Jurvan kiihdytysrata

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Pannu H-D, 19.2.2022.

  1. homer

    homer Double Gearhead

    Olisivatko hankkineet mutkaradalle jatkoaikaa kun lopettivat kiihdyttelyn? Ratahan on pohjavesialueelle joten toiminta loppunee jossain vaiheessa kuitenkin?
     
  2. supo

    supo Double Gearhead

    Taitaa luvat kunnossa ja tehty paljon hulevesihommia eli matka jatkuu siellä!
     
    Mija ja valtope tykkäävät tästä.
  3. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Alkuperäinen syy Drag racingin loppumiselle Alastarolla on mutkaradan laajennusosan käyttöönottoon liittyvä vaatimus ympäristölle "mahdollisesti" aiheutuva riskin pienentäminen ennenkuin laajennettu alue voidaan ottaa käyttöön ja kiihdytys oli ylivoimaisesti suurin riski toimitetun aineiston mukaan satoja litroja polttoainetta/öljyä joka tiimillä ja ajetaan vanhoilla autoilla joita korjataan kokoajan ym.ym.
    Alastaron EM:n menetys on suurin vahinko mitä lajille on tapahtunut.
     
    Mija, SS-454, Vallu 426 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. jknR

    jknR Gearhead

    Onko alastaron radalla ollut joku tuhopoltto?
     
  5. tapsah

    tapsah 2nd gear

    joittekin kiihytyskilipailuiten yhteyvessä, kovasti täälläkin asiajasta vaijettiin; joku sankari heti konahti kun asiasta joku kysy, mikä se oli ehkä kilipakumppani vai mikä se oli?
     
  6. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Kai tuossa aineistossa oli selvitys siitä montako kertaa Suomalaisen drag racing historiassa on tapahtunut tällaisia onnettomuuksia, joissa varikolla on levähtänyt suuria polttoaine / öljyeriä maaperään...? Milloin ja missä tällaisia onnettomuuksia on tapahtunut ?
     
  7. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

     
  8. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Kopiotu IS.FI sivulta>Resyklin palkkaama Pöyry Oy on tarkkaillut alueen pohjaveden korkeuksia ja laatua ja arvioinut radan toimintojen aiheuttamia riskejä. Pöyryn mukaan suurimmat riskit aiheutuvat nimenomaan kiihdytyskilpailuista.
     
  9. Araldite73

    Araldite73 3rd gear


    Totta. Alastaron dyynikatsomo ja paluutie ihan dyynien edestä, todella mahtava mesta.
    Samaa fiilistä ei ole Kauhavalla.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  10. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Toi lausunto oli täyttä paskaa. Kiihdytysurheilusta tehtii syntipukki joka uhrattiin.
     
    gremlin tykkää tästä.
  11. Turhaan sää täällä sitä lausuntoa kiroat. Soita sinne tekijöille ja onko käynyt mielessä kysyä Terolta itseltä että oliko hänellä minkäänlaista intressiä investoida hulevesi/saostus systeemiin. Tuskin, koska se investointi ei olisi koskaan tullut takaisin ja mikäs yritys se semmonen on joka tekee persnettoinvestointeja. Se on se konkurssiyritys.

    Tottahan se on että tuota rataa siivottu enemmän yhtenä kesänä kuin mutkarataa monen vuoden aikana. öljyoksennusta siellä täällä ja ei niitä kaikkea saa pois sieltä, mutta sateella kyllä liukenee loputkin.

    Alastaroa turha haikailla vaikka jokainen sinne menisi mielellään takaisin ajamaan/katsomaan. Järki käteen ja tero teki viisaan päätöksen jatkamalla toimintaa kannattavalla tavalla. Nyt on kisat siellä missä on ja melupäivät yms kiristyvät jutut tekee kisaamisesta haastavampaa vuosi vuodelta oli paikka sitten mikä vain. Näin se menee. Siksi oma rata omalla alueella tarpeeksi kaukana asutuksesta ja liito-oravista voisi vielä toimia, mutta kyllä siihen Ely, Seta tai muu elokapina iskisi kiinni.

    Aulis
     
  12. Araldite73

    Araldite73 3rd gear


    Mä kiroan mitä kiroan, se on mun mielipide.

    Tottakai Tupala teki omat järkipäätökset mutta ei se sitä poista että Alastaron dyynit oli mahtava katsomo.
     
    Peeaa, jknR ja 462857 tykkäävät tästä.
  13. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Fasessa tänään:


    Ratahankkeesta

    Botnia Dragwaylle myönnettiin ympäristölupa 21.2.2022.
    Tämä lupa toimii pohjana, johon täydennetään puuttuvat asiat ennen toiminnan aloittamista.
    Puuttuvia asiakirjoja ovat esim:
    -Turvasuunnitelma, suurin kysymysmerkki on sähköllä toimivat ajoneuvot ja niiden katsastus ja onnettomuustilanteessa toimiminen
    -kemikaaliluettelon täydentäminen, tähän tulevat kaikki shampoota tiukemmat nesteet/kaasut ja niiden mahdollinen säilytys sekä niihin liittyvät dokumentoinnit, myös mahdollisesti höyrystyvät aineet täytyy huomioida.
    -aluekartan täydentäminen, kunhan saadaan yhteistyökumppaneiden tarpeet kartoitettua.

    Ja paljon muuta, asiat hoidetaan yhteistyössä ympäristöviraston, Ely:n ja Kurikan kaupungin kanssa
    ja varsinkin niiden henkilöiden kanssa, jotka ovat vuosia lajia harrastaneet, heillähän se ammattitaito lajiin on!

    Ympäristöluvan tärkeimmät kohdat toiminnan kannalta:
    -alue ei sijaitse pohjavesialueella.
    -alueella ei ole rauhoitettuja puita, kasveja, eläimiä.
    -toiminta ajoittuu 1.5.- 30.9. väliselle ajalle.
    -toiminta aika klo 8:00-21:00.
    -2 viikonloppua 24:00 asti.
    -1 meluvapaa viikonloppu kuukaudessa, eli jotain muuta häppeninkiä kuin varttimailia, joka pitää meteliä (meille tulee aktiivinen melumittaus, josta nähdään käytännössä mitä siellä voi touhata).
    -kerhon harjoittelu tai street tyyppiset kisat eivät ylitä melurajoja lähiasutuksella tai loma-asutuksella. Melumallinnus on tehty KOVALLA mallinnuksella eli ei kaiteita, katsomoa, meluvallia tai varikkoa, koska sopivalla tuulella ääni kantaa kauemmas kuin tyynellä säällä eli meillä on pelivaraa melun suhteen.
    -jos melu tai muu haitta ylittää nykyisen luvan, niin pitää kuukautta ennemmin tehdä meluilmoitus

    Tämä lupa on se kivijalka, johon aletaan toiminnan toivottavasti kasvaessa hakemaan laajennusta tarvittaessa. Eli jos katsotaan tarpeelliseksi moinen operaatio, siinä vaiheessa meillä on tiedossa mahdolliset rakennukset, katsomorakenteet ja meluvallit, jotka voidaan ottaa melumallinuksessa huomioon. Laajennus nykyiseen lupaan on parin vuoden offensiivi mutta vaikka se hylättäisiin taikka veisi kauemmin saada, niin nykyinen lupa pysyy, ellei itse sössitä sitä

    Sunrise Cruisers on nyt teettänyt kaikki tarpeelliset tutkimukset, 3d-mallinnukset, rakennuspiirustukset, melumallinukset, maapohjatutkimukset, rakennussuunnitelmat sekä kustannuslaskelmat, jotka radan fyysiseen rakentamiseen tarvitaan.
    Ratahanke on muutaman vuoden myöhässä alkuperäisistä suunnitelmista, koska tarvittavien tietojen sekä tutkimuksien tekeminen vei noin 4 vuotta kaiken kaikkiaan.
    Rata hanke on velaton ja erillinen hanke Sunrise Cruisersin toiminnassa eli rahoitus on hankittu muualta kuin kerhon jäsenmaksuista tai kilpailutoiminnasta. Tällä on turvattu kerhon taloudellinen tilanne.

    Lehtinen Juha
    Sunrise Cruisers
     
    Stang_81, supo, bbford ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. gremlin

    gremlin Gearhead

    Lausunnosta näki selkeästi että se ei ole yhden kirjoittajan tekemä. Siinä kohdassa kun alkoi Drag Racen demonisointi kirjoittaja vaihtui, selkeesti eri kirjoitustyyli.
    Ja lausunto tosiaan oli osaltaa melkosta paksaa, ja jos yhtään olisi asianomaiset miettineet omaa nenäänsä pidemmälle, olisivat ehkä ymmärtäneet millaisia vaikutuksia tuollaisen paksan syytämisellä on lajin tulevaisuudelle, ja tuleville mahdollisille lupahakemuksille.
    Mut ei sellaista nyt tietty kannata funtsia, kunhan omat jutut vaan etenee niin muilla ei ole väliä.
     
    jknR, Blower Camino, SG 448 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. tapsah

    tapsah 2nd gear

    eikös toi itte Veijo Pöyry listitty jossain venäjällä tms, ehkä väistän muurin, mene ja tiedä?
     
  16. Onko nämä salaisuuksia radan isänniltä:
    - paljonko kerätty rahaa
    - onko jotain velvoitteita kerättyä rahaa vastaan
    - paljonko on "luvattua rahaa ja mistä"
    - paljonko puuttuu että rata olisi race kunnossa

    Eikö kurikassa ole rikkaita sijoittajakavereita joilla sijoitusfirmatkin.
    Varmasti heittävät puolimilliä pottiin että koneet voi tilata vetämään mattoa.
     
  17. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Tampereella näyttelyssä oli hyvää ja mielenkiintoista infoa Jurvan rata hankkeesta.
     
  18. Pro Pätkis

    Pro Pätkis Gearhead

    Voisitko kertoa minkälaista infoa siellä oli, kun ei töiden takia päässyt käymään näyttelyssä.
     
  19. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Paluutie valmistuu tänä vuonna ja siinä ajetaan 1/8 kisat tänä vuonna.
    Varsinaista rataa aletaan tekemään mut ei todennäköisesti vielä tänä vuonna.
    Sponssina rataa voi "ostaa" 1000 € metri hintaan ja ensimmäiset 18 m on ainakin myyty.
     
    raceman, pile, supo ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!