Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Ihanko joku tosiaan ehdottelee että ikivanhaan jenkkikoslaan heittää jonkun Mersun tai Nissanin dieselkoneen keulille Perkins tyyliin kuin ennenvanhaan tai tuosta vaan sähköistää moottoria myöden aivan kuin homma olisi "piece of cake "?

    Tunnelmat aivan valtavat moisilla voimanlähteillä perinne V8 verrattuna,eikö vain?

    Kertonette mitä homma maksaa jo osiltaan esim Tesla tekniikalla sähköistämisessä ja paljonko kului aikaa että laitteen sai liikenteeseen ,sama juttu dieselöinnissä ja ei oikein vakuuta ruiskumoottorinkaan asennus 5 vaihteisen laatikon kera jos auto muuten alkuperäinen,museoajoneuvo tai piukkasen tiukalla rahapuoli jo nykyisellä budjetilla tankata edes se pari tankillista kesässä....HD vaihtaminen varsinainen heitto olikin kas kun kaikilla ei edes mp korttia ja suomen olosuhteissa aika onneton valinta kokonaisvaltaisetikkin saati että perhe mukaan vaihtoehtona vaatii sivuvaunun ja peräkärryn,vähintäänkin.
    HD on suomen yleisin mp joten sekään ei kaikkia innosta enää merkkinä,sädekehänsä on valitettavasti himmentynyt rajusti mitä vielä 30v sitten.
     
    artsiracing ja Swinger tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se yksi youtube suosikki, 30 kg dynamiitilla räjäytetty Tesla oli lähinnä tyhjä kuori. Jutuissa tuli ilmi, että joku oli ostanut ”muutamalla tonnilla” voimalinjan akkuineen. Ei se ihan plug and play ole, mut varmaan tommoseen konversioon osat löytyy 500+ kuutioisen strokerin kustannuksilla.

    V8 höpinät voi säästää ja ajaa ”puoleen hintaan” jos kaasuttaa autonsa. Se ei ole kallista.
     
  3. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Ei ne ihan älyttömiä nykypäivänä maksa tommoset sähkökonversiokitit autoihin. Niitä kittejä tekee moni muukin kuin Tesla. Fordilta tais saada myös samanlaista sähkömoottoria, jonka sai pienin muutoksin pultattua k-palkkiin kiinni. Siinä oli sitten kiinnitys kardaania varten. Tietysti siihen pitää ympätä kaikki ohjaukset ja akut yms. Valmiita sarjoja saa, mutta nopealla googlaamisella niitä ei kauheen moneen jenkkiin vielä ollut.
    Mutta itekin yllätyin että ei ne enää rupea hinnaltaan poikkeamaan siitä, mikä raha menee esim tommosen "rajumman kasikoneen" täydelliseen remppaamiseen.
    Toki, mielestäni se auton luonne ja ajamisen fiilis jää sitten unholaan. Käyttiksenä esim. Tesla vois mennäkin
     
  4. Swinger

    Swinger Gearhead

    Mä alan menettää toivoni jo ihmisten kanssa.. kivasti tuntuu vihreä siirtymä purevan täälläkin. Ollaan valmiita vaihtamaan harrasteajoneuvoon vaikka teslan sähkötekniikka ennemmin kuin vaikka yritettäisiin vaikuttaa muutokseen äänestämällä ja protestoimalla.

    Jos vaihtoehtona on vaihtaa mun autoihin joku sähkömoottori ni kyllä parempi vaihtoehto on jättää auto talliin tai viedä ne romuttamolle. Kuka ja minkä fiiliksen saa jos muuttaa vanhan jenkki harrasteen sähkökäyttöiseksi?
     
    viikinki75, SK-, kad_boost ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Ei se sitä tarkoita että täällä kukaan valmis olis vaihtamaan Teslan tekniikkaa mihkään. Niitä on, ne ei oo hinnankiroissa, mut niinku kirjotin niin se fiilis jääkin sitten siihen. Ei se minunka mielestä ole vaihtoehto swäpille. Se kellä on rahaa tommoseen, niin on varmana rahaa myös ajella sillä bensalla.
    Sitte jos tultais utopistiseen tilanteeseen, että bensiiniä ei enää myytäis, niin ymmärtäisin swäpin. Parempi sekin olis, ku paalata upea auto tai seisottaa sitä suulin perällä. Ajettaviks nää on tehty.

    Maailma ja asenteet muuttuu se on selvä. Koitetaan jotenkin pysyy peräs
     
    Muokattu: 8.2.2022
    exner tykkää tästä.
  6. Solvent

    Solvent 3rd gear



    Tuossa nyt on yksi esimerkki swäpistä. Kyllähän se vähän ihmetystä ja näppylöitä varmaan herättää... mut saattaa joskus olla jossain määrin ihan realismia täälläkin
     
  7. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mä uskoakseni saisin saman fiiliksen sähköautokonversiosta kuin mistä tahansa muusta harrasteautosta. Koska rakentelu on mulle se juttu ja sähköautonkin tekniikka kiinnostaa. Ajeltua ei juurikaan harrasteautoilla tule eikä niiden käyttökuluilla tai päästöillä ole mulle mitään merkitystä.
     
    Isamu tykkää tästä.
  8. Swinger

    Swinger Gearhead

    kuten sanoin.. uskoni alkaa menemään
     
    rekkamies, kad_boost ja exner tykkäävät tästä.
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sähköavusteinen polkupyörä on varmaan kans mainio peli, on halpa ajella ja kai niitäkin voi näppärä rakentaja "virittää".
     
    Seevu ja Swinger tykkäävät tästä.
  10. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Selvennä nyt vielä hieman että mikä sulla tökkii tavassani harrastaa?
     
  11. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Jep, vakiona kulkee 25 lastutettuna 50 :D ja ei ollu vitsi :p
     
    artsiracing tykkää tästä.
  12. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Mikä on älytöntä kenenkäkin mielestä mutta väitän jotta 90% ei
    taatusti moiseen sähkökonversioon pysty,kykene ,ei halua tai varaa kun on puheiden jälkeen näytön paikka,piste.

    Toisaalta tv:n amerikan autohömppäohjelmissa muutokseen kuin muutokseen menee alle tunti ja siinä ajassa auto kuin auto koosta ,kunnosta tai merkistä riippumatta kunnostellaan huulta heittäen myyntikuntoon ja voittoakin tulee kuin tukinajossa tai SOS ohjelmassa omistaja huuli pyöreänä onnesta kun ilmaiseksi tekivät hänen muinoin talliin unohtuneesta täyspommista haperosta kuin uuden auton 3 viikossa( tv:ssä se tunti) eikä hän tiennyt asiasta mitään ja kaikilla kivaa,ylävitoset sille.

    Jos bensakulut kesäautossa tihkaisee ja puhumme varmaan max 1500eurosta kesäautossa niin halpaa on konverio oltava jotta säästöä syntyy pilaamalla tietoisesti autonsa ja ryhtyy hommaan, tyylistä viis.

    Kulkupuoleen en ota kantaa ja onko se jossain siipivehkeessä tai loistoristeilijässä oltava niin hurjaa että lähtee kunnon lentoon sähköisenä,ehkäpä.
    Kunnon näytöt kajuuttaan jotta saa pelata,katsoa TV:tä ja yhteydet vaikka Marsiin.

    Miksei siis osta suoraan dieseliä tai sähköautoa,ihan tehdastekoista ja nykyaikaista viihdekeskusta jos siitä vanhuksesta kerta semmoista haluaa?

    Tällä diesel sähkölogiikalla voisin esim pihalla seisovasta diesel Opelista ottaa koneen harrastejenkkiini peräti 6v vaihteiston mutta koska bensa/diesel on yhtä kallista ja kirosana niin idea outo.
    Siirtäisin sen GM valtaisan 2l turbodieselin harrastejenkkiini tuosta noin vaan pitkän kepin lattiasta runnoen kuin silloin joskus Perkins aikoina tehtiin ja Opeliin ostan tilalle sähkömoottorin jolloin 2 kärpästä yhdellä iskulla jolloin olisin sähköautoileva nykyajan mallikansalainen kuten pitääkin ja harrasteessa taloudellinen nykydiesel..rousk rousk.



    Matching numbers jenkkimiehet sanoisi vaan tutun lauseen että mitään peruuttamatontahan ei ole tehty,orkkistekniikka hyllyssä jos tarvetta ja meistäisi siihen sähkömoottoriin matching numerot jos näyttelyauto!

    wau...-68 diesel Roadrunner tai 70 Torino sähköllä..saati 59 Kauko turbodiesel o_O

    Tuota,saako näitä omavalmisteita sitten ikään kilpiin ennenkuin aloitan,meinaan kun kolari, ym tyyppitestit uupuu tuosta Opelista sähköautona vai teenkö 2kpl,toisen VTT:lle tms testimuuliksi ?


    Mikäli joku haluaa konversioita tehdä harrasteautoonsa dieselöiden tai sähköistäen niin ok ,hieno juttu varmaan hänelle kun osaa ja kehtaa eikä kyseenalainen touhu haittaa mun yöunia eikä kuulu minulle,kunhan mietiskelin ääneen mitä tämmöinen tylsä yli-ikäinen realisti tuumii ja tämäpä tästä.
     
    Muokattu: 9.2.2022
    tinareki tykkää tästä.
  13. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Eikä tarvi ees ite virittää, löytyy melkeinpä ”hyllystä” ja kulkee polkematta 75kmh. ”Piilonapilla” nopeus rajoitettavissa 25kmh.
    https://akkutehdas.com/
     
    artsiracing tykkää tästä.
  14. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Alkaa mennä taas pahasti sivuraiteelle mutta
    kyllä polkupyörää pitää polkea että se liikkuu, nuo on paremminkin sähkömopoja.
     
  15. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Niin ovatkin, en pidä ite todellakaan noita enää edes sähköavusteisina polkupyörinä. No nii, se siitä sivuraiteesta:cool:
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja tylyintä noissa sähköhärveleissä on, että ne myös kulkee ja kovaa. Ehkä jos vieressä on joku Leaf yms... niin sen voi vielä voittaa valoissa, mutta Tesla... parempi vaan tuijotella eteenpäin.
     
  17. max

    max Double Gearhead

    Mitäs ämmät täällä oikein vaikertaa?!
    Autoja vaikka minkälaisia on tarjolla halvemmalla kuin Ameriikassa.
    Viritysosia saatavilla vaikka mitä,ja halvalla.
    Pensa ei ole sen kalliimpaa kuin ennenkään suhteutettuna palkkoihin.
    Harrastaminen on parempaa kuin ikinä.
     
    Muokattu: 8.2.2022
    tinareki, PPRCuda, Petri R. ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Onko osa sähköauton omistavista jäänyt henkisesti 18-wee tasolle kun useimmissa vastineissa toistuu tuo julmetun suorituskyvyn ihannointi ja avoimesti rehvastellaan sen suorituskyvyn käytöllä muun liikenteen seassa.
    Stripille nämä sankarit pitäisi laittaa.
     
    Desoto57 ja Zejk1 tykkäävät tästä.
  19. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    toiset ajaa joka päivä eikä vaan vappuna
     
  20. grantorino

    grantorino Gearhead

    Luonnollisesti joka päivä ajetaan mutta ei joka päivä harrasteta, menee muuten hommasta maku pois.
     

Kerro tästä muillekin!