1958 Chevy Brookwood custom

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 30.8.2020.

  1. Mikäs nokka tuo on?
     
  2. Tai siis oli..:)

    Mites se Mellingin MTC 1?

    Advertised Exhaust Duration 288
    Advertised Intake Duration 278
    Exhaust Duration at .050 inch Lift 214
    Exhaust Valve Lift (in) .444
    Intake Duration at .050 Inch Lift 204
    Intake Valve Lift (in) .421
    Lifter Type Hydraulic
     
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ainakin hintansa puolesta tuo Melling on vallankin houkutteleva :D

    Mulle ehdotettiin myös tätä: Comp Cams XE256H-10

    Xtreme Energy 256H Hydraulic Flat Tappet Camshaft
    Lift: .447''/.454''
    Duration: 256°/268°
    RPM Range: 1000-5200

    -J-
     
  4. Toi Melling oli sama kuin se Edelbrockin Perfomer nokka, jota Edelbrock suositteli tuon imusarjan kanssa.

    Ei noissa välttämättä ihan kamalaa eroa. Tossa Compin nokassa:

    Duration @ 0.050": 212° / 218°

    Eli hiukan enemmän kuin Mellingissa. Ja samoin ilmoitettu kierrosalue. Mellingissa:

    Basic Operating RPM Range: Idle-4,500

    Tässä Amerikan ketjussa, joku mainitsee sen just sen:

    My rebuild kit came with a choice of Melling cams and I chose the Melling MTC-1 'RV' cam which is good from idle to 4500rpm. Very much a low end torque cam. It was suggested by Melling when I emailed them with my setup so I'll go with that at least for now. :cool:


    Mut joo, eiköhän sieltä joku sopiva keppi löydy, kun ei ala liioittelee.
     
    Muokattu: 26.1.2022
    Seevu tykkää tästä.
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Nokan suhteen mulla muuta, ku ajettavuus cruiseriin ja tyyliin sopiva ääni..

    Eilen vedetyt lakat onnistui ihan kohtuullisesti näin aloittelijalta.

    Pölyä.
    [​IMG]

    Tää kuva on takayläluukun pinnasta heijastus. Pölyä noi pallurat.
    [​IMG]

    Amiksen korikorjauspuolella mulle ei opetettu kunnolla pinnan kiillotusta, niin kyselen täältä:

    Mikä on påleeraukseen sopiva kiillotuslaikka? Villa leikkaa ilmeisesti/kai/ehkä liikaa. Vaahtomuovi? Pehmeä, keskikova, kova? Koneen kierrokset?

    Onko nää mömmöt sopivia kiillotukseen? Koneena mulla on Flexin epäkesko säädettävillä kierroksilla.
    [​IMG]

    Impalan pintaan olen koittanut harjoitella kiillotusta, mutta eihän se sama ole kuin uusi lakka.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Kiillotuksesta toki on mielipiteitä yhtä paljon kuin öljyistä, mutta netistä en ole löytänyt yhtä linjaa edes laikoista.

    -Jake-
     
    rekkamies tykkää tästä.
  6. Visa

    Visa Gearhead

    Uusi lakka varmasti todella pehmeä. Kannattaa aina lähteä kevyimmästä vaihtoehdosta liikkeelle. Noi sun tahnat sopii hyvin tarkoitukseen. Ehkä jopa kokeilisin aluksi tuota hologrammin poistoa jollain medium cut laikalla
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. EVO X

    EVO X Gearhead

    Ei siihen oikein ole mitään yhtä oikeaa tapaa ja välineitä. Riippuu vähän minkälaista pintaa lähtee tekemään. Jos siis ei puhuta vesihionnasta, niin sitten itse lähtisin medium vaahto plus karkea tahna, perään, medium vaahto medium tahna ja loppuun soft vaahto ja joku tosi fine viimeistelytahna. Tollasen just lakatun pinna puleeraus liian miedolla setillä ei kyllä vaikuta yhtään mitään, mutta sitten taas liian leikkaava yhdistelmä varmasti jättää jälkiä.
    Jos kyse olis vesihionnasta ja sen perään kiillotus niin itse suosin villa plus TLD tahna rotarylla. Sitten vasta 3-step epäkeskolla hard/medium/fine ja tahnat samaa sarjaa.
    Rotaryssä käytän mitä sattuu laikkoja mutta ton Rupeksen kanssa tuntuu kyllä toimivan valmistajan omat vaahtislaikat. Mun combo on sininen/keltanen/valkonen.
    Noi flexipadin tahnat nyt ei ihan mukavimpia ole käyttää, mutta saa niilläkin tehtyä. Viimeisimpänä omaan käyttöön otin tuon TLD:n lähinnä mustia mersuja varten ja se on kyllä todella hyvä leikkaava tahna. 3-stepissä olen nyt käyttänyt TurtlePron (Menzerna) T10,T20 ja T40 tahnoja. Ovat olleet kyllä hyviä, ei voi moittia, seuraavaksi kuitenkin ajattelin ottaa Cartecin mömmöt testiin. Mutta noissa kaikissa vaikuttaa se oma työskentelytapa, mikä kone jne.
    Kierroksia ei kyllä pysty ohjeistaa etukäteen, sen näkee kun tekee ja miltä pinta tuntuu. Rotaryllä villalla käytän melko minimikoerroksia mutta epäkeskolla saa antaa aika reilusti jenkaa jos haluaa että jotakin tapahtuu. Liian isot kierrokset vaan tuppaa kuumentamaan tallan ja sitten laikat lenteleekin pitkin tallia.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  8. OldwarHorse300

    OldwarHorse300 1st gear

    ..ei näytä huonolta ei..(Turun seudullahan ei turhia kehuta:rolleyes:)
    Itseasiassa piti kakkos kuvaa tuijottaa hetki ja sitten lukea texti että mistä kysymys, pirun suoralta näyttää kun nuo katto valoputket kyllä juoruu heti pinnan suoruuden..eli jatkakaa samaan malliin.
    Kiillotuksesta , sen voi tosiaan tehdä taas kerran monella tapaa ja aineella. Itse tykkään kyllä lampaannahka tallasta, mutta hyvä konsti kai kysäistä tahnantoimittajata mitä tehdas suosittaa ko. tanaan.
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. trifive

    trifive Gearhead

    Hyvältä näyttää. Evolta tulikin jo hyvät kiillotusohjeet. Pelkään vaan, ettei nuo roskat ja pölypallerot lähde kiillottamalla. Tarvii hioa. Monet vesihioo käsin esim. 1500-2500 karkeuksilla ja sitten kiillottaa. Vaikka käyttää hienoakin karkeutta, niin helposti tulee syviä naarmuja joita ei saa kiillottamalla pois. Varsinkin, jos paperi ei ole ehtinyt kunnolla vettyä ja liukastetta ei ole tarpeeksi.
    Viimeksi kun itse tein, niin poistin isommat roskat valumahöylällä, hioin epäkeskolla 3M 1500 Trizact laikalla ja sen perään Mirkan Abralonilla 2500 edellisen hiomajäljet. Sen päälle kiilloitus.
     
    Seevu tykkää tästä.
  10. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Juu, roskat ei lähde pelkällä kiillotuksella
     
    Seevu tykkää tästä.
  11. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Palasin takaisin ja vedin maalin uudestaan. Ilmeisesti lakan alle jäänyt naarmuja, jotka aina vaan jäivät näkyviin. Nyt maalin kuivuttua hion vedellä 1000 mataksi ja tsekkaan vielä 2000 Abrolonilla. Sen jälkeen 2-3x3 kerrosta lakkaa ja uusi yritys. Tuota TLD tahnaa ei ainakaan googlaamalla löytänyt kotimaasta. Ajattelin johonkin palaan koittaa Mirkan Polarshine 10:ä.

    Eka kiillotustesti. Luukun yläosa hiottu vedellä 1000-2000 ja kokeiltu Motonetin aineet. Näyttää sataan kertaan pestyltä vanhalta maalilta:
    [​IMG]

    Uutta väriä pölyllä:
    [​IMG]

    Pöly lähtee kyllä hiomalla, mutta kettuunnuin sen verran, että käytin yhden päivän maalauskopin siivoamiseen.

    Alaluukkua matattu 1000:lla ja vaikka kuinka koittaa varoa, niin aina käy hassusti. Onneksi on kynäruisku. Kuvassa naarmut näyttävät aika huikeilta. Pitää tarkistaa vielä livenä (kuvasssa valkoiset nöyhtää liinasta):
    [​IMG]

    Muutakin pientä aloiteltu:
    [​IMG]

    Ja hupsis; toisen takaoven otin valmisteltavaksi epoksiin ja siinähän oli vielä reikä! :D
    [​IMG]

    -Jake-
     
    MJF, rekkamies, impala-63 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Jos vielä naarmut lakan alta näkyy, niin ei ole enää tekijän vika :D

    Kuvan jäljet rätistä ja sormista. 2000 vesihionta:
    [​IMG]

    Läheltä:
    [​IMG]

    Maalauskopin suursiivous olisi kannattanut tehdä jo aiemmin. Pinnassa pölyä älyttömästi vähemmän ja se vähäinenkin paljon pienempää kokoa.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Silcon lakkaa olen käyttänyt ihan hyvällä menestyksellä aiemminkin, mutta nyt kaveri oli samalla lakalla ja samanlaisella ruiskulla testaillut eri säätöjä ja minäpä kokeilin niitä. Periaatteella "kaikki täysille" (paitsi paine 0.5bar. pienemmälle mitä normisti käytän). No ei se tottumatta mulla toiminutkaan, kuten alakuvista näkyy. Tavaraa tuli ihan liikaa omalle tekniikalle. Ruiskua olisi saanut kuljettaa huomattavasti vikkelämmin ja kaverin sumutusetäisyys ihan liian pieni. Muuten kyllä olen pintaan tyytyväinen. Seuraavaan ruiskutukseen totuttu tekniikka takaisin.

    Tällä hetkellä pinnan kelpuuttaisi (valumanpoiston jälkeen) moni suoraan käyttöön, itsekin varmaan vaikka Impalaan, mutta kun nyt kerran harjoitellaan..

    -Jake-
     
    rekkamies, OldwarHorse300, impala-63 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. onneton

    onneton Gearhead

    Kyllä hienoa jälkeä pukkaa, mukava seurata mitä saat aikaiseksi.
     
    Seevu tykkää tästä.
  14. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Toinen lakkaus. Tää menisi jo muuten tuollaisenaankin käytössä, mutta pitihän siihen pari valumaa taas saada! Perhana, kun ei vaan osaa. Tosin yksi syy valumiin on varmasti hankalat ruiskutusasennot kurottelu yms. Huomaa itsekin, että johonkin paikkaan ei tule sumua tasaisesti ja etäisyyteen ei keskity tarpeeksi. Lakka on todella "liukasta".

    Fenderit meni suoraan uusiksi. Ruiskutus pystyssä ei ole oikein hyvä idea mun taidoilla ja tuolla valaistuksella. Noihin tietty on hyvä nyt ekana testata myllytystä. Ei harmita, jos pikkupala meneekin sudeksi. Kuvat otettu aika pian ruiskutuksen jälkeen ja ilmassa kohtuullisesti lakkasumua.
    [​IMG]

    Alaluukku välttyi suurimmilta virheiltä tällä kertaa. Taitajat toki selviäisivät vähemmän karkealla ruiskujäljellä. Tosin näkymä saattaa olla tänään erilainen, kun menee pajalle katsomaan :D
    [​IMG]

    Yläluukun pystytolppaan tuli pokkauksen viereen railakas valuma. Kuvassa näkyy vasemmalla. Lähikuvankin otin, mutta en kehtaa julkaista:oops: *edit* julkaisen sittenkin "opiksi ja varoitukseksi"
    [​IMG]

    Se valumakasa..
    [​IMG]

    Kissankarvakin tais johonkin eksyä ja vähän pölyä.
    [​IMG]

    Tänään jatkuu.

    -J-
     
    Muokattu: 11.2.2022
    LPV, rekkamies, timopajala ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. OldwarHorse300

    OldwarHorse300 1st gear

    Hyvältä näyttää . Tuo roska asia on aina mysteeri, välillä voi saada hyvää jälkeä vaikka koppia ei olisi putsattu kahteen viikkoon ja toisinaan taas mikään ei auta. Talvella toki staattinen sähkö on pahin vihollinen johon peltiosan maadoitus voi hieman auttaa , meillä on töissä käytössä "antistatic gun" jolla pinta puhalletaan viimeiseksi ennen maalausta ja se kyllä auttaa paljon mutta nyt puhutaan puutuotteista joissa PU- tai akryyli pinnassa . Toki tuo pyssy toimii myös peltiin mutta hinta vaan suolainen harraste käyttöön.
    Maalari on yleensä itse se suurin pölypallo (hihan suut, huonot haalarit yms.) ..ja nyt puhun kokemuksesta eli itsestä!
    Jatka samaan malliin!
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Pers.. Pakko tehdä takaoven pinta uusiksi (ellei kellään oo myydä ovea).
    Toi on niin kurjasti vaihdettu, että ei kehtaa tonnikaupalla kittiä laittaa. Saa nähdä miten alareunan kantin saa onnistumaan, kun se on aikanaan leikattu pois. Ehkä toiselta puolelta saa mallin. Onneksi motörsport-Eero on vaihdosta innostuneempi, kuin minä :D:D
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tuosta vaakaviivasta alas pinta veke. Onneksi yksi on jo tullut vaihdettua, niin ei ihan uutena hommana tule. Reunan pokkaus voi olla hankalaa kaaren osalta, mutta eiköhän se siitä.

    [​IMG]

    -J-
     
    rekkamies, esmi, Make500 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. EVO X

    EVO X Gearhead

    Seevu tykkää tästä.
  18. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Muokattu: 14.2.2022
    EVO X tykkää tästä.
  19. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Eilen tilasin ja nyt on kotona!! Ja käsidesi ja KYNÄ!

    [​IMG]

    Matkahuollolloa tietty tuli, mutta on kyllä mahtava firma!

    Rokkiauton pakettikin tuli portaille, kun vähän kuskia neuvoin.
    [​IMG]
    Ja joku nokka..
    [​IMG]

    -J-
     
    rekkamies, EVO X ja isalmela tykkäävät tästä.
  20. Mulla saattaa olla vahva arvaus asiasta..;)
     
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!