman putoamista.
    Masterissa ne turvamutterit varmistaa mielestäni ihan riittävästi ylhäällä pysymisen. Muille lukituksille ei oikeen tahdo löytyä tarvetta.
    Rajakytkimet katkaisee moottoreille virran, kun kelkat/kelkka menee ääriasentoihin.
    Tasausvaijeri pitää kelkat hyvin samassa tahdissa.
    Turvavaijeri (Vipumekanismeineen, ja nostomutterissa olevan ohjaimen avulla) estää muttereiden alas siirtymisen kiskoillaan ilman, että kelkka laskee. Jos turvavaijeri vipuineen ei toimi, niin kohta on mutterit keskenään jumissa, kun turvamutteri putoo kiskoiltaan, ja alkaa pyörimään kierretangon mukana, mutta nostomutteri pysyy vielä kiskoillaa, kunnes osuu turvamutteriin, ja paketti on sitten jumissa.
    Voipi olla, että nosturilleni on aikaisemmassa elämässä käynyt jotensakin noin, ja turvamutterin mahdollinen vipumekanismiyhteys turvalukkokynteen on hajonnut, ja poistettu käytöstä? Joku tarkoitus tuolla Turvamutterissa olevalle U-kourullekkin pitäis olla. Ei sitä varmaan huvikseen ole sinne hitsattu.
     
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Re: STENHØJ Major/Master helppiä?

    Mun Masteriin ei sovi tappia nostomutterin, ja turvamutterin hahloihin!
    Kelkassa on kaks ruuvikiinnitteistä kiskoa. Ylös nostett kelkka lasketaan alas niin, että nostomutterin molemmat hahlot menee kiskoihin, ja turvamutterista vain toinen hahlo.
    Se turvamutterissa oleva U-Kourun muotoinen tulee ilmeisesti sen turvakynnen kohdalle, mutta ei yltä missään vaiheessa siihen turvakynteen, vaikka muttereita säätäs ihan mihin tahansa.

    Toisille suosittelen vastaavassa tilanteessa uuden nostimen hankkimista.
    Kokemukseni perusteella näihin vanhoihin sekoominen on ajan haaskausta, ellei varmasti hanki juuri katsastettua, oikein toimivaa nosturia, ja osallistu itse purkamiseen.
    Osallistuinhan minäkin "toimivan" nosturin purkamiseen, mutta en tiennyt, etä se ei toimi oikein. Tasausvaijeripuutteen sai kompensoitua lukitsemalla keskuksessa se rajakytkimien kelkka sellaseen asentoon, että nosto, ja lasku pelas. Eihän se montaa sataa maksanut, mutta asennuksessa ei pääse tuntipalkoille, verrattuna esim. IKH:n nosturiin.
    Toki nyt kohta alkaa Stenhoj Masterin -89 sielunelämä olemaan tiedossa. :D
    Ja nosturini seisoo nyt tukevasti, ja turvallisesti pystyssä. (Tarvittaessa) siirrettävä malli..... Vain harrastekäyttöön.
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Arvuuttelen tässä vähän oman Istobal nosturin nostomuttereiden vaihtokokemuksen perusteella. En tosiaan tunne tuon Stenhojia, eli tämä on pohdintaa:
    Istobalissa nostomutterin rautapesässä on kaksi pystysuuntaista kierrekiinnitteistä tappia alaspäin. Nämä tapit osuvat turvamutterin vastaaviin reikiin ja estävät sen että turvamutteri ja nostomutteri pääsisivät kiertymään toisiinsa nähden eri tahdissa.
    Voisiko tuossa sinun tapauksessa olla kyse siitä, että siihen turvamutterin hahloon kuuluisi osua nostomutterin ohjuritappi joka estää nostomutterin ja turvamutterin kiertymisen eri aikaisesti?
    Onko siinä nostomutterissa kiinnityspaikkaa ohjuritapille?

    edit: näköjään tossa edellä tulikin jo vähän samaa asiaa, mutta lähetän silti.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eikös noissa kuvissa muuten näytä olevan nostomutterin runkokappaleiden sivu-ulokkeissa reiät alaspäin?
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Nuo sivu-ulokkeet on sellaset U-kourut, jotka on hitsattu siihen lieriöosaan kiinni. Reikiä ei niissä ole.
    Kelkassa on sitten kiskot joihin nuo kourut ohjautuu. (estää muttereiden pyörimisen kierretangon mukana)

    Tuossa mutteripaketissa ei oikeastaan voi mitään virheellistä asennusta enää olla, kun tuo kulmarautakin on taivutettu takasin pystyyn, ja nosturin kaikki toiminnot pelaa, paitsi nuo kynnet putkahtaa esiin aivan ala-asentoon ajettaessa. Lankun pätkällä sekin hoituis, ettei menis niin alas....... Niinkuin aikaisemmassa asennuspaikassa on tehtykin.
    Sanoisin, että turvamutterin, ja kynnen välistä puuttuu joku osa.
    Vuotta uudemmassa versiossa ei noita kynsiä enää ole, varaosakirjan mukaan.
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Re: STENHØJ Major/Master helppiä?

    Alkaa taas olemaan tietoa Masterin säätämiseksi Perjantaille. Kiitoksia vaan. :)
    Voipi olla, että on sittenkin säätöjuttu, kuten tuossa aikaisemmassa neuvottiin.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Re: STENHØJ Major/Master helppiä?

    Nyt en tällätietoa enää tarvi apuja Stenhoj Master -89 2-Pilarinosturin kanssa. :)
    Ne kynnet sai lukkiutumaan kelkan seinämään erikoistyökalulla hakasta nostamalla, siittä pienestä aukosta ulkokautta.
    Nuo kynnethän on sen vuoksi, että kun nosturi menee turvamuttereiden varaan, tai muttereiden etäisyys menee liian pieneksi, niin nuo kynnet ponnahtaa ulos, ja estää nostot turvamuttereiden varassa. Kynnet vaan ei laukea, ellei nosturia lasketa ihan alas. Jos näkee kakkosnelosen pätkät lattialla kelkkojen alla, niin kannattaa huolestua nosturin turvallisuudesta!
    Uudemmista en noita kynsiä löytänyt, kun poikkesin yhdessä korjaamossa katsomassa. Varmaan turvalukitus on jotenkin toisella tavalla toteutettu?
    Toki se edellytti ensin muttereiden etäisyyden asettamisen kohdilleen.
    Minulla jäi muttereiden väliksi 22,5mm, eli vielä on 1mm kulumisvaraa.

    Ne kahden koneen PDF:t oli ihan kultaa. :)
     
  9. -tl-

    -tl- Gearhead

    Hyvä että tuli kuntoon ilman lankku patentteja. Selvisikö että mikä tuon kulmaraudan tehtävä on? Ja voisitko laittaa jakoon nuo PDF:t?
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Kulmarauta työntää Turvavaijerin mutkille (eli lyhentää sitä), ja rajakytkin pysäyttää moottorin silloin, kun kelkka pysähtyy jostain syystä alas laskettaessa. Seuraajatappi pitää olla tämänhetkisen tietämykseni mukaan kulmaraudan takana. Tarkoitus on se, ettei Nosto-, ja Turvamutteri karkaa kauas kelkasta alaspäin.
    Kelkkaa ei saa alkaa vinssillä nostamaan ylös ilman, että vapauttaa sen turvavaijerin vivun, muuten jotain vääntyy. Kun tasausvaijeri tulee kelkan alapuolelta, niin myös se pitää irrottaa, jos ko. kelkkaa nostaa vinssillä.
    Nuo kulmaraudat kuvissani on vääntyneissä asennoissa, ja oikeaa asentoa en tarkasti tiedä, kun ne oli molemmilla puolilla vääntyneet.
    Nämä juttuni ovat henkilökohtaisen päättelyn tulosta, enkä pysty ottamaan täyttä vastuuta oikeellisuudesta. Kuitenkin paras tietämys, mitä olen itselleni saanut kaiveltua.
    Kannattaa varmistaa oikeellisuus useammasta lähteestä. Nostolaitteet on aina vaarallisia.

    Niitä PDF:ä en minä pysty lähettämään, kun en niitä omista, vaan ne on toisen omaisuutta.
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Re: STENHØJ Major/Master helppiä?

    Ei menny kaikki vielä niin kuin piti......

    Nostelin nosturia ylös alas ääriasennosta toiseen, tyhjänä. Hyvin pelas muuten, mutta yläasennossa alarajan tanko kääntyi alapäästään ulos tolpasta. Taivuttelin sen mahdollisimman suoraksi.

    Laitoin Volvon nosturille, ja nostin 30cm. Sitten aloin laskemaan, ja vain toinen puoli laskeutui, kunnes tasausvaijeri esti toisenkin puolen laskun.
    Sitten laskin kontaktoreista tolppia alas, ja tietenkin ensin sitä alempaa (kun en ollut merkannut, mikä kontaktori tekee mitäkin), sillä seurauksella, että tasausvaijeri katkes.
    Oikea syykin sitten selvis. Alarajan tanko puree kiinni tolpan yläpäässä olevan, paksun ylälaipan, suht tiukkaan reikään, ja oli jäänyt ala-asentoonsa jumiin, sitä oikoessani. Rajakytkin esti alasajon (Kierretanko ei pyörinyt).
    Jos alarajan tanko on vähänkin mutkalla, niin se ei liiku siinä suht tiukassa, reiässä. Riittäisi lyhyempikin ohjaus.
    Otan tangot irti, ja poraan laipan reikää alapuolelta isommaksi niin, että ohjaavaa reikää jää vain muutama milli. Se ei tarvitse mielestäni enempää. Ei pure sitten enää kiinni, vaikka pikkusen olis taipumaakin.
    Toisella puolella sama juttu. mutta sen tanko on suorempi.
    Myös jousi saisi olla jäykempi. Kyllä se kelkka alas mennessään hieman vahvempaakin jousta vastaan jaksaa pelata.
    Onneks en laittanut suojia vielä paikoilleen, enkä varmaan hetkeen laitakkaan, ennenkuin saan luottamuksen nosturin toimintaan.

    Nyt taas Volvo on nosturilla. Nousee ja laskee napeista. :)

    Niitä ohjeita PDF:inä varmaan saa, jos on tarve, ja täällä asiasta mainitsee.
     
  12. Jarmo1

    Jarmo1 1st gear

    Ostin kyseisen Senhoj Master 2 nostimen ja tarkoituksena olisi huoltaa tämä ennen käyttöä. Vieläkö näitä manuaaleja olisi mahdollista saada?
     

Kerro tästä muillekin!