Uusi Moparisti jolla Dart 1968 440 koneella.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Dunky, 24.1.2022.

  1. Herje

    Herje Double Gearhead

    Taitaa olla vaan aika huonosti saatavana tällä hetkellä.:(
    Tais Summitilla olla ehkä toukokuussa hyllyssä.
    Eikä ihme ole että siitäkin toimitukset venähtäis.:confused:
     
    Dunky tykkää tästä.
  2. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Mulle tuli AFR kannet kahdessa kuukaudessa, tilaus Jeg'siltä. Käsittääkseni noitakin kansia aletaan tekemään vasta tilauksen jälkeen joten olin tyytyväinen toimitukseen. Tosin edellisellä kerralla sama juttu Jeg'siltä tuli kuukaudessa, mutta se oli aikaa ennen covidia. Jeg's on aina hoitanut hommat hienosti kuten Summit myös. Aina tulee vilkuiltua myös kotimaisia kauppoja, mutta ei niitä viriosia tahdo olla varastossa.
     
    Muokattu: 24.1.2022
    Dunky tykkää tästä.
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Hyvii ne on ajaa jos on kaikki kunnossa.
     
    Dunky tykkää tästä.
  4. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Ehjä 8 3/4 lukko kestää kyllä hyvin sen mitä tuollasesta paketista voi järkevästi ulos saada
     
    Dunky tykkää tästä.
  5. Dunky

    Dunky 1st gear

    Jos nyt ajatellaan, että moottorilta haetaan +600hp tehoja niin että ei heti ekana talvena tarvii konetta aukaista. Ajoa lähinnä omaksi iloksi ja muiden harmiksi.
    Ei siis mitään road trip autoa olla tekemässä.
    Trick Flow kansia katselin ja huomasit, että menis pakosarjatkin muokkaukseen koska noissa kansissa on ovaalit pakokanavat.
    Neljää erihintaista "samanlaista" kantta löytyi palotilalla 78cc Tarviiko tuo jo pattimännät jos haluan noin 11:1 puristuksen?
     
  6. 440Mag

    440Mag Gearhead

    78cc tulee 3.75 iskulla ja normi .039" tiipparilla flättopeil 0-dekis n. 10.7-11 staattinen riippuen vähä venakoloista. Toi tarvii jo jonkinverran nokkaa, mut niin tarttee 600 heppaakin.

    Pakokanavan suuaukolla ei karkeesti oo kauheesti muuta väliä, kuin että se on pienempi kuin pakosarjan laipassa oleva reikä.
     
    Dunky tykkää tästä.
  7. Dunky

    Dunky 1st gear

    Hyvää tietoutta, kiitos.
    Minkälainen olisi sopiva nokka (rullilla varmaankin järkevämpi tänäpäivänä?) tuolle kannelle ja 0-dekki fläteille?
    Kone sais kiertää sen 6000rpm ja ehkä rähistä tyhjäkäynnillä.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllähän 67-> A-bodysta saa ihan hyvän ajettavan. Pistää kunnon vääntösauvat, eikä mitään S6, pikkulohkon vääntösauvoja, uretaanipuslaa ja timmissa kunnossa oleva simpukka, niin ihan mukava ajella.
    Loikkarilaatikolla voi sit ajella matkaakin ihan mukavasti.
     
    Dunky tykkää tästä.
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Se trickflown pakokanava on vähän eri mallinen kun vakiokansissa, mut ei niin iso etteikö menis ihan vakiotiivarilla, joten sarjatkin pitäis sopia. Korkeintaan vaatia ihan pientä säätämistä, mut tuskin sitäkään.
    Ne 240cc:t on edelleen vakio kanavaikkunalla, eli pienehköt jo 440 kokosellekin. Noi rakntelut on vähän sellata loppumatonta suota. Kylhän melkeen motti kun motti kiertää vaikka 8000 jos vaan jouset pysyy mukana, mut eri asia mis se sitte voimaa tuottaa.

    Jos meinaat et huipputeho tulis 6000:ssa, niin alakertakin ehkä kaipaa huomiota. Takoakseli olis enempi kuin jees, ja vakiokiertokankiakin kannattaa ehkä välttää. Niiden historiasta kun ei taida oikeen olla kattavaa tietoa ja ikääkin on minimissään jo 40+ vuotta. Tollanen 6k:lla huiput antava motti kiekuu helposti 7. 440 kokosesta hyvällä osakombinaatiolla saa sen 600+ 6000:lla.

    Imusarjaks joko trick flown omaa tai Victoria Edelbrockilta. Kaasari saa olla aika isokin, mut jos on tarkotus ajella kadulla ni joku 750 hp:kin voi olla jees. Nokka saa olla ihan raikas, ja jos rullaa meinaat ni pliis mekaaninen.

    Nokan kans vois lähtee jostain 250 asteesta .050" nostolla, turha just pienempää laittaa. Ton okosel voi tulla se 600 heppaa, mut todennäkösesti alle 6000:lla. Pienet kanavat tekee sen et vääntö on kelvollinen alhaallakin, eikä sit huippurunditkaan karkaa mielettömiks ku kanavis tulee vauhti täyteen. Mitkä pakosarjat siinä muuten on?

    240 kansissa virtaus riittää periaatteessa yli 600 heppaan jo 0.5" nostolla, NPS:n penkiss virtas sillä 310. Mut enempi ei haittaa, päinvastoin.

    Ja männis katsii panostaa keveyteen. Orkkistyyppisiä toista kiloo painavia mötiköitä on turha kiskoo edestakas sata kertaa sekunnissa, se on turhaa tehohukkaa ja rasittaa kiertokankia ja muut alakaertaa tarpeettomasti.
     
    Muokattu: 25.1.2022
    Dunky tykkää tästä.
  10. Dunky

    Dunky 1st gear

    Joo ajattelin, että käyrä vois olla siellä 600o kiekan tuntumassa. Nyt kun asiaa miettii tuon sinun kirjoittaman perusteella uudestaan niin voi se tulla vastaan jo pienemmälläkin kierrosluvulla.
    Kone on vuosimallia -73 ja siinä on vielä onneksi takokampura :)
    Männät ja veivit vaihdan 100 varmasti kevyempiin sekä tasapainotan kampuran ihan vaikka varoiksi.
    Onko Eaglen kanget minkä laatuisia nykyään? ICON:n mäntiä olen katellut silläsilmällä. Ei pahan hintaisia eikä juuri huonoa sanottavaa löytynyt netistä.
    Koneessa on jotkut peltisarjat, valmistajaa en tiedä mutta just ja just mahtuu ;)
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Noi kaikki aftermarkettikanget on ihan jees tohon käyttöön. 440 sourcekin toimii. Icon männät on tosiaan sillee ok, et ei oo perinteistä tankkimallia. Muuten ne ovat hyvin perintieset, eikä ihan markkinoiden kyvyimmät. Mä oon jostain syystä tykästynyt Mahle mäntiin jotka tulee setissä renkaineen, mut onks sitte paljo kalliimmat ja onks hintaero sen arvoista? Joka tapuksessa, tsekkaa et valitsemas kiertokanki ja mäntä natsaavat, siis tapin koot. Mopsin oma 1.094" tappi on turhan hevi, kantsii mennä isolohkoletukan .990" tapilla jolloin säästyy taas kymmeniä grammoja. Ja puntitus tosiaan aina jos osien painot muuttuu tehdaspainoista. Ne tehdaspainotuksetkin on vähän sinne päin massatyötä ja kantsii nekin rempan yhteydessä uudelleen tehdä.
     
    three hundred ja Dunky tykkäävät tästä.
  12. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Muokattu: 26.1.2022
    artsiracing ja Dunky tykkäävät tästä.
  13. Dunky

    Dunky 1st gear

    Mitenkäs nuo Indy kannet, kenelläkään kokemusta niistä?
    Niitä saisi Saksasta vaikka heti lähetettynä.
    Trick Flow kansia en löytänyt mistään, aikaisin toimitus toukokuussa :)
     
  14. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Indykansii on moneen eri käyttötarkoitukseen. Niist varmaa whining shitti osaa kertoo melko perusteellisesti.

    Ihan mielenkiinnosta, paljoko sulla on budjettia varattu tohon koko hommaan? Se ohjaa loppukädessä aikapaljon tota toteutusta. Ellei nyt oo sit mitää unlimited harrastusrahoitusta.
     
    Dunky tykkää tästä.
  15. Dunky

    Dunky 1st gear

    Kympin jos laitan autoon niin jää vielä kokonaisuus edulliseksi johtuen alhaisesta hankinta hinnasta :)
     
  16. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ok, ei siinä ihan kauheen eksoottisiin juttuihin pääse vielä tolla budjetilla lipsumaan jos siitä on tarkoitus ottaa viel siivua muuhunkin kuin moottoriin. Mut tietty helpottaa jos on käyttökelpoisia osia jo valmiina (lohko, akseli yms)
     
    Muokattu: 26.1.2022
    Dunky tykkää tästä.
  17. Dunky

    Dunky 1st gear

    Koppa on oikeinkin hyvässä kunnossa.
    Joku joskus selvästi itselleen tehnyt eikä vain vaihtanut tekniikkaa ja toivonut saavansa paremman rahan.
     
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jotain osviittaa antaa toki suurimman tehon kierrokset eli tuossa 5400 rpm. Maksimiennakko näköjään 31 astetta noilla palikoilla, tai ainakin säädöillä. Seos varmaan kohdallaan. Mittaus ilman apulaitteita.

    Ehkä noin miedolla nokalla perinteiseen nelinelikymppiseen ei vaan saa enempää.
     
  19. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Joo aika varovainen ennakko joku 35-36 antais varmaan 20-25 hp lisää
     
  20. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Sanoisin et voi mennä äkkii isommalla ennakolla huonommaks tommosella combolla, jossa on kuitenki ihan fiksu palotapahtuma
     

Kerro tästä muillekin!