Autoilijoiden ja koko suomen alasajo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mietmi-3, 14.1.2021.

  1. Aikoinaan tuli siihen ideaan perustuva televisiosarja Revolution. Se kyllä herätti mielikuvitusta.
     
  2. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Olen ammatillinen opettaja. Vuosien varrella ollaan oppilastöinä kuljetettu monen overdriveläisenkin autoja milloin mihinkin, vaihtelevalla menestyksellä. Nykyään oppilaat eivät tule kouluun silloin kun on sovittu, päät on sekaisin valvomisesta ym kyseenalaisesta toiminnasta, heitä ei kiinnosta oppia alansa töitä, kuorma-autolla ajaminen pelottaa, vaivalla ilmaiseksi saatu kortti on hyllyllä yms. Lähde siinä sitten keikalle, jossa voisi oppia käytännön taitoja ja vahingossa saattaisi innostua vaikka harrastamaan. Ei onnistu enää. Venailet vellihousuja ekaks pari tuntia, no sitten ei tarvikaan enää lähteä. On tää poijat...
     
    Seevu, Stang_81, PetteriT ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Multa kysyttiin että voisinko ottaa työharjoittelijoita ja vastain että vain jos ovat itse kiinnostuneita tulemaan mutta jos ne käsketään niin en ota.
    Sitten opettaja kysyi mikä on tärkein ominaisuus minkä perusteella ottaisin työharjoittelijoita jos he itse haluavat tulla.
    Sanoin että siihen vastaan yhdellä sanalla ja vastaus täytyy myös ymmärtää. Opettaja oli hetken hiljaa ja lopuksi kysyi mikä se on sanoin kello.
    Pienen hiljaisuuden jälkeen opettaja totesi ettei hänellä ole tarjota harjoittelijoita mulle.
     
    Seevu, Stang_81 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  4. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Tuskin tässä kaikin voimin ovat vielä liikkeellä. Eikä pidä unohtaa kahta miljoonaa reserviläistä.

    Tässä vähän moitetta euroopalle, eikä aivan syyttä.

    https://twitter.com/i/status/1496709662602932224
     
    Muokattu: 26.2.2022
    mcmies tykkää tästä.
  5. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Tullut mietittyä miksi venäjällä olevat ukrainalaiset tai ukrainalaismieliset ei värkkää pommeja,polttopulloja ja muuta jäynää Venäjällä esim Moskovassa ym suurkaupungeissa valtion rakennuksia,sotilaita,poliiseja ym vastaan?
    Silloin kulissit rapisisi siitä mitä mediassa tuputetaan ja sota konkreettisesti astuisi syvälle hyökkääjän sisälle pelon kera.
    Tarvikkeita,taitoa,intoa ja tekijöitä luulisi löytyvän ja miettikääpä mikä kaaos moisella saadaan satojen ja jopa tuhansienkin km päähän itse sotatantereesta.
    Yhtä ilkeät ja sikamaiset keinot käyttöön myös vastapuolelle,sitä saa mitä tilaa...
     
    Muokattu: 26.2.2022
    Kustom STW tykkää tästä.
  6. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Tilasin tänään soppaa vanhemmilleni, kun tuli puhetta Teploitista ja Venäjästä. Olipa pöön hinta noussu liki 10c/l tilasin toisaalta silti vaikka teploitti olis myyny halvemmalla. Pitäkööt soppasa SAA..NA! Ajan vaikka sen verran vähempi ite.
     
    MudMax tykkää tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Putin voi tehdä ne pommit itse. Tsetsenian sodan yhteydessä oli noita attentaatteja jossakin Moskovan lähiöissä. Ei oikein vakuuttanut, että ne etelän miehet olisi valinneet perusvenäläisten asumia kerrostaloja kohteiksi. Mutta siis hakivat yleistä mielipidettä sodan oikeutukseksi.
     
  8. MudMax

    MudMax Gearhead

    tepoilikauppiaat ovat alkaneet jo vinkumaan, että älkää kurittako meitä suomalaisia yrittäjiä (vaikka heillä on kädet kyynärpäitä myöten ukrainalaisten veressä).
    8 vuotta olisi ollut aikaa Krimin valtauksenkin jälkeen jo etsiä uutta kumppania, ja nyt eivät ole saaneet edes ryssän väreissä olevia lippujakaan vielä alas, v*tun putlerin kätyrit.
    Esim. maitotilalliset (onneksi lopetin tuon homman jo 13v. sitten) ja monet muut yrittäjät ovat joutuneet kärsimään jo 8 vuotta pakotteiden haitoista ja nämä saatanat alkavat vinkumaan jo ensimmäisenä päivänä.

    Otin Apsilta tällä viikolla muutaman kuution lisää löpöä (kuten viimeiset yli 10 vuotta) ja lisäksi n. 0,5 kuutiota bensaa, kun lokakuussa ostetut alle euron hintaiset eekasivitoset alkavat olla jo lopussa......
     
    Retem ja Artsi Bunker tykkäävät tästä.
  9. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Jatketaas tähän vielä. Syy tähän hienoon muutokseen käsittääkseni oli se, että kukkahattutädit olivat huolissaan siitä että tytöt eivät suuntaudu tekniselle puolelle joten päätettiin madaltaa kynnystä. Tasa-arvo....hmmm...No minun mielestä murrosikäisten tyttöjen rohkeus tai sen puute ei ole ennenkään ollut este sille että jos likkaa tekniikka kiinnostaa se on suunnannut nokkansa sinne teknisen tunneille, jos se on kiinnostanut. Murrosikäiselle pojalle se ongelma on ollut mennä sinne ompelukoneen varteen, jos se olisi sattunut kiinnostamaan. Mutta valtaosaa poikia ei pakkosyötöllä annettu ompelukoneen kuljettajan ura kiinnosta, joten saman pesuveden mukana meni sitten ne teknisen tunnitkin. Monella nyky pojalla kun ei välttämättä enää ole sitä teknisen harrastuksen mahdollisuutta (tai esimerkkiä) kotona tai edes ukkilassa. Saattaa olla työn takana löytää nykykotoa esim. akkuporakone. Samaan yhtälöön kun pistetään se, että murrosiässä voi ne mielenkiinnon kohteet voi olla kovin harvassa. Kaveri on teknisenopettaja niin sanoi että eipä enää ole kovin suuret ryhmäkoot. No sitä niitetään mitä kylvetään. Jos teillä on niitä lapsia kotona ja niitä vähänkään kiinnostaa niin niihin arkihommiin mukaan ja antaa niiden yrittää, eihän ne alkuun suju, mutta jos siitä jää se kipinä ja pieni onnistumisen tunne niin se saattaa olla se ratkaiseva juttu, että täällä on niitä kädentaitajiakin jatkossa. Minulla oma isä antoi puuhailla vehkeitten kanssa, välillä huonolla ja välillä paremmalla menestyksellä. Kiitokset siitä sinne mullan alle ettei arvostellut vaikka joskus ehkä näki että tuosta ei tule kuin sanomista.
     
    dart -66 ja Seevu tykkäävät tästä.
  10. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Joskus -70 luvulla kun olin koulussa niin yksi kevät lukukausi vaihdettiin käsitöissä suuntausta,tytöt teki puutöitä ja ja pojat ompelivat.Se jäi mieleen siitä keväästä että jossakin ompelukoneessa pystyi vaihtamaan rattaitten paikkoja,saumaa syntyi vauhdilla.
     
    PetteriT, Seevu ja Dataviilaaja tykkäävät tästä.
  11. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    löytyy työkaluja ja laitteita.nyt reilu 3 v poika aina innoissaan jotain korjaamassa.tein sille pienen lava sähkö auton ja vanhan mönkijän korjasin mitä pihassa sudittaa,oli tarhassa sanonut että teen seuraavaksi sille diesel auton.:eek: no mukavaa on.
     
    PetteriT, Seevu ja Inlinee tykkäävät tästä.
  12. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Jatketaas vielä.. Käsityökasvatuksen proffat on tällä hetkellä kaikki tekstiilipuolen edustajia. Tekninen työ ei saa minkäänlaista tukea siis koulutuspuolelta(kaan). Syynä tekstiilin suosimiseen oli nähdäkseni sen alan opettajien työpaikkojen turvaaminen. Tekninenhän on ollut aina suositumpi.

    Muutos tuntimäärissä (seiskoilta yksi tunti alakouluun) oli myös katastrofaalinen. Alakouluissa ei juurikaan ole päteviä/osaavia/kiinnostuneita luokanopeja opettamaan teknisiä. He myös pelkäävät antaa oppilaille työkaluja käyttöön. Iso osa nykyisistä seiskoista eivät esim. ole saaneet käyttää akkuporakonetta, tai jos ovat, eivät ole itse saaneet laittaa terää koneeseen (!?). Yläkoulun seiskojen vähennetyistä tunneista iso osa menee vielä pakollisessa tekstiilissä. Teknisissä ei millään ehdi opettaa kaikkea tarvittavaa, kuin pintaraapaisuna. Muutenkin perskoulussa on alettu keskittymään aina vaan enemmän kaikkeen muuhun ylimääräiseen höpöttämiseen, kuin itse sen perustehtävään.

    OPSn. (opetussuunnitelma) mukaan oppilaiden pitäisi jo pienestä saakka suunnitella omat työnsä (ennen kuin edes osaavat työkalujen käyttöä, mittaamista, suunnittelua, työtapoja) ja siitähän ei tule mitään. Eivät edes 8-9lk. oppilaat osaa kaikki suunnitella töitään.
    Seiskalle tulee oppilaita, jotka eivät osaa käyttää mittaa, tunne mittayksiköitä, osaa piirtää viivaimella suoraa viivaa, laskea yksinkertaisia teknisessä vaadittavia laskuja(ympyrän kaaren pituuden laskeminen on jo rakettitiedettä), työkalujen tuntemuksesta puhumattakaan. Tästä johtuen seiskoilla on siis aloitettava periaatteessa nollatilanteesta.

    Käsityön "arvostus" näkyy koulussa myös siinä, että muiden aineiden opettajat helposti "lainaavat" oppilaita juuri käsityötunneilta "tärkeämpien" aineiden opiskeluun. Itse listasin joskus, että käsityötunneilla opetetaan sen käsityön/teknologian lisäksi mm. matikkaa, fysiikkaa, kemiaa, kieliä, kuvista, äidinkieltä, bilsaa, yhteiskuntaoppia jne. Vallalla kuintenkin on kymmeniä vuosia vanha kuvitelma, että "veistossa" naulaillaan linnunpönttöjä.

    Opetuksesta vähennetystä rahasta ei viitsi edes puhua..

    Todella outoa, että teknisen alan työnantajat eivät ole ärähtäneet tästä käsityökasvatuksen alasajosta! Vai odottavatko he ulkomaista työvoimaa? Koulutuspuolihan selkeästi ohjaa kaikkia Suomalaisoppilaita lukioon ja korkeasti koulutetuille aloille. Amis on vieläkin "vähempiosaisten" opiskelupaikka. Fyysistä työtä vaativat alat ilmeisesti nähdään potentiaalisiksi työpaikoiksi ulkomaiselle halpatyövoimalle ja siksi kädentaitoja vaativien koulutus voidaan ajaa alas. Amiksen vähättely näkyi itselleni konkreettisimmin kun kollegani (tekstiili) sanoi, että peruskoulun opetuksessa ei pidä välittää amiksessa tarvittavien taitojen huomioimista! Ja minä kun pyrin opettamaan oppilailleni taitoja, joita vaaditaan "oikeassa" elämässä ja joista on hyötyä tulevaisuudessa!

    *muoks* toinen, missä omassa työpaikassani näkyy taito- ja taideaineiden vähättely on päättöarviointi: parhaiden oppilaiden keskiarvoja laskettaessa huomioon otetaan ainoastaan lukuaineiden arvosanat! *muoks*

    Itse tutustuin nuorten amisopiskelijoiden nykytilanteeseen, kun opiskelin autokorikorjaajaksi näin vanhuksena: kellosta ei mitään hajua, kouluun tullaan ehkä, kun herätään, mitään ei tehdä oma-aloitteisesti ja kännykkä on liimattu käteen. Tämä johtuu ihan selkeästi perskoulun lepsusta linjasta ihan alakoulusta alkaen.

    -J-
     
    dart -66, hartsa69, riviera56 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onko tänne rekisteröitynyt uusi jäsen? Mimmoinen auto sulla on?
     
  14. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Moikka trollercam
     
  15. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    [QUOTE)

    Miten olisitte itse toimineet Putinin saappaissa kun olette vastuussa pinta-alaltaan ja luonnonvaroiltaan maailman suurimmasta valtiosta (Venäjästä)?[/QUOTE]

    Minä tietenkin olisin vetänyt joukot vieraista maista, ja aloittanut aseistariisunnan muiden maiden kanssa. Saisin mukavan miehen maineen ja möisin ulkomaille öljyä ja kaasua niin kauan kuin se johonkin kelpaa, ja käyttäisin rahat hiuslisäkkeeseen ja teollisuuden kehittämiseen. Oppositiopoliitikot voisi vapauttaa, järjestää rehelliset vaalit ja kunhan hallinto alkaisi pyöriä normaalisti, jäisin eläkkeelle ja muuttaisin Floridaan pelaamaan golfia Trumpin kanssa. Ostaisin 1967 Corveten jolla cruisailisin ihan Bidenin kiusaksi koska hänelläkin on sellainen mutta USA:n presidentit eivät saa siellä autoilla liikenteessä edes eläköidyttyään.
     
    dart -66, Seevu, Volvo_5.7 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Bensiinin hinta nousi jopa 2,22 euroon – ”Polttoaineesta ei ole koskaan jouduttu maksamaan euroissa mitattuna näin paljon”, sanoo Autoalan erityisasiantuntija

    Ukrainan sota nostaa bensiinin hintaa Suomessa.

    BENSIININ hinta suomalaisilla huoltoasemilla on noussut euromääräisesti historiallisen korkealle Ukrainan sodan takia.

    Hintaseurantasivusto Polttoaine.netin mukaan 95-oktaanisen bensiinin keskihinta oli sunnuntaina 1,96 euroa. Maanantaina bensiinin hinta ylsi 2,22 euroon yksittäisellä huoltoasemalla Porissa.

    ”Jos katsotaan euromääräistä hintaa, olemme korkeimmalla tasolla kuin koskaan. Suomessa ei ole polttoaineesta koskaan jouduttu maksamaan euroissa mitattuna näin paljon”, sanoo Autoalan tiedotuskeskuksen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja.

    Autoalan tiedotuskeskuksen ja Tilastokeskuksen hintatilastojen mukaan 95-oktaanisen bensiinin hinta ei ole ollut euromääräisesti yhtä korkealla koskaan sitten vuoden 2002, josta lähtien hintatietoja on saatavilla. Hintaseuranta ei ota huomioon rahanarvon kehitystä.
     
  17. karra

    karra Double Gearhead

    Itse en ole huolissani enää Suomen autoilijoiden alasajosta, vaan Suomen ja Euroopan, ehkä koko maailman. Oon tässä lomalla ja koko ajan taivaskanavat auki. Ihan vatsassa vääntää Putinin toiminta. Onneks tulee kesä ja pääsee fillarilla töihin 6 km, puoliso myös. Bussillakin päässe tai jalkaisin jopa jos varaa tunnin. Ja voi tehdä osan etänäkin, ei tässä itsellä mitään hätää.
     
    Isamu tykkää tästä.
  18. max

    max Double Gearhead

    Sanos muuta karra.
    Olen tässä nyt ollut puoltoista vuotta lomautettuna koronan takia.
    Työni alkavat nyt torstaina.Veikkaan että heti aamusta ilmoittavat että potkuja ja lomautuksia taas tulossa.
    No olen jo aika immuuni näille koska jo neljät vai onko jopa jo viidet YT:t läpi kahlannut.
    Ei se mitään,ei ne mua voi siellä tappaa tai saattaa raskaaksi.

    Kiitos siis Putinille tästä tulevasta.
     
    JYR ja karra tykkäävät tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mututuntumalla sanoisin, että jo lopetetun Jämsän SEOn bensan hinta on käynyt jo aiemmin noilla tienoilla. Sieväsen pitämä varaosaliike toimi SEOn lipun alla ja bensaa piti myydä. Ei varmaan mennyt ihan hirveitä määriä, kun vieressä on kaikki muut asemat päivän hinnassa.

    Mutta slantsixin kansipahvia ei olisi saanut muilta asemilta. Tältä sai.
     

Kerro tästä muillekin!