Autoilijoiden ja koko suomen alasajo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mietmi-3, 14.1.2021.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Romutuspalkkiolla lähtee laitteet paaliin vähän huonommillakin markkinoilla:

    "Valtioneuvosto antoi viime viikolla asetuksen käyttöä vaille jääneiden turvetuotantokoneiden romutustuesta vuosille 2022–2024. Esimerkiksi alle viisi vuotta vanhan mekaanisen keruuvaunun romuttajalle myönnetään palkkiota 84 000 euroa ja yli 15 vuotta vanhalle 42 000 euroa." Ja yhdelle hakijalle enintään 200t€.

    Ei varmaankaan voinut ennustaa kukaan Putlerin hulluuden määrää, mutta ei tarvii olla kovin lahjakas ymmärtääkseen että venäjästä riippuvuutta pitäisi vähentää, ei lisätä. Turvetta korvattiin ulkomaisella hakkeella, jota tuotiin yllätys yllätys, esim venäjältä.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Muutaman vuosikymmenen päästä ei polteta turvetta eikä öljyä. Joskus se muutos lähtee käyntiin. Nyt vaan tuli tämmöisiä osumia jonka vuoksi siirtymäaikoja voi venytellä.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  4. ameriikanteijo

    ameriikanteijo 3rd gear

    Niin nimenomaan `olivat`? Olisiko täällä ketään turvetuotantoalan yrittäjää joka kertoisi hieman millä mallilla asiat oikeasti ovat?
     
  5. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Turvekoneiden romutuksessa vähän sama kuin autoissa et vanhat romut eka. Parempia turvekoneita on viety täältä Venäjälle ja Viroon.
    Yksityiset joilla omia nevoja nostavat turvetta lähes entiseen malliin. Toki kovin pieneltä alalta ei kannata nostaa kun lupien uusiminen maksaa helposti 10 k€.
     
  6. Kun tänään pääministeri osoitti selkärankaa, niin kyllä tästä hallituksesta löytyy aina omaan pesään pissaajia silti:

    Vihreät on eri linjoilla Marinin kanssa: Suomen ei tulisi sulkea pois EU:n yhteistä velanottoa energiahankkeisiin, sanoo Iiris Suomela

    Vihreiden sijaistavan puheenjohtajan mielestä ”nyt pitää asettaa turvallisuus ja ihmishenkien säästäminen kukkaronnyörien kiristelyn edelle”. Hän korostaa, ettei ota suoraan kantaa pääministerin lausuntoihin aiheesta.

    SUOMI saattaisi jälleen olla paketin nettomaksaja eli käytännössä rahoittaa heikompien eurooppalaisten talouksien investointeja.

    Suomelan mukaan asiaa ei kuitenkaan voi tarkastella niin yksioikoisesti.

    ”Jos puhuttaisiin vaikkapa paketista, jossa olisi mukana sekä vihreän siirtymän vauhdittaminen että yhteisen puolustuksen vahvistaminen, niin on selvää, että Venäjän rajamaana Suomi saattaisi monilta osin olla myös hyötyvänä osapuolena. Jos puhutaan eurooppalaisen puolustusyhteistyön vahvistamisesta, siinä Suomi on kirkkaasti hyötyjänä. Ja tälle hyödylle on vaikea laskea euromääräistä arvoa, sillä kyse on Suomen turvallisuuden vahvistamisesta.”

    Vihreiden mielestä ”nyt ei ole aika katsoa vain sitä, mitä viivan alle jää”.
     
  7. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Voiko oikeasti tuontisähkö olla noin kallista eihän tuos oo mitään järkeä
     
  8. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Ainahan on sanottu että meillä on sähkö halpaa verrattuna mitä se on muualla ja siltä se vaikuttaa.
     
  9. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Tänään päivällä megawattitunnin hinta oli melkein kolmesataa euroa eli Venäjälle maksettiin melkein kymmenen miljoonaa päivässä.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se oli halpaa ja siihen oli helppo rakastua. Näinhän ei pitänyt käydä.
     
  11. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Spottihinta.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Spottihintapa hyvinkin mutta korkealla oli jonkin aikaa, pari tuntia.
     
  13. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Joskus tuuminu että kuinka paljon kaikkiaan mahtaa viedä virtaa kaikki katuvalot ja mainosvalot. Ei niitä varmaan kaikkia kannattais aina polttaa? Varmaan voisi tällaisina aikoina harkita niiden käyttöä.
     
    Seevu tykkää tästä.
  14. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Tuo aiempi Korholan kirjoitus kyllä kuvaa aika hyvin millaiseen kuseen olemme itsemme saaneet, ehkä Saksa pahiten, vihreiden unelmia seuraillessa.
     
  15. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead


    Noin maailmanlaajuisesti valaistus vie n. 10 % kaikesta energiasta, eli voisi siinä muutaman prosentin säästää. Tai ainakin kaupunkikuva rauhoittuisi jos ei olisi niitä räpsyviä mainostauluja, voisi katsella vaikka tähtiä. Ja mitä varten ulkoseinät pitää valaista, pelätäänkö että joku niihin törmää jos luotetaan pelkkään katuvalaisukseen?

    Sillähän niitä perustellaan että hämärämiehiä ujostuttaa työskennellä kirkkaassa valossa, mutta olisi varmaan ekologisempaa rakentaa 5000 päivisin valaistua selliä kuin valaista joka helkkarin parkkipaikka, kiinni pantu kauppa, huoltoasema, öinen puisto, tori, kirkon seinä, aamuvuorolaisia odottavan tehtaan piha jne.
     
  16. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Jos maailman tilanne tälläisenään jatkuu, eiköhän nuo katuvalot kohta aika sammuksissa ole, kuten kaikki turhat ja häiritsevät valot. Vaikkei silloin puhutakkaan sähkön säästöstä, vaan ihan toverin pelosta.
     
  17. MT:ssä on joensuulaisen raskaskonehuoltaja Pekka Leppäkorven haastattelu. Jutussa on mielenkiintoinen koulutuspoliittinen huomio:

    Raskaskoneasentajista on jokaisessa yrityksessä huutava pula.

    Leppäkorpi kertoo asian liittyvän etenkin koulutuspaikkojen puuttumiseen. Aiemmin esimerkiksi maatalouskouluissa oli erikseen asentajalinja, mutta ajat ovat muuttuneet.

    Kuljettajakoulutuksessa oppia toki jaetaan, mutta yleensä kyseessä on ainoastaan pintaraapaisu.

    ”Aiemmin maarakennusfirmoilla oli omat korjaamot, joissa nuoret pääsivät harjoittelemaan erilaisia perustöitä. Asentajahenkisiä kavereita tuli sieltä täältä. Nykyään näitä mahdollisuuksia ei enää ole”, Leppäkorpi pohtii.
     
  18. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ei hätää .suomen uusi ydinvoimala starttasi,loppukesästä loppuu koekäyttö ja ei kun hanaa,tiedottaja kehui lehdessä kuinka mahtava suoritus voimala oli,höh onkohan vasta tullut taloon eikä tiedä kauan iisakin voimalaa on nysvätty.
     
  19. Ammattikuljettaja Mika Ranta lomautettiin kalliin dieselin takia: "Tuli hätä, mistä saan rahaa"

    Venäjän hyökättyö Ukrainaan dieselin hinta on noussut lähes 40 senttiä litralta, ja runsas viisi prosenttia kuljetusyrityksistä on joutunut jo lomauttamaan henkilöstöä. Iiläinen Mika Ranta, 35, sai tuntea hinnan nousun vaikutukset omakohtaisesti, kun hänet lomautettiin viime viikolla.

    – Olen aina ajatellut, että Suomi pyörii kumipyörillä, että tämä olisi viimeinen ala, josta työt loppuvat, Ranta kommentoi kuljetusyritysten ahdinkoa.

    Kymmenen vuotta rekka-autoa kuljettanut ja myös Soldiers of Odinin perustajana tunnettu Ranta on tänään toista päivää lomautettuna. Parkkiin jäi kolme autoa, joka tarkoittaa, että yritys lomautti kuusi työntekijää.

    Lomautusta perusteltiin tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä.

    – Kun dieselin hinta nousee, menot kasvavat, Ranta kiteyttää.
     

Kerro tästä muillekin!