Ilmausruuvi jumissa alumiinisatulassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Iiro, 29.1.2022.

  1. Iiro

    Iiro Gearhead

    Onko hyviä ideoita kun teräksinen ilmausruuvi on jumissa alumiinisatulassa? En ole (vielä) vääntänyt sitä poikki, vaan koittanut varovasti auki - kiinni nitkutella ja laittaa jotain lientä väliin. En tiedä onko tuo pieni liike ruuvin kiertymisestä, kierteiden pettämisestä, vai siitä että se ehkä vielä aukeaa....

    Ei ole varmasti ensimmäinen kerta kun tällaista tapahtuu, onko kokemuksia että mitä välttää ja miten tuon tuosta ehkä saisi irti?

    ps. ja saako noita uusia ilmausruuveja mallin mukaan jostain, esim. motonetistä?
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Riippuu aika paljon siitäkin mitä vehkeitä on tallissa. Paras tietämäni konsti on vetää mutteri migillä kii siihen ilmaruuvin päähän. Kuumenee jolloin laajenee ja jäähtyessään kutistuu jolloin löystyy. Eikä kuumene älyttömästi kuten kaasupilleillä voi tapahtua jos ei ole tolkkua ja jarrukumit kärsii, ehkä. Siihen hitsuun jälestä irtautumisainetta ja aina on irronnu paitti viime kesänä dodgesta. Jos katkee ni uus hitsaus siihen vanhan päähän. Jos käy niin että katkee siitä rajapinnasta ni nou hätä. Ilmaus onnistuu löysäämällä jarruputken/letkun liitos. Siihen katkenneen ruuvin voi porata pois ja laittaa isommalla kierteellä ilmaruuvin. Kerran laitoin jarrusylinteriin m8 pultin ja kuulan siihen alle, toimii sekin. Jos rumpujarrusylinteri ja saatavana helposti ja halvalla ni ei kannata montaa päivää taistella.
     
    juko7 ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  3. Iiro

    Iiro Gearhead

    Ei ole ilmausruuvit pahan hintaisia.... paitsi tuo yksi

    Ja Pässin neuvot oli samanlaiset kun omat eväät 20-vuoden takaa kun viimeksi olin tällaisessa taistossa mukana. Ei ole siis tullut mitään uutta taikaa jolla tuo lähtisi....

    Ja kyseessä on Brembon 4-mäntäinen etusatula = ei viitsisi ihan ehdoin tahdoin sitä pilata
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Joo, pyörää ei tartte keksiä aina uudestaan. Se kuula/pultti konstikin on jo lopettaneen varaosaliikkeen pitäjän neuvo kun sylinteriä ei vaan saanu mistään. Saattaa olla neuvo vanhempi kuin minä.

    Oioin kerran yhden työtoverin melkein uuden volkkarin oven alareunan kun sen puoliso oli lyöny sen johonkin betoniporsaaseen. Kulma taittunu sisään. Maali ei ollu rikki ni pieksin kuminuijalla sen samaan korkoon muun kylkilinjan kaa. Tuli täydellinen. Yritti tulla kattomaan mutta sanoin ettei muuten onnistu. Ei sitä voi antaa omistajan kattoa kun tee se itse peltiseppä hakkaa kuminuijalla melkein uutta autoa. Eli pitää olla tietoa mitä tehdä ja rohkeutta toteuttaa se. Silloin ei riko edes sitä kallista brembon sylinteriä.
     
    three hundred tykkää tästä.
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Just toissapäivänä katkaisi ilmausnipan. GAZ66 joo ja rauta jarrusylinteri. hitsausta yritystä jne. lopuuksi poralla sopiva reikä että sai paskat pois ja uudet isommat kierteet joo ekana hyvällä 1 tapilla niin syvään että pohjas ja sitte biltema tapista kartio pois ja kierteet pohjaan asti. uus nippa ja kaikki on iloisia. Virosta sais uutta sylinteriä 20€ hintaan ;);)
     
    hmr66 ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuulapultti olisi varmaan passeli rasvanipankin tilalle. Joskus huomattiin ihan viime metreillä, jotta urheilukuormurin, semmonen 8 paikkainen letukan kaappiauto 70-luvulta, keula on vähän väljä nivelistä. Rasvanippa tai useampi pois ja tilalle samanjenkainen tuumapultti. Sopivasti tiukkaamalla tuli tosi jämptit pallot ja meni leimalla läpi. JOS olisi älytty kalvaa pulttiin kuoppaa ja magnetoida laakerin kuula ja saada se sinne väliin, niin se kokonaisuushan olisi voinut kestää pidemmällekin kuin viikon.
     
  7. Jii.Koo.

    Jii.Koo. 1st gear

    Lämpöhän siihen auttaa, nuppi punaseks pillillä tai induktiolla muutaman kerran ja jäähyä välillä. Muutama kolaus vasaralla päittäin helpottaa monesti myöskin. Jos ei lämmönlähdettä saatavilla omassa tallissa, niin satula kainaloon ja lämmönlähteille
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minä taas toteutin väljästä raidepäästä hylätyn katsastuksen jälkitarkastuksen luovasti. Niin että kun 1965 malliseen japsiin ei vaan saanu mistään niitä päitä ni vingutin vanhan puhtaaksi, maalasin mustaksi, laitoin uuden suojakumin ja aataminaikuisen e-liikkeen hintalapun jonka repäisin irti niin että liimareunus jäi näkyviin. Katto vaan tarkastuksessa että uushan se eikä nykiny ees pyöriä. Haidatsun charadessa taas alapallot kaks kappaletta olis maksanu enemmän kuin se auto leimattuna ni prässäsin monet vuodet ne tiukaksi ennen syyniä. Ja jotkuthan otti suojakumin pois, putsas ja prässäs plastic paddingin rasvan tilalle ni kiristy, kuulemma.
     
  9. tapsah

    tapsah 2nd gear

    bilteman 3/8 ilmausruuvi ei sovi joka paikkaan; päätykartio on inansa lyhyempi eli ei ylety sylkyn seetiin, tuli sekin joskus opittua..onneksi en halkaissut alusylkkyä liika kiristys yrityksellä.
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos on migissä vaikka hotspot toiminto antaa sillä lämpöä nippaan ,jos katkee poraa pois ja tee jengat isommalle ilm.ruuville.saa ne ilmat pois vaikka laittaisi tavan pultin al rikankanssa.
     
  11. Belmont

    Belmont 1st gear

    Induktiokuumennin olisi juuri oikea työkalu tuohon hommaan. Itse ostin sellaisen pari vuotta sitten ja voi sitä onnistumisen riemua mitä se on antanut. Tosi kaasupillejäkin joutuu joskus vielä käyttämään mutta vähenemässä määrin.
     
    Muokattu: 30.1.2022
    Tuplawee tykkää tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tenu-Dartissa oli ilmeisesti käytetty "kovaa rasvaa" nivelissä sun kuvaamaan tapaan. Ostettuani sen, menin rasvaamaan keulan nivelet ja hetken päästä muutos tuntui ratissakin. Molemmat yläpallot plus apusimpukka olivat "käsittämättömän" väljiä. Tarpeeseen sekin kai oli tehty. Eli oletukseni on, että mun spruutan molyrasva sulatti sen, mitä siellä oli ennestään.

    Perässä oli myös jotakin lisäainetta öljyn seassa. Akseli mourusi kevyesti ajossa. Koppa auki ja sehän voide oli lähinnä kaikilla muilla pinnoilla, paitsi ei liikkuvissa osissa. Perushypoidiöljyllä täytettynä ääni paheni olennaisesti, eli taas huolsin laitteen huonommaksi.

    Motiven (made in Italy) rattaat on olleet hyvät. Ainoa mökä, mikä on niiden rattaiden ansiota, on se, että 4.10 välitys oli Amazonissa vielä halvempi kuin 3.91 ja kumpikos sinne sitten tuli?
     
  13. manuel

    manuel Gearhead

    Jos ei hitsivehkeitä yms. ole niin semmoinen pieni kaasujuotos laite mihin saa täytepulloista lisää kamaa. ei montaa egee. kustanna. mulla joku halpis rajamarketista tai tokmannista tms. hommattu malli ja vuosia toiminut. sillä pikkunipat saa punaseksi, hyvä myös jos joskus tarvii juottaa esim. johtoja...
     
  14. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on kaksinkertainen teräkseen verrattuna? Olisiko tuosta apua, ts. saisi erityisesti alumiinin lämpeämään nipan ympäriltä?
     
  15. Iiro

    Iiro Gearhead

    Tässähän kävi nyt niin, että se pikkuinen edes-takainen liike ja rasvan ruiskuttelu kasvoi isommaksi liikkeeksi ja vajaan viikon herkistelyn jälkeen, ilmausruuvi tuli eilen ihan sovinnolla ulos. Ajattelin että kierteet tulee ruuvin mukana, mutta ei, ihan vahingoittumaton satula.

    Uudet ilmausruuvit laitan tietysti, mutta mitä niihin kierteisiin kannattaisi laittaa jottei tapahdu tämä sama uudelleen?

    ps. Tuollainen pikku kaasupoltin kävi itselläkin mielessä, ja sellainen pitänee hankkia ihan tulevaisuutta varten
     
    jknR ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  16. grantorino

    grantorino Gearhead

    Chesterton 785 on alumiiniosille hyvin soveltuva aine kierreliitosten kiinnileikkautumisen estoon.
     
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ostin joskus iipeistä permatexin anti-seize rasvaa, ihan hyvää shittiä.
     
  18. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Ihan tavis vaseliinia olen laittanut,toimii samalla tiivisteenä ilmatessa.
     
  19. julmajari

    julmajari Gearhead

    Biltemas just hypistelin poltinta ja pulloa, ei ois montaa euroa maksanu mut jäi vielä kun kaasuhitsausvehkeet löytyy, olis varmaan kätevä kyllä monessa paikassa.
     

Kerro tästä muillekin!