Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, huomasin joku aika sitten että moottori vuotaa öljyä. Tai on se vähän tihkunut koko ajan kuskin kupeelta enempi etupäästä. En ole ettiny aiemmin kun ei iso vuoto ja kun ei näe oikein sinne. Nyt vuotaa. Leviää siitä ja se sotkee joka paikan mm. etuakselin ja vakaajasta oikein tippuu pisaroita. No ihan en ollu vakuuttunut, mutta tilasin kumminkin alipainepumpun tiivisteet. Ne kun puhuu ameriikois että samantyyppistä vuotoa on aiheuttanut. Sain ne tivarit vaihdettua tänään mutta vuotaa öljyä vieläkin.

    ”The vacuum pump can be removed, rebuilt, and replaced in less than two hours and I was screwing around when I did it...”

    Haistakoon vittu koko äijä. Niin kuin aina ennenkin. Cummins 12v ramissa on ahdasta, kädet on rasvassa kainaloita myöten ja veri värjää kaiken kauniilla punallaan. Aikaa meni ihan helvetisti ja hermot.

    Kun näkyvyys on olematonta niin mistäs seuraavaksi etitään vuotoa? Peilillä ja lampulla suunnittelin mahallaan ollessa katella jos ei haalari jää potkuriin kii. Kylmänä visko saattaa kyllä pysähtyä teryleeniin. Voisko syöttöpumpun tai timing pinin kumirengas vuotaa niin paljon? Housing on joskus ollu irti siitä kun näky silikoni massaa vacuumi pumpun reiästä. Oisko vinkkejä?
     
  2. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mulla putosi muinoin koko ajoitustappi maantielle. Hätäpäissäni löin muovitulpan reikään. Viime kesänä kun oli syöttöpumppu irti niin poistin koko tappisysteemin ja tein rosterista peitelevyn minkä ruuvasin kiinni paperitiivisteen ja liiman kera. Ei tiputa enää tappeja eikä öjyä.
     
  3. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Meneehän se vaikka kolmessa minuutissa... juutuubissa... kun leikkaa kaiken ylimääräsen ja kiroilun pois ja pistää loput nopeutettuna filminä. Sit jos on vielä perfektionisti siihen pisteeseen asti että kaikki ahtoputkien kumiletkut ja klemmarit pitää saada ihan viimesen päälle kohdilleen ja suoraan niin...

    Ei ollu itellä 24 venttiilisessäkään mitenkään liikaa tilaa, vaikka orkkis polttoainesuodatin laitostakaan ei tossa vehkeessä ole konehuoneessa. Meni aivan varmasti koko päivä.
     
  4. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Kyllä noi korjaukset ihan omassa muistissakin "kullittuu". On joskus vuosia sitten tehnyt jonkun korjauksen niin muistaa vaan että on tehnyt...kyllä se ihan helppo homma oli?!

    Vaikka oikeasti on päivän ja illan(joskus yönkin) verran lentänyt pisin tallia kirosanat, hiki, veri ja paska.
     
  5. Pertura

    Pertura Gearhead

    Voi se o-rengaskin toki vuotaa, mutta tuskin ihan tolleen tolkuttomasti, jos vaan on tappi tallessa. Siinä hollilla olevia vuodon lähteitä ei oikein tule mieleen kuin itse syöttöpumpun o-rengas (tuskin on syyllinen), syöttöpumpun öljynsyöttö (ei tämäkään oikein helpolla ala vuotamaan) tai sitten nostajakopan tiiviste, joka alkaa kovetuttuaan vuotamaan. Jos syyllinen on toi kopan tiiviste, niin sitten tiedossa on isompi talkoo pumpun irrotuksineen päivineen.

    Varmaan kannattaa alkaa haarukoimaan korkeutta mistä vuoto tulee, siitä sitten on helpompi jatkaa vuodon paikallistamista kun pystyy mahdollisesti poissulkemaan joitain mahdollisia vuotopaikkoja.
     
  6. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mää meinaan purkaa etupään niin tyhjäksi kun pystyy, on tullut luettua täällä nuota kiroiluviestejä niin paljon moottorin tiivisteidenvaihto-operaatioista että :D Kun vaan keksis sen joka käy tyhjäämässä kylmälaitteen..
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sillä välin toisaalla…..

    Ajoin 20 minuuttia. Sehän kun ei het vällein ala edes tippumaan. Pitää kai notkistua öljyt enkstenks. Kävin kurkkimassa lampulla ja peilillä. Timing pin ei tiputa eikä se vakuumipumpun päällinen ollu silloin edes kostean näköinen kun oli irti. Eli syöttöpumppua en epäile. Eikä se tule sieltä kulmasta edes. Sinne näkyy suoraan kun vääntäytyy pää väliin. Vaan tulee keskemmältä. Ne laatikon putket korvasin eli letkutin silloin remontin yhteydessä. Niistä on tippunu vähän koko ajan sen jälkeen. Tippa silloin tällöin. No mistäs se öljy niihin tippuu? Sitä kattelin niin tippui tippa just silmään tai räpsäytin silloin ni luomeen. Toisella silmällä sitte huomasin että vakuumipumpun se köykämiini holkki se jossa se akselitiiviste sisällä ja o-rengas ulkokehällä, siinon pari tippaa ja se kolmas tippu silmään. Eli siitä tippuu ja levittää joka vitun paikkaan. Näin ne kyllä ameriikan joet sanoikin että vuotaa helposti, levittää öljyn joka paikkaan, hankala sen takia etsiä vikaa kun öljypaskassahan nuo kuulemma on aina vissiin uutuuttaan, remonttikaan ei aina onnistu vaikkolis orkkis tiivistesetti niinku tää oli. Just kun kiroilin miten vittuhomma tehä. Jossain luki että Gould vac set olis premium ja pitävämpi kuin cumminsin orkkis. Putsasin kaikki, voitelin stefan ja o-renkaat, naputtelin varovasti kasaan. Turhauttaa. Täytyy miettiä nyt mitä seuraavaksi tekee.
     
  8. Pertura

    Pertura Gearhead

    Laitoitko stefan samaan kohtaan kuin vanha oli? Stefa varmaan on syönyt akseliin uran, mulla silloin joskus taisi asennusohjeessakin olla maininta että pikkusen sivuun pitäisi uusi stefa asentaa, jottei ura haittaa menoa.

    edit: Gouldin tiivistesatsi tuli siis aikanaan asennettua
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Joo, laitoin kyllä. Tosin 500 vesihiomapapaperilla tehostimen pumpun akselin läpi pyöräytin ja minusta uraa ei ollu, pelkästään kiillottunut kohta joka poistui kun paperilla pyöräytin. Ni siks tuli samaan kohtaan. Niiton tullu jeesuksen vanhoihin rattoreihin joskus laitettua töissä nuorena stefoja sun muuta remontin korjuuta ja tunnusteltua onko akselissa uraa. Jossoli ni milli pari eri kohtaan. Et oli homma tiedossa. Jälkikäteen ajatellen tietysti ois voinu laittaa vähän sivuun. Motortrendin ohjeissa oli ettei sitä stefaa pitäs voidella ulkokehältä, liuottimella pyyhkästä että liukuu ja kuivuttuaan kehä jäsähtää kiinni holkin reikään. Ettei ala vuotaa ulkokehän kautta? Cumminsin ohjeissa taas voidellaan. Näin teinkin kun aina oon tehny niin. Helpottaa asennusta nääs. Kattelin just et Pete Gouldin tiivistesetti ylimääräisin tiivistein+työkalut+dvd+manuaali setti 120€ kotijo tuotuna. Uuden kiltin kiinalaisen kyhäämän pumpun sais kotijo noin parilla sataa. Ehkä sekin kestää hetken tai sitten ei. Käyn vielä kohta tunnustelemassa mahallani koneen päällä ettei ole vaan mistään ylempää tippunut öljyä sen vakuumipumpun päälle josta se valuis sinne alapuolelle josta taas tän pässin silmään. Et jos sais sen pitämään joskus. Ennen yöpuulle menoa ostopäätös on kumminkin syntynyt että mitä ja mistä ostetaan. Luonne kun on vähän semmoinen että periksi ei perkele anneta sitten millään. Joku ameriikan joe oli neljä kertaa purkanu pois pumpun. Silloli kyl jossain muuallakin vuotoja. Täytyy itekin katella viel tarkemmin koneen kuvetta vaik ei siel mitään tuoretta märkää näkyny ennen pumpun asennusta. Sitte Motortrendin sivulla neuvottiin kaarevan 15mm lenkin käyttöä et sen koneen puolimmaisen ylemmän jalan mutterin saa auki/kii. Se kun näkyy mut ei oikein käy mikään avain kunnolla. Huomasin saman ja mietin et jos joutuu toiste ni teen vanhasta avaimesta.
     
  10. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ok, vähän ajattelinkin että asennus on mennyt oikein, eli vika ei siitä löydy. Mulla on aika jo kullannut muistot tuosta remontista, ei kovin tarkkoja muistikuvia enää ole. Mites muuten tossa pumpussa öljynpaluu, lienee siitä jostain rattaan nurkalta suoraan jakopään sekaan?
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, on niitä joskus vituksikin menny hommia ettei se nyt ole aina niin sanottu. On ne saanu kyllä sudet paikattua sitten yleensä. Joo, ymmärtääkseni siitä rattaan alta ja rungon välistä sinne jakopäähän öljy palautuu. Laitoin siihen uuteen tivariin moottorisilikoonia varuiksi vielä ja että pysys liimattuna paikoillaan kunnes saa pultit paikoilleen. Muutoin se on pyhän hengen varassa jääkö oikein väliin. Joku kirjoittikin ameriikois että se tivari voi olla ettei tiivistä hyvin muuten. Gouldin tiivistesetin tilasin. Tiijä kauanko pitää posti hallussaan mutta 2 tunnin päästä tilauksesta oli shipped viesti sähköpostissa. No sillä onkin 100% palaute myyjänä niinko minulla ostajana.
     
  12. Joni.

    Joni. 3rd gear

    Olen todella huono etsimään nuita ihmekoon avaimia mistä löytyisi 2 gen takapyörän laakerin vaihtoon sopiva hylsy
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Saattaapi riippua akselista. D70 on muistaakseni 2 9/16 pyöreäreunainen peltihylsy. Tosin itellä on edessä d60 akseli ja molemmilla puolilla erikokoiset mutterit että kannattaa tarkistaa vaikka molemmat ennenkuin tilaa suoraan kuten minä.
     
  14. Joni.

    Joni. 3rd gear

    tuollaista yrittänyt etsiä mutten ole löytänyt netistä vielä josko löytyisi suoraan suomen kamaralta jostain liikkeestä voisi vain ajaa ja hakea suotta tilata ulkomailta asti jos löytyisi suomesta
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  16. smgt

    smgt 3rd gear

    Vaikka siinä mutterissa on pyöreet reunat, niin käy siihen ihan terävä reunaneki hylsy. Takanavassa on kartiolaakerit, niin kiristykseen välttää mikä vaan millä saa mutterista kiinni.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Joo, ohutreunainenkin normi tais käyvä ja jos ei niin sorvi on kiva tässä. Ton kokoset hylsyt ei yleensä vaan valmiina ole ohutreunaisia. On ne jotkut reippaat tehny niitä pellinpaloistakin hitsaamalla.

    cmgearworks:

    ”Also this nut requires a 2 9/16″ special hub socket to remove and install it.”
     
    Muokattu: 20.3.2022
  18. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Itse tein "hylsyn" 3" putken sisälle hitsaamalla 6 limppiä ja reikä kylkee josta vääntää putken pätkällä. Ne ei lujas oo.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  19. jar

    jar Gearhead

    Antakaas vinkkiä onko laturi/jännitteensäädin hajoamassa: (2006)
    Auton kun käynnistää, niin jännite käy pari kertaa alempana ja sitten asettuu tasaisesti 14.8 volttiin, eikä siitä sitten heittele. Ei oikein tyypillinen luistava hihnakaan, se vaikutti olevan ok.

    Uusi hankinta ja niitä tyypillisiä suomisähköjen siistimisiä tulen tekemään. Netistä löytyi tuon ikäiseen todella paksu korjaamomanuaali. Siinä sanotaan, että ECM haistelee jännitettä 100Hz taajuudella ja sen mukaan sitten tuo jännitteensäädin säätäisi latausjännitteen.

    Eli normaalia?
     
  20. smgt

    smgt 3rd gear

    Vanhemmassa on imusarjassa hehku. Se ottaa sähköä niin paljo käynnistyksen jälkeen, että jännite mittari kyykkäilee. Vois olla samaa uudemmassakin.
     

Kerro tästä muillekin!