Auton Tbi vermeet veneeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 14.3.2022.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    TBIn läppäakselista en tiedä, mutta vieressä katselin kun Carter BBD kaasarin akseli holkitettiin. Kaasari on "pehmeää" sinkkivalua ja akseli ruostuvaa rautaa. Ja molemmat tosi syvälle kuluneita. Seppä aarporasi kaasarin akselilinjan suunnilleen "pari" milliä ylikokoon, mihin varat riitti. Sorvissa syntyi holkit, jotka sama taituri laittoi liiman avustuksella akseliin kiinni. Se kasaaminen pitää tehdä ajatuksella. Akseli pujotetaan holkkeihin, jotka ei kuulu liimaantua kaasarin runkoon. Läpät paikalleen. Ja oli hyvä. Jos ei olisi tehnyt noin, niin kulunut akseli olisi vuotanut uusissa runkoon puristelluissa holkeissa.

    Kyseisessä kotikorjaamossa oli kuulemma joskus tehty jonkun Abloyn avainsarjan ekat protokoneet... oli semmoista luovaa ajattelua tekemisessä ja ihan koulutta opittua.
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Juurikin siinä Astron koneessa TBI-ruiskulla nimenomaan on HEI-jakaja...8-pin HEI

    Voihan siitä katkaista puolalta sytytysvirran, pinkki johto ja miksei myös samalla ECM:lta hetkeksi kun vaihtaa vaihdetta...ja jos siinä on joku MSD-sytkäboxi kaverina, niin siltä poikki.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Nyt kun tämä on päässyt vauhtiin niin oisko jollain antaa kiristysmomentteja tuohon koneeseen? Häilyvä arvio että joku 1997-99 kone. Näyttää mercruiser gen+ koneelta. Mielestäni edellinen omistaja sanoi kyllä että on Volvon kone mutta samahan tuo on.

    Lohko haettu koneistuksesta.
     
  4. impala-63 tykkää tästä.
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tuota samaa katsoin itsekin mutta kun en tiedä onko kone -98 vai -99 niin siinä onkin minun pulma. Muuttuu tuo kiristys momentti ja tapa erilaiseksi siinä vaihteessa. :confused:

    Lohkossa ei ole kiinni sitä sarjanumero lätkää. Pitää vissiin kaivaa väylä hankeen että pääsee veneelle ja etsiä putsari jos siinä olisi sarjanumero mikä kertoisi vuosimallin :eek:
     
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

  7. Jusmo

    Jusmo Gearhead

    OT torissa näyttää olevan yhen vortecin ja yhen vanhemman kutosen ruiskun kamat myynnissä
     
    impala-63 tykkää tästä.
  8. sbc350

    sbc350 Gearhead

    Tbi ohjelmointiin ebaystä vaikka willem programmer, eprom uv eraser ja 2732 prommeja. Tietokone missä LPT portti ja tuner pro ohjelma. Imee vakiosta chipistä asetukset ja alkaa siitä muuttamaan. Tuneen sopivat adx ym filet löytyy esim http://www.gearhead-efi.com/
     
    impala-63 tykkää tästä.
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Juu huomasin ne. Kaveri bongas fb myös.

    No katsotaan mitä tulee. Nyt pitäisi kone niputtaa ensin.

    Osaako joku heittää mikä noiden koneiden mäntien tilavuus on? Ei löydy tietoa oikein siitä. Noi männät tuli laitettua SEAH699DCP. Pitäisi laskea puristukset ettei tule liian korkeaksi. Mitään arviota paljonko tuollaisessa veneessä kestää ruttua laittaa? Arvio taitaa olla nyt jossain 9.7 ilman mittailuja. Pitää kannet mitata nyt ainakin.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tarkoitat varmaan paljonko männän montun ja venttiilikolojen tilavuus on.
    Tuo H699DCP näyttää laeltaan aika samanlaiselle kuin vastaavat n. 12.3cc montulla olevat, ja löytyihän noista sen syvennyksen mitat joka olis laskennallisesti vajaa 10cc + venakolot.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  11. impala-63 tykkää tästä.
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Juu tarkoitan just sitä. Tuota 10-12cc löysin vastaavasta myös eli sitä luokkaa ne on. Eli mennään sillä 12cc. Kiitoksia !
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tuli valmistajalta viesti että 11.5cc on se kuopan tilavuus.
     
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Seurattuani vastaavaa keskustelua v8 puolelta veneryhmissä, tulee eittämättä mieleen, ettei varsinaisesti säästöjen takia kannata tbi- muutosta tehdä, kaasarihan on optimoitu sopivaan seokseen, ajokierroksilla, joka veneessä pyörii 3000- 4000 rpm tienoilla, kun taas autossa puhutaan vallan erilaisista kierroksista, eikä ainakaan kasikoneissa mitään säästöä ole syntynyt, korkeintaan tarinoissa.Se, että esim. Mercruiser siirtyi kaasarista suoraan tpi: hin johtuu päästönormeista, jotka ruiskulla ovat parempia esim. joutokäynnillä, muttei sillä veneessä ole käytännön merkitystä.
     
  15. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Ei muuten siirtynyt :odwink: Olikohan 99-01 välillä tekivät pikkulohkoja ihan vastaavalla tbi:llä kuin autoissakin. Mulla on pari sellasta tuolla osina
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Juu, tarkoitin 4,3l, ainakaan meille ei tullut myyntiin tbi- koneita.
     
  17. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Totta,ei ollut v-kuupassa.
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Eikä ole tpi, vaan mpi
     
  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kyllä internetin mukaan on ollut 4.3 tbi mercruisereita. Nimenomaan tuo gen+ joka itsellänikin on.

    https://www.marineengine.com/parts/...62-v6/0l619000-thru-0m322780/throttle-linkage

    Itse en ehkä ajatellut suoraan säästöä vaan sen ruiskun tuomaa helppoutta jos se vaan toimii...

    4 kurkkuinen kaasari löytyy hyllystä ja uusi kallis perverssi imari sille. Käytettyjä 4 kurkkuisia imareita ei ollut myynnissä kellään. Tuo tbi menisi 2 kurkkuiseen imariin myös välilaipalla ja ne kurkkujen reiät vissiin saman kokoiset kuin 4.3 tbi läpät.
     
    Gary Grand ja hantta tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!