Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. grantorino

    grantorino Gearhead

    Sellanen 200-300€ kannattaa viikonlopun bensalaskuun varata nykyhinnoilla niin pääsee vähän ajamaankin V8:lla. Toki 6 tai neloskoneisella harrasteajoneuvolla pääsee halvemmalla. Mitä kukin sitten harrastaakin.
     
    faikku66 tykkää tästä.
  2. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Maaseudun katuharjamies tienaakin 70€ päivässä. Mistä jää työmatkojen jälkeen alle 65€ päivä :odconfused:
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    tänä aamuna olisikin ollut taas ajofiilistä h-d llä ku 15 cm lunta tiellä ja ilma sakeana,tai muina päivinä ku -20 pakkasta:eek:
     
  4. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Niinpä,mutta eipä taida olla mullakaan vaihtoehtoo;).Millään nykyajan "ihmedieselilläkään" en suostu ajelemaan ,vaikka se olis ilmaista.
     
    viikinki75 ja grantorino tykkäävät tästä.
  5. kippis

    kippis Gearhead

    Käytkö sä talvella vaan harrastetapahtumissa / cruisailemassa?
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei ole vuosiveroja, vakuutusmaksut on olemattomat ja kun kaivaa voimaa lisää, kulutus senkun laskee. Suosittelen.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse ajelen Magnumilla ympäri vuoden. Nyt näin talvella toi pirun uusi ruisku tuntuu vievän 19/20l sataselle. Tosin kun vaihdoin Diablo ohjelman bensapihiksi ja MDS takasin päälle, niin kulutus on 14-15l sataselle. Siis nämä kaikki taajama-ajoa.
    392 suuttimet ja E85 ohjelma, vaikka oiskin sen 300-400€, niin kyllähän noista alennus tulee äkkiä.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se vähän riippuu. Joilla kuilla ei kuulemma nouse kulutus lainkaan. Se on kyllä erikoista, kun etanolin sisältämä energia on kuitenkin olennaisesti vähäisempi kuin bensiinin. Jos taas tulee se tavanomainen 20-30% lisäkulutusta, niin rahallista säästöä ei muodostu.
     
  9. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Tai sitten nykyaikainen diisseli keulille monivaihteisen laatikon kanssa. Nehän liikkuu jo aika pirteästi ja pienellä kulutuksella.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja ennen kuin kukaan muu ehtii tämän; Teslan tai vastaavan voimalinja tai tarvikeosista tehden koko juttu.
     
  11. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Joku saksalainen 3.0 diesel keulille ja antaa soittaa, vetoja paljon enemmin kuin museokaseissa ja kulutus 7 litraa.
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tässä taitaa olla ongelmana se että vaikka olisi tarvittava läjä rahaa ja resurssit, jää tuollainen kilvittä suomessa.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On noita diy sähköautoja tehty kilpiin täälläkin. Tehothan noissa on varsin jännällä tavalla arvottu. Moottoreita ei tarkastella. Tutkitaan kuinka paljon akusta pystyy repimään kilowattitunteja tunnin aikana ja se on siinä. No se on akun rakentajan ratkottavissa olevaa, miten se akku testitilanteessa toimii
     
  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Nämä museoikäisten sähköistämiset on siitä hauska juttu, että akuston valmistamisen päästöt voi olla isommat, kuin mitä auto käytännössä fossiilikäyttöisenä ehtisi päästämään koko akuston käyttöiän aikana. Konversion hinnallakin voi jokusen litran saada ostettua...

    Toinen juttu on se, miten näihin raiskauksiin pitäisi suhtautua. Isoimmat päästövähennykset, ainakin paperilla, saataisiin, kun vuorattaisiin kaikki historialliset rakennukset uretaanilla eduskuntataloa ja kirkkoja myöten. Sitä odotellessa.
     
    viikinki75, Kalja imuri, Inlinee ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Usein näissä on "harrastus" mukana. Ja sillähän ei ole hintaa?
     
    Inlinee tykkää tästä.
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Voihan sitä harrastusmielessä vaikka höyrykoneen laittaa, mutta näitä tekniikkamuutoksia taidettiin tässä heitellä vastaukseksi bensanhintoihin?
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Silloinhan bensattomalle tekniikalle on helppo laskea kannattavuus. Ja ongelmastahan pääsee harrastimen kanssa lykkäämällä laitteen sivuun ja seisontavakuutukseen.
     
  18. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Oikeastaan sama, et onko se joku mursundiisseli tai teslan voimalinja, omalla kohdalla ennemmin pysyn vielä bensassa. Lava-autoon kyllä menisi dieseli, niitä tosin valmiiksi diiselinäkin saa. Tosin, ei ole tarve kyllä lisämäärälle autoja.
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kovin synkkänä nähdään bensanhinnan nousu, jos sen takia harraste autoihin aletaan laittaa dieseleitä tai jotain mopoauton moottoreita, sähköistämisestä puhumattakaan.

    Täältä kuitenkin vähän valoisampia näkymiä harrastuksen suhteen:
    Tallilla on valmiina tai valmistumassa 5kpl yli 500ci isolohkoja, Hemiä, Letukkaa ja Fordia.
    Ja on siellä kolme yli 400ci pikkulohkoakin, ja kaikki nämä tulee polttamaan bensiiniä tai etanolia! :D
     
    viikinki75, Kaktus, Kalja imuri ja 16 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo eikai näillä polttoaineen hinnoilla edes kannata rakentaa alle 500 cid moottoria..:D:D
     
    Seevu, artsiracing ja Slant Sickness tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!